Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2003, 21:19   #1
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Wanneer je er steeds verder over nadenkt, blijkt dat eigenlijk ook de Gemeenschappen overbodig zijn. Taal, Cultuur, Onderwijs en Media kunnen best op nationaal niveau behandeld worden (met ministeriële kabinetten bevoegd voor taalsector). Evt. kunnen plaatsgebonden culturele zaken naar de provincies gedelegeerd worden. Cultuur is trouwens het product van alle menselijke inspanningen, niet op arbeid gericht en is slechts ten dele taalgebonden. De stadscultuur is evenwaardig aan de taalcultuur. Duits dient een regionale taal te worden (te weinig inwoners), tweetaligheid individueel verplicht (en als dusdanig kunnen de faciliteiten op termijn opgedoekt worden).

Hierbij dient opgemerkt te worden dat Duits een landstaal kan blijven, maar dan moeten wel alle groepen die hier wonen en waarvan het quotum dat dat der Duitstaligen overstijgt of evenaart ook een landstaal krijgen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 21:44   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De titel klonk veelbelovend, maar wat al te vrezen was, de inhoud is onzin en past niet bij de titel.

Als 'opkuising' van het federaal model zou ik de gemeenschappen en gewesten afschaffen en in plaats daarvan deelstaten invoeren: twee volwaardige - Vlaanderen en Wallonië - en twee met op maat gesneden bevoegdheden - Brussel en Oost-België. De Senaat zou ik afschaffen, het aantal ministers en parlementsleden drastisch verminderen en bevoegdheden van een bepaald terrein volledig op één niveau leggen: zo min mogelijk op nationaal en provinciaal niveau, zoveel mogelijk op deelstaatniveau en gemeentelijk niveau. Dan zou je een moderne modelstaat krijgen, die succesvol kan zijn: veelzijdig, maar consequent en doorzichtig.

Maar goed, daar is het jou en de BUB helaas niet om te doen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 21:46   #3
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De titel klonk veelbelovend, maar wat al te vrezen was, de inhoud is onzin en past niet bij de titel.

Als 'opkuising' van het federaal model zou ik de gemeenschappen en gewesten afschaffen en in plaats daarvan deelstaten invoeren: twee volwaardige - Vlaanderen en Wallonië - en twee met op maat gesneden bevoegdheden - Brussel en Oost-België. De Senaat zou ik afschaffen, het aantal ministers en parlementsleden drastisch verminderen en bevoegdheden van een bepaald terrein volledig op één niveau leggen: zo min mogelijk op nationaal en provinciaal niveau, zoveel mogelijk op deelstaatniveau en gemeentelijk niveau. Dan zou je een moderne modelstaat krijgen, die succesvol kan zijn: veelzijdig, maar consequent en doorzichtig.

Maar goed, daar is het jou en de BUB helaas niet om te doen.
Interessant, toets dat nu eens aan Nederland.
Oud 10 november 2003, 21:47   #4
Bruno*
Banneling

Standaard

Toets dat nu eens aan Nederland, bij mijn weten zijn daar nog steeds twee kamers en hebben de friezen minimale rechten. En denk nu nog eens na.
Oud 10 november 2003, 21:54   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Interessant, toets dat nu eens aan Nederland.
Weinig ministers en parlementsleden: voldaan.
Bevoegdheden volledig op één niveau: voldaan.
Decentralisering volgens subsidiariteitsprincipe: voldaan.

In Nederland zijn er uiteraard geen deelstaten, omdat daar niet om gevraagd werd en wordt. Het nationale niveau voldoet hier. Zou dat niet meer zo zijn, dan is de oprichting van deelstaten altijd mogelijk, maar voorlopig is dat niet aan de orde.
Oud 10 november 2003, 21:59   #6
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Hier wordt toch ook niet om deelstaten gevraagd? In tegendeel, de meesten willen eindelijk een doorzichtige staatstructuur, zonder al die overbodige overheidjes die het alleen maar ingewikkeld maken.
Oud 10 november 2003, 22:01   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

