Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2003, 16:05   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
België unitair! Voer het beste systeem in voor heel het land, in plaats van een groot deel van de bevolking in de kou te laten staan.
Dat "beste systeem" is er wel gekomen dankzij en door de regionalisering. Zolang het Ministerie van Onderwijs unitair was, hadden hervormingen en eigen beleidsplannen geen kans. Met de splitsing is dat wel mogelijk geworden. Terugkeren naar het oude systeem is weer het boek van het immobilisme van onder het stof halen.

Onderwijs unitair, neen bedankt!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:14   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Ondertussen worden er maar handboeken bijgemaakt door de uitgevers en heb ik in mijn laatste jaar een boek Nederlands van 45 euro mogen aankopen, gloednieuw, geolied papier met kleurenfoto's, 400 bladzijden A4 formaat, 2 kilo en half, dat we uiteindelijk in misschien 20 lessen hebben gebruikt, en dat naar de Sleghte kon omdat het in het volgende jaar niet meer gebruikt zou worden.
Daar hoeft u het systeem niet van te beschuldigen. In tegenstelling tot bepaalde andere landen (Frankrijk en Griekenland bijvoorbeeld) is het bij ons niet de overheid die de leerboeken uitgeeft. Iedere uitgever zoekt mensen die bereid zijn om een handboek op te stellen en geeft het volgens haar opvattingen uit. Er zijn goedkope (en toch goede) leerboeken op de markt, naast hele dure.

Ook hangt veel af van de school. Bij onze middelbare afdeling werkt men met huurboeken die meerdere jaren meegaan, waardoor de kost van het boek over vele leerlingen wordt gespreid. Bij ons, in het lager, gaan we zorgvuldig met de boeken om en gooien ze niet zomaar weg. Leesboekjes die nog in oude spelling staan, worden nog gebruikt (maar werden wel met de hand wat "bijgewerkt"). Boeken met vraagstukken waarin bijvoorbeeld hier en daar nog met de oude Belgische frank wordt gerekend, doen bij ons nog dienst. Maar de oefeningen waar dat in voorkwam werden met een papiertje overplakt waarop de aangepaste oefening (met euro) staat. Veel heeft dus te maken met de manier waarop scholen met dit alles omgaan.

Niet het systeem is dan ook verantwoordelijk voor de uiteindelijke kostprijs van boeken, wel de scholen en hun beleidsopties.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:21   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
De grootste ramp in onze onderwijsgeschiedenis was die dronkelap Van Den Bossche. Meer zat dan nuchter heeft hij het onderwijs opgesplitst tot er tientallen verschillende combinaties van richtingen bestonden, waardoor sommige klassen 4 leerlingen hadden en andere 30. Lesroosters waren de hel om op te maken. (Voor het geval dat ik beschuldigd wordt van onwetendheid: mijn eigen moeder is leerkracht, en enkele tantes en nonkels ook).
Het keuzesysteem werd niet door Vanden Bossche ingevoerd, maar wel door wijlen Coens. Men heeft getracht een soort modulesysteem in te bouwen, waardoor leerlingen een pakket zouden kunnen kiezen dat beter aan hun talenten en mogelijkheden beantwoordde. Dat was niet slecht, al belastte het vaak het ondersteund personeel tijdens de vakanties toen de lessenroosters werden opgemaakt.

Als u alles eenvoudig wilt, dan moet u kiezen voor het type II van weleer. Drie keuze: Latijn(-Grieks), Wiskunde A en Wiskunde B. Vraag is echter wel of dat zo ideaal is voor de goede ontwikkeling van de leerlingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:25   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Vanderpoorten heeft dat teruggedraaid, maar veel meer heeft zij ook niet gedaan.
Neen, minister Vanderpoorten heeft dat niet gedaan. Wel heeft zij in de meeste ASO-richtingen de wiskunde versterkt en aan een aantal richtingen nieuwe benamingen gegeven. Daar had niemand echter omgevraagd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:27   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Het beste onderwijs? De beste leerkrachten misschien, want het systeem loopt toch maar mank.
Ach, ons Vlaams onderwijs heeft inderdaad wel wat zwakke plekjes, maar concluderen dat het mank loopt is wel een beetje veel gezegd. Feit is dat een onderwijssysteem moet getaxeerd worden op haar vruchten. Welnu, die zijn er, en het zijn goede vruchten (zie maar eens de PISA-studie: daar uw moeder blijkbaar in het onderwijs staat, moet u die bundel maar eens vragen).

