Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2007, 16:04   #101
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet in welke fantasiewereld sommigen onder jullie leven, maar ik ken geen allochtonen die (bijna) nergens werden of worden aangenomen. Nochtans zou dit wel zo moeten zijn als men beweert dat 80% van de werkgevers hen weigeren.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 16:06   #102
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ik weet niet in welke fantasiewereld sommigen onder jullie leven, maar ik ken geen allochtonen die (bijna) nergens werden of worden aangenomen. Nochtans zou dit wel zo moeten zijn als men beweert dat 80% van de werkgevers hen weigeren.
Ach ja, het collectieve schuldgevoel...
Oud 19 maart 2007, 16:07   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
zou dat gebaseerd zijn op die 80 % van de allochtonen die zegt gediscrimineerd te worden bij sollicitaties ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 17:12   #104
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Kent gij buiten buitensmijten een genuanceerder voorstel?
Ja... stoppen met ze binnen te laten.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 17:34   #105
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Toch doen ze alle moeite van de wereld om werk te vinden...

Een kennis van mij ontving verleden week een sollicitatiebrief, waarin een allochtone werkloze zich voorstelde als perfect Nederlandstalig (en Arabisch).
Ze schreef dat ze enorm flexibel was en niet vies om te werken...

Dat ze pas zwanger was, dat zou volgens haar geen belemmering (mogen) zijn...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Zou dat nu een nepsollicitant zijn? Of iemand die zich wil indekken (heeft voldoende gesolliciteerd)? Of werkelijk iemand die werk zoekt?

Geef toe... Arabisch kennen om te stikken, is natuurlijk een groot voordeel als men moet samenwerken met autochtonen...
Heet van de naald

Mijn kennis had deze 'kandidaat' uitgenodigd op een sollicitatiegesprek (om 10 u).

Hij zit daar nog altijd te wachten en vraagt me of hij naar huis zou mogen gaan...

Mss toch een nepwerkzoekende of nepsollicitatie?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 18:07   #106
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Het zou trouwens geen slecht idee zijn om de 'kostprijs' van een nieuwe aanwerving te publiceren. Dan zouden werknemers hun actuele loon kunnen toetsen aan de huidige marktwaarde en aanpassing kunnen afdwingen zonder tussenkomst van, volgens sommigen verwerpelijke, vakbonden

Alsof het zo eenvoudig gaat .
Als jij als werknemer bij mij als werkgever komt aankloppen en een loonsverhoging komt eisen "omdat je het op een ander hoger hebt gezien", dan zal je al van heel goede huize mogen komen om die effectief binnen te rijven. Zoniet is de kans groot dat ik je vriendelijk uitnodig om dan maar eens op "een ander" te gaan werken. Weinigen die dan nog een grote mond over zullen houden, dat geef ik je op een papiertje.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 19:27   #107
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het gebrek aan taalkennis is de hoofdreden dat ze niet aan de bak komen en heeft dus niets met discriminatie te maken.
Lees dan nog maar eens wat er staat:
Citaat:
Hoewel ze met een nijpend personeelstekort zitten, geven de werkgevers hen liever geen kans op de werkvloer.
Ze geven allochtonen dus liever geen kans wegens "gebrekkige kennis van het Nederlands". Hoe kan je nu iemand daar bij voorbaat voor afschrijven omdat een persoon allochtoon is? Vooroordelen heet zoiets.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 19:28   #108
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel kleine werkgevers werden ondervraagd.
Oud 19 maart 2007, 19:30   #109
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Enkel kleine werkgevers werden ondervraagd.
Neeje, Uhuh is een salonallochtoon ...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 19:40   #110
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Misschien kunnen ze en masse bij de Antwerpse stadsdiensten terecht?

Iedereen herinnert zich vast de debacle bij de vorige examenreeks die werd uitgeschreven en waarbij het gros van de aangeschreven allochtonen niet door de examens geraakte.

Men heeft nu de oplossing gevonden: de examen gemakkelijker maken zou natuurlijk té opvallend zijn geweest.
Daarom de bétere oplossing: er worden geen examens meer afgenomen!
Jij kan de zaken nogal eens verdraaien hoor. Het punt was dat er te weinig mensen (auto- en allochtonen) slaagden voor de examens waardoor de OPENSTAANDE VACATURES NIET KONDEN WORDEN INGEVULD. En dat had vooral te maken met examens die niet waren afgestemd op de inhoud van die vacatures. De theoretische examens worden nu vervangen door proeven waar vakkennis wordt getoetst. Dat lijkt mij in ieder geval stukken relevanter. Maar jij had waarschijnlijk liever dat ze zo verder gingen als nu en de vacatures dan maar lieten open staan...
Oud 19 maart 2007, 19:48   #111
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zijn "vooroordelen"?
Er is sprake van vooroordelen wanneer je mensen niet meer beoordeelt op hun persoon, maar wel op de "groep" waartoe ze behoren. Die kleine werkgevers hebben trouwens in realiteit amper ervaring met allochtone werknemers en beroepen zich dus vooral op "horen zeggen".

Citaat:
Waarom verkiest men Polen in de bouw of als poetsvrouw? Omdat men een vooroordeel heeft over de werkwilligheid bij deze mensen? Of omdat men "in het algemeen" de indruk heeft dat dit zeer goede werknemers zijn?
Vooral omdat dit momenteel de goedkoopste werkkrachten zijn. En omdat velen zwart werk nodig hebben. En dus makkelijk te dumpen zijn als je ze niet meer nodig hebt.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 maart 2007 om 19:50.
Oud 19 maart 2007, 19:53   #112
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:

Ze geven allochtonen dus liever geen kans wegens "gebrekkige kennis van het Nederlands". Hoe kan je nu iemand daar bij voorbaat voor afschrijven omdat een persoon allochtoon is? Vooroordelen heet zoiets.
Dat laatste is terecht.Willen ze naar hier komen dan moeten ze onze taal maar kunnen.
Bij mij op het werk is het een ramp als mensen geen nederlands kunnen.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 20:42   #113
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als jij nu zelf eens zou lezen wat je schreef Edina: nl. ze nemen ze niet aan wegens gebrekkige kennis van het Nederlands.

