![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de rest van je analyse heb je zeker een punt maar ik betwijfel of dat door iemand als negatief wordt ervaren. Maar inderdaad, jarenlang waren CDA/PVDA/VVD/D66 de grootste partijen met een vrij stabiele aanhang. Deze vier partijen hebben nu alle vier (!) verloren. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat deze partijen teveel in het midden zijn gaan hangen in de jaren negentig. Ze hebben hun ideologische veren afgeschud. Blijkbaar was er tijdens deze verkiezingen meer behoefte aan duidelijker stellingnames. De uitslag duidt er ook op dat deze campagne toch inhoudelijker is gevoerd dan door sommigen verondersteld EN dat er geen grote polariserende issues hebben gespeeld. Zelf zie ik dat als winst en ik denk dat er meer zijn die zo denken. Ter aanvulling: Een en ander blijkt ook uit de hoge opkomst (meer dan 80%). Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 23 november 2006 om 02:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Is dat een serieuze stijging, een opkomst van 80% ? In de VS was er trouwens ook een hogere opkomst dan tijdens de periode 1992-2000 tijdens de laatste verkiezingen. Het lijkt er op dat het "einde van de geschiedenis" die in de jaren '90 leek te zijn aangebroken, nog niet voor vandaag is. De ideologische vervlakking vermindert, zo lijkt het. Het einde van de grote verhalen, zoals de postmodernisten het noemden, is nog niet in zicht.
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Vergeet niet dat het blok dat geregeld tegen rechtse plannen zal stemmen uitkomt op 76 zetels. Bestaande uit pvda, sp, groenlinks, cu, d66 en pvdd is dit geen regering, maar wel een blokkade voor een rechtse minderheidsregering. Dat wordt gewoon CDA-pvda, zullen we wel zien of Bos vasthoud aan zijn 'breekpunten'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Cordon Sanitaire dus.
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Bel dan eerst ff naar Volkert.
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() CDA-Pvda-CU lijkt me de enigste werkbare meerderheid. met de SP regeren is voor CDA en CU ideologisch enorm moeilijk, en de SP gaat zich enkel maar verbranden als ze meeregeren. Een rechtse coalitie met 4 partijen lijkt me niet wenselijk voor gelijk welke partij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() De S.P van Marijnissen is in elk geval onbespreekbaar voor een rechtse christelijke partij als het CDA en de ChristenUnie. Een coalitie CDA-PvdA-Christenunie is dan inderdaad ook de meest logische optie. Een "quarto coalitie" is misschien moeilijk maar zou wel radikaal en extreem-links van regeringsdeelname uitsluiten. Ik begrijp niet waarom men met Wilders niet wil regeren. Hoewel deze rechtse populist soms ronduit rechts radikale voorstellen doet is hij geen fascist en heeft hij geen banden met extreem-rechtse groeperingen zoals Voorpost en partijen zoals de NVU en NieuwRechts. Ik zou Wilders eerder vergelijken met Hugo Coveliers, een rechtse populist met ongezouten meningen. Marijnissen is de erfgenaam van diegene die nog steeds het bloedbad op Tian an Men verdedigen als een noodzakelijke strategie tegen het oprukkende westerse kapitalisme. Ik denk dat Nederland met Wilders, Balkenende, Rutte en Rouvoet beter af is dan met zo'n blaaskaak als Marijnissen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() De vergelijking tussen Wilders en Coveliers is inderdaad treffend: een vrij radicaal rechts programma zonder banden met het extreemrechtse milieu. Hij heeft ervoor gezorgd dat extreemrechts zelfs niet deelnam aan de verkiezingen. Gevaar is nu wel dat extreemrechts zal proberen te infiltreren bij de Partij voor de Vrijheid.
