![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, meneer, voor Casca, die blijk geeft de discussie bewust te volgen, heb ik even tijd uitgetrokken om een dieper antwoord te geven.
![]() |
![]() |
#602 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het hele concept van sociale zekerheid zoals we dat vandaag kennen is trouwens structureel failliet. De werkloosheidsval (ik spreek liever over "uitkeringsval) is een reëel pervers neveneffect van het feit dat uitkeringen niet in de tijd worden gelimiteerd; de integratieval is hiermee zeer nauw verwant en treft vooral allochtonen (hoewel niet uitsluitend hen). Kijk eens rond in Europa... de meest "racistische" gemeenschappen zij net die waar die perverse fenomenen het sterkst in het systeem zitten ingebakken. (Scandinavische landen, België, Nederland, ...) De "verzuring" van de samenleving en het verkankeren van het onderliggende sociale weefsel... allemaal het gevolg van ondoordachte -uiteraard zeer goed bedoelde- manipulaties van een aantal onderliggende economische hefbomen. Citaat:
Geloof nooit dat "de staat" volledige tewerkstelling kan opleggen. Dat is een illusie. De staat kan wel heel wat mensen tot werkloosheid veroordelen door ondoordacht z'n sociale vangnetten te spannen en door de lasten op arbeid onwaarschijnlijk hoog te maken. Ik heb het bij eerdere gelegenheden al vaak aangevoerd: het experiment met de dienstencheques bewijst zonneklaar dat er nog bijzonder veel werkgelegenheidspotentieel bestaat, en dat een vooral veel werk is "naar ieders maat". We moeten enkel een stukje meer "ondernemerschap" aan de dag leggen i.p.v. te kiezen voor "statuutjes" die angstvallig door de overheid worden bewaakt. Dus ja, ik ben persoonlijk van overtuiging dat de overheid als arbiter een rol heeft te spelen in het overleg tussen werkgevers en werknemersorganisaties, dat het sociale overlegmodel meer voordelen heeft dan nadelen. (hoewel we wel strikt moeten afbakenen wat er wel en wat er niet onder valt én een algemene subsidiariteitsregel moeten hanteren). Veel libertariërs zullen me op dit punt de wind van voren geven... Maar neen, ik verwacht buiten het "arbitreren" niet veel heil van verregaande overheidsinterventie. Citaat:
Respectfully yours, Desiderius
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 20 mei 2006 om 15:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem je post over Rusland. Je hebt duidelijk niet door dat de privatisering van Rusland zorgde dat een partijtop die reeds zeer machtig was onder communistisch regime, de leiding kreeg door mensen af te persen. Zoiets, de stap van communisme naar kapitalisme, was nog nooit gebeurd, en het bestaat daar nu nog niet. Dat jij een beeld hebt van de vette sigaarrokende met het "proletariaat" lachende varkens zwanzende kapitalist in je ogen hebt, gecreëerd door propagandistische, collectivistische klaas vaken, daar kan ik echt weinig aan doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben voorstander van een ander belastingssysteem; ene die voordelig is voor de arbeiders en de middenklasse. Voor wie is het dan nadelig? Je kunt het al raden... yours terug Styllo_ben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarom voel je je nu op je tenen getrapt? terug vrienden? Citaat:
Maar stel dat ik je gelijk geef voor wat betreft Rusland, wat met de andere dingen die ik gezegd heb. mijn antwoord op uw engelstalige tekst bevatte veel meer elementen. Geef daar eens wat commentaar over. ik wacht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik weet wel waarom links zo gebrand is om "het kapitaal" aan te pakken: het is gewoon nog een extra inkomstenbron bovenop de reeds perverse fiscaliteit om een failliet systeem draaiende te houden. Van twee walletjes eten en een soort dubbel vampirisme beoefenen. Een efficiënter recept om binnen de kortste keren je economie tot een puinhoop te reduceren ken ik niet. Maar dan zal het "alweer" de schuld zijn van de investeerders die niet genoeg "burgerzin" hebben om zich feestelijk te laten meepluimen zeker?
