![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Stierenvechten? | |||
Moet kunnen. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 22,45% |
Moet verboden worden. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 77,55% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Jezelf in een karnavalskostuum steken en met een rode vod naar een stier staan zwaaien en hem doden, is daartegen geen instinctief menselijk gedrag.
![]() |
![]() |
#102 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Soit, die rommel staat bij ons NOOIT op, maar in Spanje is er echter zeker en vast genoeg publiek om het stierenvechten nog enkele decenia lang te laten draaien op volle toeren. BTW, waarom moeten de Spanjaarden HUN CULTUUR laten varen, terwijl niet-Europeanen wordt aangepraat om HUN CULTUUR zoveel mogelijk te behouden?!
![]() |
![]() |
#103 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Voor mij staat het ethische altijd boven het culturele.
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
daarom : ik heb er geen enkel probleem mee om ervoor te pleiten dat Spanjaarden hun stierengevechten mogen organiseren en Marokkanen hun rituele slachtingen ... maar wel in Spanje en in Marokko, niet hier, want dat hoort niet tot onze culturele traditie, hier horen dierenrechten tot de cultureel (recent-)historische traditie ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Want dat behoort nu eenmaal tot de cultureel-historische tradities van die landen. Zolang het hier maar niet gebeurt is er niks aan de hand.
![]() |
![]() |
#106 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het gaat om het principe. Iemand die enkel zijn wreedheid om een wezen dat zich niet kan verdedigen wil uitoefenen, heb ik liever niet in mijn buurt.
Laatst gewijzigd door Boadicea : 10 augustus 2006 om 14:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() Die kat heeft geen moreel besef. Het is appelen met citroenen vergelijken. Daarbij gaat het om dieren onderling en niet om een relatie mens en dier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar straks geven die dierenbeulen en -peuzelaars hier en nu me ook nog een veroordeling. Ze vormen tenslotte de overgrote meerderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() tja die stierenkloten zijn gewoon een delicatesse ... ik kan er ook niet aan doen ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het veroorzaken van leed speelt de intentie m.i. geen rol. Je hebt deernis met het slachtoffer of niet. De intentie van de dader doet daar niks aan bij of af. Bloed van beesten of mensen kleurt niet roder naargelang de reden waarom het vergoten wordt.
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in tweede instantie is dat idd een moeilijke : is het wel fair dat het westen zijn definities democratie/gelijke rechten/humane straffen ... superieur acht boven andere beschavingen en die wereldwijd tegen alle traditie in doordrukt ? ik denk dat dat wat complex is om hier en nu een instant antwoord op te verzinnen, niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
't Is niet omdat de zwaartekracht ontdekt is in het Westen, dat hij alleen geldig is in het Westen. De (duidelijk Westers geïnspireerde) UDHR zijn de meest universele, meest geslaagde poging om mensenrechten rechten te definiëren. Andere pogingen om rekening te houden met culturele aspecten(bv. CDHRI )zijn bijna bespottelijk, wanneer men ze vergelijkt met de originele UDHR. Wanneer er een spanningsveld bestaat tussen het ethische en culturele(bv. vrouwenrechten, homosexualiteit,...), moet men altijd voor het ethische kiezen.
![]() |
![]() |
#116 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik wil echter niet zover gaan om dat door te trekken naar dieren. ook al omdat ik er niet overtuigd van ben dat die stieren slechter aan hun eind komen dan pakweg varkens,koeien of schapen die miserabel opgekweekt worden en dan nog eens eerst europa doorvoerd worden per camion om dan even stressvol geslacht te worden. en voor de compleet ethische keuze : vegetarier worden, eet ik mijn vlezeke veel te graag ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bezit jij een bepaalde gave of een instrument om de eventuele bewustzijnsinhouden die in een kattelijf opkomen te schouwen en te duiden?
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() 't Is je vergeven, zolang je van de mijne afblijft.
Laatst gewijzigd door eno2 : 10 augustus 2006 om 15:50. |
![]() |
![]() |