Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2003, 15:13   #61
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
De Vlaamse Rand was een grotendeels Nederlandstalig taalgebied en werd dan ook in het ééntalige Vlaamse Gewest opgenomen.
Een instroom van Franstaligen en een groeiende weigering van hen om de taal van hun nieuwe gewest te leren, wat op een enorm gebrek aan respect wijst, heeft ervoor gezorgd dat die Rand aanzienlijk verfranst werd.
Pech, maar dat is nu de realiteit. De politiek moet zich aan de realiteit aanpassen en niet omgekeerd. Als het spontaan terug Nederlands wordt, gebruik dan maar de term Vl. Rand. Momenteel kan ik het ook Romeinse Rand noemen, wat heeft dat voor zin?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 15:25   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Pech, maar dat is nu de realiteit. De politiek moet zich aan de realiteit aanpassen en niet omgekeerd.
Wil je dan ook Arabisch invoeren als officiële taal in Brussel? Moeten dan alle inwoners van Brussel en België Arabisch leren, een van de officiële talen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 15:42   #63
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Liever het mooie Parijs dan het vuil Amsterdam of Den Haag .

Als dat geen eerlijke BUB-taal is!

Niet dat het zonder die eerlijkheid ook niet duidelijk was...
Zoals altijd kijken ze als een getemde poedel richting Parijs en kwispelen geestdriftig met hun staartje wanneer er een brokje uit "le pays des lumières" komt. De belgicisten zijn nog geen haar veranderd. Toen en nu: het zijn nog altijd francofielen.
Ik ben noch belgicist noch francofiel (zelfs als mijn moedertaal Frans is) maar natuurlijk kijk ik richting Parijs omdat ik beschouw dat mijn moederland Frankrijk is. Ik heb er geen probleem mee dat uw moederland Vlaanderen is en ik geef u totaal gelijk. De Franstalige "Belgen" moeten de realiteit bekijken en beseffen dat hun echte moederland Frankrijk is. We hebben toch veel meer dingen in gemeen met Fransen dan met Vlamingen.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 15:47   #64
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Citaat:
Blij dat je toegeeft dat de monarchie niet meer haar oorspronkelijke macht heeft. Frans als eenheidstaal gaat in tegen de rechten van 6.000.000 inwoners. En Frankrijk is mijn moederland niet.
Nederlands is wel de oorspronkelijke taal van 80% van België. Ik vind dat we het Nederlands daarom als natievormende factor moeten invoeren, als eerste taal. Met respect voor de Franse, Duitse en Luxemburgse 2de taal. Deze soort hierarchie van talen zoals in Amerika en Groot-Brittannië kan de toestand in België definitief stabiliseren. Want Belgen zijn we allemaal, al beseffen fanatiekelingen dat niet makkelijk.
Allez, we mogen dankbaar zijn!
Na anderhalve eeuw pogingen om het Nederlands uit te roeien in België ten voordele van het Frans als eenheidstaal, gaan we nu de rollen omdraaien en Wallonië vernederlandsen...
Neen!

Een Hiërarchie van talen invoeren betekent toch niet dat we radicaal gaan vernederlandsen? De Walen mogen gerust Frans blijven spreken. Alleen zou Nederlands de bestuurstaal kunnen worden als natievormende factor. Dat is toch duidelijk?
Maar natuurlijk! En waarom niet Alaska vervlaamsen? Nee, serieus, kom terug op aarde, het zou beter zijn.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 16:23   #65
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
De Vlaamse Rand was een grotendeels Nederlandstalig taalgebied en werd dan ook in het ééntalige Vlaamse Gewest opgenomen.
Een instroom van Franstaligen en een groeiende weigering van hen om de taal van hun nieuwe gewest te leren, wat op een enorm gebrek aan respect wijst, heeft ervoor gezorgd dat die Rand aanzienlijk verfranst werd.
Pech, maar dat is nu de realiteit. De politiek moet zich aan de realiteit aanpassen en niet omgekeerd. Als het spontaan terug Nederlands wordt, gebruik dan maar de term Vl. Rand. Momenteel kan ik het ook Romeinse Rand noemen, wat heeft dat voor zin?
Om 3.13 pm schreef Tacitus bovenstaande.

