Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2007, 17:38   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Opmerkelijk is dat hij zowel "Groot-Nederlander" zegt als "hereniging België en Nederland".
Volgens mij is het de journalist die de verkeerde conclusie trekt dat hij voor hereniging van België en Nederland is. Zelf heeft hij het over een samengaan van Vlaanderen en Nederland en van Wallonië en Frankrijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 20:13   #42
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Heh heh, eindelijk iets gevonden van Jan Terlouw:
Citaat:
U bent een paar keer in het nieuws gekomen omdat u samen met anderen een pleidooi hield voor verregaande samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Heeft dat idee slaagkansen?

“Wanneer ik in Vlaanderen kom, heb ik niet het gevoel dat ik in het buitenland ben. We delen tenslotte dezelfde taal. We zijn landgenoten. Een paar jaar geleden heb ik in Brugge een toespraak gehouden dat ik het doodzonde vond dat Vlaanderen en Nederland aparte landen zijn. We zouden als federatie in Europees en internationaal verband zoveel sterker kunnen staan. Samen hebben we trouwens bijna evenveel inwoners als Canada. Natuurlijk weet ik ook dat de politiek daar niet klaar voor is in beide landen. Bovendien weet ik ook niet wat Wallonië dan moet doen. Maar het mag ons niet tegenhouden om toch op een aantal vlakken gezamenlijke initiatieven op te zetten. Een eerste stap zou kunnen zijn om de grenssamenwerking te intensifiëren.”
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 20:17   #43
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Heh heh, eindelijk iets gevonden van Jan Terlouw:
Heb je ook een bron? (link? allemaal verzamelen he )
, hertog!

Het valt me op dat het overal "lelijke eendjes" zijn in elke partij, maar dat het niet per se linkse of rechtse .... politici moeten zijn. Die Postma van CDA, is die eigenlijk katholiek of protestants?

Citaat:
Volgens mij is het de journalist die de verkeerde conclusie trekt dat hij voor hereniging van België en Nederland is. Zelf heeft hij het over een samengaan van Vlaanderen en Nederland en van Wallonië en Frankrijk.
En dan komt natuurlijk altijd die vraag : "en Brussel?" achter...
Oud 22 maart 2007, 20:58   #44
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Heb je ook een bron? (link? allemaal verzamelen he )
, hertog!
Ja, ja. Maar ik kan het niet allemaal alleen verzamelen heh, evilbu.

Citaat:
Het valt me op dat het overal "lelijke eendjes" zijn in elke partij, maar dat het niet per se linkse of rechtse .... politici moeten zijn. Die Postma van CDA, is die eigenlijk katholiek of protestants?
Ik weet niet helemaal hoe het in Vlaanderen zit maar dat het ''lelijke eendjes'' zouden zijn gaat in ieder geval niet op voor de nederlandse politici. Terlouw(D66) en Bolkestein(VVD) zijn gevierde coryfeeen in hun partij die recordzeges hebben behaald, Jurgens(PvdA) was NOS-voorzitter etc.
In de link die ik je gaf is te zien dat Postma een CDA-politicus van ARP-huize is, protestant dus.

Citaat:
En dan komt natuurlijk altijd die vraag : "en Brussel?" achter...
Brussel is vanzelfsprekend een vlaamse stad.

Over het algemeen kun je zeggen dat in Nederland van links tot rechts voorstanders zijn te vinden en dat is een goede zaak. Hoe breder hoe beter.

Verder heb ik ook mensen als Marijnissen (SP) en Kees van Kooten (auteur) zich positief horen uitlaten over samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland of zelfs ''laten we maar 1 land worden'' (Van Kooten) maar daar is in interviews niets over terug te vinden, vooralsnog.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 maart 2007 om 20:59.
Oud 22 maart 2007, 21:03   #45
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja, ja. Maar ik kan het niet allemaal alleen verzamelen heh, evilbu.
O uiteraard.
Ik heb een link (was het deze die jij gebruikte) gevonden voor dat interview met Jan Terlouw (uit 2005?)
http://thomasleys.studentenweb.org/?page_id=153

Citaat:
Ik weet niet helemaal hoe het in Vlaanderen zit maar dat het ''lelijke eendjes'' zouden zijn gaat in ieder geval niet op voor de nederlandse politici. Terlouw(D66) en Bolkestein(VVD) zijn gevierde coryfeeen in hun partij die recordzeges hebben behaald, Jurgens(PvdA) was NOS-voorzitter etc.
In de link die ik je gaf is te zien dat Postma een CDA-politicus van ARP-huize is, protestant dus.
Wat ik bedoelde eigenlijk, is dat ze misschien niet in grote getale zijn, maar wel verspreid over verschillende partijen. Het is dus niet een extreem links of een extreemrechts idee. Dat is belangrijk voor het imago.

