Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2006, 01:29   #461
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Je weigert echt op mijn vraag te antwoorden, hé!
Helemaal niet. Ik zie alleen niet in waarom een verhuis van Wallonië naar Vlaanderen een ander probleem is als een verhuis van West-Vlaanderen naar Limburg of van Limburg naar Polen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 01:33   #462
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
van Limburg naar Polen.
In dat geval voeren de Belgische/Vlaamse bonden actie tegen de verhuis. De Polen kunnen die syundicale actie niet dwarsbomen, aangezien zij hun eigen vakbonden hebben.

Maar uw Belgisch-unitaire vakbond/organisatie/partij/... zal er niet in slagen om een eensgezind standpunt te vormen, en zal niet in staat zijn actie te voeren. Daarom is een unitaire vakbond ook een droom van de Belgische bourgeoisie die op een dergelijke manier Vlaanderen en Wallonië tegen elkaar kan uitspelen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 01:56   #463
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In dat geval voeren de Belgische/Vlaamse bonden actie tegen de verhuis. De Polen kunnen die syundicale actie niet dwarsbomen, aangezien zij hun eigen vakbonden hebben.

Maar uw Belgisch-unitaire vakbond/organisatie/partij/... zal er niet in slagen om een eensgezind standpunt te vormen, en zal niet in staat zijn actie te voeren. Daarom is een unitaire vakbond ook een droom van de Belgische bourgeoisie die op een dergelijke manier Vlaanderen en Wallonië tegen elkaar kan uitspelen.
U denkt echt dat een Vlaams estabslishment niet zal proberen om West-Vlamingen tegen Limburgers op te zetten, arbeiders tegen bedienden, werklozen tegen werkenden? Polen zullen de actie niet kunnen dwarsbomen is een foute stelling. Ze zullen ze niet willen dwarsbomen en niets in uw nationalistisch kookboek zal ze overtuigen om dat alsnog te doen.
Oud 30 oktober 2006, 02:04   #464
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Polen zullen de actie niet kunnen dwarsbomen is een foute stelling. Ze zullen ze niet willen dwarsbomen en niets in uw nationalistisch kookboek zal ze overtuigen om dat alsnog te doen.
Ik verwacht ook niet dat die Polen actie zullen voeren. Wanneer zij moeten kiezen tussen extra jobs in Genk of in Gdansk dan kiezen zij voor uiteraard het laatste. Is dat dan niet evident?? De trotskisten mogen dan nóg zoveel de mondialisering staan te propageren, de arbeider in Genk denkt aan zijn job, en hetzelfde geldt voor de arbeider in Gdansk.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 03:05   #465
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verwacht ook niet dat die Polen actie zullen voeren. Wanneer zij moeten kiezen tussen extra jobs in Genk of in Gdansk dan kiezen zij voor uiteraard het laatste. Is dat dan niet evident?? De trotskisten mogen dan nóg zoveel de mondialisering staan te propageren, de arbeider in Genk denkt aan zijn job, en hetzelfde geldt voor de arbeider in Gdansk.
nog een geluk dat de vakbonden van GM anders beginnen denken.
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 07:04   #466
guerin
Minister

Standaard

Citaat:

Maar wat ik gisteren aan 19e-eeuws Belgisch-nationalisme gezien heb, kan ik ze niet meer "het voordeel van de twijfel" geven. Vergeleken met de pleidooien van sommigen zijn zelfs de Amish progressief.

Ik heb het over een concreet voorbeeld, en je slaagt er blijkbaar nog niet in om een antwoord te geven.
Jef Turf vertelde over een dergelijk probleem (toen hij nog bij de KP was). Men wou een fabriek van Wallonië naar Vlaanderen verhuizen. De Waalse vakbonders betoogden tégen de verhuis, en de Vlaamse vóór. Jef Turf is toen tweemaal gaan meebetogen: in Vlaanderen én Wallonië.

Wat gaat EAP-UAG doen? Ook tweemaal betogen? Of uitblinken in besluitloosheid? Of volgens ze gewoon de wil van de sterkste fractie?
.
Die vragen zijn mij wat te voorbarig,laat de tijd en de werkgroepen hun werk doen.
Oud 30 oktober 2006, 08:29   #467
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

"nog een geluk dat de vakbonden van GM anders beginnen denken."