U hebt nu eens groot gelijk Yann. Ik wil al die overbodige regeringen weg en één doorzichtige regering. Een Vlaamse.
Oud 10 november 2003, 22:09   #8
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Hier wordt toch ook niet om deelstaten gevraagd?
Nee, nogal logisch, ze zijn er al.
Citaat:
In tegendeel, de meesten willen eindelijk een doorzichtige staatstructuur, zonder al die overbodige overheidjes die het alleen maar ingewikkeld maken.
Zie mijn voorstel hierboven. Het simplisme waarmee jij redeneert is echt geen oplossing, dat is in het verleden al bewezen. Zowel grote landen als 'veelzijdige' landen in Europa hebben regionaliseringen doorgevoerd of willen dat doen. Bovendien zijn er in België nauwelijks mensen die pleiten voor een unitaire staat. Zelfs de meeste Belgischgezinden zijn federalistisch (zie B-plus).
Oud 10 november 2003, 22:12   #9
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Wie had het nu over een ingebeelde staat? We zijn hier toch geen fictie aan het schrijven?
Oud 10 november 2003, 22:20   #10
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Hier wordt toch ook niet om deelstaten gevraagd?
Nee, nogal logisch, ze zijn er al.
Citaat:
In tegendeel, de meesten willen eindelijk een doorzichtige staatstructuur, zonder al die overbodige overheidjes die het alleen maar ingewikkeld maken.
Zie mijn voorstel hierboven. Het simplisme waarmee jij redeneert is echt geen oplossing, dat is in het verleden al bewezen. Zowel grote landen als 'veelzijdige' landen in Europa hebben regionaliseringen doorgevoerd of willen dat doen. Bovendien zijn er in België nauwelijks mensen die pleiten voor een unitaire staat. Zelfs de meeste Belgischgezinden zijn federalistisch (zie B-plus).
Wat is daar nu simplistisch aan. Alsof een unitaire staat door kleuters kan bestuurd worden.
Oud 10 november 2003, 22:34   #11
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat is daar nu simplistisch aan. Alsof een unitaire staat door kleuters kan bestuurd worden.
Wat heeft dat er nu mee te maken? Het simplisme zit 'm in het idee, dat je het bestuur zou verbeteren door bevoegdheden op zo hoog mogelijk niveau te leggen met zo weinig mogelijk mensen. Je hebt zowel de geschiedenis tegen als de huidige ontwikkelingen in Europa die mede door de geschiedenis op gang zijn gekomen. In het verleden heeft het vaak niet gewerkt, in België in ieder geval niet, en in heel Europa vindt decentralisering en regionalisering plaats of het heeft al plaatsgevonden.
Oud 10 november 2003, 22:39   #12
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen heeft pakken beter onderwijs dan Wallonië, dit geven we niet uit handen. Laat dat schitterende onderwijs niet teloor gaan! Want zoals u weet besmet één ziek schaap de hele kudde.

Vlaamse groeten

Erwin
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 23:53   #13
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cultuur, ...kunnen best op nationaal niveau behandeld
Cultuur en dergelijke meer kunnen het best op geen enkel niveau bestuurt worden en overgelaten worden aan het individu.
Daarnaast herhaal ik mijn vraag die ik reeds in een andere topic opwierp:"Is een unitaire staat per definitie minder complex en dus doorzichtiger dan een federale staat?"
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 08:06   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierbij dient opgemerkt te worden dat Duits een landstaal kan blijven, maar dan moeten wel alle groepen die hier wonen en waarvan het quotum dat dat der Duitstaligen overstijgt of evenaart ook een landstaal krijgen.
Wat erop neerkomt dat de huidige status van het Duits onvermijdelijk naar beneden zal worden gehaald. De BUB-wolf in schapenvacht laat zijn vermomming vallen...

Immers, niemand zal voor dit idee gewonnen zijn. Er zijn immers numeriek sterkere allochtone groepen in dit land dan de Duitse minderheid (1%), wat dan ook zou betekenen dat het land plotseling met een stapel meer officiële talen wordt opgescheept.

Het voorstel van Blubber Tacitus lijkt me niet ingegeven te zijn door een bepaalde bezorgdheid voor de allochtone groepen, maar eerder een manier om op een niet al te opvallende manier komaf te maken met de status van landstaal van het Duits. Jammer voor hem, maar de achterliggende bedoeling is heel duidelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 09:10   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Wat erop neerkomt dat de huidige status van het Duits onvermijdelijk naar beneden zal worden gehaald. De BUB-wolf in schapenvacht laat zijn vermomming vallen...

Immers, niemand zal voor dit idee gewonnen zijn. Er zijn immers numeriek sterkere allochtone groepen in dit land dan de Duitse minderheid (1%), wat dan ook zou betekenen dat het land plotseling met een stapel meer officiële talen wordt opgescheept.

