Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Stierenvechten?
Moet kunnen. 11 22,45%
Moet verboden worden. 38 77,55%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2006, 10:43   #101
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Gaat ge dan ook een kat straffen die uit instinct een muis of vogeltje doodt?
(en die dus net haar ontbijt Whiskas achter de kiezen heeft?)

Dient dat dier ook te lijden? Gaat ge nagels uittrekken? Hoektanden bijvijlen?
Die kat volgt zijn instinct.
Jezelf in een karnavalskostuum steken en met een rode vod naar een stier staan zwaaien en hem doden, is daartegen geen instinctief menselijk gedrag.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 10:44   #102
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
walgelijk brutaal schouwspel voor een bloeddorstig publiek.
dierenwelzijn moet voorrang krijgen op cultuur, traditie en andere rechtsnationalistische identiteitsrukkerij.
Waar staat u met deze bewering als het gaat om het "Heilig" Offerfeest van de moslimpjes?

Soit, die rommel staat bij ons NOOIT op, maar in Spanje is er echter zeker en vast genoeg publiek om het stierenvechten nog enkele decenia lang te laten draaien op volle toeren.

BTW, waarom moeten de Spanjaarden HUN CULTUUR laten varen, terwijl niet-Europeanen wordt aangepraat om HUN CULTUUR zoveel mogelijk te behouden?!
Oud 10 augustus 2006, 10:47   #103
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
Waar staat u met deze bewering als het gaat om het "Heilig" Offerfeest van de moslimpjes?

BTW, waarom moeten de Spanjaarden HUN CULTUUR laten varen, terwijl niet-Europeanen wordt aangepraat om HUN CULTUUR zoveel mogelijk te behouden?!
Waarom denk jij dat iemand die tegen stierenvechten is, automatisch voor rituele slachtingen is.
Voor mij staat het ethische altijd boven het culturele.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
Oud 10 augustus 2006, 12:33   #104
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht

Soit, die rommel staat bij ons NOOIT op, maar in Spanje is er echter zeker en vast genoeg publiek om het stierenvechten nog enkele decenia lang te laten draaien op volle toeren.

is er hier één Vlaming die pleit voor het afschaffen van rituele slachtingen in laat ons zeggen Marokko ?

daarom : ik heb er geen enkel probleem mee om ervoor te pleiten dat Spanjaarden hun stierengevechten mogen organiseren en Marokkanen hun rituele slachtingen ... maar wel in Spanje en in Marokko, niet hier, want dat hoort niet tot onze culturele traditie, hier horen dierenrechten tot de cultureel (recent-)historische traditie ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 13:38   #105
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
is er hier één Vlaming die pleit voor het afschaffen van rituele slachtingen in laat ons zeggen Marokko ?

daarom : ik heb er geen enkel probleem mee om ervoor te pleiten dat Spanjaarden hun stierengevechten mogen organiseren en Marokkanen hun rituele slachtingen ... maar wel in Spanje en in Marokko, niet hier, want dat hoort niet tot onze culturele traditie, hier horen dierenrechten tot de cultureel (recent-)historische traditie ...
Dus u heeft er ook geen probleem mee dat vrouwen in Sauodi-Arabië, Iran,...onderdrukt worden, Dat homo's gestenigd worden, dat zwarten minderwaardig zijn aan Arabieren in Mauretanië,...
Want dat behoort nu eenmaal tot de cultureel-historische tradities van die landen. Zolang het hier maar niet gebeurt is er niks aan de hand.

Oud 10 augustus 2006, 13:43   #106
connect
Burger

Standaard

Citaat:

Dus moest het in Frankrijk bijvoorbeeld een traditionele sport zijn om zo ver mogelijk met pasgeboren puppies te smijten dan hebben wij daar niets op te zeggen want het is niet in ons land? Tegen sommige zaken moet opgetreden worden, eender van waar ze plaatsvinden.
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 14:16   #107
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een dier <> een mens.

Mensen doden dieren aan de lopende band.
Daar is niets immoreels aan. Dat is zoals het is.

