![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: België: republiek of monarchie? | |||
republiek |
![]() ![]() ![]() |
184 | 83,26% |
monarchie |
![]() ![]() ![]() |
37 | 16,74% |
Aantal stemmers: 221. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister
|
![]() Neen. Het zal nog een hele tijd duren. De huidige politieke machthebbers zullen het niet realiseren en de Bubbers zullen het niet tegenhouden.
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]()
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 12 januari 2007 om 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Schepen
|
![]() een republiek , en wel de republiek Vlaanderen , los van het waalse juk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister
|
![]() Republieeeeek, Republieeeek.
Dit forum zit vol van republiekijnen. Vooral republiekijnen zonder enig pragmatisme. Als je een huis wil bouwen: zoek een goede architect, maak een plan, kijk naar je budget, zoek een goede aannemer en start de werken. ik zie geen plannen, ik zie geen politieke aannemers, geen engagement en niemand met gezag durft de werken aanvangen. Het zal nog even duren. ![]()
![]() |
#85 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ALLES wat de koning doet is voor u goed. Als hij morgen morgen zijn vrouw afslaagt, dan is dat volgens U ook goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Misschien de dag van het grote volksverzet... Maar dat zien we dan wel Laatst gewijzigd door Ive De Beckker : 13 januari 2007 om 02:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is NIKS democratisch aan een koning, die zijn titel van vader op zoon meekrijgt. Hij hoort dan ook niet thuis in een democratie. Het is niet meer van deze tijd, net zoals de adel, die rijk is geworden op de rug van de gewone man, en dit heden ten dage nog steeds blijft beschouwen als een voorrecht. Dan kun je nog discussieren tot we beiden een ons wegen. Monarchisten zijn lid van een fanclub, en ze staan graag onnozel te doen en met vlaggetjes te zwaaien. Ik denk het iedere keer als ik die kleuters met hun vlaggetjes zie staan. Het kindeke Jezus, de koning, het hoort er in onze lagere scholen net zo bij als leren je poep afkuisen als je naar het toilet bent geweest. That's it. Schandelijk hoe er tijdens Laurents aankomst in Hasselt, voor zijn dubieuze rol in een fraudezaak nota bene, toch wel weer een klasje aan het vlagjes zwaaien was. Is dat pedagogisch verantwoord? Wat voor een onnozele leerkracht was hiervoor verantwoordelijk? Is dat één van de redenen voor de leerplicht? Was ik minister van onderwijs, ik liet meteen een onderzoek instellen. Voor de rest is er niks geen argument om die zooi te behouden. Al kost een president minstens evenveel, so what? Minder democratisch dan nu het geval is kan het er allerminst op worden. En da's voor mij het enige dat telt.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is ook niks ONdemocratisch aan een koning, aangezien zijn politieke macht verwaarloosbaar is. Het zou heel wat anders zijn als de koning volledig autonoom beslissingen kon nemen die een impact hebben op de onderdanen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
er is ALLES ondemocratisch aan een koning. Als we nu eens alle mensen die hetero geboren zijn een onderhoudsgeld van enkele miljoenen euro laten geworden? Ook niets "ON" democratisch aan me dunkt, onze andergeaarde vrienden kunnen daar dan ook niets tegen hebben. Toch leuk he, zo'n bundel privilegies gebaseerd op bloedband en DNA. En bovendien niets ONdemocratisch aan. Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 januari 2007 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Staatssecretaris
|
![]() macht op basis van geboorte is ondemocratisch, punt uit
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De koning heeft geen macht, punt uit.
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Staatssecretaris
|
![]() De uitvoerende, de wetgevende en de rechterlijke macht moeten van elkaar onafhankelijk zijn.
In België is de koning grondwettelijk betrokken bij de wetgevende macht (hij “bekrachtigt de wetten en kondigt ze af”; o.a. de abortuskwestie in 1990 heeft aangetoond dat dit geen loze woorden zijn), bij de uitvoerende macht (de koning is hoofd van de federale executieve en stuurt de regeringsvorming), en bij de rechterlijke macht (via de benoeming van rechters). |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Heeft niemand je ooit geleerd dat een tekst overnemen zonder bronvermelding plagiaat is? Soit, die "macht" bestaat natuurlijk louter op papier. Het bekrachtigen en afkondigen van wetten is niets meer dan een protocolaire formaliteit. De abortuskwestie heeft zeer goed aangetoond hoe beperkt de macht van de koning wel is. Ook als hoofd van de uitvoerende macht heeft hij eigenlijk geen enkele macht en en benoemen van rechters is nog zo'n formaliteit. In de praktijk kan de Koning niets anders doen dan wat de regering hem opdraagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() De wereld staat op zijn kop...na jaren strijd hebben holebies eindelijk de rechten waar ze recht ophebben en nu komen ze ook al op voor ultraconservatieve ondingen zoals het koningshuis. Ik kan het niet meer volgen. Is de paus ook een idool van je, Raf?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Democratie!
Democratie! Democratie! Zijn jullie het niet stilaan beu dat woord te gebruiken (en tegen te spreken natuurlijk als het gaat om het cordon sanitair) in dit verband? Het koningshuis is niet democratisch gekozen (al kan je dit ook in vraag stellen natuurlijk ze hebben zich niet zelf aangeboden in het verleden)! Nogtans IS het koningshuis! We hebben een koning! Een onderdeel van onze cultuurbagage... (als morgen een helft van de vlamingen vindt dat het lam gods oerlelijk is en dat je het mag verbranden; moet je het dan verbranden?) Waarom gaan vlamingen zich tegenwoordig zo keren tegen de koning? Men vertelt u dat het koningshuis geld kost en dan smijt men in de shake nog even het woord 'ondemocratisch' en het wiel gaat draaien... Ik vind het stadhuis in Leuven en de sint baafs cathedraal in gent niet mooi! Meer zelf ze werd ondemocratisch gemaakt en kost geld! Afbreken? Iemand? Hier gaat het dan nog eens over personen dus zeer persoonlijk gaan doen en aanvallen uitvoeren op persoonlijkheden dat is leuk; vooral dat kleineren... Zeer tof! |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() 'k Wou éérst blanco stemmen met een post in de zin van "wat maakt het uit". Toen keek is eerst
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En een boeiende kijk op het leven, uw partners zullen nogal eens content zijn om zo'n tarzan te kennen. Laatst gewijzigd door born2bewild : 14 januari 2007 om 01:05. |
|
![]() |
![]() |