Die leraren kwamen trouwens niet zomaar uit de lucht vallen. Ze werden ergens opgeleid, worden door een inspectie gevolgd en gecontroleerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:35   #86
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Het is echter dankzij de Walen onbespreekbaar om de misbruiken weg te snijden.
Je kan zoiets toch niet goedpraten?
Dat is de hele paradox waarmee de belgicisten voortdurend leven: ze verdedigen België, willen voor de eenheid van de Belgisch staat opkomen, maar zijn er als de dood voor om ook maar een slecht woord te uiten aan het adres van de Walen. De Vlamingen worden echter wel overgoten met bakken kritiek...
Heb ik het Waalse systeem ooit proberen "goed te praten?" Heb ik gezegd dat er niets fout loopt bij de Walen en alles bij ons? Dat ik voor het Waalse systeem ben? Ik hoop van niet, integendeel zelfs: ik weet ook dat het Vlaamse onderwijs tot het beste in de wereld behoort. Dat het Waalse onderwijs achterop hinkt.

Maar ik wil de Walen daarbij helpen, hen een hand toesteken, de situatie rechtzetten waar dat nodig is. Dat is in Wallonië. En situaties rechtzetten kost geld. Ik wil dat het Waalse onderwijs verandert, dat men daar standaard de tweede landstaal aanleert in het secundair, dat iedere Waal Nederlands kan zoals iedere Vlaming Frans kan.

Ik wil de oorzaken aanpakken, zonder het te doen overkomen dat het Vlaamse systeem feilloos zou zijn. En dat in plaats van de huidige resultaten van Waals onderwijs te bekritiseren en erop te sakkeren, zoals jullie zo vaak doen. Praktische steun doet immers zoveel meer dan gewoon kritiek: iedereen kan kritiek geven, daar is niets moeilijk aan.

Het Vlaams en Waals onderwijs moeten veel meer samenwerken. Hoe kan dat beter dan door België een te houden? Het zou al een hele stap zijn moesten leerplannen voor heel België het Vlaamse niveau hebben. Moest de leerkrachtenopleiding hetzelfde gestructureerd zijn in België. En moesten de scholen in beide landsdelen dezelfde middelen krijgen: er is nog een hele weg te gaan voordat, net zoals in Vlaanderen, elke school in Wallonië 1 computer per 10 leerlingen heeft. Wallonië is meer afgelegen, verspreid, heeft minder toegang tot moderne informatiebronnen als bibliotheken of internet. Daar moet aan gewerkt worden. Daar is geld voor nodig. Maar wat willen Vlaams nationalisten nu net niet geven?
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:46   #87
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Vanderpoorten heeft dat teruggedraaid, maar veel meer heeft zij ook niet gedaan.
Neen, minister Vanderpoorten heeft dat niet gedaan. Wel heeft zij in de meeste ASO-richtingen de wiskunde versterkt en aan een aantal richtingen nieuwe benamingen gegeven. Daar had niemand echter omgevraagd.
Ik zelf ben een product van een van de laatste generaties waarbij men nog kon kiezen: Latijn Wiskunde 8, Latijn Wiskunde 6 , Grieks Latijn, Grieks Wiskunde 8, Grieks Wiskunde 6 , Grieks Wetenschappen, Latijn Wetenschappen, Latijn Moderne Talen, Grieks Moderne Talen, Economie Moderne Talen, Economie Wiskunde, Economie Wetenschappen, Moderne Talen Wiskunde, Moderne Talen Wetenschappen, ...

Nu is dat gereduceerd tot Economie-met-Talen, Economie-met-Wiskunde, Wetenschappen-zonder-meer, Latijn-zonder-meer, en Grieks-Latijn. De helft van alle eerder genoemde keuzes die men kon maken na een 4de jaar zullen zo verdwijnen.