Het voorstel van Blubber Tacitus lijkt me niet ingegeven te zijn door een bepaalde bezorgdheid voor de allochtone groepen, maar eerder een manier om op een niet al te opvallende manier komaf te maken met de status van landstaal van het Duits. Jammer voor hem, maar de achterliggende bedoeling is heel duidelijk.
Uitstekende analyse, Jan!
Maar was ons al niet langer duidelijk dat de taal van Hitler een doorn in het BUB-oog was? Een doorn die niet alleen zoveel mogelijk genegeerd diende te worden maar daarbovenop dat zijn gebruikers onderworpen moeten blijven aan de willekeur van Waals België?

Voor mij is het allang duidelijk dat de BUB met haar 'unitaire' België uitsluitend de bedoeling heeft de belgicistische francofonie te dienen.
Onder het mom van een bestuurbaarder en goedkoper regeersysteem proberen ze hun 'programma' te slijten. Iedereen die ze alle vijf op een rij heeft kan, uit wat op dit eigenste forum allemaal werd gedropt aan hypocrisie, Vlamingenhaat en negatie van de Duitstaligen, afleiden wat écht leeft in het francofiele hart van de BUB-club.
Oud 11 november 2003, 13:38   #16
Bruno*
Banneling

Standaard

Volslagen onzin. Ik denk gewoon dat het niet haalbaar is om voor 80.000 mensen die in hetzelfde gebied wonen de status van landstaal te geven. Het Duits zou in België best de plaats van het Fries in Nederland innemen. Zoniet heeft bv. het Arabisch evenveel recht om een landstaal te zijn. Belangrijker evenwel is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen. Dat is geen ontkenning dat er Nederlandstalige of Franstalige (resp. Vl. of Wa. cultuur) bestaat, maar gewoon dat feit niet institutionaliseren. Cultuur kan best geregeld worden door de centrale overheid. Er zijn trouwens nog meer culturen: de Christelijke, de Moslim, de Joodse, stads-, en plattelands-, jeugdculturen, subculturen die evenwaardig zijn aan een cultuur gebonden aan taal.
Oud 11 november 2003, 14:08   #17
Dimitri

Standaard

Citaat:
Volslagen onzin. Ik denk gewoon dat het niet haalbaar is om voor 80.000 mensen die in hetzelfde gebied wonen de status van landstaal te geven. Het Duits zou in België best de plaats van het Fries in Nederland innemen. Zoniet heeft bv. het Arabisch evenveel recht om een landstaal te zijn.
Het is blijkbaar nog steeds niet tot je doorgedrongen dat:
1. Friesland tweetalig is en het Duitstalige gebied eentalig.
2. Arabisch een allochtone taal is die niet voor erkenning in aanmerking komt, hoe graag je dat met jouw achtergrond misschien zou willen.
Oud 11 november 2003, 14:16   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belangrijker evenwel is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen.
Merk de verandering op: de Blubbers willen nu ook al de afschaffing van de gemeenschappen. Vraag is natuurlijk of ze dat al eerder wilden, maar hun ware intenties gewoon verborgen hielden ofwel of het hier gaat om een verstrakking. Steeds duidelijker wordt echter dat de BUB weer wil naar de oude staatsordening. Niets nieuws dus, slechts een restauratie. Van de hand van de Opperblubber hebben we hier trouwens ook al mogen lezen dat het België van de jaren vijftig "perfect" werkte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 14:17   #19
Bruno*
Banneling

Standaard

1. Welja, Duits krijgt dan in die zin meer erkenning dat het net zoals het Fries geen landstaal is maar wel een regionale taal (in de oostkantons).
2. Ik spreek niet eens Arabisch, wat bedoel je met mijn achtergrond?
Oud 11 november 2003, 14:18   #20
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Belangrijker evenwel is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen.
Merk de verandering op: de Blubbers willen nu ook al de afschaffing van de gemeenschappen. Vraag is natuurlijk of ze dat al eerder wilden, maar hun ware intenties gewoon verborgen hielden ofwel of het hier gaat om een verstrakking. Steeds duidelijker wordt echter dat de BUB weer wil naar de oude staatsordening. Niets nieuws dus, slechts een restauratie. Van de hand van de Opperblubber hebben we hier trouwens ook al mogen lezen dat het België van de jaren vijftig "perfect" werkte.
Vreemd toch. Filip Dewinter mag 10 jaar leuren met een 70-punten "voorstel", en dat zijn niet zijn ware bedoelingen, oh nee. Ik post één item en bingo
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be