12 minuten later schreef Dimitri dit:

Citaat:
Wil je dan ook Arabisch invoeren als officiële taal in Brussel? Moeten dan alle inwoners van Brussel en België Arabisch leren, een van de officiële talen?
Geen antwoord...

Nog eens 17 minuten later schreef Benjamin dit:

Citaat:
Ik ben noch belgicist noch francofiel (zelfs als mijn moedertaal Frans is) maar natuurlijk kijk ik richting Parijs omdat ik beschouw dat mijn moederland Frankrijk is. Ik heb er geen probleem mee dat uw moederland Vlaanderen is en ik geef u totaal gelijk. De Franstalige "Belgen" moeten de realiteit bekijken en beseffen dat hun echte moederland Frankrijk is. We hebben toch veel meer dingen in gemeen met Fransen dan met Vlamingen.
En weer kwam er geen weerwoord. Geen enkele BUBbel vond dit blijkbaar de moeite waard om te beantwoorden of zelfs maar aanstootgevend. Dat terwijl het antwoord: "Pech, maar dat is nu de realiteit" hier minstens zo goed van toepassing was.

Kunnen we daaruit besluiten dat de BUB een geheime agenda heeft?
Dat w�*t ze beweert te willen doen iets heel anders is dan wat ze in werkelijkheid wil?
Oud 8 oktober 2003, 16:31   #66
Bruno*
Banneling

Standaard

Ik verwijs naar vorige berichten:

Citaat:
Benjamin
Vreemdeling

Geplaatst: Ma Aug 25, 2003 4:26 pm Onderwerp: Re: Maar waarom heb ik Nederlands geleerd?

--------------------------------------------------------------------------------

Benjamin schreef:

Wel, ik voel me Wereldburger maar als ik me echt met een land moet verbinden, dan is het natuurlijk Frankrijk. Als ik naar Frankrijk ga wonen, is er veel kans dat ik de Franse nationaliteit aanvraag en dat ik een sticker F op mijn toekomstige wagen kleef, zelf ais ik me altijd Wereldburger zal voelen. In het algemeen vier ik niets : noch 11 juli noch 21 juli. Maar ik heb wel al verschillende keren 14 juli met Franse vrienden gevierd. Ik was met vakantie in Frankrijk in die periode en dus, ja, logisch dat wij het hebben gevierd. Ik ken zelf de tekst van de "Marseillaise". De "Brabançonne" ken ik helemaal niet en wil ik niet kennen.

Pas op, ik ben geen rattachist. Maar door mijn moedertaal, is een deel van mijn hart toch in Frankrijk.

Tacitus
Minister-President

Woonplaats: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Geplaatst: Ma Aug 25, 2003 4:33 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Niemand weerhoudt u ervan, om in Frankrijk te gaan wonen. Meer info bij de flaminganten die op 21-07 jl. asiel in NL aanvroegen. Misschien gezamenlijke acties organiseren?

Citaat:
Quote:
Deze had ik nog niet gelezen (ik ben niet altijd online ). Arabisch als officiële taal in Brussel? Het is geen landstaal, dus persoonlijk ben ik er niet voor. Al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen daarvoor pleiten. Er zijn meer mensen die Arabisch spreken in Brussel dan Nederlands, niet?
Oud 8 oktober 2003, 17:53   #67
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
De realiteit is dat wij toestaan dat een groepje van enkele duizenden mensen zich in een land met zes miljoen inwoners settelt en eist dat zij zich aan hen aanpassen in plaats van het omgekeerde.
Als de politiek de realiteit had aanvaard had zij allang de faciliteiten laten uitdoven en de franstaligen in de Rand voor het blok gezet: Ofwel in het Nederlands communiceren met de overheid, ofwel niet communiceren en dan kunnen ze op hun kin kloppen voor uitkeringen of bemiddeling.

D�*t is de realiteit die enkele hautaine villabewoners weigeren te aanvaarden.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 18:13   #68
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
De realiteit is dat wij toestaan dat een groepje van enkele duizenden mensen zich in een land met zes miljoen inwoners settelt en eist dat zij zich aan hen aanpassen in plaats van het omgekeerde.
Vlaanderen is geen land. Het is een regio die enkel door de Belgische Grondwet beschermd wordt. Toen de faciliteiten werden ingericht was er zelfs helemaal geen regio.