Daar had niemand om gevraagd? Naar ik hoor was de opluchting alom: minder gesakker met uurroosters en leerplannen die verschilden voor elke richting, meer klassen van de juiste grootte (15-20 man) ook voor de kleinere vakken, waar vroeger al eens een uur extra gegeven moest worden voor een bepaalde richting waar maar 4 man in zat (dat kost veel geld),...
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:51   #88
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Maar ik wil de Walen daarbij helpen, hen een hand toesteken, de situatie rechtzetten waar dat nodig is. Dat is in Wallonië. En situaties rechtzetten kost geld. Ik wil dat het Waalse onderwijs verandert, dat men daar standaard de tweede landstaal aanleert in het secundair, dat iedere Waal Nederlands kan zoals iedere Vlaming Frans kan.
Jij kan zoveel willen (goh, waarom niet Duitsers en Fransen ook Nederlands leren? Duitsers in de grensregio doen dat trouwens ook... vrijwillig!), maar als de Walen zelf niet willen houdt het op natuurlijk. Men moet wel zelf die beslissing maken, Vlaanderen en Vlamingen hebben daar niets over te zeggen. Voor de rest vind ik je nogal expansionistisch klinken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:23   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Ik zelf ben een product van een van de laatste generaties waarbij men nog kon kiezen: Latijn Wiskunde 8, Latijn Wiskunde 6 , Grieks Latijn, Grieks Wiskunde 8, Grieks Wiskunde 6 , Grieks Wetenschappen, Latijn Wetenschappen, Latijn Moderne Talen, Grieks Moderne Talen, Economie Moderne Talen, Economie Wiskunde, Economie Wetenschappen, Moderne Talen Wiskunde, Moderne Talen Wetenschappen, ...

Nu is dat gereduceerd tot Economie-met-Talen, Economie-met-Wiskunde, Wetenschappen-zonder-meer, Latijn-zonder-meer, en Grieks-Latijn. De helft van alle eerder genoemde keuzes die men kon maken na een 4de jaar zullen zo verdwijnen.
U vergist zich. KLassieke talen kon men in VSO noch eenheidstype niet combineren met levende talen.

Het lijkt alsof de richtingen gereduceerd zijn, maar dat is niet het geval omdat de scholen nu vrije uren krijgen aangeboden. Die vrije uren - die vroeger niet bestonden - laten scholen toe dezelfde combinaties (zij het dan wel niet onder de vroegere namen) als vroeger aan te bieden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:27   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Daar had niemand om gevraagd? Naar ik hoor was de opluchting alom: minder gesakker met uurroosters en leerplannen die verschilden voor elke richting, meer klassen van de juiste grootte (15-20 man) ook voor de kleinere vakken, waar vroeger al eens een uur extra gegeven moest worden voor een bepaalde richting waar maar 4 man in zat (dat kost veel geld),...
Jongen toch. Ik liep eind augustus even binnen bij de directeur van het middelbaar. Wat zat die arme man daar samen met twee graadcoördinatoren te sakkeren en te zuchten bij het opstellen van de lessenroosters van de hogere jaren. En als die soorten combinaties. Er is heus niets veranderd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:30   #91
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Coosie, jij voert gewoon de verkeerde discussie.
Inderdaad, de Belgische sociale zekerheid IS de beste van de wereld.
En er is niemand die het systeem wég wil, alleen moeten de wantoestanden aangepakt worden. Want zo'n goed systeem zet ook aan tot misbruik. Het is echter dankzij de Walen onbespreekbaar om de misbruiken weg te snijden.
Je kan zoiets toch niet goedpraten?

Het is intellectueel behoorlijk laag om dan te doen alsof wij het hele systeem willen afschaffen. Neen! Trouwens, al het geld dat zou bespaard worden door de nutteloze uitgaven te stoppen, kan gebruikt worden om de ziekteuitkeringen te verhogen.

Het is wraakroepend dat gehandicapten jarenlang op wachtlijsten staan, en dat bepaalde zeer dure technieken niet kunnen worden terugbetaald, terwijl enkele egoïstische Walen het geld door de ramen gooien.
Dat wantoestanden dienen aangepakt worden, oke, waarom maken ze er dan een communautair thema van. Dat heeft niets met onze staatsstructuur te zien.
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:32   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Het Vlaams en Waals onderwijs moeten veel meer samenwerken. Hoe kan dat beter dan door België een te houden? Het zou al een hele stap zijn moesten leerplannen voor heel België het Vlaamse niveau hebben.
Dus, u past het onderwijs in in een politieke strategie: de eenheid van België. Al fout van bij het begin.

Liever werk ik met het Nederlands onderwijs samen: dezelfde taal. Wij kunnen iets leren van hun modulesysteem, zij iets over ons niveau (leerplannen dus en hoe daarmee wordt omgesprongen).

