Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2006, 15:15   #81
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Daar hou ik u aan!
Daar mag u zeker van zijn!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 15:20   #82
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En waarom zouden wij zo'n oerhollands dialect moeten aannemen? Mooier vind ik het alleszins niet hoor!
Mijn theorie is dat het Nederlands dat bijvoorbeeld een nieuwslezer in Nederland praat, en mengeling is die voortkwam uit de dialecten die je overal in Nederland had. Analoog in Vlaanderen.
Ik ben tegen het verdedigen van dialect per stad. Het heeft zijn charme, maar je moet openstaan voor een eenheidstaal. Als jij lacht met een West-Vlaming die "vint" ipv "vent" zegt, vergeet niet dat het Frans imperialisme om de hoek staat met zijn "mec", waarmee we nu es echt geen verwantschap hebben. Samen sterk! (Pas op : daarmee beweer ik niet dat Vlaanderen zomaar onvoorwaardelijk naar Nederland moet)
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 15:33   #83
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar mag u zeker van zijn!
Goed zo! We hebben mondige mensen nodig in Nederland.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 15:41   #84
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja schriftelijk, en als iedereen een beetje oplet kan een Vlaming perfect en met gemak een gesprek voeren met een Nederlander. Toch zal wie goed luistert opmerken dat zelfs Vlaamse nieuwslezers die heel mooi spreken niet op dezelfde manier praten als die in Nederland.
Ik kan er ook niet aan doen dat ze in Nederland graag dialect spreken op TV. Er is een Nederlandse eenheidstaal, maar die wordt blijkbaar enkel door Vlamingen gesproken...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 15:47   #85
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik kan er ook niet aan doen dat ze in Nederland graag dialect spreken op TV. Er is een Nederlandse eenheidstaal, maar die wordt blijkbaar enkel door Vlamingen gesproken...
Je begrijpt me verkeerd, op de Nederlandse televisie spreken ze meestal iets mooier juist. Hoe vaak gebeurt het niet dat ze iemand interviewen (meestal oudere mensen) in Vlaanderen en dat de Vlaamse televisie die ondertitelt?
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 15:53   #86
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je begrijpt me verkeerd, op de Nederlandse televisie spreken ze meestal iets mooier juist. Hoe vaak gebeurt het niet dat ze iemand interviewen (meestal oudere mensen) in Vlaanderen en dat de Vlaamse televisie die ondertitelt?
Met alle respect, maar dat gebeurt op de Nederlandse televisie ook hoor, dat ondertitelen van geïnterviewden!

Probeer maar eens een Herman Finkers te verstaan!
Oud 16 oktober 2006, 15:57   #87
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat over nieuwslezers en presentatoren. In Vlaanderen wordt erop toegekeken dat deze AN praten (alhoewel ze wel wat strenger zoudne mogen zijn!), en in Nederland mogen zij blijkbaar dialect staan broebelen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 17:27   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik voel dus wel verwantschap. Als er een volk is op aarde waarmee Vlamingen zich verwant moeten voelen, dan zijn het wel de Nederlanders, veel eerder dan de Walen in elk geval.
Moest het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden nu nog bestaan, zou er waarschijnlijk een eenheidstaal ontwikkeld zijn. Er zouden nog altijd dialecten bestaan (net zoals er NU zowel in Nederland als Vlaanderen nog dialecten zijn) maar je zou veel minder het verschil tussen een Vlaming en een Nederlander kunnen horen.

Onder Willem I was er tenminste onderwijs in Vlaanderen in het Nederlands.
Dat 'Hollands' is naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een gevolg van de splitsing van de Nederlanden, waardoor Holland in het Noorden een aanzienlijke machtspositie verwierf over de rest van de provincies. Met de Zuidelijke Nederlanden erbij had de invloed van het Hollands over de rest van Nederland wellicht nooit een dergelijke vlucht genomen en had er zich een ander dialect opgeworpen tot de huidige 'standaard'. Misschien hadden we inderdaad zelfs een soort mengvorm van Noordelijke en Zuidelijke dialecten gehad.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 17:49   #89
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat 'Hollands' is naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een gevolg van de splitsing van de Nederlanden, waardoor Holland in het Noorden een aanzienlijke machtspositie verwierf over de rest van de provincies. Met de Zuidelijke Nederlanden erbij had de invloed van het Hollands over de rest van Nederland wellicht nooit een dergelijke vlucht genomen en had er zich een ander dialect opgeworpen tot de huidige 'standaard'. Misschien hadden we inderdaad zelfs een soort mengvorm van Noordelijke en Zuidelijke dialecten gehad.
Ik denk eens ergens gelezen te hebben dat het Nederlands van onze noorderburen na de oorlog heel sterk beïnvloed werden door het Amsterdams en Den Haags omdat daar het beslissingscentrum lag?. Net zoals Parijs in Frankrijk. Wie ooit oude geluidsfragmenten van minister Dequay van in de jaren dertig heeft beluisterd moet toegeven dat zijn taal heel erg die van ons benadert!
Oud 16 oktober 2006, 18:53   #90
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollands is iets anders dan ABN, hoor. ABN werd eerst gesproken door de elite in het ''bekakt'' Nederlands, en werd vervolgens (hoewel niet helemaal) overgenomen door de middenstand van Nederland, wat een aanzienlijk deel van de bevolking is. Men kwam er namelijk achter dat het grote voordelen had het ABN te spreken boven hun eigen dialect. Dit heeft niets met centralisatie vanuit Den Haag te maken. Hollands wordt gekenmerkt door een ''s'' als ''sj'', en een gebrekkige articulatie. Maar bijna alleen nog maar rashollanders spreken dit (van die asocialen, ja).

