Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2006, 19:25   #41
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Hoe zou dat nu toch komen
175 & 25?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 20:29   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Er zijn veel te veel verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Zowel in organisatie als uitvoering. Systemen zitten totaal anders in elkaar. Ik zit zelf vaak in Nederland, ik heb er een heleboel vrienden zitten, maar om één te worden met Nederland? Er zou over zoveel dingen ruzie komen, dat voel ik nu al. Welk politiek systeem? Éénkamer systeem, zoals Vlaanderen? Of tweekamer systeem, zoals Nederland? En het onderwijs? Welke belastingen?
Leef eens met een paar Nederlanders samen en je weet dat er eigenlijk buiten de pindakaas sochtends en de oranjegekte weinig tot geen verschillen zijn. Alleen pakken Nederlanders net alles iets handiger en correcter aan als Belgie. De lamzakkerij mocht er wat meer uit bij ons.

Geef genoeg bevoegdheden aan de provincies (ik weet dat ze in Limburg heel blij gaan zijn als er 1 grote sterke provincie komt met uitgebreide bevoegdheden) en je voorkomt zowat alle problemen. Want Vlaanderen is even artificieel als Belgie, en als je toch van Belgie afwilt moet je het meteen goed doen en de enigste logische staatsvorm nemen die er is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 20:50   #43
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Ik heb benadrukt hoeveek ik in Nederland zit, dus kom niet af van "Je moet de Neders goed leren kennen." Vlaanderen afschilderen als België lijkt me geen goed idee, vermits het grotendeels door Wallonië komt dat België zo moeilijk draait.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 14:14   #44
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Leef eens met een paar Nederlanders samen en je weet dat er eigenlijk buiten de pindakaas sochtends en de oranjegekte weinig tot geen verschillen zijn. Alleen pakken Nederlanders net alles iets handiger en correcter aan als Belgie. De lamzakkerij mocht er wat meer uit bij ons.
Tja, ik vrees dat dit correct is...

Citaat:
Geef genoeg bevoegdheden aan de provincies (ik weet dat ze in Limburg heel blij gaan zijn als er 1 grote sterke provincie komt met uitgebreide bevoegdheden) en je voorkomt zowat alle problemen. Want Vlaanderen is even artificieel als Belgie, en als je toch van Belgie afwilt moet je het meteen goed doen en de enigste logische staatsvorm nemen die er is.
Volledig mee eens. Een secessie is noodzakelijk om uit die noodlottige Belgische context te raken, maar eenmaal daarna kunnen we beter herenigen.
Oud 1 september 2006, 16:33   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Ik heb benadrukt hoeveek ik in Nederland zit, dus kom niet af van "Je moet de Neders goed leren kennen." Vlaanderen afschilderen als België lijkt me geen goed idee, vermits het grotendeels door Wallonië komt dat België zo moeilijk draait.
Neen, dat is niet zo. Dat België vierkant draait komt door zuivere inefficiëntie van de politieke realiteit in België. Hoe je het ook draait of keert: België zal zo lang het bestaat een twistpunt blijven tussen Fransgezinden en flaminganten.

Dat komt door de Belgische secessie van 1830. Omdat Heel-Nederland geen Franse oriëntatie kreeg en kon krijgen werd, een deel afgescheurd waar een Franse elite de laken uitdeelde. In een tijd dat macht voorbehouden was aan de rijken, de adel en de kerk, was dat voldoende om die Franse gerichtheid te verkrijgen. En toen democratiseerde men onder de tijdsgeest en stuikte alles in elkaar...

De huidige situatie is een compromis om België een duaal doch tegengesteld karakter te geven. Die schizofrenie zal ooit het einde betekenen van dit land. Want het dolgedraaide systeem zorgt immers voor een nooit geziene inefficiëntie.

