Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2007, 20:33   #101
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Als je je daarbij bedenkt dat in Canada de tweetaligheid echt niet vet te noemen is, onder beide groepen
*snip*
en dat het veel dunner bevolkt is, kortom dat je als Engelstalige echt wel verplicht bent om Frans te leren daar.....versta ik niet waarom zij dit kunnen doen en wij, die veel bedreigder zijn...NIET!?
Ik kan jouw stellingname hier niet goed volgen, maar geef graag weer in hoever ik de tweetaligheid ervaar in het (wilde ) westen van Canada, in casu Alberta.
Alle producten labels zijn tweetalig, net zoals in belziek.
De warenhuizen en winkels daarentegen, zijn allemaal eentalig engels.
Kom je in nationale gebieden (de luchthaven in Calgary, de nationale parken Banff en Jasper onder andere) wordt alles plots tweetalig.
Verder bieden veel scholen french immersion aan: de mogelijkheid om franstalig onderwijs te krijgen. Welk soort frans dat is, kan ik niet echt vertellen: buiten het franse frans, dat hier soms door immigranten gesproken wordt, ken ik alleen het quebec frans of het frans van Acadie.
Er komt dus duidelijk roest op mijn frans, maar ik begrijp haast geen woord als twee quebecers bezig zijn of als Acadiens met mekaar praten.
Trouwens: mijn echtgenote heeft het zelfs eens meegemaakt dat een fransman overhoop lag met een quebecer, omdat ze mekaar NIET verstonden!!!

Alleen in quebec moeten de letters van een franstalig reclame- of uithangbord wettelijk twee keer zo groot zijn als de engelstalige vertaling.
http://www.sptimes.com/News/80999/Wo...me_take_.shtml
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:37   #102
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Ik kan jouw stellingname hier niet goed volgen, maar geef graag weer in hoever ik de tweetaligheid ervaar in het (wilde ) westen van Canada, in casu Alberta.
Ik neem deze stelling in : het is hypocriet dat de Franstaligen ons beschuldigen van onverdraagzaamheid, terwijl hun taalgenoten veel veel strengere wetten op uitgerekend die plek waar ze in de minderheid zijn.
En dat terwijl, voor zover ik weet, de gewone mens in Quebec niet zo goed Engels spreekt, terwijl Vlamingen wel Frans spreken. Kortom er is in Vlaanderen zelfs veel meer gevaar voor verfransing....
Oud 4 januari 2007, 20:45   #103
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Trouwens: mijn echtgenote heeft het zelfs eens meegemaakt dat een fransman overhoop lag met een quebecer, omdat ze mekaar NIET verstonden!!!
Een tijdje geleden ook een Quebecois gehoord die erover kloeg dat de Fransen niet hoorden dat hij Frans sprak.
(sprak wel voortreffelijk Engels)

Maar dat hebben we in Vlaanderen en Nederland ook. Wanneer je in Nederland AN praat, denkt men dat je één of andere Skandinavische taal aan het broebelen bent.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 02:06   #104
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een tijdje geleden ook een Quebecois gehoord die erover kloeg dat de Fransen niet hoorden dat hij Frans sprak.
(sprak wel voortreffelijk Engels)

Maar dat hebben we in Vlaanderen en Nederland ook. Wanneer je in Nederland AN praat, denkt men dat je één of andere Skandinavische taal aan het broebelen bent.
BS. Het gaat eerder om de mensen die iets fout zeggen in de naieve veronderstelling dat dat het AN is. Zoals bv. "kloeg" ipv "klaagde". "Hoe noemde gaai" voor "hoe heet je" en "droogkuis" voor "stomerij" is eveneens geen AN.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 5 januari 2007 om 02:12.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 02:17   #105
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
BS. Het gaat eerder om de mensen die iets fout zeggen in de naieve veronderstelling dat dat het AN is. Zoals bv. "kloeg" ipv "klaagde".
Je kan toch moeilijk ontkennen dat de Nederlanders stilaan alle contact met het AN aan het verliezen zijn?

Een Duitstalige Zwitser spreekt ook een taaltje dat sterk afwijkt van het standaardduits, maar de Zwitsers wéten tenminste dat zij niet het standaardduits spreken. Nederlands leven in de waan dat hun Hollands dialect AN zou zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 5 januari 2007, 09:48   #106
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je kan toch moeilijk ontkennen dat de Nederlanders stilaan alle contact met het AN aan het verliezen zijn?