zeer juist, alleen: de vloer volgt niet zo vlotjes als je zou denken, daar moet op gewerkt worden, op de moment dat de CAO onderhandelingen strop zitten zijn de mensen niet zo happig (zeg maar totaal niet) om nog eens buiten te staan voor iets als Portugal of zo. Voorwaarde voor de int. solidariteit is dat het werk op de fabriek in handen genomen wordt (wat wel het geval is, maar de communicatie naar de mensen verloopt soms stroef)
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 09:48   #468
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg niet. De vakbonden zijn imperialistische volgens u. De voetbalbond is imperialistisch. De sociale zekerheid is een restant van het Belgisch imperialisme. Ik denk dat mensen een duidelijk signaal hebben gegeven dat ze de communautaire spelletjes op de rug van de werkenden zowel in het franstalig landsgedeelte als in Vlaanderen beu waren. Meer niet. Met "imperialisme" of Belgique de papa heeft dit niets vandoen.
ik denk dat jij teveel op belgicistische vakbondsmeetings rondhangt en te weinig in gewone volkscafés komt. Enquetes wijzen steevast uit dat een meerderheid net méér bevoegdheden voor Vlaanderen wil.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 09:51   #469
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar Bekijk bericht
Face it gast, en ook Pelgrim, de strijdbare lagen in de arbeidersbeweging merken vanuit de praktijk dat een eengemaakte Belgische beweging nodig is. Dat heeft deze conferentie wel aangetoond. Vele delegees die mee waren vanuit Antwerpen stemden voor. Niet om de Belgische burgerij in hun staatsstructuren te bevestigen, maar om zo krachtig mogelijk de Belgische burgerij te kunnen bekampen!
sta me toe toch wel serieus te wtijfelen aan dit verhaaltje.

1) Ik denk dat het aandeel studentjes wel iets groter was.
2) Die paar dellegees die daar rondliepen zijn niet noodzakelijk representatief voor alle vakbondsleden en militanten.
3) Er bestaat ook nog een zeer grote hoop mensen buiten de Belgicistische vakbonden, en die denken niet unitair hoor.
Oud 30 oktober 2006, 09:54   #470
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat bepaalde partijen in verre mate gedecentraliseerd zijn in de mate dat er nog moeilijk een centrum valt te ontwaren dat we daar zo nodig een voorbeeld aan zouden moeten nemen. Volgens mij hebben we wel degelijk een centrum nodig die ass kan kicken.
een gedecentraliseerde Vlaamse en Waalse koepel kan véél beter samenwerken vanuit hun eigenheid dan een geforceerde belze Eenheid die al 176 jaar aan een stuk bewijst NIET te werken.

Maar van 'democratisch centralisme' weten de trotskisten natuurlijk alles, vandaar dat er zo een stuk of twintig Internationales zijn
Oud 30 oktober 2006, 09:58   #471
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Ook al proclameren we helemaal geen unitair belgië; wel een unitaire formatie en unitaire arbeidersklasse...
Je zal er alleszins meer mensen mee overtuigen dan met een Vlaams-nationalistisch discours.
Zelfs het ultrasofte spirit-meetinkje van de Ijzerbedevaart trekt meer dan 600 man. En de meerderheid der mensen wil meer bevoegdheden voor Vlaanderen en Wallonië. De meeste vlamingen krijgen hoe langer hoe meer ook de zenuwen van de Franstalige arrogantie.
Oud 30 oktober 2006, 10:03   #472
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
in de praktijk zullen ze toch samen ten strijde moeten trekken.
mijn vlaams-nationalisme zal mij niet tegenhouden om met waalse kameraden samen te werken. Maar klein-links slaagt er blijkbaar nooit in dat te beseffen. Een soevereinist is per definitie een vuile nazi die de arbeidersklasse wil verdelen.

Welnu, op het inter-nationalistische congres van batasuna deze zomer heb ik véél meer solidariteit gehoord en gezien en gevoeld dan ooit voordien of nadien.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 30 oktober 2006 om 10:08.
Oud 30 oktober 2006, 10:11   #473
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
http://www.indymedia.be/nl/node/5199#comment-3298
Nu weet ik weer waarom ik nooit nog iets op Indymedia zet! Naar eigen zeggen richten ze zich op het vakbondsapparaat, maar deze reactie is toch een flink staaltje van "maomedia"...
Citaat:
600 aanwezigen volgens de organisatoren.
Ik was aanwezig en heb de koppen geteld: 483 aanwezigen.

Ik zie hem al staan tellen

Hoe die dat gelapt heeft, met die constante aan en afloop van mensen tussen buiten, aula en cafetaria, dat moet een mens met een heel hoog IQ zijn geweest.