Ik lees dus niet: ze nemen ze niet aan omdat een persoon allochtoon is hoor!

In tegenstelling tot de stad Antwerpen zullen de meeste werknemers misschien wèl liever hebben dat hun personeel BEGRIJPT wat ze moeten uitvoeren? Praktijktest of geen praktijktest?
Waarschijnlijk zal de stad Antwerpen gewoon een paar tolken aannemen zeker hé, weeral drie allochtonen (berbers/nederlands, turks/nederlands, arabisch/nederlands) die een job gevonden hebben sé!
Altijd leuk om weten waar je belastingsgeld naartoe gaat nietwaar?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 20:57   #114
sodoirt
Banneling

Standaard

Citaat:
Als jij nu zelf eens zou lezen wat je schreef Edina: nl. ze nemen ze niet aan wegens gebrekkige kennis van het Nederlands.
Nu vraag je toch al veel hoor! Straks wordt je ook nog van discriminatie tegen slechtlezers beschuldigd
sodoirt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 22:27   #115
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Alsof het zo eenvoudig gaat .
Als jij als werknemer bij mij als werkgever komt aankloppen en een loonsverhoging komt eisen "omdat je het op een ander hoger hebt gezien", dan zal je al van heel goede huize mogen komen om die effectief binnen te rijven. Zoniet is de kans groot dat ik je vriendelijk uitnodig om dan maar eens op "een ander" te gaan werken. Weinigen die dan nog een grote mond over zullen houden, dat geef ik je op een papiertje.
Pfft...
Als ik het gevoel heb uitgebuit te worden door een werkgever ben ik weg.
Daar mag je gif op innemen.
En velen zullen in stilte solliciteren 'op een ander' dat geef ik je op een papiertje
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 22:31   #116
Banneling

Standaard

Citaat:

Ze worden afgeschreven, niet 'bij voorbaat' maar omdat UIT ERVARING blijkt dat ze niet voldoen. Door een gebrekkige taalkennis, onder meer.
Ervaring implicieert dat ze een eerste kans hebben gehad Edina, en dat jouw 'bij voorbaat' gekonkel niets meer dan gekonkel is. Waardeloos dus.

Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. Die uitdrukking kennen ze niet in de islamitische cultuur, en blijkbaar ook niet in de dhimmie-cultuur.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 23:39   #117
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is sprake van vooroordelen wanneer je mensen niet meer beoordeelt op hun persoon, maar wel op de "groep" waartoe ze behoren. Die kleine werkgevers hebben trouwens in realiteit amper ervaring met allochtone werknemers en beroepen zich dus vooral op "horen zeggen".
Het zal wel teveel gevraagd zijn, maar bron?

Citaat:
Vooral omdat dit momenteel de goedkoopste werkkrachten zijn. En omdat velen zwart werk nodig hebben. En dus makkelijk te dumpen zijn als je ze niet meer nodig hebt.
Qua vooroordeel tov de kleine werkgevers kan dit tellen
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 00:44   #118
Babylonia
Parlementslid

Standaard

In de islamitische cultuur kennen ze het begrip dat als je iets bijdraagt aan het geheel van de familie of het bedrijf dat ook goed is voor jezelf.
Als ze een fles water pakken en ze hebben dorst en staan naast iemand geven ze de fles eerst aan jou....
misschien wel daarom dat ik graag met buitenlanders werk als werkgever.
Met de belgen niks als last Ondankbaar!
Altijd zat en depressief.

Hoe verklaar je dat misschien wel 100 000 mensen zonder papieren hier overleven. Van de hemelse dauw?
Ik zou wel es willen meemaken dat alle mensen van recente buitenlandse afkomst een week staken....

De mensen die naar europa trekken zijn niet de schuldigen maar t slachtoffer van een op hol geslagen systeem.
Als we de machtigen der aarde laten doen moorden ze heel de planeet uit met atommwapens..
ik denk dat we snel moeten reageren.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 09:19   #119
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

omdat gebrekkige kennis van het Nederlands een risico op (mogelijk ernstige) arbeidsongevallen (voor de Nederlandsonkundige én al zijn collega's) inhoud in een fabriek uiteraard, en wie denk je dat daarvoor verantwoordelijk is ?!

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 11:18   #120
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
omdat gebrekkige kennis van het Nederlands een risico op (mogelijk ernstige) arbeidsongevallen (voor de Nederlandsonkundige én al zijn collega's) inhoud in een fabriek uiteraard, en wie denk je dat daarvoor verantwoordelijk is ?!
Mij vraag was niet waarom je een persoon met onvoldoende kennis van het Nederlands geen kans zou geven, maar wel waarom je een hele groep bij voorbaat afschrijft omdat je denkt dat hun kennis van het Nederlands onvoldoende is.

En los daarvan: denk je nu echt dat de kennis van het Nederlands van allochtonen die hier naar school zijn geweest zo ontoereikend is dat ze de veiligheidsprocedures voor fabireksarbeid niet snappen? Dat geloof jue toch zelf niet, veronderstel ik?

Overigens is taal een uiterst zwak excuus, aangezien hier massa's Polen in het zwart worden aangenomen wiens kennis van het Nederlands doorgaans nog veel onteoreikender is... maar die zijn natuurlijk goedkoop en kunnen snel gedumpt worden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be