Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 20 juni 2007, 21:37   #461
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Toch wel: welke partij verdedigt er dan wel waar jij voor staat?
De twee punten waar ik het meeste belang aan hecht staan in het programma van het VB. Niet in dat van de N-VA of de CD&V. De laatste keer stemde ik niet uit protest tegen de ongrondwettelijke kieskring BHV. Volgende keer stem ik opnieuw VB.
Oud 20 juni 2007, 21:40   #462
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
En voor de rest, Knuppel.
Jij verdoet hier, nog meer dan ik, heel veel tijd.
Staaf heeft er de brui aan gegeven, en ik dat hij gelijk had.
Of ik hier veel tijd verdoe is niet jouw probleem.

Staaf is Staaf, Knuppel is Knuppel en de anarchistische bankier is nog iemand anders.
Oud 20 juni 2007, 21:45   #463
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Of ik hier veel tijd verdoe is niet jouw probleem.

Staaf is Staaf, Knuppel is Knuppel en de anarchistische bankier is nog iemand anders.
OK. Gesprek gesloten. Jammer.
Oud 20 juni 2007, 22:05   #464
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ja op messageboarden heb ik anders al dikwijls zo'n schizofrene gesprekken gezien tussen twee aliassen...
brother paul is offline  
Oud 20 juni 2007, 22:10   #465
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja op messageboarden heb ik anders al dikwijls zo'n schizofrene gesprekken gezien tussen twee aliassen...

Ik weet dat het kinderachtig is maar hier lig ik nu eens echt strijk van.
Uh-Huh is offline  
Oud 20 juni 2007, 22:20   #466
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Me dunkt anders dat Franstalig Belgique behoorlijk op zijn kop stond.

Wat zou er gebeurd zijn als die uitzending geen nep was geweest?
Nog wat meer demonstranten bij het koninklijk paleis, een betoging in Brussel voor het behoud van België wellicht, maar meer ook niet. Niemand, ook een Franstalige niet, gaat zijn tijd en energie steken in het met geweld bij elkaar houden van België.

Je moet alleen oppassen voor gekken die politici aanvallen. De politicus die voor de aanleiding tot de splitsing zorgt, zal een aantal jaren een goed stel lijfwachten nodig hebben.
Dimitri is offline  
Oud 20 juni 2007, 22:29   #467
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Trouwens zoals Dimitri schrijft zit Vlaanderen met minderheden wanneer België begraven is - België zelf kent geen Franstalige minderheden - maar de meeste van de FDF aanhangers claimen Brusselaars te zijn, de Rand eigenlijk een deel van Brussel. Ze zijn geen minderheid in of van Vlaanderen, maar Brusselaars. Dat maakt dat als Brussel geen deel van Vlaanderen is ze evenmin een minderheid in Vlaanderen zijn.
Duitse minderheden - moesten die er zijn - krijgen geen rechten in Duitslands buurlanden als ze zich daar vestigen.
Het verschil met al die andere buurlandgevallen is, dat het daar gaat om het niet KRIJGEN van rechten, terwijl het in Vlaanderen zal gaan om het al dan niet HOUDEN van rechten. De Franstalige minderheid hoeft zelfs niet te vragen om het krijgen van rechten, ze hebben die al. Ze hoeven alleen te eisen dat de rechten behouden blijven. En op dat punt hebben ze een zeer sterke zaak... zolang de faciliteiten behouden blijven.

Nu, in feite is de verfransing geen probleem, als Vlaanderen het omzet in een mogelijkheid. De mogelijkheid nl. om Brussel te behouden, door te claimen dat de Franstalige Brusselaars eigenlijk Franstalige Vlamingen zijn. Misschien bedoelde je dat ook?
Binnen een onafhankelijk Vlaanderen zijn de Franstaligen een zo kleine groep, dat ze geen machtsfactor vormen. Zelfs niet als Brussel bij Vlaanderen hoort. Daarom zou het verstandig zijn de strategie tegenover de Franstalige Brusselaars te veranderen van een uitsluitingsstrategie (de taal is gans het volk) in een omarmingsstrategie (Franstalige Vlamingen zijn ook Vlamingen).
Dimitri is offline  
Oud 20 juni 2007, 22:56   #468
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hoe bewijs je dat?
Door er vrijwillig tijd aan op te offeren en heel specifiek met het referendumthema naar de gewone burger toe te stappen en hem ermee vertrouwd te maken.
Oud 20 juni 2007, 22:59   #469
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het verschil met al die andere buurlandgevallen is, dat het daar gaat om het niet KRIJGEN van rechten, terwijl het in Vlaanderen zal gaan om het al dan niet HOUDEN van rechten. De Franstalige minderheid hoeft zelfs niet te vragen om het krijgen van rechten, ze hebben die al. Ze hoeven alleen te eisen dat de rechten behouden blijven. En op dat punt hebben ze een zeer sterke zaak... zolang de faciliteiten behouden blijven.