Nu, waarom wil niemand met Wilders regeren? Omdat met Wilders geen meerderheid te behalen valt. Als CDA, VVD en PvdV een meerderheid zouden hebben, zouden zowel CDA als VVD dat idee zeker achter de hand houden, maar het kan nu eenmaal niet. En verder is er geen enkele partij die met Wilders samen wil, zeker de ChristenUnie niet die zich zelfs tegen Verdonk al fel afzette. De CU heeft een voorkeur voor een centrumlinkse coalitie. Bovendien weet Balkenende sinds 21.00 uur gisteravond dat hij een centrumlinkse coalitie moet gaan vormen en zal hij nu langzaam zijn profiel moeten gaan bijstellen om die coalitie rond te krijgen. Vriendelijke woorden richting Geert Wilders passen daar niet bij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Een echt districtenstelsel wordt door niemand nagestreefd. Het stelsel van evenredige vertegenwoordiging staat ingeschreven in de grondwet en is dus ook heel moeilijk te wijzigen. Wel is het CDA door D66 op het idee gebracht om een stelsel met districtskandidaten in te voeren, maar dit wordt door de andere partijen weer niet ondersteund. Het huidige systeem met één stem per persoon en nationale lijsten, met evenredige vertegenwoordiging en een evenredige kiesdrempel, is het eenvoudigste en eerlijkste systeem dat er bestaat. Elke fundamentele wijziging betekent dat het ingewikkelder en/of oneerlijker wordt en dat is niet te verkopen. Op verzoek van D66 werd dit jaar door een burgerforum onderzocht welke wijzigingen in het kiesstelsel gewenst zijn. De conclusie was, dat op kleine ingrepen na (meer gewicht voor voorkeursstemmen, invoering van de lijststem) er geen veranderingen nodig of wenselijk zijn. Kortom: ik denk niet dat veranderingen van het kiesstelsel prioriteit zullen krijgen. Toch zal bestuurlijke vernieuwing vermoedelijk niet van de agenda verdwijnen, want er is nu wel een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor invoering van het correctief referendum en er wordt nog steeds gesproken over de (door de gemeenteraad) gekozen burgemeester. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Wilders heeft een bijkomend probleem dat hij d.m.v. chantage van zijn kant en met ruzie is weggegaan bij de VVD. Rutte en Wilders zijn dan ook geen vrienden, zeker gezien de persoonlijke aanvallen op Rutte in de radiospotjes van Wilders. Toch denk ik, dat als PvdV voor een meerderheid had kunnen zorgen er een serieus gesprek was geweest tussen CDA/VVD en Wilders. Een CS is dan ook niet aan de orde (al wil Wilders dit graag). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vraag me nu ook af naar wie de 25e en 26e SP zetels gaan. In elke kieskring staan wel dezelfde mensen op plaats 1 t/m 24 en plaats 30, maar de plaatsen 25 t/m 29 worden ingenomen door regionale kandidaten.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat er in principe in elke kieskring een andere lijst ingediend mag worden en dat de laagste plaatsen op de lijst van de grote partijen per kieskring verschillen, maar de meeste kandidaten zijn in alle kieskringen hetzelfde. Dat is toch wel een simpel systeem lijkt me. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
- VVD, PvdV en D66 willen een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester - PvdA, SP en GL willen een door de gemeenteraad gekozen burgemeester - CDA, CU en SGP willen de bestaande benoemingsprocedure handhaven - PvdD wil ook een gekozen burgemeester, maar er staat in het programma niet precies hoe |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() En D66??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister
|
![]() Is dat die Thom de Graaf?
![]() |
#59 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister
|
![]() Eigenlijk is dat toch een totaal krankzinnig systeem dat jullie hebben: burgemeesters en provincie-gouverneurs die meestal van een totaal ander deel van het land komen en door de koningin worden benoemd. Hoe heeft men deze regeling ooit kunnen invoeren? Als men in Gent, Brugge of Antwerpen een niet-inwoner van de stad tot burgemeester zou benoemen, dan breekt de bevolking het stadhuis af.