Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2007, 13:04   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard Vlaming is rijkste Europeaan

Drie Belgen op de tien hebben meer dan 50.000 euro in hun spaarpot. In Europa doen enkel de Zwitsers nipt beter. Vlaanderen geeft iedereen het nakijken met 37 procent relatief welstellende gezinnen.

Met 37 procent portefeuilles van 50.000 euro, vastgoed niet inbegrepen, halen de Vlamingen het hoogste peil sinds het onderzoeksbureau GfK met zijn enquêtes begon. Het bureau peilt twee keer per jaar, op vraag van The Wall Street Journal, naar het vermogen van Europeanen en Amerikanen en naar de samenstelling ervan.

De Vlamingen klommen in een jaar tijd van 32 procent 'rijke' gezinnen naar 37 procent, terwijl de Walen van iets minder dan een kwart terugvielen tot 19 procent. Maar in vergelijking met het West-Europees gemiddelde van 12 procent presteren zij meer dan behoorlijk.

Verruimen we de horizon tot Centraal-Europa, dan wordt de 'armoede' erg relatief, merkt Mark Hofman van GfK Worldwide op. Hoewel de drempel voor de nieuwe EU-lidstaten maar 25.000 euro is, ligt die voor 98 procent van de bevolking nog te hoog.

Veel Belgen sparen

De Belgen hebben hun positie bij de Europese top vooral te danken aan hun spaargedrag. Bijna een op de vier verwacht de volgende maanden meer te kunnen sparen. Een jaar geleden dacht minder dan een Belg op de vijf dat hij meer kon sparen. Bovendien is het percentage gezinnen dat ongeveer evenveel denkt te kunnen sparen als tijdens de eerste helft van het jaar gestegen, van 39 naar 47 procent, terwijl het percentage dat de komende maanden minder rooskleurig tegemoet ziet, gedaald is van 36 naar 29 procent.

Met 52 procent onveranderde spaarverwachtingen en 25 procent pessimisten doen de Vlamingen het ook hier opvallend veel beter dan de Franstaligen, waar maar 37 procent een onveranderd spaargedrag verwacht en liefst 39 procent vreest dat ze minder zullen kunnen opzijzetten. Toch verbleken we met zijn allen bij de Amerikanen. Die hebben, allicht onder druk van de leeglopende vastgoedbel, uitermate goede voornemens. Bijna één op de twee wil meer gaan sparen, nog eens een kwart zal evenveel opzijzetten als de voorbije maanden.
Oud 13 juli 2007, 13:05   #2
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

De Walen doen het belange niet slecht.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:24   #3
eno2
Banneling

Standaard

Wij sparen om de Amerikanen te financieren.
En die maar dollars bijdrukken...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:25   #4
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Oei, ben geen echte Vlaming dan.

Ik kan bijna niet sparen, ik probeer het, maar het zal nooit lukken in de trant van bovenstaande cijfers.

Mijn grootste angst is namelijk komen te overlijden met een dikke bankrekening.
Oud 13 juli 2007, 13:25   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Drie Belgen op de tien hebben meer dan 50.000 euro in hun spaarpot. In Europa doen enkel de Zwitsers nipt beter. Vlaanderen geeft iedereen het nakijken met 37 procent relatief welstellende gezinnen.

Met 37 procent portefeuilles van 50.000 euro, vastgoed niet inbegrepen, halen de Vlamingen het hoogste peil sinds het onderzoeksbureau GfK met zijn enquêtes begon. Het bureau peilt twee keer per jaar, op vraag van The Wall Street Journal, naar het vermogen van Europeanen en Amerikanen en naar de samenstelling ervan.

De Vlamingen klommen in een jaar tijd van 32 procent 'rijke' gezinnen naar 37 procent, terwijl de Walen van iets minder dan een kwart terugvielen tot 19 procent. Maar in vergelijking met het West-Europees gemiddelde van 12 procent presteren zij meer dan behoorlijk.

Verruimen we de horizon tot Centraal-Europa, dan wordt de 'armoede' erg relatief, merkt Mark Hofman van GfK Worldwide op. Hoewel de drempel voor de nieuwe EU-lidstaten maar 25.000 euro is, ligt die voor 98 procent van de bevolking nog te hoog.

Veel Belgen sparen

De Belgen hebben hun positie bij de Europese top vooral te danken aan hun spaargedrag. Bijna een op de vier verwacht de volgende maanden meer te kunnen sparen. Een jaar geleden dacht minder dan een Belg op de vijf dat hij meer kon sparen. Bovendien is het percentage gezinnen dat ongeveer evenveel denkt te kunnen sparen als tijdens de eerste helft van het jaar gestegen, van 39 naar 47 procent, terwijl het percentage dat de komende maanden minder rooskleurig tegemoet ziet, gedaald is van 36 naar 29 procent.