Citaat:
Als de politiek de realiteit had aanvaard had zij allang de faciliteiten laten uitdoven en de franstaligen in de Rand voor het blok gezet: Ofwel in het Nederlands communiceren met de overheid, ofwel niet communiceren en dan kunnen ze op hun kin kloppen voor uitkeringen of bemiddeling.
De politiek aanvaardt net de realiteit, taal kun je nu eenmaal niet tegenhouden. Wanneer er in een gemeente 75% Franstaligen wonen, is de gemeente niet meer Nederlandstalig. Of wel? Zeg me dan eens waarom men in Brussel nog Nederlands als officiele taal hanteert? De Rand zal volledig verfranst worden, en daar kun je rouwig om zijn of het toejuichen (persoonlijk interesseert het me niet), maar aanvaarden moet je het.
Oud 8 oktober 2003, 18:16   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Deze had ik nog niet gelezen (ik ben niet altijd online ). Arabisch als officiële taal in Brussel? Het is geen landstaal, dus persoonlijk ben ik er niet voor. Al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen daarvoor pleiten. Er zijn meer mensen die Arabisch spreken in Brussel dan Nederlands, niet?
Joepie, dan kunnen we in Nederland een nieuwe grondeiscampagne opstarten, dit keer niet Eisch Duitschen grond! zoals vlak na de oorlog, maar Eis Arde(e?)nse grond! Nederlands is een officiële taal in België, dus we eisen dat het Nederlands onmiddellijk een officiële taal wordt in de Ardennen.
Oh, enne, die Duitstalige ambtenaren bij de Europese Unie zouden graag zien dat Duits een officiële taal wordt in Brussel. Het wordt trouwens voor Duitsers natuurlijk ook erg aantrekkelijk om zich waar dan ook in België te vestigen, als de gemeente zich aan hen moet aanpassen.
Oud 8 oktober 2003, 19:22   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Joepie, dan kunnen we in Nederland een nieuwe grondeiscampagne opstarten, dit keer niet Eisch Duitschen grond! zoals vlak na de oorlog, maar Eis Arde(e?)nse grond! Nederlands is een officiële taal in België, dus we eisen dat het Nederlands onmiddellijk een officiële taal wordt in de Ardennen.
Oh, enne, die Duitstalige ambtenaren bij de Europese Unie zouden graag zien dat Duits een officiële taal wordt in Brussel. Het wordt trouwens voor Duitsers natuurlijk ook erg aantrekkelijk om zich waar dan ook in België te vestigen, als de gemeente zich aan hen moet aanpassen.

Het lijkt logisch want analoog met wat Tacitus schreef.
Duits is zelfs een landstaal dus dat laatste lijkt nog logischer.
Ik denk echter dat Tacitus daar persoonlijk niet voor is.
Al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen zelfs daarvoor zouden pleiten.
Oud 9 oktober 2003, 12:27   #71
Bruno*
Banneling

Standaard

Nederlands is een officiële taal in België, dus we eisen dat het Nederlands onmiddellijk een officiële taal wordt in de Ardennen.

Territoriale tweetaligheid, in feite niet zo'n slecht idee. Heel Belgie tweetalig (de gemiste kans van de jaren '30). Uiteindelijk moeten de gemeenschappen toch verdampen.
Oud 9 oktober 2003, 12:42   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

DE 'gemiste kans' van de jaren 30 is dat het 'ze' niet gelukt is van België een ééntalig, franstalig land te maken.

Owee echter als er iemand van je eigen kaste insinueert België (of zelfs maar de Vlaamse rand) eentalig Nederlands te maken.

Vergeet dus je gedwongen tweetaligheid in heel België.
Als er iets verdampt als een ketel kokend water dan is het België.
Oud 9 oktober 2003, 12:56   #73
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
DE 'gemiste kans' van de jaren 30 is dat het 'ze' niet gelukt is van België een ééntalig, franstalig land te maken.
Kun je dat eens uitleggen? Bij mijn weten zijn er in die periode geen specifieke wetsvoorstellen daar toe ingediend, wel voor territoriale tweetaligheid.
Oud 9 oktober 2003, 13:21   #74
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nederlands is een officiële taal in België, dus we eisen dat het Nederlands onmiddellijk een officiële taal wordt in de Ardennen.