Een Duitstalige Zwitser spreekt ook een taaltje dat sterk afwijkt van het standaardduits, maar de Zwitsers wéten tenminste dat zij niet het standaardduits spreken. Nederlands leven in de waan dat hun Hollands dialect AN zou zijn.
Ik zal idd. ontkennen dat de Nederlanders alle contact met het AN aan het verliezen zijn. Ook niet alle Nederlanders spreken Hollands. Ik vermoed dat je daaronder het Poldernederlands bedoelt. De sprekers van deze caricatuur op het AN wonen vooral in de Randstad of zijn ingeweken uit de Randstad. Vandaar dat dit taaltje wordt oververtegenwoordigd op de Nederlandse commerciele zenders. In Vlaanderen nemen we een soortgelijk verschijnsel waar. Daar wordt de plaats van het Poldernederlands door een andere caricatuur op het AN ingenomen die op het Antwerps geent is en die dus ook vaak op de Vlaamse commerciele zenders wordt gebezigd. De verspreiding van deze twee standaardtaalsurrogaten wordt in de hand gewerkt door het bestaan van een staatsgrens die dwaars door het Nederlandse taalgebied loopt. Als deze grens er niet was, zouden de sprekers uit de Randstad en de Vlaamse Ruit elkaar in evenwicht houden met als resultaat dat er op TV veel meer AN gesproken zou worden in het hele taalgebied. Daarbij zou je de zachte "g" op zijn minst net zo vaak kunnen beluisteren in de uitzendingen als de harde "g" en zou de uiterst harde schraperige "g" uiteindelijk verbannen worden uit de ether.
Oud 5 januari 2007, 10:16   #107
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bij de dood van Juliana liet men een geluidsfragment horen van haar moeder, Wilhelmina.
Het viel me op dat Wilhelmina gewoon VLAAMS sprak....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 12:01   #108
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bij de dood van Juliana liet men een geluidsfragment horen van haar moeder, Wilhelmina.
Het viel me op dat Wilhelmina gewoon VLAAMS sprak....
De Nederlanders hun taal is eigenlijk niet zo homogeen als ik dacht.
De meesten zeggen "democratsie" maar je hoort toch sommigen, Verdonk inclusief, "democrasie" zeggen, zoals wij doen.
Maar gebruikt men in Nederland ergens de "ge" vorm? Ik zou eigenlijk eens willen weten waar precies de grenzen van het "ge gebied" liggen. In West-Vlaanderen doet men dat niet altijd, in Oost-Vlaanderen bijna altijd.
Oud 5 januari 2007, 14:13   #109
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De meesten zeggen "democratsie" maar je hoort toch sommigen, Verdonk inclusief, "democrasie" zeggen, zoals wij doen.
In Zuid-Nederland, vooral Limburg, wordt -tie ook vaak als -sie uitgesproken. In NL-Limburg zeggen ze ook wablief, ook jongeren.
Citaat:
De Nederlanders hun taal is eigenlijk niet zo homogeen als ik dacht.
Beide zijn correct volgens de normen van het AN.
Citaat:
Maar gebruikt men in Nederland ergens de "ge" vorm?
Ja, in de Noord-Brabantse dialecten. Tot voor kort ook in de kerk (de Statenbijbel waar Brabanders aan hebben meegewerkt). "Ge"/"gij" is een kenmerk van de Brabantse dialecten.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 5 januari 2007 om 14:42.
Oud 5 januari 2007, 15:51   #110
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En bovendien hadden ze EERST wel de eed in het Nederlands afgelegd mét de verplichte anti-Belgische formule !

Dus wat is het probleem van de flaminganten???

Dat ze de taalwet geschonden hebben.
Dat ze een duidelijke provocatie toonden naar de Vlaamse Overheid waaronder zij vallen.
Omdat zij zo laten zien dat zij geen rescpect hebben voor Vlaanderen ondanks dat ze een Vlaamse gemeente besturen
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 15:55   #111
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik ben niet gekant tegen faciliteitengemeenten. Dat had u misschien wel begrepen. Het bestuur moet zich aanpassen aan de bevolking en niet omgekeerd. Burger is koning naar analogie met klant is koning.

Alleen Vlaams-nationale papiervreters kunnen daar tegen zijn.
Als je verhuist naar een ander taalgebied moet je jezelf aanpassen.
Stel u voor: De zo geweldige multiculturaliteit.
Links van u: een griek, rechts van u een spanjaard, links schuin over u een turk, recht voor u een chinees en rechts schuin over u een vlaming.

Volgens uw logica moet u nu grieks, spaans, turks en chinees gaan leren.

