![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanaf Atrecht niet meer, nee.
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens krohn bent u nu officiëel een Spaans-hatende racist.
Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hehe.
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De grond van uw betoog, dat erop neerkomt dat de Spaanse bezetting niet zo erg was als men beweert en dat ze overdreven wordt om politieke redenen, verwerp ik. Ik heb genoeg historische lectuur gelezen om te kunnen besluiten dat de Spaanse bezetting één van de ergste dingen was die Vlaanderen ooit overkomen is, en nu nog steeds verantwoordelijk is voor onze politieke, staatkundige en culturele achterstand. Verder zit uw betoog ook vol onjuistheden (leugens of niet?) zoals het citaat hierboven. Geen enkel eerlijk mens heeft langer dan één uur geloofd dat 11 maart door Basken is gepleegd. Direct na de aanslagen is hier op dit forum overigens een draad geopend, en daar kan u nog steeds nalezen dat vele posters toen al wisten dat de ETA er niets mee te maken had. De Castillianen en het Aznar-regime in het bijzonder hebben de aanslagen zeer welbewust willen uitbuiten om de verkiezingen te kunnen winnen op kosten van de Basken en de slachtoffers van Atocha, en ze zijn daar gelukkig in mislukt. Laatst gewijzigd door baarle : 2 januari 2007 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sorry, laat ze ook maar de Nederlanden weer verenigen, en pas dan krijgen ze amnestie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 2 januari 2007 om 16:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Basken toch? Ze zitten nog in Volendam.
![]() |
#169 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
"Geen enkel eerlijke mens" zegt je, maar in Spanje zijn legioenen mensen die dat toen niet alleen geloofden maar die het nog nu blijven geloven! In enkel geval is het algemeen aanvaard -door de buitenlandse waarnemers ten minste- dat het nationaal consensus al een tijdje voor goed gebroken blijft daarover precies, trouwens op alle instanties en niveaus, op politiek vlak zeker -de PP is geïsoleerd, zeggen ze, maar hij is eendrachtig met alle zijn leden daarin-, in de publiek opinie met massa demonstraties tegen de regering en zijn versie en houding over de aanslagen-al de zesde...-, en zelfs bij de magistratuur die in tweën nu blijkt verdeeld.... Dat toont maar aan dat je de Spaanse actualiteit bepaald niet op het minuutje volgt....Jullie wisten al alles pas "een uur" later, zeg je, toch heeft het aan de Belgische politie meer dan een jaar gekost om enkele (materiele) meverantwoordelijke van de aanslagen, hier in België (in Brussel) precies zittende ![]() In een ding ben ik er toch een beetje mee akkoord en dat is over het feit dat enkele in België wel op de hoogte leken te zijn geweest van wat ging gebeuren....Zelfs van de datum precies....En wat mijn eigen overtuiging ten minste betreft bijvoorbeeld, niemand was tot nu in staat geweest mij een geloofvaardige reden te leveren van het feit dat ik een aanhoudingsmandat -voor een trouwens algemeen bekende veroordeling daterende van twee jaar vroeger- precies op 6 maart 2004 in mijn brievenbus kreeg, zodat ik de dag van het verstrijken van het termijn, t.t.z. 11 maart, precies om zeven uur dertig (dat alles zoals door mijn advokaat aangeraden)- de gevangenis van Vorst betrad, juist om het uur toen de bomben in Madrid begonnen te ontploffen....(om enkele uren later weer in vrijheid te worden gesteld...) Over het Spaanse verleden in België (of gewoon het Spaanse regime) kan je denken wat je wilt natuurlijk. Daar waar ik integendeel niet zoveel van overtuigd zou zijn is op het vermeende recht om dat precies -wat je en andere daarover gelijk jou denken - zomaar en altijd te herhalen en uitroepen ("in saecula saeculorum" om zo te zeggen...): in de gendenktekens en gedenkstenen overal in het land -zoals in de Grote Markt van Brussel, als op de trappen van het gemeente huis te Antwerpen....-, en in het historisch onderzoek door de Belgische Staat gefinancieërd evenwel.... En zelfs op om het even welke ogenblik van het dagelijkse leven, in je werkplaats bijvoordeel, door commentartjes van je collega's of door je bazen zelfs (wat ze zich -ik houd het vol daarover- niet met anderafkomstige mensen veroorloven...) Of in de (Vlaamse) radioprograamma's 's morgens, tussen plaatje en praatje ![]() ![]() Of in de op beroepsvlak verplichte lessen Nederlands om je te laten verstaan dat als je -zoals alle Spanjaaren natuurlijk- Nederlands correct (ik bedoel op aangename wijze ![]() Niet erg wat voorafgaat, of niet te veel ![]() Hoogachtend Ondergetekende: De Spaanse Brabander Latste minuut. De Spaanse regering heeft door de mond van zijn voorvoeerder Rubalcaba pas officieel afgekondigd het vrede processus met de ETA te hebben "afgebroken" (en niet alleen "opgeschort" zoals Jose Luis Zapatero zei pas na de aanslag) Je moet maar de verschillende behandeling van het nieuws in de tuwee versies van de Busselse krant "De Metro" vandaag vergelijken om een uitstekende illustratie te hebben van die veschil van sensibiliteiten inzake ETA die spijtig in België bestaat aan beide kanten van de taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië: grote nieuws bij de ene, zwijgen daarover bij de andere...tot wanner te moeten betalen (de "Spanjolen" "en Flandes")? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Europees Commissaris
|
![]() Overigens er zijn niet alleen twee doden gevallen er zijn ook 600 auto's totaal opgebrand en vernield.