Postma heeft dus geen schrik om met dat boze katholieke zuiden samen te werken.
Citaat:

Brussel is vanzelfsprekend een vlaamse stad.
Daar komt dan om te beginnen direct het gemekker dat het een Brabantse stad is.
Oud 22 maart 2007, 21:09   #46
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
O uiteraard.
Ik heb een link (was het deze die jij gebruikte) gevonden voor dat interview met Jan Terlouw (uit 2005?)
http://thomasleys.studentenweb.org/?page_id=153
Ja, en bedankt voor de link.

Citaat:
Wat ik bedoelde eigenlijk, is dat ze misschien niet in grote getale zijn, maar wel verspreid over verschillende partijen. Het is dus niet een extreem links of een extreemrechts idee. Dat is belangrijk voor het imago.
Inderdaad.

Citaat:
Postma heeft dus geen schrik om met dat boze katholieke zuiden samen te werken.
Misschien is het goed voor de beeldvorming om even op te merken dat er voor nederlanders geen ''boos katholiek zuiden'' bestaat. Het speelt niet bij ons. Ik moest ook echt opzoeken of Postma katholiek of protestant is. Geloof speelt bij ons geen enkele rol van betekenis (meer).

Citaat:
Daar komt dan om te beginnen direct het gemekker dat het een Brabantse stad is.
Ja, het is een vlaams-brabantse stad. Laat maar mekkeren.
Oud 22 maart 2007, 21:13   #47
evilbu

Standaard

Citaat:
Misschien is het goed voor de beeldvorming om even op te merken dat er voor nederlanders geen ''boos katholiek zuiden'' bestaat. Het speelt niet bij ons. Ik moest ook echt opzoeken of Postma katholiek of protestant is. Geloof speelt bij ons geen enkele rol van betekenis (meer).
Het was dan ook een beetje ironisch bedoeld.
Maar echt geen enkele betekenis? Betekent de C in CDA en CU werkelijk niets?
Wat voor mij toch een interessante indicator zou zijn is het antwoord op deze vraag van me uit het Groot-Nederland here we come topic:
Citaat:
Om even terug te komen op het verschil in religie : hoe zit het eigenlijk met trouwen voor de kerk?
Bij ons moet iedereen die wil trouwen dat doen voor de wet in het gemeentehuis.
Daarnaast kan je voor de kerk trouwen, wat de meesten hier wel doen.

Zijn er cijfers over Nederland hierover? Is het "not done" om niet voor de kerk trouwen? Als twee mensen van een verschillende zijn (katholiek en protestant), past een van de twee zich dan aan of is een louterlijk wettelijk huwelijk dan de norm?
Citaat:
Ja, het is een vlaams-brabantse stad. Laat maar mekkeren.
Kan best "de slaaf in mijn hoofd zijn" maar ik zie niet in hoe je die stad kan krijgen in elk geval.
Oud 22 maart 2007, 21:29   #48
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verder heb ik ook mensen als Marijnissen (SP) en Kees van Kooten (auteur) zich positief horen uitlaten over samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland of zelfs ''laten we maar 1 land worden'' (Van Kooten) maar daar is in interviews niets over terug te vinden, vooralsnog.
Kees van Kooten was tevens lijstduwer bij de Partij voor de Dieren (zowel bij de Tweede kamer als Provinciale Statenverkiezingen). Het lijkt me desondanks niet dat daaraan conclusies kunnen worden verbonden wat betreft het standpunt van de Pvdd inzake internederlandse samenwerking, omdat de Pvdd alleen over dieren gaat. Maar wel interessant.
Oud 22 maart 2007, 21:30   #49
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het was dan ook een beetje ironisch bedoeld.
Maar echt geen enkele betekenis? Betekent de C in CDA en CU werkelijk niets?
Ja hoor, dat het ChristenDemocraten zijn. Maar van verschillende huize: KVP (katholiek), ARP en CHU (protestant).

Citaat:
Wat voor mij toch een interessante indicator zou zijn is het antwoord op deze vraag van me uit het Groot-Nederland here we come topic:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
Om even terug te komen op het verschil in religie : hoe zit het eigenlijk met trouwen voor de kerk?
Bij ons moet iedereen die wil trouwen dat doen voor de wet in het gemeentehuis.
Daarnaast kan je voor de kerk trouwen, wat de meesten hier wel doen.

Zijn er cijfers over Nederland hierover? Is het "not done" om niet voor de kerk trouwen? Als twee mensen van een verschillende zijn (katholiek en protestant), past een van de twee zich dan aan of is een louterlijk wettelijk huwelijk dan de norm?
Bij ons maakt iedereen zelf uit wat hij doet, afgezien van de fanatici. Bij een gemengd huwelijk zal er voor een kerk worden gekozen om te trouwen, indien het bruidspaar gelovig is. Of niet, kan ook nog. Misschien kan ons koningshuis het beste illustreren hoe er bij ons over gedacht wordt: Willem-Alexander is protestant, Maxima is katholiek. Ze zijn voor de kerk getrouwd. Het was een protestantse dienst met katholieke invloeden.
Het is niet 'not done'' om niet voor de kerk te trouwen maar het hangt er natuurlijk ook van af hoe fanatiek je je eigen geloof beleidt. De omgeving zal je er in ieder geval niet op aankijken.

Citaat:
Kan best "de slaaf in mijn hoofd zijn" maar ik zie niet in hoe je die stad kan krijgen in elk geval.
Ik ook (nog) niet maar je bent de stad ook nog niet kwijt, in ieder geval. Ik weet wel dat als je opgeeft ergens voor te vechten je op voorhand al hebt verloren.
Oud 22 maart 2007, 21:32   #50
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd Bekijk bericht
Kees van Kooten was tevens lijstduwer bij de Partij voor de Dieren (zowel bij de Tweede kamer als Provinciale Statenverkiezingen). Het lijkt me desondanks niet dat daaraan conclusies kunnen worden verbonden wat betreft het standpunt van de Pvdd inzake internederlandse samenwerking, omdat de Pvdd alleen over dieren gaat. Maar wel interessant.
Nee, dat niet. Maar als een intellectueel als Kees van Kooten zich uitspreekt, en misschien krijgen we hem nog eens zo ver, is dat wel een PR-feit van belang.
Oud 22 maart 2007, 21:59   #51
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Stan de Jong (NL), journalist en documentairemaker.

Heel mooi (maar wel oud) opinieartikel van zijn kant: http://www.standejong.nl/archief/200...fusienl-be.doc

Citaat:
Wat Europa in het groot kan, kunnen Nederland en Vlaanderen in het klein. Eerst een statenbond vormen, die langzaam uitgroeit tot een bondsstaat, zoals Duitsland of België. Juridisch is de vorming van een confederatie geen probleem. Vlaanderen is zelfstandig bevoegd om verdragen af te sluiten. Zo’n verdrag staat zelfs op voet van gelijkheid met Belgische verdragen. In geval van tegenstrijdigheid moet een speciaal arbitragehof het salomonsoordeel vellen. Om maar weer eens aan te geven hoe weinig er feitelijk nog van België over is.
Ik vraag me wel af of dit feitelijk juist is.
Oud 22 maart 2007, 22:31   #52
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht

Heel mooi (maar wel oud) opinieartikel van zijn kant: http://www.standejong.nl/archief/200...fusienl-be.doc

Ik neem aan dat het wel om een Belgisch arbitragehof gaat...
Oud 22 maart 2007, 22:37   #53
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet helemaal : Vlaanderen kan enkel internationale verdragen afsluiten volgens het principe "in foro interno in foro externo "
dwz over domeinen waarvoor het krachtens de grondwet door de bijzondere wet op de hervorming van de instellingen bevoegdheid heeft gekregen : cultuur , onderwijs , milieu , landbouw , infrastructuur ......
Wat de hierarchie van de normen betreft , staan de vlaamse verdragen op gelijke hoogte van de Belgische verdragen dwz helemaal bovenaan .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 maart 2007 om 22:39.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 22:38   #54
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Ja. Het cultureel verdrag Vlaanderen Nederland en de Nederlandse Taalunie zijn zulke verdragen. De facto zijn we op cultureel gebied al een confederatie.
(natuurlijk heeft Luc gelijk: alleen over zaken waarvoor het bevoegd is)

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 maart 2007 om 22:39.
Oud 23 maart 2007, 08:07   #55
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Maar ik weet zeker dat een splitsing van België voor veel Nederlanders een 'eye-opener' zal zijn. Samenwerking met Vlaanderen zal dan veel meer aandacht krijgen. Nu is Vlaanderen voor veel mensen toch niet veel meer dan 'het Nederlandstalige deel van België' en België een vreemd en ingewikkeld land. Als Vlaanderen echt een onafhankelijke staat zou worden, heb je tenminste een volwaardige en interessante onderhandelingspartner en weet je waar je aan toe bent.
Dit is de te bewandelen weg. Zolang België bestaat , zal politiek Nederland een non-intervenant blijven. Vlaams separatisme is nodig om de vernederlandsing van Vlaanderen te bereiken.
Initiatieven mbt Heel-Nederland/Benelux verontrusten de goede Belgen niet.
Oud 23 maart 2007, 08:49   #56
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dit is de te bewandelen weg. Zolang België bestaat , zal politiek Nederland een non-intervenant blijven. Vlaams separatisme is nodig om de vernederlandsing van Vlaanderen te bereiken.
Initiatieven mbt Heel-Nederland/Benelux verontrusten de goede Belgen niet.
Pardon zeh, maar ik ben voor een Beneluxstaat én voor de splitsing van België, juist om de reden die je schetste. Ik roep daarbij graag het beeld op van een puzzel: Vlaanderen en Wallonië passen niet in elkaar, Vlaanderen en Nederland wel en daarin kan Wallonië geïncorporeerd worden. Het is een kwestie van de stukken herschikken zodat Groot-Nederland de kern van het land wordt en Wallonië de minderheid. België is uitermate kunstmatig door de unie tussen katholieke Nederlanders en Walen, geënt op separatisme tussen Nederlanders onderling. Al ben ik sceptisch over de toekomst van Wallonië na de afscheiding en naar alle waarschijnlijkheid zal het Groot-Nederland zijn dat uiteindelijk tevoorschijn komt, maar... Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer...
Oud 23 maart 2007, 12:08   #57
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

PROF. EM.Dr. S.W. COUWENBERG, Erasmus Universiteit Rotterdam

PROF. EM. Dr. H. GYSELS, Universiteit Gent

MR. PIERRE VAN HAUTE, Ambassadeur honoraire

Vanwege oa hun manifest voor verlenging (en uitbreiding van taken) van de Benelux: http://benelux-forum.skynetblogs.be/...-month/2005-03

Bij de ondertekenaars van het manifest staan ook andere aansprekende namen.
Oud 23 maart 2007, 17:29   #58
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Pardon zeh, maar ik ben voor een Beneluxstaat én voor de splitsing van België, juist om de reden die je schetste. Ik roep daarbij graag het beeld op van een puzzel: Vlaanderen en Wallonië passen niet in elkaar, Vlaanderen en Nederland wel en daarin kan Wallonië geïncorporeerd worden. Het is een kwestie van de stukken herschikken zodat Groot-Nederland de kern van het land wordt en Wallonië de minderheid. België is uitermate kunstmatig door de unie tussen katholieke Nederlanders en Walen, geënt op separatisme tussen Nederlanders onderling. Al ben ik sceptisch over de toekomst van Wallonië na de afscheiding en naar alle waarschijnlijkheid zal het Groot-Nederland zijn dat uiteindelijk tevoorschijn komt, maar... Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer...
Een Beneluxstaat is een utopie.
Misschien dat 1% Nederlanders voor dat idee is te mobiliseren.
Wallonie kan toch prima samen gaan met het Groot-Hertogdom ,al dan niet onder de Belgische koning of de Hertog.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 17:33   #59
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wallonie kan toch prima samen gaan met het Groot-Hertogdom ,al dan niet onder de Belgische koning of de Hertog.
Euh....wil Luxemburg dat wel,dat redelijk welvarend is, in vergelijking met Wallonië (dat soms als economisch kerkhof wordt beschreven)?
Oud 23 maart 2007, 19:13   #60
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hoezo?

Citaat:
Vogelepik gespeeld met die 1%? Op wat baseer je dat?

Citaat:
Is dat zo? Als er al iets herenigd wordt ten zuiden van de taalgrens, zal het niet heel Wallonië zijn met Luxemburg. Daarvoor is de mentaliteit in Henegouwen en Luik te verschillend van de Luxemburgse op die schaal. Een unie tussen de provincie en het groothertogdom lijkt al veel logischer. Eventueel kan zelfs Namen en misschien zelfs Waals-Brabant, toch de meest hoopgevende Waalse gebieden, aansluiten bij dit Groot-Luxemburg. Wat dan overblijft is een perifeer Frans gebied rond de Borinage en een Luikse enclave van Frankrijk...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be