![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het hangt er maar vanaf hoe je die "sommige missionarissen" interpreteert. Indien je bedoelt dat sommige enkelingen zich naar eer en geweten van hun taak kweten zijn we akkoord, doch ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je eerder het tegendeel bedoelt. In dit geval raad ik je ondermeer het boek "The Missionaries" van Norman Lewis aan (1988). De naam Norman Lewis staat garant voor het feit dat het hier niet gaat om één of ander obscuur anti-pamflet. Een andere aanrader is ondermeer "Slangenkoers" van Bernard du Boucheron (2004). (In de bagage van die missionarissen stak goedkoop touw - op bevel van de bisschop dienden er zo weinig mogelijk kosten te worden gemaakt bij het ophangen van onwillige heidenen...) Veel leesgenot.
![]() |
![]() |
#105 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.8weekly.nl/index.php?art=3271 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister
|
![]() Citaat:
... maar dat is niét hetzelfde als simpel. Kinderen zijn allesbehalve simpel. Ik weet er alles van, ik ben zelf kind geweest en ik heb de kleine ElFlamencoLoco niet laten doodgaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() Maar u weet het evenmin. En al de pastoors in uw kerken die denken het anders wel te weten. Dat moet dan ook gaan zeggen tegen uw pastoors dat ze het niet weten. Ik twijfel er ernstig aan of u dat ook gaat doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() Groot gelijk. Peter Pan had gelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Die pretentie koestert mijn gesprekspartner blijkbaar wél. Ik kleur het eventjes rood: Citaat:
Wat die pastoors betreft. Ik ken er menige. Met de meesten van hen onderhou ik een uitstekende verstandhouding. En ik kan je geruststellen. Die lui denken evenmin als ik dat zij het weten, zij maken het onderscheid met geloven evengoed als ikzelf, zoniet zelfs nog béter. Dus wat geloof betreft hoef ik die mannen écht geen lessen te gaan geven hoor... Waar haal je het eigenlijk vandaan om me zoveel pretentie toe te schrijven? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder is het onmogelijk om je persoonlijkheid te behouden na de dood. Zeer logisch: een pasgeboren kind zou immers in het eeuwige leven een pasgeboren kind blijven. De ervaringen van je leven de dood innemen, is een geschifte illusie. Voorts, kan je niet zien zonder ogen, niet ruiken zonder neus, niet voelen zonder zenuwen, niet denken zonder hersenen. Al die organen heb je niet meer al je dood bent. Welk leven rest er dan nog na de dood? Juist. Geen. Voldoende bewezen? Of uitbreiding gewenst? Men mag voor mijn part volhouden dat de wetenschap dit naar het gevoel van sommigen niet bewezen heeft, net zoals je voor mijn part mag volhouden dat de aarde plat is of dat adam en eva de eerste mensen waren. Men heeft uiteraard het recht om dat te geloven in onze samenleving, maar desalniettemin is het bewezen. Het is overigens opmerkelijk dat religie zich steeds knarsetandend moet neerleggen bij (wetenschappelijke) bewijzen, maar dat het omgekeerde niet geldt. Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Banneling
|
![]() Trouwens, wie wil nu het eeuwige leven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daar u met de hele evolutionistische theorie die u uiteenzet, uiteindelijk niets onweerlegbaar heeft bewezen. Alles is gegrond op de veronderstelling dat er evolutie is geweest en dat er leven uit levenloze materie ontstond. Dit is evenwel niet bewezen noch empirisch vastgesteld. Een louter axioma dus. Een soort geloof in het "Toeval".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat je evolutie een veronderstelling noemt, bewijst overigens al dat er met u geen zinnig gesprek kan gevoerd worden. Zoals ik al waarschuwde: voor sommigen is de aarde nog steeds plat. Het zij zo. Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U droomt, beste vriend. U hecht geloof aan uw evolutionistische zeepbel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Minister
|
![]() Dycore,
Ik begrijp niet waarom of hoe een labo-experiment het bestaan van God zou kunnen ontkrachten. Immers, bij een labo-experiment worden een aantal parameters - en in dit geval zal dat aantal aanzienlijk geweest zijn - doelbewust met bepaalde waarden ingevuld, en wordt het proces op gecontroleerde wijze gevolgd en gestuurd. In een labo-experiment is er dus van toeval geen sprake, integendeel: om betrouwbaar te zijn moet bij elk wetenschappelijk experiment het toeval (zoveel mogelijk) uitgeschakeld worden. In welk labo zou het leven ontstaan zijn, miljarden jaren geleden? In géén, want er was er geen. Christian De Duve betoogt dat, wanneer je maar lang genoeg blijft proberen, het toeval noodzakelijkerwijze leven moét voortbrengen. Net zoals je met één dobbelsteenworp slechts 1 kans op 6 hebt om een 5 te gooien, doch met 35 worpen 99,9% kans om minstens éénmaal een 5 te bekomen. Dit betoog van De Duve staat echter los van zijn wetenschappelijk werk (waarvan ik de waarde zeker niet wil betwisten); het is een filosofisch betoog. Met evenveel recht als waarmee hij zegt dat je 99,9% kans op die 5 loopt, werp ik tegen dat je toch nog altijd 0,1% kans hebt dat er géén 5 valt. Nu kan 0,1% nogal triviaal lijken, maar het is voldoende om te stellen dat zelfs die dobbelsteenproef niet 100% betrouwbaar is. Daarom kan de wetenschap er ook niets mee, en blijft het hoogstens een interessant filosofisch discours. En zo heeft De Duve het ook bedoeld. In tegenstelling tot jij kent hij het onderscheid tussen wetenschap en filosofie wél. Je bewijs ter ontkrachting van Gods bestaan is dus géén wetenschappelijk bewijs, maar een filosofisch. En filosofische bewijzen zijn per definitie niet sluitend. Of anders gesteld: je bewijs is er geen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Banneling
|
![]() Pure chemie vriend. Stap misschien eens een bibliotheek binnen. Ik zeg je nogmaals: lees Life Evolving van Christian de Duve, en dan wil ik verder praten met je. Je weet niets, man.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Banneling
|
![]() Eerst zouden we toch moeten weten wat 'leven' is. Niemand kan me daarop antwoorden tot nog toe.
Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2007 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |