![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het zelfs niet over onafhankelijkheid. Maar sinds eind 19e eeuw (bv de Christene Volkspartij van Daens) en vooral begin 20e eeuw komen er Vlaamse partijen op. Maar ook binnen de unitaire partijen beginnen de communautaire thema's te spelen. Stilaan begint het idee te ontstaan dat Vlamingen politiek moeten handelen. Dat is voor mij het ontstaan van de Vlaamse natie, gegroeid uit het Vlaamse volk dat al langer bestond.
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 juni 2006 om 21:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() dus eigenlijk zeg je inderdaad dat er geen vlaams nationalisme was voor de 20ste eeuw?
Maar waarom is dat stuk van belgie dan mee afgescheurd van nederland??? Toch niet omdat de franstaligen dat zo graag wilden hebben???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1 Gent, Antwerpen, Sint-Niklaas, Dendermonde en enkele andere steden weigerden zich te verzetten. Door een besluit van 4 oktober (de onafhankelijkheidsverklaring) werden zij echter op papier mede vrij van Hollands bewind uitgeroepen.
2 In Gent en Antwerpen werden stadsbesturen ontbonden omdat ze orangistisch van aard waren, meerdele malen na elkaar. 3 Toen bleek dat orangisten de verkiezingen zouden winnen, pleegde de "Franse" partij op 12 april 1831 een staatsgreep, verbande de orangistische partij. In Gent en Antwerpen werden huizen van orangisten in brand gestoken, tientallen gedood en honderden vluchtten naar het noorden (ze zouden later terugkeren). Lebeau verklaarde dat zoiets nodig was om de "vijanden van publieke orde" te onderdrukken (in 1834 nog!). 4 Om Antwerpen te bevrijden van Nederlandse troepen, kwamen Luikse en Naamse milities over.
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat Vlaanderen enorm rijk was, en omdat er toen geen Waalse elite, maar een Franstalige was. Daar is een enorm verschil tussen.
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen angst van professoren. Waarom - zou ik onder de indruk moeten zijn?
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij sprak van een "Belgisch ras". *kuch*
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe bedoel je? Ik beantwoorde de vraag dat het noorden meegesleurd werd door het zuiden, niet altijd enkelzinnig, maar als stramien.
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België is dus ontstaan kort voor het nationalisme als stroming begon op te leven. België wou bewijzen dat het ook onstaan is uit een Belgisch-nationalisme. Daarom steunde de staat elk initiatief die zou aantonen dat België een eeuwenoud volk zou zijn, dat het Belgisch volk in 1830 voor hun onafhankelijkheid zou gevochten hebben, en andere larie. Selectief werden er delen van de geschiedenis overbelicht (Julius Caesar, Guldensporenslag, Val van Antwerpen,...) omdat die elementen zogezegd zouden bewijzen dat België een natuurlijk gegeven zou zijn. Elementen die dat ontkrachten, werden op de achtergrond geschoven. Het Vlaams-nationalisme is gegroeid vanuit twee stromingen: 1/ het flamingantisme (die eerst een pro-Belgische stroming was), en 2/ de kritiek op de Belgische politiek (zoals bv de wantoestanden tijdens WOI). Er is bij de Vlamingen een gevoel ontstaan dat zij als groep collectief gediscrimineerd werden, en dat zij zelf evengoed kunnen instaan om voor zichzelf te zorgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, in de tijd van het Avondland, rond de eeuwwisseling. "Afbrokkelen" zou een betere woordkeuze zijn.
![]() |
![]() |
#132 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() met deze wil ik de discussie voor mezelf eindigen. Het is geëindigd in een over en weer gezaag, waar niemand van de andere zal aannemen dat hij het wel eens bij het juiste eind heeft.
Laatst gewijzigd door Twanne : 2 juni 2006 om 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Anything you say, love.
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op het moment dat er geschiedkundige feiten op tafel komen ga je met de staart tussen de benen er vandoor ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee, op het moment dat geschiedenis in functie van eigen belang wordt misbruikt. Ik weet er wel wat van af. Maar ik heb ook geleerd om niet met mensen in discussie te gaan die niet willen geloven wat jij zegt, ook al ben je zelf zo zeker dat je bron correct is. En ik ben vrijzeker dat mijn bronnen correct zijn...
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Belgisch-nationalisme lijkt me toch al ouder dan de opkomst van het Belgisch-holdingkapitalisme. Die holdings zullen hun topdagen kennen tussen eind 19e eeuw en midden 20 eeuw.
Het Belgisch staatsnationalisme werd al eerder gepropageerd. Beide -zowel de Franstalige bourgeoisie en de Brusselse holdings- aanzagen de Belgische staat als de verdediger van hun belangen. (Ook waren beiden even Franstalig.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feiten kunnen correct zijn, meningen niet.
Als u meent dat er in 1830 een Belgische natie bestond, dan is dat een mening. Mogelijk kan u daarvoor een bron halen, maar dat bewijst alleen dat de auteur in kwestie dezelfde mening is toegedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Niet als het om een historische tendens die de auteur met aanwijzingen en bewijzen kan aantonen. En als het dan om een betrouwbare auteur gaat die onder redactie met verschillende collega's werkt, zou ik het helemaal niet zomaar in twijfel trekken en aanduiden als zomaar 'een mening'.