Waarom moeten er "Belgische leerplannen" bestaan? Mij lijkt het dat men hier gewoon staatsnationalistisch aan het denken is, en uiteindelijk niet denkt aan de verschillende opvattingen die bestaan over onderwijs en onderricht tussen Vlaanderen en Walonië. De splitsing is heus niet zomaar uit de lucht komen vallen: het was gewoon noodzakelijk. In Vlaanderen wou men een eigen onderwijsproject dat onmogelijk werd in een unitaire constructie.

Trouwens, het staat de Walen altijd vrij de Vlaamse leerplannen te bekijken en die naar hun situatie te vertalen. Daar hoeft het onderwijs heus niet unitair voor worden gemaakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:33   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Dat wantoestanden dienen aangepakt worden, oke, waarom maken ze er dan een communautair thema van. Dat heeft niets met onze staatsstructuur te zien.
Men maakt er geen communautair thema van; het is het gewoon. In Wallonië wil men niet weten van een andere aanpak. In Vlaanderen ziet men het anders. Nog voor men aan oplossingen denkt, is er dus al een verschil tussen Noord en Zuid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:37   #94
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Coosie, jij voert gewoon de verkeerde discussie.
Inderdaad, de Belgische sociale zekerheid IS de beste van de wereld.
En er is niemand die het systeem wég wil, alleen moeten de wantoestanden aangepakt worden. Want zo'n goed systeem zet ook aan tot misbruik. Het is echter dankzij de Walen onbespreekbaar om de misbruiken weg te snijden.
Je kan zoiets toch niet goedpraten?

.... Het is wraakroepend dat gehandicapten jarenlang op wachtlijsten staan, en dat bepaalde zeer dure technieken niet kunnen worden terugbetaald, terwijl enkele egoïstische Walen het geld door de ramen gooien.
Dat wantoestanden dienen aangepakt worden, oke, waarom maken ze er dan een communautair thema van. Dat heeft niets met onze staatsstructuur te zien.
Gezien aanpak van die wantoestanden echter voor de Walen onbespreekbaar is, en gezien er in Vlaanderen (net zoals elders in de EU) wel een bereidheid bestaat tot aanpak van misbruiken, én tot modernisering van de SZ, krijgt dat probleem ONVERMIJDELIJK een communautaire dimensie, ONGEACHT of de Vlamingen dat zodanig willen opvatten of niet!!

Kortom, het is vooral omwille van die reactionnaire Waalse konservatieve parasitaire refleks dat Belgie op de klippen aan 't lopen is.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:45   #95
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Liever werk ik met het Nederlands onderwijs samen: dezelfde taal. Wij kunnen iets leren van hun modulesysteem, zij iets over ons niveau (leerplannen dus en hoe daarmee wordt omgesprongen).
Bedoel je met het modulesysteem het 'studiehuis', met een aantal algemene vakken en vier verschillende studieprofielen? Dat zou inderdaad kunnen, nu men er eindelijk uit is hoe dat er precies uit moet zien. In de eerste jaren was er nl. nogal veel commotie over te hoge studielast voor scholieren, problemen bij de introductie van nieuwe vakken, de inhoud van het vakkenpakket per profiel enz. Ik geloof dat dat achter de rug is, nu de minister heeft besloten de laatste plooien heeft gladgestreken en scholen meer vrijheid wil geven in het aanbod van onderwijs.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:51   #96
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
....
Het Vlaams en Waals onderwijs moeten veel meer samenwerken. Hoe kan dat beter dan door België een te houden? Het zou al een hele stap zijn moesten leerplannen voor heel België het Vlaamse niveau hebben. Moest de leerkrachtenopleiding hetzelfde gestructureerd zijn in België. En moesten de scholen in beide landsdelen dezelfde middelen krijgen: er is nog een hele weg te gaan voordat, net zoals in Vlaanderen, elke school in Wallonië 1 computer per 10 leerlingen heeft. Wallonië is meer afgelegen, verspreid, heeft minder toegang tot moderne informatiebronnen als bibliotheken of internet. Daar moet aan gewerkt worden. Daar is geld voor nodig. Maar wat willen Vlaams nationalisten nu net niet geven?
Zo'n hardnekkig parochialisme slaat zijn eigen ruiten in:
1. Waarom enkel dat belgische kader altijd maar voorop schuiven? Heeft J. Blaeckdal nog niet begrepen dat Vlaanderen al lang véél VERDER kijkt voor zijn heil dan enkel belgikske? dat Vlaanderen wil samenwerken met alle EU-landen, Europese en andere volkeren, ...?

