![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() Het geeft me de kans om mijn job te doen: het uitleggen aan mensen die iets niet snappen. Straling neemt zelf af met derde machten ( - één punt ) Maaaaar...; De afstand van de zon tot de aarde is ZOOOO groot dat het pietsie verschil tussen de evenaar en Vlaanderen te verwaarlozen is. Het verschil in straling is namelijk het verschil tussen de HELE afstand zon-Vlaanderen en zon-Equador. Snappie? Reken eens uit! Citaat:
Het heeft te maken met het feit dat de afstand toeneemt, en de straling afneemt met derde machten (-2 punten wegens recicivisme) Citaat:
Herhaling is de ziel van het onderwijs ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zit alleen een dikkere laag energie weerkaatsende en absorberende atmosfeer boven die zonnepanelen. Of stel je voor die zonnepanelen op poten te zetten zodanig ze boven de troposfeer hangen?
Trouwens. Direct gerelateerd tot dit fenomeen van niet weerkaatsende en absorberende atmosfeer. Hoe werkt dat verrek broeikaseffect dan?
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Typ je sin 23 graden ook. En dan gaan je pieteloere fonkeloogjes, nu nog verblind door blatende onkunde zachtjes open? Toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() En feremans blijft er maar van uitgaan dat zonnecellen op IR werken.
Al gevonden welke type zonnecellen dat kan Feremans? |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Staatssecretaris
|
![]() 23 graden is de hoek op de evenaar mijnheer, en 51 -23 =, ... tik maar zelf in Google. Miniem verschil dus. En dek je panelen maar af bij de zonnewende, want dan krijg je een teveel waardoor je prijzige panelen sneller verslijten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Staatssecretaris
|
![]() Neem hoek b dus maar eens eerlijk op de raaklijn (horizon) van de cirkel, net zoals hoek a, en het zenit op de kreeftskeerkring. Die sinus van jouw plaatst de zon niet helemaal naar waarheid op dubbel de straal van de aarde.
Laatst gewijzigd door DannyS : 17 februari 2007 om 00:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door alpina : 17 februari 2007 om 00:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
|
![]() waar heb ik dat in godsnaam gezegd, vent?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Minister
|
![]() De moeder!
Repetitio mater studiorum
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Staatssecretaris
|
![]() Niet twee, maar vier straaltjes, met nu ook de Noorpool (sic!), waar de zon, zo te zien, een iets langere weg door de atmosfeer af te leggen heeft. Maar goed dat we daar niet wonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Gouverneur
|
![]() Dus als ik het goed begrijp dan moet je -om dezelfde hap zonlicht te krijgen op het Noordelijk Halfrond als op de Evenaar- je zonnepaneel in een bepaalde hoek staan.
De aarde is groot. Het paneel is klein. Soit. Ik ga niet zitten rekenen, heb al geen rekenles meer gehad sinds mijn 13de. Edoch, omdat de aarde kromt moet de zon "bovenaan" een langere afstand door de atmosfeer afleggen. En -hoezeer sommigen dat ook mogen wensen- de atmosfeer is wel degelijk een soep van allerlei gassen, half-vloeibare gassen, stofdeeltjes, organische deeltjes en andere prut. Het is zoals een zonnebril, ook al merken onze ogen dat verschil niet. Hebben we niet bijvoorbeeld de ozonlaag nodig tegen UV-straling ? Dat houdt toch ook iets tegen ? Face it, de atmosfeer is prut en het zonlicht moet zich er doorheen worstelen om bij ons lief zonnepaneeltje te komen. Dat gaat er rapper door op de Evenaar en dus is het er krachtiger daar.
![]() |
#174 |
Staatssecretaris
|
![]() De afstand die de zon moet afleggen door de atmosfeer is afhankelijk van de hoek waarin de zon staat. Dat is bij ons in het begin van de zomer een graad of 4 lager dan op de evenaar. Hou hiervoor met je uitgestrekte hand de dikte van twee vingers boven de zon en vergelijk die twee gegevens met de ideale plaats, het zenit. Stel je vervolgens voor dat de atmosfeer 11 km dik is. Dan heb je ongeveer een idee hoeveel het verschil in afstand is door de atmosfeer. Ik neem aan dat dit verschil kan gekompenseerd worden door je paneel aan de straatkant te zetten, om er het licht van de kerstverlichting of de straatlampen op te vangen.
Laatst gewijzigd door DannyS : 18 februari 2007 om 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
Solar panel B vangt minder energie op omdat de zonne-energie een langere afstand door de atmosfeer aflegt, wat een verlies inhoudt. Juist? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Staatssecretaris
|
![]() Volgens mij is de situatie waarbij de zon loodrecht boven de evenaar staat, voor ons niet het beste voorbeeld. Tijdens de paar seconden dat dit op onze tijdlijn gebeurd nemen we namelijk geen bad. Ik doe dat in ieder geval s'avonds.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan het draaien van de aarde compenseren met een volgspiegel of een draaiend zonnepaneel ( fotovoltaïsch of thermisch).
Maar dan nog compenseer je niet de verliezen die je hebt van het zonlicht dat door meer kilometers atmosfeer moet komen. Luc Broes : volgens Ericferemans is het zonlicht bij valavond even energiesterk als tijdens het middaguur, want de atmofeer absorbeerd noch weerkaatst .
![]() |
#178 |
Staatssecretaris
|
![]() Je compenseert dan waarschijnlijk niets omdat het licht, neem ik ook maar eens aan, diffuser is dan op de maan. Meer dan niets, is dat heel veel, door een atmosfeer die slechts kilometers dik is en waar de hoek van het invallend licht niet echt veel verschilt naargelang de breedtegraad? Eerder naargelang het seizoen, zou ik denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Staatssecretaris
|
![]() Ondertussen slaan we uren op, maar geen seizoenen.
En de plaatjes van item 171 en 172, die u daar niet ziet: http://home.scarlet.be/~pin19850/zom.JPG en http://home.scarlet.be/~pin19850/z.JPG Laatst gewijzigd door DannyS : 19 februari 2007 om 01:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
Op vele andere plaatsen ter wereld zijn er mogelijkheden genoeg om energie op te wekken (ik bedoel niet via kernenergie), energietransport is dus een mogelijkheid. (Ook al sta je dan wel zwak.) En moest het zijn dat wij als enig landje een wat hogere CO2-uitstoot hebben zal het globaal gezien ook nog wel meevallen. ![]()
![]() |
![]() |