Territoriale tweetaligheid, in feite niet zo'n slecht idee. Heel Belgie tweetalig (de gemiste kans van de jaren '30). Uiteindelijk moeten de gemeenschappen toch verdampen.
Heel België Duitstalig, gaat het toch nog lukken. Der Bruno schafft's! Damals wie heute, es bleiben Kameraden.

Is dit trouwens je eigen mening of die van de partij? Want dit staat niet in het programma dacht ik. Dat verhaal over behoud van de gemeenschappen en alleen individuele tweetaligheid is dus onzin, alleen een tijdelijke overgangsmaatregel. Het programma van de BUB zal wel aangepast worden na de machtsovername zeker?
Oud 10 oktober 2003, 23:50   #75
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoor Jan van den Berghe spreken over een hereniging met Nederland. Gezocht in het programma van Vlaams Blok: niets gevonden hierover.

Ik hoor Mathias Storme spreken over een hereniging van de Nederlanden. Gezocht in het programma van NV-A: niets gevonden.

Conclusie: de verborgen agenda van de Vlaamsnationalisten is een annexatie van Vlaanderen door Nederland. Wedden dat het kaartenhuisje van het sepparatisme in elkaar stuikt als de gewone NV-Astemmer en Vlaams Blokstemmer hier achter komt?
Lees de grondbeginselen van het Vlaams Blok eens!
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 11:32   #76
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoor Jan van den Berghe spreken over een hereniging met Nederland. Gezocht in het programma van Vlaams Blok: niets gevonden hierover.
Ik ga hier niet het VB verdedigen, maar is dit het persoonlijke standpunt van JvdB of een partijstandpunt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Ik hoor Mathias Storme spreken over een hereniging van de Nederlanden. Gezocht in het programma van NV-A: niets gevonden.
Ik geloof dat Mathias Storm zei dat er een betere samenwerking moest komen met Nederland, blijkbaar denkt u dan direct aan een hereniging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Conclusie: de verborgen agenda van de Vlaamsnationalisten is een annexatie van Vlaanderen door Nederland. Wedden dat het kaartenhuisje van het sepparatisme in elkaar stuikt als de gewone NV-Astemmer en Vlaams Blokstemmer hier achter komt?
U hebt het mis. Waarom zouden we bij Nederland willen. Ik alvast niet! En kunt u tenminste N-VA schrijven, dit komt al een stuk beter over.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 16:19   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Ik ga hier niet het VB verdedigen, maar is dit het persoonlijke standpunt van JvdB of een partijstandpunt?
Natuurlijk is dat mijn persoonlijk standpunt; het Vlaams Blok zegt over dit welbepaald onderwerp immers niets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 16:42   #78
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk is dat mijn persoonlijk standpunt; het Vlaams Blok zegt over dit welbepaald onderwerp immers niets.
Dit dacht ik eigenlijk al, maar voor de zekerheid heb ik het toch maar eens nagevraagd. Blijkbaar gaat E=mc² er van uit dat indien een partij militant een mening verkondigd, dit ook onmiddelijk het partijstandpunt is.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 12:39   #79
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Hun streven naar hereniging met NL toont ten eerste maar weer eens aan hoezeer die mensen nog in het verleden leven .

En ten tweede , herreining met NL word natuurlijk verzwegen . Zoals u zelf zegt , wanneer hun sympathisanten dit horen , stort heel hun boeltje ineen . Misschien moeten de Belgischgezinden er collectief maar eens werk van maken diet kenbaar te maken aan het brede publiek .

Want zowaar ik zeg u , die koene Vlaemingen zullen nooit of te nimmer onder dat Hollandsche juk willen leven ende arbeiden . 8)

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 12:55   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Denkt u dat alle vlaamsgezinden een soort supercomplot hebben bedacht om Vlaanderen door Nederland te annexeren?

Absurd. Hoewel ik daar op zich niets tegen zou hebben.

Zullen we eens aan de mensen vertellen over de geheime agenda van de bub belgicisten? Herkoloniseren van kongo (bewijs: Yann's adoratie van bepaalde koningen), de annexatie op termijn van België bij Frankrijk (gezien de wijze waarop sommigen hier de vlaamse cultuur graag ridiculiseren en de franstalige ophemelen).
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be