2. Waarom ook die leerkrachtenopleiding ENKEL in belgie gelijkschakelen? Waarom niet het beste proberen te vinden uit AL die andere Europese landen met een goed onderwijs.

3. Vlaanderen geniet, dankzij de transfers naar de Franstalige gemeenschap juist van MINDER middelen dat de Franstaligen! De veronderstelling van JB is dus manifest verkeerd! Dat de Franstaligen misschien véél meer besteden aan onderwijs bureaucratie dan wij (ook al is dat in Vlaamse onderwijs niet mis), en minder aan het eigenlijke onderwijs, dat is HUN EIGEN schuld.

4. De zever van "Wallonië is meer afgelegen, verspreid, heeft minder toegang tot moderne informatiebronnen als bibliotheken of internet." is om te schuddebuiken van het lachen. Volgens die redenering zouden de Skandinavische landen inzake onderwijs nog véél slechter moeten zijn. ....
4.b. Er is nog géén enkele wetenchapper die ooit heeft verondersteld, laat staan aangetoond dat landen met een lagere bevolkingsdichtheid er slechter aan toe zijn. dat sprookje horen we ENKEL in belgicistische kringen.

Besluit: belgicisme is én een intellektueel zwaktebod, een uiting van danig beperkte intellektuele of karakteriele capaciteiten, én een bekrompen ideologie waarbij men duidelijk alle heil verwacht van een belgisch kader dat voor 99% van de Vlamingen AL LANG niet meer het alleenzaligmakend is.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:52   #97
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Liever werk ik met het Nederlands onderwijs samen: dezelfde taal. Wij kunnen iets leren van hun modulesysteem, zij iets over ons niveau (leerplannen dus en hoe daarmee wordt omgesprongen).
Het niveau moet inderdaad een stuk hoger. Er moet weer veel meer feitelijke kennis worden geleerd op de middelbare school. Vooral geschiedenis en aardrijkskunde zijn een ramp wat dat betreft, maar ook het talenonderwijs kan stukken beter.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:56   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Bedoel je met het modulesysteem het 'studiehuis', met een aantal algemene vakken en vier verschillende studieprofielen?
Ja, en dat vind ik een heel goed uitgedacht systeem. Ik hoor mijn collega's van de middelbare afdeling vaak steen en been klagen over bepaalde leerlingen die geen kaas hebben gegeten van bijvoorbeeld wiskunde, maar wel uitstekend scoren bij de taalvakken. Hier zitten we in Vlaanderen nog altijd met die studierichtingen waar een heel pakket vakken aan vastzit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:58   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
4. De zever van "Wallonië is meer afgelegen, verspreid, heeft minder toegang tot moderne informatiebronnen als bibliotheken of internet." is om te schuddebuiken van het lachen.
Binnenkort gaan we nog geloven ook dat het Walenland een soort Europees ontwikkelingsland is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 18:05   #100
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja, en dat vind ik een heel goed uitgedacht systeem. Ik hoor mijn collega's van de middelbare afdeling vaak steen en been klagen over bepaalde leerlingen die geen kaas hebben gegeten van bijvoorbeeld wiskunde, maar wel uitstekend scoren bij de taalvakken. Hier zitten we in Vlaanderen nog altijd met die studierichtingen waar een heel pakket vakken aan vastzit.
Wel, het punt was dat wiskunde bij de introductie van het studiehuis (ook) in het algemene deel zat, dat voor iedereen verplicht is. Ook mensen die kozen voor het alfaprofiel Cultuur & Maatschappij kregen daar dus mee te maken, wat voor hen vrij zinloos is. Het was dan ook een van de grootste bezwaren tegen het nieuwe systeem, omdat je vroeger zelf je vakkenpakket mocht samenstellen (alleen Nederlands, één klassieke - op het gymnasium - en één moderne taal waren verplicht) en alfa's wiskunde na de vierde klas dus konden laten vallen.
Maar ik geloof dat wiskunde in het algemene deel nu afgeschaft is of in elk geval sterk verminderd is in studielast.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be