Ik denk dat officiële inschrijvingen toch wel iets objectiever zijn dan het nattevinger werk van ene die koppen gaat tellen.
Oud 30 oktober 2006, 11:46   #474
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
2) Die paar dellegees die daar rondliepen zijn niet noodzakelijk representatief voor alle vakbondsleden en militanten.
als ik dit zo lees waren er blijkbaar niet al te veel syndicalisten
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 12:05   #475
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En uw centrum waar u uw beweging rond bouwt is dan de Belgische/Brusselse bourgeoisie?!
Op bepaalde ogenblikken begon ik te vrezen dat ik op een bijeenkomst van de Coudenberggroep was. Zoals toen één of ander fossiel kwam praten over de "nood" aan een unitaire structuur met een sterke nationale leiding. Laat ons hem de "Hans Van De Cauter van de linkerzijde" noemen. (Ik ken terug de naam niet, maar het was die gepensioneerde Franstalige vakbondsleider die in die micro stond te schreeuwen, omdat ze in zijn 19-eeuws "Belgique �* papa" waarschijnlijk nog geen microfoons hadden. En dan verschieten dat hij halverwege de eerste zin al hees is...)
Stop het jong.

Dit subforum begint mij teveel op de rest van Politics te lijken. Al wie niet voldoende met jou eens is, is onmiddellijke onherroepelijk volledig tegen jou.
Gustave Dache, die onnoemelijk veel voor de arbeidersbeweging gedaan wordt onmiddellijk als fossiel van Bernissart betiteld, er louter op uit la Belgique �* papa herinte voeren en de Belgische bourgeoisie in stand te houden. Al wie een Belgisch niveau relevant vindt wordt onmiddellijk als belgicistisch gekapiteld. Waarom verzwijg je de portretten van Leopold II, die onder het zingen van een Te Deum werden rondgedragen?

Blijkbaar ontgaat het een aantal mensen hier dat op Belgisch niveau nog altijd een zeer rellevant aantal beslissingen worden genomen, zoals de pensioenen, en dat dus een strijdorganistatie op dat niveau absoluut noodzakelijk is.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 12:58   #476
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat jij teveel op belgicistische vakbondsmeetings rondhangt en te weinig in gewone volkscafés komt. Enquetes wijzen steevast uit dat een meerderheid net méér bevoegdheden voor Vlaanderen wil.
Hoe dit bewustzijn tot stand komt interesseert u echter niet zolang het doel maar wordt gerealiseerd?
Oud 30 oktober 2006, 13:09   #477
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe dit bewustzijn tot stand komt interesseert u echter niet zolang het doel maar wordt gerealiseerd?
Het veebee palmt het ene na het andere café in, ik heb het zelf zien gebeuren in razend tempo in mijn eigen gemeente Wilrijk destijds toen ik daar nog woonde. Het veebee dringt zelfs de huiskamers in, veel meer dan alle klein-linkse partijen samen. ook op de werkvloer, een deel van de havenvakbonden is al veebee gericht.
Maar de trotskisten zitten blijkbaar liever in allerhande kleine comités anti-nsv betogingskes te organiseren waar iedereen die dat op tv ziet goed mee lacht.
Oud 30 oktober 2006, 13:13   #478
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Blijkbaar ontgaat het een aantal mensen hier dat op Belgisch niveau nog altijd een zeer rellevant aantal beslissingen worden genomen, zoals de pensioenen, en dat dus een strijdorganistatie op dat niveau absoluut noodzakelijk is.
1: blijkbaar ontgaat het mensen hier dat een zeer groot deel van de Vlaamse bevolking een verdergaande defederalisering wil van al die bevoegdheden, en niet alleen het voka of unizo.
2: Het bestaan van het Spaanse staatsniveau houdt de zeer actieve en bijzonder linkse Baskische vakbonden niet tegen om toch volop de Baskisch-separatistische kaart te trekken. Waarom? Omdat zij goed weten dat het Spaanse staatsniveau niet kan werken.
Oud 30 oktober 2006, 13:30   #479
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het veebee palmt het ene na het andere café in, ik heb het zelf zien gebeuren in razend tempo in mijn eigen gemeente Wilrijk destijds toen ik daar nog woonde. Het veebee dringt zelfs de huiskamers in, veel meer dan alle klein-linkse partijen samen. ook op de werkvloer, een deel van de havenvakbonden is al veebee gericht.
Maar de trotskisten zitten blijkbaar liever in allerhande kleine comités anti-nsv betogingskes te organiseren waar iedereen die dat op tv ziet goed mee lacht.
Ik denk dat er op de PVDA na misschien geen enkele linkse partij zoveel de discussie aangaat met VB kiezers.
Oud 30 oktober 2006, 13:42   #480
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er op de PVDA na misschien geen enkele linkse partij zoveel de discussie aangaat met VB kiezers.
veel helpt het blijkbaar niet he? Ik ben ook al een paar keer in discussie gegaan met pvda'ers en lsp'ers en ik kan me best voorstellen dat de doorsnee werkmens met kinderen braaf ja knikt zoals quasi iedereen dat doet als die op straat wordt aangesproken en als jullie weer weg zijn eens goed lacht en in het stemhokje weer op het veebee stemt. Ondanks al jullie gediscussieer met het veebee is die partij alweer ferm vooruit gegaan de achtste oktober.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be