We mogen nog van geluk spreken dat onze welvaart er niet onder lijdt, maar In De Warande heeft al voorspeld dat dit niet zo zal blijven...
Oud 2 september 2006, 00:52   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

los van het orangistische imperialisme dat hier weer gehuldigd wordt:

deze passage is heel juist:

Citaat:
maar schijnt afgezien daarvan niet te weten dat er buitenlanden bestaan die druk doende zijn Europa naar hun wensen te modelleren. België zomaar ontmantelen is smeken om een –vooral– Franse interventie, in de huidige omstandigheden loopt België al aan het Franse handje, bij een staatscrisis wordt dat echt niet beter. Hoe zou dergelijk scenario verlopen? Wallonië zal snel overstag gaan en op z’n minst een Frans protectoraat worden, voor Brussel zal een vaag Europees statuut worden gezocht (ook onder curatele dus) en Vlaanderen wordt in naam onafhankelijk. Maar wat betekent onafhankelijkheid nog in de context van een Europese Unie die nu al een zo grote hap uit de staatssoevereiniteit heeft genomen? Een onafhankelijk Vlaanderen wordt waarschijnlijk niet sterker maar zwakker. De EU berust op een Frans-Duitse entente, die twee mogendheden hebben hun invloedssferen netjes afgebakend. België wordt als een Franse satelliet gezien en Nederland als een Duitse.
de conclusie is dus heel simpel: de EU moet verdwijnen.

Tijd voor de Vlaamse beweging om echt soevereinistisch te zijn.
Oud 2 september 2006, 01:08   #47
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
los van het orangistische imperialisme dat hier weer gehuldigd wordt:
Het verbaast me dat je je berichten hier steevast in de imperialistische taal plaatst.
Oud 2 september 2006, 01:20   #48
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

De oproep tot patriottisme beviel me zeer in het stuk. Hoe vaak ik Vlamingen niet verbaasd heb zien kijken met mijn Vlaams petje, Vlaamse Vlag ... Trots zijn op Vlaanderen, dat apenland, is er niet bij . Zonder die trots komt er beslist geen Vlaamse natie.
Supervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 07:32   #49
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Het verbaast me dat je je berichten hier steevast in de imperialistische taal plaatst.
Bwah, dat verkoopt dan makkelijker he...
Oud 2 september 2006, 11:23   #50
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet moeilijk te begrijpen anders, Stab.
Belgique heeft geen Vlaams-nationalisten nodig die elkaar bestrijden om tòch uit elkaar te vallen.
Ook baarle, Tantist en mss anderen denken zo, maar ik begrijp het nog steeds niet hoor.
Tenzij jullie ervan uitgaan dat een partij , het VB , om ze niet te noemen, zo groot wordt dat een tripartite onvermijdelijk wordt en deze tripartite sui generis zo onnatuurlijk zal blijken te zijn dat Belziek de verdoemenis wordt in geregeerd.
Over dat laatste heb ik mijn twijfels.
Oud 2 september 2006, 12:44   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederlands is de voertaal in Vlaanderen. Maar er komt wel meer dan dat bij kijken om een natie te vormen. Ik heb geen zin om de ene trikolore ketting door de andere te vervangen en al helemaal geen zin om de ene monarchie door de andere te vervangen.
Oud 2 september 2006, 12:47   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Nederlands is de voertaal in Vlaanderen. Maar er komt wel meer dan dat bij kijken om een natie te vormen. Ik heb geen zin om de ene trikolore ketting door de andere te vervangen en al helemaal geen zin om de ene monarchie door de andere te vervangen.
Wie spreekt er van kettingen en monarchieën? Dat hoeft toch helemaal niet. Beetje tendentieus hoor...
Oud 2 september 2006, 13:00   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zie de eerstkomende vijftig jaar nog geen Republiek Nederland komen.

Dus, ik wil de eerstkomende vijftig jaar nog geen DDR.
Oud 2 september 2006, 13:02   #54
Ambiorix

Standaard

Citaat:

zei ik ook ergens, maar dan vergelijkt Tantist u met belgicisten
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 13:43   #55
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nederlands is de voertaal in Vlaanderen.
Goh, hoe zou dat nou komen? De voertaal gebruiken die niet in Vlaanderen gevormd is, is dat geen schande?

Citaat:
Maar er komt wel meer dan dat bij kijken om een natie te vormen. Ik heb geen zin om de ene trikolore ketting door de andere te vervangen
Dit hangt ervan af hoe je je opstelt. Jouw instelling apriori is die van een underdog. Die van een zuidelijke Groot-Nederlander is: lekker, we gaan de Groot-Nederlandse boel meeregeren.