Als jij een dier evenveel rechten toekent als een kind, heb ik jou liever niet in mijn buurt.
Het gaat om het principe. Iemand die enkel zijn wreedheid om een wezen dat zich niet kan verdedigen wil uitoefenen, heb ik liever niet in mijn buurt.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 10 augustus 2006 om 14:16.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 14:18   #108
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Je ontmenselijkt de torero's aantoonbaar wel, maar ik ben in een genereuze bui, en neem voor de grap aan dat je het niet zo bedoelt.
Dat heeft echter tot gevolg dat je redenering er nog minder fraai uitkomt.
Je kant je volledig tegen dierenleed, maar het leed van de torero (=mensenleed) juich je anderzijds toe.
Je hebt dus aantoonbaar meer problemen met dierenleed dan met mensenleed.
Leed dat mensen elkaar aandoen, raakt me minder dan leed dat mensen dieren onnodig doen ondergaan.
Oud 10 augustus 2006, 14:20   #109
Boadicea

Standaard

Citaat:
Gaat ge dan ook een kat straffen die uit instinct een muis of vogeltje doodt?
(en die dus net haar ontbijt Whiskas achter de kiezen heeft?)

Dient dat dier ook te lijden? Gaat ge nagels uittrekken? Hoektanden bijvijlen?
Die kat heeft geen moreel besef. Het is appelen met citroenen vergelijken. Daarbij gaat het om dieren onderling en niet om een relatie mens en dier.
Oud 10 augustus 2006, 15:23   #110
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vind, net zoals Brigitte Bardot, rituele slachtingen overal barbaars.
Maar straks geven die dierenbeulen en -peuzelaars hier en nu me ook nog een veroordeling.
Ze vormen tenslotte de overgrote meerderheid.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 15:28   #111
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vind, net zoals Brigitte Bardot, rituele slachtingen overal barbaars.
Maar straks geven die dierenbeulen en -peuzelaars hier en nu me ook nog een veroordeling.
Ze vormen tenslotte de overgrote meerderheid.
tja die stierenkloten zijn gewoon een delicatesse ... ik kan er ook niet aan doen ...
Oud 10 augustus 2006, 15:28   #112
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Die kat heeft geen moreel besef.
Weet jij dat zeker?
Oud 10 augustus 2006, 15:31   #113
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Leed dat mensen elkaar aandoen, raakt me minder dan leed dat mensen dieren onnodig doen ondergaan.
Je maakt hier een uiterst vreemd onderscheid in leed. Je redeneert hier een beetje zoals de huidige wetgever die misdaden zwaarder inschat naargelang de drijfveer, wat in hoogst bizarre en heel selectieve rechtspraak tot gevolg heeft.

Bij het veroorzaken van leed speelt de intentie m.i. geen rol. Je hebt deernis met het slachtoffer of niet. De intentie van de dader doet daar niks aan bij of af. Bloed van beesten of mensen kleurt niet roder naargelang de reden waarom het vergoten wordt.
Oud 10 augustus 2006, 15:31   #114
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Dus u heeft er ook geen probleem mee dat vrouwen in Sauodi-Arabië, Iran,...onderdrukt worden, Dat homo's gestenigd worden, dat zwarten minderwaardig zijn aan Arabieren in Mauretanië,...
Want dat behoort nu eenmaal tot de cultureel-historische tradities van die landen. Zolang het hier maar niet gebeurt is er niks aan de hand.
in eerste instantie zou ik zeggen : dat is iets anders uiteraard : dat gaat om mensen en mensenrechten
in tweede instantie is dat idd een moeilijke : is het wel fair dat het westen zijn definities democratie/gelijke rechten/humane straffen ... superieur acht boven andere beschavingen en die wereldwijd tegen alle traditie in doordrukt ?

ik denk dat dat wat complex is om hier en nu een instant antwoord op te verzinnen, niet ?
Oud 10 augustus 2006, 15:34   #115
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
in eerste instantie zou ik zeggen : dat is iets anders uiteraard : dat gaat om mensen en mensenrechten
in tweede instantie is dat idd een moeilijke : is het wel fair dat het westen zijn definities democratie/gelijke rechten/humane straffen ... superieur acht boven andere beschavingen en die wereldwijd tegen alle traditie in doordrukt ?

