![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: Wat met de toekomst van de N-VA? | |||
Geen toekomst, CD&V laat ze ooit vallen en dan zijn ze ongeloofwaardig waardoor ze niet boven de drempel raken |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Geen toekomst, ze worden opgegeten door de CD&V |
![]() ![]() ![]() |
28 | 32,18% |
Er wacht de N-VA een mooie toekomst als onafhankelijke partij |
![]() ![]() ![]() |
15 | 17,24% |
geen idee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 17,24% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil dat eveneens. Alleen is het imo noodzakelijk om de hele belgische constructie met de grond gelijk te maken en van nul af aan te beginnen. En ja op korte termijn speelt mijn stem de huichelaars in de kaart. Maar hoe erop stemmen een beter alternatief kan zijn is me een mysterie. Ik geloof echter niet dat de strategie van de huichelaars op langere termijn houdbaar blijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mijn keuze is dus snel gemaakt. Omdat ik bovendien tegen de stemplicht ben, is thuis blijven het enige wat ik op verkiezingsdag kan doen zonder de spiegels te moeten weg halen.
![]() |
![]() |
#183 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vond dat persoonlijk een verademing. Eindelijk eens een partij die zijn programma belangrijker vind dan de postjes. (Ik was vooral héél opgetogen dat het brov ook deel uitmaakte van die breekpunten).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik beweer nergens dat het VB een liberale partij is. Ethisch zijn ze ronduit conservatief en zeker niet liberaal en economisch vind ik ze gematigd, i.e. niet liberaal maar ook niet 'collectivistisch'. Op economisch vlak vind ik het belangrijkste dat ze tenminste niet blind zijn voor de buiten alle proporties gegroeide overheid, dat ze geen enkele band hebben met de 'zuilen' en dat ze eerder vertrekken van de gedeelde belangen van werkgevers- en werknemers dan van de tegenstellingen. Moest Thatcher hier opkomen zou ik er onmiddelijk op stemmen, maar in Belgique is er nu eenmaal geen Thatcher. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als niemand compromis bereid zou zijn, dan zal er nooit iets gebeuren. Bovendien zijn de nietsdoende parlementariers van het VB (op de spreekgerechtigden na) een schoolvoorbeeld van postjes- en poenpakkerij zonder relevante tegenprestatie. Het inzetten van parlementaire medewerkers om de partij te runnen ipv dossiers te laten bestuderen getuigd al evenzeer van een poenpakkersmentaliteit. Heeft het VB zijn personeelsbestand nog niet verdubbeld ? zijn ze nog niet met 2 ? Dus de pot en de ketel zijn in deze niet ver te zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Een verademing? U vindt politici die liever spelletjes (ik hou me in, anders had ik de eis om een gesprek vanuit die intenties gewoon malafide symboolruiterij genoemd) spelen dan op een ernstige manier politiek bedrijven een verademing? ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is u wellicht bekend dat ik positief sta ten opzichte van het vlaams-nationalisme, vandaar ook mijn bezorgdheid. Allereerst het VB. Het gaat natuurlijk over meer dan alleen de uitingen op de website. Neem als voorbeeld de gemeenteraadsverkiezingen. Natuurlijk, VB is gelijk gebleven, in sommige opzichten zelfs gegroeid en misschien zal ze in de toekomst nog wel meer groeien. Maar wat bijvoorbeeld in Antwerpen gebeurde illustreert precies de makke van het VB. Je kunt het noemen wat je wilt, voor mijn part een slimme en sluwe campagne van de SP, maar het was zeker geen CS. Het waren de kiezers die massaal de streep hebben getrokken. De grens is bereikt. Er bestaat grote aversie tegen het VB en Flip DeWinter. Die aversie is zelfs zo groot dat men bereid is op een andere partij te stemmen om hem tegen te houden. Dat is niet voor niets. Aan de andere kant vertegenwoordigt het VB een grote groep kiezers. Mensen die om verschillende redenen op de partij hebben gestemd. Als grote politieke partij heb je de verantwoordelijkheid iets met deze 'volkssteun' te doen. Soms (vaak) houdt dat in: compromissen sluiten. Dat doet élke grote partij. Het hoeft niet te betekenen dat je je basisprincipes verlochent als je de scherpe kanten van je standpunten haalt, zolang je het maar integer doet. In onze landen betekent besturen: coalities sluiten en dat kan alleen als partijen bereid zijn (iets) naar elkaar op te schuiven. Tot dusver heeft het VB niet aangetoond iets in die richting te willen doen en blijft vasthouden aan 'ononderhandelbare' standpunten. Dat vind ik jammer. Het CS bestaat. Natuurlijk