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 oktober 2006 om 18:56.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 16:43   #91
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar dat gebeurt op de Nederlandse televisie ook hoor, dat ondertitelen van geïnterviewden!

Probeer maar eens een Herman Finkers te verstaan!
Ik kan Herman Finkers ook niet verstaan hoor, en ik ben 100% ABN...
Oud 17 oktober 2006, 16:49   #92
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik kan Herman Finkers ook niet verstaan hoor, en ik ben 100% ABN...
Is dat die dikke grappige presentator van een amusementsshow?

Toffe kerel, wel. Ik kan hem goed verstaan.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 17 oktober 2006 om 16:49.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 16:52   #93
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karpax Bekijk bericht
Ja en? Franstalige stedelingen vochten mee de Vlaamse stedelingen, Vlaamse adel vocht mee met Franse adel.
De reden waarom de Vlaamse beweging de guldensporenslag viert is dat het een overwinning is op de Franse adel die Vlaanderen maar als een wingewestje besouwde...

Dit ontkracht punt 2 hoegenaamd niet... Het heeft er eigenlijk zelfs niks met te maken...
Maar die "Vlaamse" adel sprak wel Frans, hoor. Of is dat maar een detail voor u?
Oud 17 oktober 2006, 16:59   #94
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit geweten dat het oude stadsdialect van Leiden doorspekt was met Vlaamse en zelfs Waalse woorden.
Ook mijn dorp is groter geworden door Vlaamse immigranten, helaas is ons dialect verdrongen door het Amsterdams, Utrechts en nu vooral het poldernederlands.
Maar toch hoor je af-en-toe een ouder iemand nog manneke zeggen ipv mannetje.
Oud 17 oktober 2006, 16:59   #95
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Maar die "Vlaamse" adel sprak wel Frans, hoor. Of is dat maar een detail voor u?
De oorspronkelijke Engelse adel deed dat ook, Hans. Vreemd dat u daar niet aan gedacht had.
Oud 17 oktober 2006, 17:06   #96
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Herman Finkers is een cabaratier uit Twente, compleet onverstaanbaar (voor mij toch)!

Laatst gewijzigd door Kim : 17 oktober 2006 om 17:07.
Oud 17 oktober 2006, 17:51   #97
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oorspronkelijke Engelse adel deed dat ook, Hans. Vreemd dat u daar niet aan gedacht had.
Doet dat terzake misschien?
Oud 17 oktober 2006, 17:54   #98
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarschijnlijk omdat ie Paul de Leeuw heet!

Herman Finkers is die magere tukker met snor.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 17:59   #99
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ooit geweten dat het oude stadsdialect van Leiden doorspekt was met Vlaamse en zelfs Waalse woorden.
Ook mijn dorp is groter geworden door Vlaamse immigranten, helaas is ons dialect verdrongen door het Amsterdams, Utrechts en nu vooral het poldernederlands.
Maar toch hoor je af-en-toe een ouder iemand nog manneke zeggen ipv mannetje.
Amsterdams is echt niet aan te horen. Van Lange Frans en Baas B moet ik ook niets weten, dat walgelijke Nederlands. Dat asociale taaltje moeten we met z'n allen de kop in drukken. Weg met het asociaals, zegevier ABN!
Wat de andere dialecten betreft: Behoud identiteit en blijf het gerust spreken, maar van dat achterwijkse asociaals dat in bijna heel Nederland (en dan vooral de grote steden, in de sloeberwijken) gesproken wordt, word ik ziek.

(Vorige keer dat ik dit aan de keek stelde kreeg ik een heleboel reacties van mensen die zeggen dat ik generaliserend ben, blablabla... Ik weet hoe het hier zit en ik ga niet staan toekijken hoe het Tokkienederlands onze taal verpest!)

Nu niet zeggen dat ik niet liberaal ben. Ik heb wel eens gehoord van de uitspraak: Taal, dat is iets levends. Nou, het fatsoenlijke Nederlands is op sterven na de dood.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 oktober 2006 om 18:02.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 18:08   #100
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doet dat terzake misschien?
Nee, maar jij blijft maar doorhameren op het feit dat de Vlaamse adel die de Fransen versloeg zelf Franstalig was. Dit doet echter niet terzake bij de Guldensporenslag, aangezien het Frans in vroeger tijden de 'universele' hoftaal was. Nu niet meer, met uitzondering van in jouw tweetalige België. Wij zijn zelf de eersten om te erkennen dat het doel van de Guldensporenslag erin bestond aan de dwingelandij van Frankrijk te ontsnappen en absoluut niets te maken had met etnische verschillen, ook al omdat er in de Middeleeuwen nog geen opgelegde verfransing bestond. Ook na de annexering van Frans-Vlaanderen door Louis XIV bijvoorbeeld werd in dat gebied geen verfransingspolitiek doorgevoerd, anders waren alle sporen van het Nederlands er wellicht al na enkele generaties volledig uitgewist. Het is pas na de Franse Revolutie dat het idee van etnische homogeniteit ingang kreeg, wat in Vlaanderen ten volle doorgedrukt werd vanaf 1830 door het Franskiljonse Belgische regime. Waarmee stelling 2 in de openingpost meteen ook beantwoord is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be