Met 52 procent onveranderde spaarverwachtingen en 25 procent pessimisten doen de Vlamingen het ook hier opvallend veel beter dan de Franstaligen, waar maar 37 procent een onveranderd spaargedrag verwacht en liefst 39 procent vreest dat ze minder zullen kunnen opzijzetten. Toch verbleken we met zijn allen bij de Amerikanen. Die hebben, allicht onder druk van de leeglopende vastgoedbel, uitermate goede voornemens. Bijna één op de twee wil meer gaan sparen, nog eens een kwart zal evenveel opzijzetten als de voorbije maanden.
De Belgen zijn rijk en communistisch.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:26   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Oei, ben geen echte Vlaming dan.

Ik kan bijna niet sparen, ik probeer het, maar het zal nooit lukken in de trant van bovenstaande cijfers.

Mijn grootste angst is namelijk komen te overlijden met een dikke bankrekening.
Ik begrijp u volkomen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:27   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
De Walen doen het belange niet slecht.

De drie rijkste Belgen ... zijn Walen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:31   #8
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
De drie rijkste Belgen ... zijn Walen.
De drie armsten misschien ook ?
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:32   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Frankrijk staat op het punt de successierechten af te schaffen, maar la gauche caviar wil dat per se tegenhouden. Zitten die mannen dan met hun fortuin in het buitenland of zo? In elk geval hoop ik dat Vlaanderen die ook ooit eens afschaft.
Oud 13 juli 2007, 13:35   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
De drie armsten misschien ook ?
maar die drie rijkste bezitten misschien wel 80 �* 90 % van de middelen ...

Vlamingen blijven arme boerkens hoor ... er zit er geeneen in de haute-finance ...
Oud 13 juli 2007, 13:36   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Frankrijk staat op het punt de successierechten af te schaffen, maar la gauche caviar wil dat per se tegenhouden. Zitten die mannen dan met hun fortuin in het buitenland of zo? In elk geval hoop ik dat Vlaanderen die ook ooit eens afschaft.
van die drie rijkste Belgen en Walen is er idd geeneen die in Wallonië investeert ....
Oud 13 juli 2007, 13:42   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wij sparen om de Amerikanen te financieren.
En die maar dollars bijdrukken...
En maar uitgeven en uitgeven.
En niets sparen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:46   #13
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Drie Belgen op de tien hebben meer dan 50.000 euro in hun spaarpot. .

Sebiet dan maar weer eens een lottoformulier binnengooien .... Wie weet kan ik dan de statistieken veranderen ....
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:47   #14
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Ik heb overlaatst gelezen dat Vlaanderen samen met Noorwegen de hoogste levensstandaard ter wereld heeft. (Waarschijnlijk zonder ministaatjes zoals Monaco mee te rekenen.)
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 13:48   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik heb overlaatst gelezen dat Vlaanderen samen met Noorwegen de hoogste levensstandaard ter wereld heeft. (Waarschijnlijk zonder ministaatjes zoals Monaco mee te rekenen.)
Mss daarom dat ik een beetje lacherig doe over het Waalse profiteriaat dat we in stand houden waardoor wij de arme slaven werken.

Alé, mss hé!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 13 juli 2007, 14:27   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Och, het kleinste pensioenfonds zal ook wel enkele miljoenen bef's bedragen. Alleen vergeten ze er wel bij te zeggen dat de meeste belgen (uitgezonderd de ambtenaren en nog wat anderen) hier niet over beschikken (en de meeste buitenlanders wel). En dan zwijgen we nog over de staatsschuld.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 14:28   #17
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mss daarom dat ik een beetje lacherig doe over het Waalse profiteriaat dat we in stand houden waardoor wij de arme slaven werken.

Alé, mss hé!
ergens een komma vergeten?
Oud 13 juli 2007, 14:29   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och, het kleinste pensioenfonds zal ook wel enkele miljoenen bef's bedragen. Alleen vergeten ze er wel bij te zeggen dat de meeste belgen (uitgezonderd de ambtenaren en nog wat anderen) hier niet over beschikken (en de meeste buitenlanders wel). En dan zwijgen we nog over de staatsschuld.
Ik ben ambtenaar en ik heb geen pensioenfonds hoor; ik zou het nog niet willen want remember het belgacom pensioenfonds.
Oud 13 juli 2007, 14:32   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ergens een komma vergeten?
Waar zou die moeten?
Oud 13 juli 2007, 14:35   #20
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

dit nieuws zorgt er niet bepaald voor dat ik mij meer verbonden ga voelen met mijn mede-vlamingen.
ik kom zo'n 50.000 euro en een huis te kort.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be