Nu, in feite is de verfransing geen probleem, als Vlaanderen het omzet in een mogelijkheid. De mogelijkheid nl. om Brussel te behouden, door te claimen dat de Franstalige Brusselaars eigenlijk Franstalige Vlamingen zijn. Misschien bedoelde je dat ook?
Binnen een onafhankelijk Vlaanderen zijn de Franstaligen een zo kleine groep, dat ze geen machtsfactor vormen. Zelfs niet als Brussel bij Vlaanderen hoort. Daarom zou het verstandig zijn de strategie tegenover de Franstalige Brusselaars te veranderen van een uitsluitingsstrategie (de taal is gans het volk) in een omarmingsstrategie (Franstalige Vlamingen zijn ook Vlamingen).
We hebben toch een taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië en die is trouwens nog bepaald door de Franstaligen zelf. Brussel ligt volledig in Vlaanderen en Brusselaars zijn dus Vlamingen, ook al kunnen het Franstalige of anderstalige Vlamingen zijn.
Pol is offline  
Oud 20 juni 2007, 23:04   #470
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
We hebben toch een taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië en die is trouwens nog bepaald door de Franstaligen zelf. Brussel ligt volledig in Vlaanderen en Brusselaars zijn dus Vlamingen, ook al kunnen het Franstalige of anderstalige Vlamingen zijn.
Jij zegt het, maar Vlaamse politici hoor ik dat nooit zeggen. En eerlijk gezegd, de meeste Vlaamsgezinden hier ook niet. Men heeft het altijd over de Brusselse Vlamingen of de Vlaamse Brusselaars als de Nederlandstaligen in Brussel bedoeld worden.
Dimitri is offline  
Oud 21 juni 2007, 00:11   #471
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men heeft het altijd over de Brusselse Vlamingen of de Vlaamse Brusselaars als de Nederlandstaligen in Brussel bedoeld worden.
Logisch.
De Brusselse Vlamingen of de Vlaamse Brusselaars voelen zich meestal ook vooral, of zelfs uitsluitend, Brusselaars.
Oud 21 juni 2007, 00:30   #472
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dekristallenbol Bekijk bericht
Ik zal eens een persoonlijke ervaring met Dewever vertellen.

Toen ik zelf nog bestuurslid was van de N-VA Rupel hielden wij traditiegetrouw ons jaarlijks eetfeest. Ik had met mijn zwangere vrouw nog frikadellen zitten rollen tot 1u 's nachts. (voor bij de krieken). Dat deden we gratis, we betaalden een deel van de ingrediënten uit eigen zak en we betaalden ook nog eens met de glimlach de 16€ inkom. Het was immers voor de goede zaak (lege partijkas van de lokale afdeling).

Mijn vrouw zit de volgende dag aan de inkomtafel en Bart Dewever komt toe met zijn ega. Mijn vrouw vraagt 32 € en wat zegt Dewever ? "Ik ben hier op uitnodiging." Zowel hij als zijn vrouw hebben dus gratis gegeten. Hij was toen Vlaams parlementslid en het was verdomme voor de kas van zijn eigen partij, in zijn eigen arrondissement !

Dat zegt volgens mij heel veel over de mens Dewever... Mijn vrouw heeft haar lidkaart teruggestuurd en ik ben overgelopen naar VLOTT. De niet splitsing van B-H-V zat me toen al hoog en dit was de druppel.
Met alle respect, maar ben je niet een tikje instabiel als je je politieke oriëntatie laat afhangen van het feit dat je voorzitter niet betaalt voor zijn gehaktballen met krieken? Die man heeft drie kinderen en moet elk weekend de baan op voor pensenkermissen, ontbijten en fundraisers allerhande, dan wil ik wel aannemen dat het wel eens een keer teveel kan zijn. Voor hetzelfde geld was hij zijn portefeuille vergeten en vond hij dat te gênant om toe te geven.

Soit, ik heb zelf al menig BBQ'tje en ontbijt voor de afdelingskas gedaan en da's inderdaad soms frustrerend werk. Maar mijn partijkeuze is wel een tikje te rationeel om over te lopen voor 16 € en ballen met krieken. Wat ga je trouwens doen als morgen Coveliers bij het parkeren een kras op je auto maakt en niet wilt betalen?
zorroaster is offline  
Oud 21 juni 2007, 01:03   #473
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Dit lijkt me een voor de hand liggende 'uitweg':

a. Dit uitstel van uitvoering is een expliciet signaal dat de PS als onbetrouwbaar wordt beschouwd. Laat ons niet vergeten dat in Vlaanderen heel wat mensen tegen de PS hebben gestemd. Die mensen zullen het positief ervaren als de middelen van de bevoegdheidsoverdrachten niet in de klauwen komen van een door corruptie verbrande partij.