ik denk dat dat wat complex is om hier en nu een instant antwoord op te verzinnen, niet ?
Ik denk het niet.
't Is niet omdat de zwaartekracht ontdekt is in het Westen, dat hij alleen geldig is in het Westen.
De (duidelijk Westers geïnspireerde) UDHR zijn de meest universele, meest geslaagde poging om mensenrechten rechten te definiëren. Andere pogingen om rekening te houden met culturele aspecten(bv. CDHRI )zijn bijna bespottelijk, wanneer men ze vergelijkt met de originele UDHR.

Wanneer er een spanningsveld bestaat tussen het ethische en culturele(bv. vrouwenrechten, homosexualiteit,...), moet men altijd voor het ethische kiezen.

Oud 10 augustus 2006, 15:38   #116
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Je maakt hier een uiterst vreemd onderscheid in leed. Je redeneert hier een beetje zoals de huidige wetgever die misdaden zwaarder inschat naargelang de drijfveer, wat in hoogst bizarre en heel selectieve rechtspraak tot gevolg heeft.

Bij het veroorzaken van leed speelt de intentie m.i. geen rol. Je hebt deernis met het slachtoffer of niet. De intentie van de dader doet daar niks aan bij of af. Bloed van beesten of mensen kleurt niet roder naargelang de reden waarom het vergoten wordt.
Het verschil zit hem erin dat dieren geen besef hebben van het leed dat ze andere dieren aandoen en mensen wel. Mensen hebben besef van normen en waarden (de meeste toch), dieren niet. Daarom is het erger dat mensen dieren afmaken voor hun amusement dan dat dieren elkaar afmaken om zich te voeden.
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 15:45   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Ik denk het niet.
't Is niet omdat de zwaartekracht ontdekt is in het Westen, dat hij alleen geldig is in het Westen.
De (duidelijk Westers geïnspireerde) UDHR zijn de meest universele, meest geslaagde poging om mensenrechten rechten te definiëren. Andere pogingen om rekening te houden met culturele aspecten(bv. CDHRI )zijn bijna bespottelijk, wanneer men ze vergelijkt met de originele UDHR.

Wanneer er een spanningsveld bestaat tussen het ethische en culturele(bv. vrouwenrechten, homosexualiteit,...), moet men altijd voor het ethische kiezen.
u heeft gelijk, omdat het om mensen gaat.
ik wil echter niet zover gaan om dat door te trekken naar dieren.
ook al omdat ik er niet overtuigd van ben dat die stieren slechter aan hun eind komen dan pakweg varkens,koeien of schapen die miserabel opgekweekt worden en dan nog eens eerst europa doorvoerd worden per camion om dan even stressvol geslacht te worden.
en voor de compleet ethische keuze : vegetarier worden, eet ik mijn vlezeke veel te graag ...
Oud 10 augustus 2006, 15:46   #118
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Dus moest het in Frankrijk bijvoorbeeld een traditionele sport zijn om zo ver mogelijk met pasgeboren puppies te smijten dan hebben wij daar niets op te zeggen want het is niet in ons land? Tegen sommige zaken moet opgetreden worden, eender van waar ze plaatsvinden.
daar zou ik eerlijk gezegd niet al te veel problemen in zien, ge moet natuurlijk wel zorgen dat dat in alle veiligheid kan gebeuren, dat niemand zo'n puppy ongewild tegen zijn hoofd krijgt enzo.
Oud 10 augustus 2006, 15:47   #119
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Het verschil zit hem erin dat dieren geen besef hebben van het leed dat ze andere dieren aandoen
Hoe kan jij dat zo zeker weten?
Bezit jij een bepaalde gave of een instrument om de eventuele bewustzijnsinhouden die in een kattelijf opkomen te schouwen en te duiden?
Oud 10 augustus 2006, 15:50   #120
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
tja die stierenkloten zijn gewoon een delicatesse ... ik kan er ook niet aan doen ...
't Is je vergeven, zolang je van de mijne afblijft.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 augustus 2006 om 15:50.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be