![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Nederlands-Duitse grens is al veel eerder voor eens en altijd vastgelegd. (Op de Duivelsberg na dan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, als je zo van taalnationalisme walgt, dan vind je zeker ook dat Voeren, met zijn banden met Luik, weer naar Luik moet? Er zijn daar zelfs mensen van Retour die als moedertaal het Plattdeutsch dialect spreken. Met ook nog het verschil dat je in Voeren voor overheveling naar Wallonië een welwillige meerderheid in Komen zou gevonden hebben.
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u een dergelijke logica gebruikt ("ze behoorden eers tot een Vlaamse provincie"), dan kunnen de Walen dit ook gaan denken ("ze hoorden bij een Waalse provincie"). Dit is echt pure onzin. Het taalgebruik is juist wel belangrijk. Immers, de provinciale indelingen zoals ze in 1830 in voege waren, hadden geen enkele betrekking op economisch, sociologisch, etnisch of taalkundig vlak. Ze waren indelingen getekend door Franse ambtenaren en opgelegd tijdens de Franse bezetting. Blijkbaar wilt u deze kunstmatige indelingen - die van dezelfde orde zijn als de departementsgrenzen in Frankrijk - nu als referentiepunt voor de Vlaamse grenzen gebruiken. Dat is niet alleen bespottelijk, maar ook volkomen belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De grens tussen Vlaanderen en Wallonië is 40 jaar geleden vastgelegd, "voor eens en voor altijd" zoals jij dat zo heerlijk naïef zegt. Die kan niet meer veranderen omwille van zoiets onnozels als taalgebruik. Als sommige Waalse gemeenten par force weer bij Vlaanderen zouden willen horen, zullen we ze natuurlijk niet weigeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meerderheid van de aanhangers van R�*L spreken plat "Veurs", d.i. het plaatselijk Oost-Limburgs dialect. Als er hevige ruzies ontbranden in de Voerense gemeenteraad begint iedereen tegen elkaar te schelden in het Voerens. Dan hoor je plotseling geen Frans of AN meer, maar alle partijen halen hun eigenste moedertaal boven. Dan blijkt iedereen zo Nederlandstalig als wat te zijn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Ongetwijfeld liggen er wel grote boeken of mappen met alle cijfers van de afzonderlijke volkstellingen in verschillende bibliotheken (in ieder geval in de Koninklijke Bibliotheek denk ik), maar dan heb je nog niet de cijfers van de taaltellingen overzichtelijk bij elkaar. De taaltellingen waren immers maar een onderdeel van de volkstelling en we zijn - althans ik ben dan nog alleen geïnteresseerd in de gemeenten langs de taalgrens. Je zou dus eerst van elke volkstelling steeds het boekwerk met de cijfers moeten opvragen en daaruit dan de taaltellingscijfers van alle taalgrensgemeenten moeten noteren. Een behoorlijk karwei, waarvan ik me wel kan voorstellen dat particulieren het niet zo snel zullen doen, maar ook waarvan ik had verwacht dat een onderzoeker het al eens zou hebben gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Al wat tot de gewesten Vlaanderen en Brussel behoort, is Vlaanderen. Daar kan desgewenst iets bijkomen, maar er is geen goede reden te bedenken om daar wat dan ook van af te doen. In jouw redenering ("taalgebruik is hét criterium") moeten de zes randgemeenten sofort bij Wallonië en Borgerhout bij Marokko.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah neen? Waarom niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
![]() Is Retour ondertussen geen zo goed als volledige Franstalige kliek geworden? Wel ALS het waar is wat Jan zegt, dan pleit Baarle volledig voor het overhevelen van Voeren naar Luik. Immers : taalnationalisme is slecht, het merendeel van de bevolking verkoos tot voor kort gewoon administratief bij Luik te blijven, zoals het vroeger ook gewoon was.
![]() |
![]() |
#113 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Het verschil is alleen dat de Nederlands-Duitse grens al honderden jaren geleden werd vastgelegd en sindsdien nooit meer veranderd is (wel de staten langs die grens overigens, maar dat terzijde), terwijl de Vlaams-Waalse grens tot 1962 niet vast lag en bij elke taaltelling kon verschuiven. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Wie over vandaag spreekt, moet inderdaad niet meer spreken over taal om gebieden over te hevelen. De taalgrens ligt immers voor eens en altijd vast. Maar diegene moet dan ook niet omkijkend toch weer de taalgrens in twijfel trekken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, uit contacten ter plaatse weet ik dat de zogezegde Franstaligen nog steeds in meerderheid Nederlandstaligen zijn, maar wel Waalsgezinden. Wel is het zo dat R�*L indertijd getracht heeft Walen uit het nabijgelegen Wezet en Aubel naar Voeren te lokken. Dat is gedeeltelijk gelukt. Die mensen spreken vaak alleen maar Waals/Frans.
|
![]() |
![]() |