Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2006, 10:58   #541
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Waarmee ik me wil kunnen identificeren is erg belangrijk. De taalgrens is voor mij geen landsgrens, en dat wil ik zo houden;

Wat bv de natuur betreft is het nu eenmaal zo dat gemiddeld België meer natuur heeft dan Vlaanderen. Over de milieuramp door splitsing hebben we het al gehad in een andere draad (zie "complementair" )

Een groter land biedt meer mogelijkheden, maar dit argument moet je letterlijk begrenzen, anders eindig je bij een wereldregering. Die grens is voor ons België.

Ik wens dus wel "links", dus kies ik als Vlaming voor België
Dus liever een links Belgie waarin de Vlaming mee tenonder mag gaan aan het linkse wanbestuur uit en in Wallonie dan een zelfstandig Vlaanderen....

Je bent bedankt...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:00   #542
born2bewild
Banneling

Standaard

Het Charleroi model als export product.
Eerst in "Belgie". Dan naar "Europa".
Uiteraard.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:00   #543
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarmee ik me wil kunnen identificeren is erg belangrijk. De taalgrens is voor mij geen landsgrens, en dat wil ik zo houden;
Wat voor jou belangrijk is, is het daarom niet voor je medeburger. Waarmee jij je persoonlijk wil kunnen identificeren is een hoogst subjectieve aangelegenheid en om die reden niet echt een argument in een politieke discussie.

Citaat:
Wat bv de natuur betreft is het nu eenmaal zo dat gemiddeld België meer natuur heeft dan Vlaanderen. Over de milieuramp door splitsing hebben we het al gehad in een andere draad (zie "complementair" )
Van die separatistische milieuramp heb ik nog niets gehoord.

In elk geval zal Wallonië niet verdwijnen, noch zal het verboden gebied worden voor Vlaamse bedrijven.

Enne, als het van mij afhangt worden de Walen mee opgenomen in een confederatie der Nederlanden. Als ze het zelf willen, natuurlijk. Ik zou hen dat ten stelligste aanraden.

Citaat:
Een groter land biedt meer mogelijkheden, maar dit argument moet je letterlijk begrenzen, anders eindig je bij een wereldregering. Die grens is voor ons België.
Voor ons? Wie is dat?

België is maar een stukje van de Nederlanden. Het geheel is groter dan het deel.

Citaat:
Ik wens dus wel "links", dus kies ik als Vlaming voor België
Dat is duidelijk en je goede recht. Je begrijpt dat het feit dat ik als niet-linkse Vlaming wel in Vlaanderen maar in België geen niet-linkse regering kan krijgen, precies een bijkomend argument tegen België is.
Oud 9 juni 2006, 11:01   #544
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkeerde antwoorden op de verkeerde vragen.

De vraag was: "Welke baat heeft een Vlaming aan België" Voor een lijstje pro-Belgische argumenten, kan je terecht op de draad "Overzicht"

Nr 3 bv staat ook in mijn hier bovenstaand lijstje

"Volk", daar geloof ik niet in, er bestaat geen "Belgisch Volk", ook geen "Vlaams Volk", of "Duits Volk"

en nr1 staat in het lijstje van de draad "Overzicht"
Geef dan zélf argumenten. Dit is wat ik kon verzinnen. Behalve deze drie door mij aangedragen argumenten (die overigens nog niet eens waar zijn) zie ik geen voordelen voor vlamingen om België te behouden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:03   #545
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Behalve deze drie door mij aangedragen argumenten (die overigens nog niet eens waar zijn) zie ik geen voordelen voor vlamingen om België te behouden.
Dat jij überhaupt zo'n argumenten kan verzinnen, is te wijten aan je 176 jaar lange vervreemding van België.

Laatst gewijzigd door baarle : 9 juni 2006 om 11:03.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:09   #546
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
natuurlijke historische eenheden??? omdat er ooit een paar mensen rond de tafel hebben gezeten en gezegd: voil�*, dat zijn nu de grenzen van België zè, iedereen akkoord? wat vind jij dan trouwens van de oost-kantons???

bestendige multiculturele verbanden? ik voel me verbonden met de EU, meer dan met België, laat staan met Vlaanderen, wat nu?
Maar ken je een land met echte historische eenheden? Wat heefd Hawai met de VS te doen, hoeveel volkeren leven er in Indien, Vietnam, China? De UK is creerd door oorlog en een koning die rond een tafel heeft gezeten en gezegd: voil�*, dat zijn nu de grenzen van het britische imperium.

