![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan? | |||
Ik ben Belgicist, ik verkies dat Vlaanderen alleen verder bestuurt zonder Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,41% |
Ik ben Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,29% |
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen. |
![]() ![]() ![]() |
31 | 45,59% |
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
27 | 39,71% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geografisch zit Zeeuws Vlaanderen echt wel dichter bij Vlaanderen he... als er aan coherentie in Nederland al iets schort (ons achtergebleven gebied noemen ze het daar) is het inderdaad wel in die regio. Ze zoeken echt geen onafhankelijkheid, maar aansluiting bij Vlaanderen...
![]() |
![]() |
#102 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Als ik dit ten berde breng in de discussie, dan is dat om de grootnederlandse noorderburen een beetje te jennen ![]() Jaaaa, Volledig mee eens, maar de titel van deze discussie is dan ook: wat als het zover is... Natuurlijk zijn daar verschillende meningen over. We "bekampen" dan elkaar, maar als we elkaar tegenkomen, gaan we wel samen ene drinken he...
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan wel knippen, geen probleem. Maar soms knippen mensen en wordt hetgeen gezegd is uit de context getrokken.
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hoor je aan hun accenten dat zij Vlaams zijn?
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, sommigen hebben een uitgesproken vlaams accent. Komen die teveel naar Vlaanderen misschien? ![]()
![]() |
![]() |
#106 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn studenten die naar Gent komen uit ZeeuwsVlaanderen. Die hebben wel een zielige verbinding met een bus of zo. Zouden we aan moeten werken.
![]() |
![]() |
#107 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() We zouden wel aan betere internationale busverbindingen kunnen werken, maar er moet ook voldoende vraag zijn he... Die verbindingen werken in twee richtingen.... wij toeristen naar daar, zij naar hier... Ik herinner me nog uit mijn jeugd dat we met de auto met mijn grootouders naar Axel naar de markt reden... Dat was toen een toeristische trip voor veel vlamingen.
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() Laat Zeeuws Vlaanderen maar deel blijven uitmaken van de beschaving hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Feitelijk heb je een soortgelijke test in het voordeel van Piet Hein doen uitslaan: je kon niet zeggen of hij "Ollander" was of "Vlaming"...
![]() |
![]() |
#110 |
Europees Commissaris
|
![]() Hmmm, ik heb hier net wat opgemerkt wat niet erg proper is: De Nederlanders kunnen gewoon meestemmen in de poll.... Tja, dat vervalst de cijfers eigenlijk wel he....
We zouden opnieuw moeten beginnen, en apart: Ik ben NLander en verkies.... Zoals de zaken nu staan is de poll waardeloos om de mening van vlamingen te kennen...
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een Latijns land als Belgie past niet bij ons. De Benelux is al terziele ,over Europa denken we anders en onze prostestants, humanistisch en atheistische mentaliteit past niet bij Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
De meeste Flaminganten zijn een of andere vorm van politieke samenwerking wel genegen.
![]() |
![]() |
#113 |
Gouverneur
|
![]() Wat heeft dat nu weer te maken met Vlaams/Nederlands.
In het Authentiek West-Vlaams(dus zonder beinvloeding van Brabants/Antwerps) spreekt men over jü/jün/junder/... dus zonder de Brabantse gij/ge/...
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben zeer voorstander van een samenwerking met Nederland. SAMENWERKING. Confederatie gaat me wat ver... Plots kunnen er van bovenaf weer wetten worden opgelegd die een bepaalde groep niet zinnen... No thanks Dat is ook het prachtige idee van de EU zoals ze NU is. ELK land moet instemmen met een maatregel, of die bestaat niet. Dat is bedoeld om bevolkingsgroepen te beschermen tegen maatregelen die niet passen in een bepaalde cultuur. DAT ZOU ZO MOETEN BLIJVEN Je kan dan wel denken dat het apparaat log wordt met zoveel landen die kunnen tegenstemmen, maar de ziekte van de eu IS DAT ZE TEVEEL AAN REGELGEVING DOET, en teweinig aan sturing. Men zou beter aan een grondwet werken, regel per regel. ZONDER betutteling. Een samenwerking is tof onder volken, ze plots onder dezelfde rare wetten plaatsen, totaal uit den boze. Teveel vreiheden zijn ons zo ontnomen, omdat men ergens anders het anders doet, moet het dan overal zo maar... tja, een douane unie is tof, maar de rest...
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 2 april 2007 om 08:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik gebruik in schrijftaal altijd "je/jij", maar met vrienden en familie altijd "ge/gij".
![]() |
![]() |
#116 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik verkies een republiek, gedaan met de monarchie.
![]() |
#118 |
|
![]() ik gebruik in schrijftaal u/ge/gij, in spreektaal enkel en alleen ge/gij
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 april 2007 om 14:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij voelen zich nog steeds als katholieken achtergesteld en waarschijnlijk misdeeld omdat ze de 200 jaar Republiek niet hebben meegeregeerd. Dus de Vlamingen van Belgie zullen zeker nog 200 jaar nodig hebben om aan de Hollanders te wennen. Twee apparte staten Nederland en Vlaanderen ,met een culturele samenwerking ,lijkt me toch beter. |
|
![]() |
![]() |