b. Het is voor Vlaamse partijen makkelijker om meer binnen te halen. Alles kan nu gezet worden op het positief gebruik (weliswaar door de federale overheid) van de economische heropleving door de MR in Wallonië. Hierdoor 'koopt' men in 2009 een verkiezingsoverwinning voor die MR. Belangrijk is evenwel dat er een MR-premier komt. Yves Leterme kan bij het binnenhalen van heel wat bevoegdheden (weliswaar uitgesteld) zijn taak van minister-president blijven uitvoeren

c. BHV kan losgekoppeld worden van alle overige onderhandelingen waarbij een onmiddellijke splitsing mogelijk wordt in ruil voor meer middelen voor Brussel (zonder uitbreiding v/h Brussels hoofdstedelijk gewest).

Nu ja, ze zijn er nog bijlange niet uit, maar ik denk dat dit het spoor is dat men verplicht zal zijn om te volgen.
Wie gelooft hier nog in Sinterklaas?
De MR?? Die is, samen met het FDF, nog Waalser dan Waals en als Reynders Begië zou beheren zoals hij Financiën beheerd heeft... beware ons.
En Leterme nog minister-president: vergeet het: hij heeft op één paard (nou, ja, een ezel) gewed: hij zit er nu op: hij moet die rit uit maken. Al de rest is kiezersbedrog - of zijn wij zo ver afgezakt in normen- en waardenbesef (nochtans het stokpaardje van onze geitenhoeder) dat alles nu kan??
De Belgische kiezer heeft een staatshervorming onmogelijk gemaakt.
En aangezien CD&V hiervan een breekpunt gemaakt hebben, moeten ze maar in de oppositie gaan, zoniet vallen ze krak met hun gezicht op de grond....
Boontjes is offline  
Oud 21 juni 2007, 01:24   #474
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
De MR?? Die is, samen met het FDF, nog Waalser dan Waals en als Reynders Begië zou beheren zoals hij Financiën beheerd heeft... beware ons.
En Leterme nog minister-president: vergeet het: hij heeft op één paard (nou, ja, een ezel) gewed: hij zit er nu op: hij moet die rit uit maken. Al de rest is kiezersbedrog - of zijn wij zo ver afgezakt in normen- en waardenbesef (nochtans het stokpaardje van onze geitenhoeder) dat alles nu kan??
En aangezien CD&V hiervan een breekpunt gemaakt hebben, moeten ze maar in de oppositie gaan, zoniet vallen ze krak met hun gezicht op de grond....
En nog iets voor onze vendelzwaaiende Vlamingen: hét probleem ligt niet zozeer in Wallonië, wel bij de zuiver franssprekende, nederlandsonkundige, bourgeoisie en nieuwe rijken in de rand van Brussel: juist : hét kiespubliek van én MR én CDH: denkt er nu echt iemand dat die hun groene, rustige,exclusieve gordel rond Brussel gaan opgeven?
De vijand is niet de PS ( ondanks al hun stommiteiten) - trouwens er is geen vijand, enkel tegenstanders: en dat zijn MR en CDH.
P.S. Ik woon op de taalgrens en heb zeer veel contacten met onze Waalse vrienden;;Vlaanderen heeft een totaal verkeerd beeld van Wallonië.
Boontjes is offline  
Oud 21 juni 2007, 01:58   #475
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elke Vlaamse partij die boven de kiesdrempel uitsteekt is voor een staatshervorming.
Elke Franstalige partij die boven de kiesdrmpel uitsteekt is tegen een staatshervorming.

Vlaanderen moet zijn staatshervorming doordrukken, zeer simpel.
-De meerderheid beslist!, voila ... Andere keuze is dat de minderheid nog maar eens zou beslissen.
-Diegene die betaalt beslist!, voila ... Andere keuze is dat de steuntrekkende alles zou beslissen.
-Diegene die in dialoog wil treden heeft het morele gezag om te beslissen!, voila, ... Andere keuze is dat diegene die de andere de deur wijst zou beslissen voor de twee.
-Diegene die het arbitragehof aan zijn kant heeft belsist, voila ... Andere keuze is dat diegene die geen probleem heeft met ongrondwettelijkheid beslist.
-Diegene die de laatste 8 jaar weinig heeft gekregen en vooral heeft gegeven mag nu belsissen, voila ... Andere keusze is dat diegene die de laatset 8 jaar veel heeft gekregen en weinig heeft moeten geven, opnieuw mag beslissen.

