Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit.

Discussietools
Oud 12 februari 2007, 09:38   #1
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard Een aantal persoonlijke vraagjes

Beste,

Waarom bent u in de politiek gestapt?

Zijn er onderwerpen waar u in de loop der tijden anders bent over gaan denken? Zo ja: Welke en waarom?

Kan u een (kleine) opsomming geven van de wetsvoorstellen waar u echt enthousiast over bent en vertellen vanuit welke partij deze voorstellen kwamen. (Het lijkt me logisch dat er ook goede voorstellen van andere partijen zijn)

Wat is uw toekomstvisie op België, Vlaanderen, Brussel en Wallonië?

Wat denkt u over de kostprijzen in bejaardentehuizen en van de daar aangeboden diensten?
Enter is offline  
Oud 12 februari 2007, 10:26   #2
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Maar van de oorspronkelijke ideeën (sociaal, progressief, integraal democratisch, internationalistisch, regionalistisch en toekomstgericht)
Maar komaan da's zo overduidelijk dat ze eerst de naam bedacht hebben en daarna de lettertjes hebben ingevuld.

Ging spirit trouwens niet de 1e klasse in de trein afschaffen?

Tina is offline  
Oud 12 februari 2007, 10:43   #3
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naturtrane Bekijk bericht
Maar komaan da's zo overduidelijk dat ze eerst de naam bedacht hebben en daarna de lettertjes hebben ingevuld.

Ging spirit trouwens niet de 1e klasse in de trein afschaffen?
Ik wil niet boosaardig lijken, ik ben enkel ontgoocheld in de oneerlijkheid van sommigen bij Spirit. Maar de statuten van Spirit lijken verdacht veel op deze van agalev. Leg ze naast mekaar.
De spirit statuten en doelstellingen waren oorspronkelijk prachtig. Ik zou anders nooit in deze partij zijn gestapt (op hun vraag) vanuit de Spa.
Ze kunnen tellen.
Over de uitvoering ervan...
OVer de verkrachting ervan...
over de hoop infconsequenties die steeds meer naar voor komen ...

Daar kan je over blijven klagen.
Wat overblijft is een partij met prachtige statuten, doelstellingen, en (vroeger) een goede struktuur die een parodie is geworden van zichzelf.

Het is godgeklaagd dat op het moment dat er een duidelijk meer progressieve linkse partij, links van de Spa, nodig was en nuttig een paar snullen in Spirit een rechtse koers indoken.
Ik hoop dat ze inzien (door bijvoorbeeld naar Nederland te kijken) dat ze (vanuit het postjes aspekt alleen al ) de boot niet alleen gemist hebben: ze zijn tussen kant en wal gesprongen met een Bert Vanderslagmulders enthousiasme dat elke andere partij dagelijks tot grote hilariteit brengt.

Mijn contacten met Spa, die ik met volle graagte aanhoud leren me dat er daar vaak wordt geproest met de fratsen van dolle bolle geert. Ze hebben er een sprookje bij, nietwaar!

Een duo vormen tussen een meer op kansarmen en ook op meer ethisch progressieve mensen gerichte partij (wat Spirit in oorsprong was), die ook onze comunautaire problemen zakelijk bekijkt, met een meer conservatieve linkse partij als de Spa had niet alleen het gedeelte van het VB publiek dat vindt dat de Spa hun laat vallen als de lnkse intellectuelen, degenen die wars zijn van het ethisch conservatisme en de Vlaamsgezinde linksen kunnen samenbrengen in een groot links kartel. Samen met de groenen en zeker ook samen met de acv-ers die vinden dat het wat linkser mag zijn maar die geen boodschap hebben aan het anti-confessionalisme van de Spa was dit een kartel om je vingers, je duimen en je hele hand van af te likken.

Maar ja: er zijn mensen die geen enkel politiek inzicht hebben, met oude vormen en gedachten er in gehamerd op de unief, met belangen in de haute finance die er anders over oordeelden. Ik vrees dat Bert Anciaux rondloopt met een blok aan zijn been dat Spirit heet. Die is helemaal niet zo rechts als degenen die er nu in ronddartelen...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 12 februari 2007 om 10:51.
ericferemans is offline  
Oud 12 februari 2007, 23:13   #4
Geert Lambert

Geert Lambert's schermafbeelding

Standaard

Beste Enter,

Zonder in te gaan op de vele zever, halve waarheden en volle onwaarheden die in de andere mails al werden neergepend (waar ik echt niet verder op inga, men moet ze maar als afzonderlijke vraag posten), poog ik toch even op je vraag te antwoorden.

Ik ben effectief aan politiek beginnen doen als ongeveer 16-jarige toen er de grote rakettenbetogingen waren. Ik blijf verbolgen over het feit dat de toenmalige regering de raketten liet overkomen, terwijl meer dan 400.000 mensen op straat kwamen tegen deze raketten.

Zelf ben ik best tevreden over de wapenwet die recent gestemd werd (zie elders op het forum). Ook het verankeren van het afschaffen van de doodstraf in de grondwet vond ik best interessant en waardevol.