Ik denk toch dat Vlaanderen, Brabant, Henegauwen, Namen, Luxemburg en Luik historische banden hebben. En zeker nu, naar 175 jaar "een land" zijn.

De Oostkantons spelen geen rol in de belgische context omdat het te klein is. Historisch gezien is het oorlogscompensatie, wat in de geschiedenis 1.000.000.000 keer gebeurt is. Des cantons rédimés.
Trouwens, er is toch deze "aanpassen of opkrassen" ding in Vlaanderen. Nu kan je toch zeggen dat de Oostkantoneesen "aangepasst" zijn en dus niet moeten "opkrassen".
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:12   #547
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef dan zélf argumenten. Dit is wat ik kon verzinnen. Behalve deze drie door mij aangedragen argumenten (die overigens nog niet eens waar zijn) zie ik geen voordelen voor vlamingen om België te behouden.
België is groener, linkser, multicultureler, cultureler, menslievender dan "Vlaanderen" en geeft me de identiteit waar ik me bij thuis voel. Dus heb ik er als Vlaming baat bij dat België blijft bestaan.

"Vlaanderen" is voor vendelzwaaiers, kooplieden, en verlichtinghaters.
Oud 9 juni 2006, 11:16   #548
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is groener, linkser, multicultureler, cultureler, menslievender dan "Vlaanderen" en geeft me de identiteit waar ik me bij thuis voel. Dus heb ik er als Vlaming baat bij dat België blijft bestaan.

"Vlaanderen" is voor vendelzwaaiers, kooplieden, en verlichtinghaters.
dat is nu de grootste onzin dat ik hier al gelezen heb sè. ik ben ook Vlaming maar ben geen vendelzwaaier, geen koopmens, en zeker geen verlichtinghater! Op wat baseer jij je dat "België" linkser, multiculteler, cultureler, laat staan menslievender zou zijn dan "Vlaanderen"? het gaat over de mensen, niet over de instellingen hé!!!
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:22   #549
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Maar ken je een land met echte historische eenheden? Wat heefd Hawai met de VS te doen, hoeveel volkeren leven er in Indien, Vietnam, China? De UK is creerd door oorlog en een koning die rond een tafel heeft gezeten en gezegd: voil�*, dat zijn nu de grenzen van het britische imperium.

Ik denk toch dat Vlaanderen, Brabant, Henegauwen, Namen, Luxemburg en Luik historische banden hebben. En zeker nu, naar 175 jaar "een land" zijn.
U erkent dus in ieder geval ook dat België kunstmatig is onstaan.
Op zich geeft dat niet. Er zijn veel landen kunstmatig ontstaan. Er zijn ook veel landen met verschillende etniciteiten, culturen en talen.

Op één of andere manier zijn die landen blijven bestaan. Vaak omdat er een gemeenschappelijk nationaal gevoel is (ontstaan). Maar ook omdat de overtuigende meerderheid daar vrijwillig voor heeft gekozen en de basis gelijkwaardigheid is.

De vlaamse beweging is m.i. rechtstreeks ontstaan uit de belgische houding t.o.v. de vlamingen. Als België het land had gebaseerd op gelijkwaardigheid van al haar burgers, of daar gedurende 176 jaar naar had gestreefd, was er nu geen grote vlaamse beweging, was het flamingantisme uitgestorven.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:23   #550
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
dat is nu de grootste onzin dat ik hier al gelezen heb sè. ik ben ook Vlaming maar ben geen vendelzwaaier, geen koopmens, en zeker geen verlichtinghater! Op wat baseer jij je dat "België" linkser, multiculteler, cultureler, laat staan menslievender zou zijn dan "Vlaanderen"? het gaat over de mensen, niet over de instellingen hé!!!
Ik heb het over "Vlaanderen" als politiek project, niet over de mensen. In tweede orde die het promoten.
Oud 9 juni 2006, 11:23   #551
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarmee ik me wil kunnen identificeren is erg belangrijk. De taalgrens is voor mij geen landsgrens, en dat wil ik zo houden
Wat er voor U belangrijk is... U projecteert uw subjectief gevoel op een hele natie... En daarmee loopt het al mis in deze discussie.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:25   #552
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over "Vlaanderen" als politiek project, niet over de mensen. In tweede orde die het promoten.
Blijft de (terechte) vraag:
Citaat:
Op wat baseer jij je dat "België" linkser, multicultereler, cultureler, laat staan menslievender zou zijn dan "Vlaanderen"?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 11:40   #553
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U erkent dus in ieder geval ook dat België kunstmatig is onstaan.
Op zich geeft dat niet. Er zijn veel landen kunstmatig ontstaan. Er zijn ook veel landen met verschillende etniciteiten, culturen en talen.