Kijk:
Als je van taalgebied verhuist pas je jezelf aan.
Dan kan je communiceren met de rest van uw buurt.
Kan je er werken, winkelen en aangenaam leven.
Als je koppig weigert de taal te leren, dan heb je pecht.
Als morgen naast mijn deur een italiaan komt wonen, waarom zou ik dan italiaans moeten gaan leren.
En de rest van de buurt ook?
Die mens kan ook nederlands leren en hij kan integreren.
Oud 5 januari 2007, 15:57   #112
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Dan hadden ze die walgelijke, incivieke, anti-Belgische eed maar niet moeten invoeren! Eigen schuld, dikke bult!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 16:01   #113
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Dan hadden ze die walgelijke, incivieke, anti-Belgische eed maar niet moeten invoeren! Eigen schuld, dikke bult!
Kan u ons ook vertellen wat er walgelijk, inciviek en anti-Belgisch is aan "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"?

Mogen "goede Belgen" de verplichtingen van hun mandaat dan niet trouw nakomen?
Oud 5 januari 2007, 16:16   #114
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Wat is er anti belgisch aan trouw te zweren aan uw mandaat?
Oud 5 januari 2007, 16:44   #115
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
De Vlaamse overheid organiseert en superviseert de Vlaamse gemeenten, daar heeft de koning weinig mee te maken. Wat is er dan zo verkeerd aan dat de eed aangepast wordt aan die realiteit?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 16:53   #116
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
De Vlaamse overheid organiseert en superviseert de Vlaamse gemeenten, daar heeft de koning weinig mee te maken. Wat is er dan zo verkeerd aan dat de eed aangepast wordt aan die realiteit?
Ik vraag mij ook nog steeds af wat er anti belgisch is aan trouw zweren aan uw mandaat.
De bub had het bij het verkeerde eind en kiest eerder het hazepad dan de fout toe te geven.

Laatst gewijzigd door Ive De Beckker : 5 januari 2007 om 16:57.
Oud 5 januari 2007, 16:58   #117
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik voorspel u dat ze (Hans en zijn schildknaapje) gedurende enkele uren zich koest houden, en nadien weer dezelfde zever afratelen, alsof er nooit een reactie geweest is.
In post 75 had ik hen ook al gevraagd wat er anti-Belgisch was aan die nieuwe formule. Geen reactie, maar komen even later wel gewoon hun stelling herhalen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 5 januari 2007 om 16:59.
Oud 5 januari 2007, 17:13   #118
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Inderdaad , en de vlaamse overheid doet dit volgens de bevoegdheid die haar door de Belgische grondwet is toegekend volledig legitiem !
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 17:56   #119
Dimitri

Standaard

Citaat:
De meeste Nederlanders die geen AN spreken, maar bijv. Poldernederlands, hebben dat nooit gedaan. Hun ouders en grootouders zijn vaak opgegroeid met AN op school, maar spraken zelf ook een dialect. Die dialecten zijn nu helemaal verdwenen, maar de afwijkende uitspraak is gebleven.

Het Poldernederlands is geen mooie taal, maar het is in ieder geval minder afwijkend van het AN dan een dialect of het Verkavelingsvlaams. En dat laatste rukt ook op in Vlaanderen, nietwaar? Je kan toch moeilijk beweren dat alle Vlamingen AN spreken.

Conclusie is dat zowel in Nederland als in Vlaanderen veel mensen geen AN of AN-uitspraak beheersen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 18:11   #120
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het Poldernederlands is geen mooie taal, maar het is in ieder geval minder afwijkend van het AN dan een dialect of het Verkavelingsvlaams. En dat laatste rukt ook op in Vlaanderen, nietwaar? Je kan toch moeilijk beweren dat alle Vlamingen AN spreken.
Het verschil is dat een Vlaming wéét dat zijn taaltje geen correct AN is. Dat in tegenstelling tot Nederlanders die er heilig van overtuigd zijn dat zij correct AN zouden spreken. Het is zelfs zo erg dat sommige Vlamingen dat Poldernederlands praten als ze moeten AN spreken, omdat zij stilaan ook overtuigd geraken dat dat het AN zou zijn!

Het gaat niet de goeie kant op met het AN in Vlaanderen, dat is juist. Maar het verschil is dat in Vlaanderen dat proces slechts de laatste 15 �* 20 jaar is ingezet, terwijl dat in Nederland al zo'n 50 jaar bezig is.
In Vlaanderen is de neergang van het AN voor een deel te wijten aan het uiteendrijven van Brussel en de rest van Vlaanderen. Door onze politieke constructies kan de hoofdstad haar unificerende werking niet meer doen, en komt de taal steeds meer onder invloed te staan van regionale dialecten als Gents, Antwerps en Leuvens.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be