Bijzonder belangrijk vind ik dat we met het Generatiepact een wending hebben gemaakt waardoor we ons sociaal zekerheidssysteem zullen pogen te redden. Want de vergrijzing is best een goede zaak... tenminste als we ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe generatie ouderen ook blijvend een goed sociaal systeem krijgen en dus kwaliteitsvol kunnen blijven leven.

Ja, ik zal best wel geëvolueerd zijn in mijn denken en handelen, logisch nietwaar? Maar ik denk echt wel dat ik mijn idealen van destijds redelijk trouw ben gebleven. Ik was en ben een Vlaamse Links-Liberaal, iemand die in volle respect voor zijn eigen cultuur openstaat en waardering opbrengt voor andere culturen, die zich engageert voor de nieuwe generatie en met een open blik, zonder hokjesdenken de uitdagingen tegemoet wil gaan.

Geert
Geert Lambert is offline  
Oud 13 februari 2007, 02:49   #5
Fredo
Burgemeester

Fredo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht

Want de vergrijzing is best een goede zaak... tenminste als we ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe generatie ouderen ook blijvend een goed sociaal systeem krijgen en dus kwaliteitsvol kunnen blijven leven.

Geert

Kan u eens uitleggen waarom vergrijzing een goede zaak is??? Blijkbaar hebben we de hele heisa verkeerd begrepen want volgens u is de vergrijzing dus een zegen? Vergrijzing is in geen enkel opzicht een goede zaak. Het legt een hogere druk op de werkenden, zorgt voor hogere sociale kosten, verlies aan dynamisme etc. Kom aub niet af met argumenten als: mensen leven langer, ze kunnen langer genieten na hun pensioen etc. want dat is NIET waar vergrijzing om draait. Natuurlijk is het goed dat mensen langer leven maar de vergrijzing gaat er juist om dat er in verhouding minder jonge mensen zijn en dat is nooit een goede zaak. Ik zie dan ook niet in hoe vergrijzing een goede zaak kan zijn.

Laatst gewijzigd door Fredo : 13 februari 2007 om 02:51.
Fredo is offline  
Oud 13 februari 2007, 19:21   #6
Geert Lambert

Standaard

Het feit dat mensen langer leven, beschouw ik als een vergrijzing en daar is niets mis mee.

Ik ga wel akkoord dat een omgekeerde pyramide economisch ongezond is. Laat ons echter eens buiten ons eigen territorium kijken en dan zul je zien dat er best wel een jonge bevolking bestaat hoor, misschien teveel buiten onze grenzen, maar kunnen we daar met een andersglobalisme nu eens geen voordeel uit halen?
Geert Lambert is offline  
Oud 13 februari 2007, 19:29   #7
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar kunnen we daar met een andersglobalisme nu eens geen voordeel uit halen?

u gaat "andersglobaliseren"?

Klinkt interessant: heeft u ook een inhoud voor deze term?
MaXiMuS is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:14   #8
Geert Lambert

Standaard

dit is optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die de globalisering ons biedt, zonder de natuurlijke rijkdommen uit te putten of anderen te onderdrukken. Duurzaam ontwikkelen dus
Geert Lambert is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:33   #9
MaXiMuS
Banneling

Standaard

En hoe gaat u nu precies via een eerlijkere en duurzamere handel het feit dat de bevolking in ons land vergrijst ten gelde maken?
MaXiMuS is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:35   #10
Geert Lambert

Standaard

Een gecontroleerde migratie kan ons daarbij echt wel helpen
Geert Lambert is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:41   #11
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
Een gecontroleerde migratie kan ons daarbij echt wel helpen

Jamaar, u smijt hier 2 begrippen die niks met elkaar te maken hebben op een hoopje. Wat heeft gecontroleerde migratie (enkel het immigratieland heeft hier baat bij) in godsnaam te maken met een duurzame een faire ontwikkeling in de hele wereld (andersglobalisatie) (hier heeft ons in casu immigratieland geen baat bij, tenzij op ethisch vlak)
MaXiMuS is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:43   #12
Geert Lambert

Standaard

Een duurzaam beleid kan op alle vlakken gebeuren. Dus ook in de migratiepolitiek is duurzaamheid na te streven
Geert Lambert is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:45   #13
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
Een duurzaam beleid kan op alle vlakken gebeuren. Dus ook in de migratiepolitiek is duurzaamheid na te streven

Ik zou eerder de term 'goed bestuur' gebruiken, maar soit, zo belangrijk is deze discussie ook weer niet
MaXiMuS is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:47   #14
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
dit is optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die de globalisering ons biedt, zonder de natuurlijke rijkdommen uit te putten of anderen te onderdrukken. Duurzaam ontwikkelen dus
Zouden die landen zelf niet beter af zijn met opgeleide mensen ipv ze naar hier te halen, tevens kunnen we ook een juiste prijs betalen voor hun grondstoffen.
rik47 is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:49   #15
Geert Lambert

Standaard

zouden we niet beter én én nastreven ipv of of
Geert Lambert is offline  
Oud 14 februari 2007, 20:53   #16
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
zouden we niet beter én én nastreven ipv of of
U rekent er op dat men over een jaar of 15 de Afrikaanse intelligentsia kan clonen mét diploma's?
MaXiMuS is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be