Citaat:
en al helemaal geen zin om de ene monarchie door de andere te vervangen.
De Nederlandse monarchie is geen absolute monarchie van eeuwen geleden. Als dat wel zo was, zou ik je standpunt nog begrijpen. Ik ben zelf ook niet blij met dit regeervorm, maar soit. Kijk anders naar Frankrijk: een republiek waar de president zich in veel opzichten als een koning gedraagt.
Oud 2 september 2006, 14:15   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goh, hoe zou dat nou komen? De voertaal gebruiken die niet in Vlaanderen gevormd is, is dat geen schande?
niet gevormd in Vlaanderen? Eventjes vergeten dat Antwerpen ooit een grote rol speelde in de geschiedenis van de Nederlanden? Brugge? Gent?

Citaat:
Dit hangt ervan af hoe je je opstelt. Jouw instelling apriori is die van een underdog. Die van een zuidelijke Groot-Nederlander is: lekker, we gaan de Groot-Nederlandse boel meeregeren.
Ze zullen lachen daar in Amsterdam als de vlaminkjes eens even komen vertellen dat we er bij willen maar dat de monarchie moet verdwijnen.

Citaat:
De Nederlandse monarchie is geen absolute monarchie van eeuwen geleden. Als dat wel zo was, zou ik je standpunt nog begrijpen. Ik ben zelf ook niet blij met dit regeervorm, maar soit.
Dat jij puur voor de Eenheid van het Land een monarchie blijft dulden zet jou meer op het BUB-spoor dan diegenen die Tantist belgicisten noemt. Voor mij is het simpel: Republiek, of niks Dietsland.

Citaat:
Kijk anders naar Frankrijk: een republiek waar de president zich in veel opzichten als een koning gedraagt.
En? Er bestaat volgens u niks anders dan ofwel een monarchie ofwel het Frans systeem?
Oud 2 september 2006, 15:03   #57
Tantist

Standaard

Citaat:

Dat kan allemaal snel gaan hoor. De meest spectaculaire evoluties en revoluties hebben weinigen zien aankomen: de val van het IJzeren Gordijn, de afzetting van de Sjah van Perzië, het einde van de Sovjetunie,...

Wie in 1850 in Spanje had voorspeld dat een eeuw later Spanje al 2X een republiek was geweest, had hetzelfde kunnen horen als u nu zei...

En voorlopig heeft Vlaanderen ook een koning he, ook al is het een Belgische...
Oud 2 september 2006, 15:05   #58
Tantist

Standaard

Citaat:
Ze zullen lachen daar in Amsterdam als de vlaminkjes eens even komen vertellen dat we er bij willen maar dat de monarchie moet verdwijnen.
Het underdogstatement van de Cunning Linguist mooi geïllustreerd...
Oud 2 september 2006, 15:14   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
niet gevormd in Vlaanderen? Eventjes vergeten dat Antwerpen ooit een grote rol speelde in de geschiedenis van de Nederlanden? Brugge? Gent?

Dat jij puur voor de Eenheid van het Land een monarchie blijft dulden zet jou meer op het BUB-spoor dan diegenen die Tantist belgicisten noemt. Voor mij is het simpel: Republiek, of niks Dietsland.

En? Er bestaat volgens u niks anders dan ofwel een monarchie ofwel het Frans systeem?
U moet wat meer pragmatisch denken en wat minder ideologisch. Landen gebouwd op ideologie zijn gedoemd te verdwijnen. Wat voor invloed op ons dagelijks leven heeft het nu of we een koning of een president hebben ? Niks nada noppes.....

Een verspilling van energie beter gestopt wordt in het optimaliseren van de economie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 15:17   #60
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
U moet wat meer pragmatisch denken en wat minder ideologisch. Landen gebouwd op ideologie zijn gedoemd te verdwijnen. Wat voor invloed op ons dagelijks leven heeft het nu of we een koning of een president hebben ? Niks nada noppes.....

Een verspilling van energie beter gestopt wordt in het optimaliseren van de economie.
dus, "omdat iets IS moet het bl�*jven"
dat is ook een ideologie, het conservatisme
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be