![]() |
![]() |
#609 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik mag dat w�*nt ik ben een libertariër ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus nogmaals. De libertarische theorie, voortbouwend op de liberale theorie, stelt als kern het zelfbeschikkingsrecht van ieder individu. Dat is de kern van het libertarisme. Eigendom, net als vrijheid van meningsuiting, zijn noodzakelijke voorwaarden zonder dewelke er geen zelfbeschikkingsrecht kan zijn. Om die reden zijn libertariërs bijvoorbeeld tegenstanders van planeconomie, tegenstanders van censuur, tegenstanders van staatsgodsdienst enzoverder. We zijn niet (alleen) tegen staatsgodsdienst omdat het belastinggeld kost. We zijn tegen staatsgodsdienst omdat het indruist tegen het recht om zélf een ideologie, een religie, een filosofie te kiezen. Het is met andere woorden een inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht. Het zou een serieus futiele poging zijn om het libertarisch verzet tegen een staatsgodsdienst te reduceren tot een kwestie van eigendom. Een andere benadering echter kan erin bestaan dat je het concept "eigendom" uitrekt. Rothbard heeft ooit een tekst geschreven waarin hij stelt dat enkel eigendom een mensenrecht is, maar onder eigendom verstond hij dan ook het eigendom over ons eigen lichaam, onze gedachten en ons leven, met andere woorden: zelfbeschikkingsrecht. Als jij geen "eigenaar" bent van je leven, wie dan wel? Deze invulling van eigendom is natuurlijk niet degene die we gebruiken in het dagelijkse taalgebruik en het is ook niet die invulling waarnaar jij refereert als je libertariërs economisch fundamentalisme verwijt. Dat we economische fundamentalisten zijn, kan overigens wel kloppen in die zin dat libertariërs een uitgewerkte en coherente theorie over de economie hebben (en bij uitbreiding over alle bewuste, d.i. rationele handelen van de mens). Citaat:
Citaat:
In sommige landen is homofilie verboden. De libertarische "het doet er niet toe"- houding zegt in dit geval dat homofilie moet kunnen aangezien homofilie op zich niemand kwaad berokkent. Of kun je dit ook weer herleiden tot een kwestie over eigendom? Citaat:
Citaat:
Maar is de mens zelf ook geen dier? En dus deel van de natuur? Moeten we dan de mens, en het rationele denken, en ons handelen, ook niet waarderen omdat het deel is van de natuur? Levert de tegenstelling mens-natuur met andere woorden geen tegenstelling op in die zin dat de mens ook deel uitmaakt van de natuur? Waarom zou een kolonie termieten het recht hebben om ongestoord een termietenheuvel op te werpen, maar waarom zou de mens niét het recht hebben om een huis te bouwen? Hoe kan je de natuur waarderen los van haar functie (zij het direct, zij het indirect) voor de mensheid? Je beseft toch wel dat we onmogelijk de natuur kunnen waarderen "op zich", omdat zelfs d�*t al inhoudt dat de mens de natuur waardevol vindt, terwijl we dat net niet mogen van je? Concreet: als ik een bos wil rooien om brandhout te maken, en jij bent een groene jongen, kan er een interessante discussie ontstaan. Ik wil uit de natuur iets nuttigs creëren voor de mens. Jij zou hiertegen inbrengen dat ik de fout maak om de natuur enkel te waarderen in functie van de mens. Nochtans is jouw weerstand ook de weerstand van een mens: je wil niet dat het bos gerooid wordt omdat jij dat bos waardevol vindt. Er is met andere woorden geen tegenstelling tussen een 'hogere' waarde (de natuur an sich) en een 'lagere' (mijn appreciatie van de natuur in functie van de mens) maar enkel een tegenstelling tussen jouw menselijke appreciatie en mijn menselijke appreciatie.
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Casca? Op de koffie bij grootmoe?
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 21 mei 2006 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
Minister
|
![]() Ik was gaan trainen in Eeklo, if you have to know
![]() Tsja, goeie tekst geschreven. Ik moet zeggen dat ik het libertarisme nog een sympathieke stroming vind. Alleen vind ik dat er inderdaad gegarandeerd onderwijs moet zijn. Tot welk 'niveau' weet ik niet. Je betoog over kinderen, tsjah. Het zijn zowiezo de kinderen die gekloot zijn, zelfs al is het de schuld van de onverantwoorde ouders dat ze geboren zijn... En over dat de staat niet economisch productief is... mijn moeder is klinische psychologe en mijn vader is leraar. Ik vind nu niet dat hun hele bestaan is gebouwd op 'teren op de productieven'. Het is niet omdat het bijdrage zich niet op 'de markt' afspeelt dat ze hun leven in ledigheid slijten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien heeft "eigendom" de eigenschap van verkocht te kunnen worden, en dus vermarkt. Hoe kan je je recht op vrije meningsuiting verkopen? Zelfs als je dat zou kunnen organiseren, zou het immoreel zijn. (Zoals het vermarkten van de verkoop van eicellen) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er is niet zo veel verschil tussen de betekenis van marktwaarde en morele waarde in dit geval, aangezien het libertarsme eigenlijk de gewone waarden schrapt, en op die manier eigendom waarde geeft in de dubbele betekenis van het woord;
![]() |
![]() |
#615 |
Minister-President
|
![]() antwoord aan Lombas en Desiderius.
ik vooroordelen? Kijk eens aan, twee pipo's die zelf op basis van theoriën mij proberen te overtuigen dat het kapitalisme gaat werken, beschuldigingen mij van vooroordelen. Precies alsof ze niet weten dat we nu al volop onder het kapitalisme leven met de gekende gevolgen als stijgende armoede en immense werkloosheid. gelieve geen aanstoot te nemen aan de formulering "pipo". Laatst gewijzigd door styllo_ben : 21 mei 2006 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 21 mei 2006 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wauw. Verbazingwekkend.
![]() |
![]() |
#619 |
Banneling
|
![]() heb je ergens geen aanvaardbare of logische uitleg voor?
simpel: morele gronden. passe-partout |
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Blijkbaar kunnen de kapitalisten niet uit zichzelf de wil opbrengen om de mensen voldoende te betalen waarmee ze fatsoenlijk kunnen leven. Of heb je een andere verklaring? Ik wil die graag horen. |
|
![]() |
![]() |