We kunnen ook de staatshervorming doordrukken zodat elk een eigen beleid kan voeren voor de specifieke domeinen die nu geëist worden, maar met waarborg aan onze landgenoten dat Vlaanderen WalloBrux budgetair zal bijspringen in bepaalde mate indien nodig. Solidariteit blijft maar Vlaanderen rijft meer bevoegdheden binnen voor een eigen beleid.
Ferre is offline  
Oud 21 juni 2007, 08:24   #476
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
De geografische ligging van Brussel is niet echt van belang ... Nooit van enclaves gehoord (stijl Baarle-Hertog)?

Voor de rest akkoord met Knuppel (ja ja, dat kan ): een Vlaamse Brusselaar kan zich Vlaams voelen, maar meestal vermengd met een Brusselse identiteit. De meeste Vlaamse Brusselaars die ik ken (om dan niet over de Franstaligen te spreken) zullen nooit spontaan zeggen dat ze deel uitmaken van "Vlaanderen".
Oud 21 juni 2007, 08:28   #477
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Elke Vlaamse partij die boven de kiesdrempel uitsteekt is voor een staatshervorming.
Elke Franstalige partij die boven de kiesdrmpel uitsteekt is tegen een staatshervorming.

Vlaanderen moet zijn staatshervorming doordrukken, zeer simpel.
-De meerderheid beslist!, voila ... Andere keuze is dat de minderheid nog maar eens zou beslissen.
-Diegene die betaalt beslist!, voila ... Andere keuze is dat de steuntrekkende alles zou beslissen.
-Diegene die in dialoog wil treden heeft het morele gezag om te beslissen!, voila, ... Andere keuze is dat diegene die de andere de deur wijst zou beslissen voor de twee.
-Diegene die het arbitragehof aan zijn kant heeft belsist, voila ... Andere keuze is dat diegene die geen probleem heeft met ongrondwettelijkheid beslist.
-Diegene die de laatste 8 jaar weinig heeft gekregen en vooral heeft gegeven mag nu belsissen, voila ... Andere keusze is dat diegene die de laatset 8 jaar veel heeft gekregen en weinig heeft moeten geven, opnieuw mag beslissen.

We kunnen ook de staatshervorming doordrukken zodat elk een eigen beleid kan voeren voor de specifieke domeinen die nu geëist worden, maar met waarborg aan onze landgenoten dat Vlaanderen WalloBrux budgetair zal bijspringen in bepaalde mate indien nodig. Solidariteit blijft maar Vlaanderen rijft meer bevoegdheden binnen voor een eigen beleid.
Interessant. Kan je mij nu eens uitleggen hoe je dit gaat "doordrukken" (BHV en een paar andere materies uitgezonderd) wetende dat je daarvoor de Grondwet/bijzondere wetten moet veranderen, en dus een 2/3 meerderheid nodig hebt (meerderheid die de Vlamingen niet hebben, trouwens), en een gewone meerderheid in beide taalgroepen?
Oud 21 juni 2007, 08:51   #478
Brusseleir
Burger

Standaard

Citaat:
Logisch.
De Brusselse Vlamingen of de Vlaamse Brusselaars voelen zich meestal ook vooral, of zelfs uitsluitend, Brusselaars.

Yes

en Belg

en Europeaan

en wereldburger
Oud 21 juni 2007, 08:53   #479
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Yes

en Belg

en Europeaan

en wereldburger
Buiten dat ik me geen Brusselaar voel omdat ik in Leuven woon ben ik het met je eens.
Tommm is offline  
Oud 21 juni 2007, 09:22   #480
Bernt
Burger

Standaard

Citaat:
En nog iets voor onze vendelzwaaiende Vlamingen: hét probleem ligt niet zozeer in Wallonië, wel bij de zuiver franssprekende, nederlandsonkundige, bourgeoisie en nieuwe rijken in de rand van Brussel: juist : hét kiespubliek van én MR én CDH: denkt er nu echt iemand dat die hun groene, rustige,exclusieve gordel rond Brussel gaan opgeven?
De vijand is niet de PS ( ondanks al hun stommiteiten) - trouwens er is geen vijand, enkel tegenstanders: en dat zijn MR en CDH.
P.S. Ik woon op de taalgrens en heb zeer veel contacten met onze Waalse vrienden;;Vlaanderen heeft een totaal verkeerd beeld van Wallonië.
Vlaanderen heeft geen verkeerd beeld van Wallonië en de PS.
Ik woon ook in de rand van Brussel, en vroeger waren het inderdaad de bourgeois die zich niet wilden aanpassen(franstaligen en Walen).
Nu zijn het echter franstalige arbeiders en vreemdelingen die zich in de rand van Brussel komen vestigen, en ook zij zijn ééntalig frans en PS stemmers en meestal werkloos door hun ééntaligheid.
Weet je dat 70% van de werklozen in Vlaams-Brabant franstalihgen en ingeweken walen zijn ?
En allen vertikken ze het van Nederlands te leren, (toegegeven ,hier en daar een uitzondering)
Bernt is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be