Op één of andere manier zijn die landen blijven bestaan. Vaak omdat er een gemeenschappelijk nationaal gevoel is (ontstaan). Maar ook omdat de overtuigende meerderheid daar vrijwillig voor heeft gekozen en de basis gelijkwaardigheid is.

De vlaamse beweging is m.i. rechtstreeks ontstaan uit de belgische houding t.o.v. de vlamingen. Als België het land had gebaseerd op gelijkwaardigheid van al haar burgers, of daar gedurende 176 jaar naar had gestreefd, was er nu geen grote vlaamse beweging, was het flamingantisme uitgestorven.
Ik erken in ieder geval al dat Belgie onstaan is, niet dat het "kunstmatig" is. Frankrijk is ook door een revolutie onstaan, het zelvde voor Duitsland. Ik zie niet wat het verschil met Belgie is? Ook in F/D waren er mensen tegen deze revolutie en tegen monarchie of tegen de republik.

Er zijn inderdaad veel landen met verschillende etniciteiten, culturen en talen. Ik gok op 95% van de landen op onze aarde.

Over de vlaamse beweging zeg ik nu beter niks... zeker hebben ze veel goede dingen gedaan maar ook niet zo goede...
Persoonlijk denk ik dat Vlaanderen al de baas in Belgie is, maar soit, chao, moet werken gaan.
Oud 9 juni 2006, 11:44   #554
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en mocht nu links (zoals in Baskenland) voor onafhankelijkheid zijn, wat dan?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 14:27   #555
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
en mocht nu links (zoals in Baskenland) voor onafhankelijkheid zijn, wat dan?
"Links" is evenmin een homogene groep als Vlaanderen homogeen is.

(Zie mijn draad over SDB bij partijdiscussies)
Oud 9 juni 2006, 14:31   #556
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Ik erken in ieder geval al dat Belgie onstaan is, niet dat het "kunstmatig" is. Frankrijk is ook door een revolutie onstaan, het zelvde voor Duitsland. Ik zie niet wat het verschil met Belgie is? Ook in F/D waren er mensen tegen deze revolutie en tegen monarchie of tegen de republik.

Er zijn inderdaad veel landen met verschillende etniciteiten, culturen en talen. Ik gok op 95% van de landen op onze aarde.

Over de vlaamse beweging zeg ik nu beter niks... zeker hebben ze veel goede dingen gedaan maar ook niet zo goede...
Persoonlijk denk ik dat Vlaanderen al de baas in Belgie is, maar soit, chao, moet werken gaan.
Frankrijk is door een revolutie onstaan, het zelvde voor Duitsland? Nou moe...dat wist ik niet. Kan u hier meer over kwijt?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 14:34   #557
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(Zie mijn draad over SDB bij partijdiscussies)
Juist!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 19:19   #558
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

BC,
Zelden zo'n goei gehoord.
Ik verheug me op je eerste (buiten het forum) one-man-show.
Je nodigt ons toch uit op de eerste rij, eh ????
Mvg,
Job
Oud 9 juni 2006, 21:11   #559
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Frankrijk is door een revolutie onstaan, het zelvde voor Duitsland? Nou moe...dat wist ik niet. Kan u hier meer over kwijt?
http://www.google.be/search?sourceid...tion+francaise

De Franse revolutie -> Occupatie van Duitsland door Franse troepen-> de duitse maartrevolutie en de Frankfurter Nationalversammlung-> de eenmaking van Duitsland onder Bismarck met de duits-oostenrijke oorlog en het uitroepen van het duitse rijk naar de Duits-Franse oorlog 1870/71 in Versailles

Laatst gewijzigd door restons courtois : 9 juni 2006 om 21:12.
Oud 9 juni 2006, 21:15   #560
restons courtois
Parlementslid

Standaard

--

Laatst gewijzigd door restons courtois : 9 juni 2006 om 21:17.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be