bestaat het CS. Het VB ontneemt het CS echter alle grond als het zou laten zien bereid te zijn constructief te willen samenwerken en excessen niet te accepteren. Daarmee is het CS niet meteen wég. Vertrouwen gaat te paard en komt te voet. Ook andere partijen zullen dan moeten wennen aan de (dan) nieuwe opstelling van het VB en sommigen ervan zullen dan nog lang vast blijven houden aan oude tegenstellingen. Op den duur valt dat echter niet vol te houden. Daarnaast bestaat de NVA. Die ziet zich geconfronteerd met het feit dat de vlaams-nationalistische stem nagenoeg niet wordt gehoord op het federaal vlak terwijl het toch een groot gedeelte van het volk vertegenwoordigt. De grootste vlaams-nationalistische partij stelt zich namelijk zo compromisloos op dat het zichzelf buitenspel heeft laten zetten in de vorm van een CS. Dat niet alleen, de vertegenwoordigers van diezelfde NVA kunnen rekenen op voortdurende spot en hoon van hun broeders van het VB, alleen omdat zij wél bereid zijn vuile handen te maken voor het goede doel. De NVA stond vorige week voor de keus: Alleen doorgaan mét JMDD met het risico dat de vlaams-nationalistische stem in zijn geheel NIET zou worden gehoord op het moment dat het erom gaat, óf zich weer schikken in een kartel en zich zodanig te verzekeren van het feit dat in ieder geval een kleine vlaamsgerichte partij kan meepraten op communautair vlak. Dat is in-en-in-triest. Hoe anders was het wel niet geweest als het VB zich ook had kunnen presenteren als een volwaardige partij. De NVA zou zich gesteund hebben geweten en wellicht andere keuzes gemaakt. Nu heeft ze zich, noodgedwongen, moeten laten chanteren en vernederen door CD&V (met misschien op de achtergrond PS/SP) om toch nog maar iets in de melk te brokkelen te hebben. En wéér wordt ze van alle kanten aangevallen. Maar de NVA heeft zich niet alleen laten 'tsjeven' maar ook laten 'blokken'. Tussen hamer en aambeeld. Tussen wal en schip. Er was namelijk geen alternatief. Niet als de partij zich wil verzekeren van een vlaamsgezinde stem in communautair overleg. En het gezegde luidt: 'Onder druk wordt alles vloeibaar', blijkbaar ook de principes van de NVA. Maar ook het VB heeft hierin weldegelijk verantwoordelijkheid te dragen. Er is een stevige behoefte aan een fatsoenlijk rechtse vlaams-nationalistische partij. Dat hebben de peilingen bewezen. De NVA kan dat voorlopig niet meer zijn, tenzij de partij zich snel hervat. U wilt meer samenwerking? Laat het VB dan die partij zijn. Zoek aansluiting en samenwerking met NVA (én Spirit!), laat de 'alte kameraden' los en toon meer verantwoordelijkheidsbesef door bereid te zijn vastgeroeste standpunten los te laten en te herbezinnen op het vreemdelingenstandpunt. Het VB hoeft daarbij de multiculturele maatschappij niet te omarmen maar een realistischer en humaner standpunt voor wat betreft vreemdelingen zou daarbij toch erg kunnen helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
I.e. voer het bindend referendum in en het probleem van 'geen compromis' is van de baan. Dan worden maatregelen tenminste telkens door een meerderheid van de bevolking gesteund. Het huidige koehandelsysteem draait vooral op de wensen van elkaar afwisselende minderheidsgroepen. De groenen steunen een standpunt van de liberalen in ruil voor liberale steun bij een ander standpunt of een postje. Dat is de kern van het probleem, die ganse koehandel niet dat er een partij is die niet tot 'compromissen �* la belge' bereid is. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 december 2006 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil het huidige politieke systeem weg en vervangen door een veel meer democratisch systeem met veel grotere macht voor de burger. Het VB past door zijn weigering zijn breekpunten in te slikken inderdaad niet in dat systeem. Maar dat is een pluim voor het vb geen verwijt. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 december 2006 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Het zijn net die compromissen die ons de das omdoen. België is een rot systeem, en het is geen schande er geen deel van willen uit te maken. Citaat:
En als je ziet hoe een simpele, ongevaarlijke Dedecker politiek afgemaakt wordt, denk ik niet dat het VB veel moet hopen in die richting. Citaat:
Wat hebben ze nu precies allemaal bereikt, zeg het eens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het succes van het VB ligt em net bij de klassieke standpunten, waaronder het vreemdelingenprobleem. Heel uw verhaal is er een van het VB die zich moet aanpassen. Maar waarom zouden ze, wat is er te winnen?