Waar zijn dezelfden die zo moord en brand riepen toen er met nieuwjaar in Parijs 300 auto's in brand gestoken werden? Of is een Spaanse auto minder waard dan een Franse misschien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik keur hun methodes van vandalisme ten zeerste af, maar ik kan zéér goed begrijpen dat het voor sommige jongeren in de Franse banlieu's écht teveel werd. En dat men na jarenlange werkloosheid, na jarenlange achterstelling de straat op trekt, is een normale menselijke reactie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dan had ik het misschien niet over u? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
|
![]() [quote=krohn;2300678
De Spaanse regering heeft door de mond van zijn voorvoeerder Rubalcaba pas officieel afgekondigd het vrede processus met de ETA te hebben "afgebroken" (en niet alleen "opgeschort" zoals Jose Luis Zapatero zei pas na de aanslag) Je moet maar de verschillende behandeling van het nieuws in de tuwee versies van de Busselse krant "De Metro" vandaag vergelijken om een uitstekende illustratie te hebben van die veschil van sensibiliteiten inzake ETA die spijtig in België bestaat aan beide kanten van de taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië: grote nieuws bij de ene, zwijgen daarover bij de andere...tot wanner te moeten betalen (de "Spanjolen" "en Flandes")? ![]() Kan je eens verduidelijken? Wat precies schrijft men wel en niet in Vlaanderen, en in Wallonië? Voor de rest, zijn er eigenlijk contacten tussen de afscheidingsbewegingen in Spanje, en ook in Frankrijk eventueel? Zoals tussen Catalanen en Basken en zo? Of moeten die Catalanen niks hebben van die Basken? Hoe komt het eigenlijk dat de Catalanen voor zover ik weet niet naar geweld grijpen?
![]() |
#174 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Catalanen zijn de Californiërs van Europa, zij hebben één van de sterkste economieën van het continent. Ze staan een pak sterk dan de Castillianen en de Basken, en hebben geen baat bij geweld. Ze winnen hun autonomie wel door hun economische sterkte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() Ja, die indruk heb ik ook; Baskenland lijkt mij vooral wingewest, veel delfstoffen.
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er bestaan uiteraard goede contacten tussen baskische en catalaanse bewegingen (en ook buiten de spaanse staat). Ze hebben een gemeenschappelijk doel en een gemeenschappelijke vijand, en een gemeenschappelijke recente geschiedenis. De ERC voorzitter werd vorig jaar nog berispt omdat hij het had aangedurft met ETA mensen te gaan spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik weet niet of die relatie met alle regio's even hartelijk is. Ik heb toch al gehoord van Basken die vinden dat Andalousiërs te mak zijn in hun nationalsme, en Galliciërs te conservatief. Of dat de mening is van slechts enkele individuen, weet ik niet. Catalonië kan door zijn omvang andere wapens in de strijd gooien. Dat is ook de reden waarom Vlaanderen niet naar geweld grijpt: wij hebben andere middelen (bv weigeren een federale regering samen te stellen als er geen staatshervorming komt).
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
|
![]() catalanen hebben enorm veel lobbygroepen voor de onafhankelijkheid. Ze staan in het maatschappelijk middenveld veel verder daarin;
Wie had gedacht dat een voor onafhankelijkheid pleitende regio gewoon een internetextensie van het ICANN kon vastkrijgen? dat is mogelijk door héel veel lobbywerk en goede contacten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#180 | ||
|
![]() Citaat:
Als ik het me goed herinner had Maingain in het debat op 13 december daarover iets gezegd, chantage of zo. Deze vraag blijft : Citaat:
![]() |