![]() |
![]() |
#191 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sorry maar de 'compromissen' die door de traditionelen steevast worden afgesloten zijn meestal nog veel erger dan helemaal geen compromis... Bovendien hebben we m.i. geen tijd meer om nog in de marge te liggen peuteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Aan de mensen met meer inzicht in de wetgeving:
Klopt het dat er per lijst maar één fractie gevormd kan worden in de Kamer? Redelijk actueel voorbeeld: CD&V en N-VA kunnen afzonderlijk géén fractie vormen, er moet een CD&V/N-VA fractie komen.
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Een stevige stem, een beter België of een onafhankelijk Vlaanderen. Wat gebeurt er nu? Wat gebeurt er met de stem van 1 miljoen vlaamsgezinde mensen? Het VB is geen marginaal protestpartijtje meer. Het VB is een partij die 1 miljoen stemmen op zich weet te krijgen. Wat gebeurt er met die stemmen? Gooit het VB die weg probeert ze er iets mee te bereiken? Een partij die zo groot is, is het aan zijn kiezers verplicht te proberen om iets te bereiken. Zelfgenoegzaam achteroverleunen past dan niet. Nogmaals, het hoeft niet en van mij moet het VB helemaal niets. Maar een verstandige partij had zich allang vernieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Dat klopt in elk geval niet voor het Vlaams Parlement en bij mijn weten ook niet voor de federale Kamer. Eventueel kan dat voor de Senaat nog anders zijn, dat weet ik niet precies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() N-VA (Frieda Brepoels) heeft er geen probleem mee om in één fractie te zitten met de volgelingen van Franco, de Spaanse Partido Popular (die vandaag nog altijd vindt dat volksnationalisten manum militare uitgeroeid moeten worden). Daarmee vergeleken, is één fractie met de CD&V toch wel klein bier...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 december 2006 om 21:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Tweede argument tegen die "verrottings"-strategie: Het neutraliseert het politiek gewicht van het Vlaams-nationalisme. Wanneer het VB 20-25% Vlaams-nationale stemmen in de Kamer vertegenwoordigt, maakt ze die irrelevant. Zij zijn immers niet bereid in een compromis te stappen, ook al houdt dat een aanzienlijke ontmanteling van België in en een grotere verzelfstandiging van Vlaanderen. Niets gebiedt de onderhandelaars dus om rekening te houden met 25-30% Vlaams-nationalistische kiezers omdat die toch niet interessant zijn. Het hele "hete adem van het VB doet andere partijen vervlaamsen" geloof ik al evenmin: Het VB is er altijd als de eerste bij om alle andere partijen "belgicistisch" te noemen, dus is het nogal idioot om dat te koppelen aan het "hete adem"-argument. Overigens geloof ik helemaal niet dat die "propere handjes"-filosofie van het VB een weldoordachte strategie is. Dat is mijns inziens een zwaktebod dat hen ervoor behoedt zichzelf ooit existentieële vragen te moeten stellen. Dat hen nooit zal vragen moed te betonen om aan hun achterban een compromis te verkopen. Nee, het VB voelt zich prima in de zetel waarin het zichzelf op Vlaams-nationaal gebied heeft genesteld: Zelf de nek niet uitsteken, maar met de hakbijl in de aanslag staan wachten om het hoofd af te slaan van iedereen die dat wel doet, omdat het "niet genoeg is" en er dus wel "verraad" in het spel moet zijn geweest... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die historie met de EVA ken ik (vooral Nelly Maes heeft daar een smerige rol gespeeld). Maar om bij de Spaanse Partido Popular, de Italaanse Forza Italia en de Noord-Ierse Ulster Unionist Party te gaan kruipen, moet je het toch al erg zitten hebben.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De 'vernieuwing ' zal echter nooit ver genoeg gaan zolang het VB de Vlaamse onafhankelijkheid nastreeft. De N-VA is al blij als ze aan het confederalisme mag meewerken. Wat in feite neerkomt op het rekken van de Belgische doodstrijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al dat gewauwel over 'beter bestuur' en 'vertegenwoordigen van kiezers' houdt echt niet veel in hoor. Wat wil je dus? Dat ze de vakbonden aanpakken? (veel kans hoor, via 't parlement en met compromissen met andere partijen), vreemdelingenproblematiek helpen oplossen (zelfde opmerking), belastingen gaan doen dalen? (zelfde opmerking), de criminaliteit bestrijden (zelfde opmerking), de dotaties aan het koningshuis doen dalen/afschaffen (zelfde opmerking), het profitariaat aanpakken (zelfde opmerking). Of wil je dat ze wat spelen in hun hoekje �* la n-va? Citaat:
Edoch...
![]() |