![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Nederland en Vlaanderen samen voegen tot één land | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
77 | 34,84% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
106 | 47,96% |
Nu nog niet,maar binnen 30 jaar wel |
![]() ![]() ![]() |
38 | 17,19% |
Aantal stemmers: 221. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Volgens mij was Limburg destijds een ware lappendeken van gebiedjes. Daar zaten een paar stukjes Oostenrijks bij, maar ook stukken van Pruisen, van de Republiek, van Gullik en nog wat kleine gebiedjes. Het gebied dat in de kaart wordt aangegeven heeft in ieder geval nooit in die omvang bij de Zuidelijke Nederlanden gehoord, tenzij clandestien tussen 1830 en 1839. Opvallend is ook dat de noordpunt van Limburg er niet op staat, alsof de tekenaar zelf al weet dat hij wat ver doordraaft en het noordelijkste stukje Limburg maar achterwege heeft gelaten. Een stukje van Noord-Brabant hoorde inderdaad wel bij de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden, maar dat staat er ook niet op, dus waarschijnlijk doelt de tekenaar helemaal niet op deze periode.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1102 |
Minister
|
![]() Ergens tussen de twee... bepaalde delen van wat nu Nederland is behoorde ertoe, doch bepaalde delen van wat nu Wallonie is (de helft) behoorde er niet toe...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1103 |
|
![]() Nou ja, eigenlijk zijn Noord-Brabant en Limburg omwille van hun achtergrond wel onderdeel van de Zuidelijke Nederlanden, maar staatkundig heeft het nooit met Vlaanderen een geheel gevormd. Cultureel gezien zou de grens tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden bij de 'grote rivieren' moeten liggen, waardoor je een tweedeling krijgt tussen enerzijds Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland en anderzijds Noord-Brabant, Oost-Limburg, West-Limburg, Antwerpen, Brussel, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. De bevolkingsverhouding ligt dan niet eens zo ver uit elkaar: 12,8 miljoen Noordelijken en 10,5 miljoen Zuidelijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1104 |
Vreemdeling
|
![]() En wat daarboven ligt word altijd holland genoemd. Blijkt dat ze zelf de naam van ons land gestolen hebben
Laatst gewijzigd door pjc : 30 juli 2007 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1105 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij zit het wel hoog bij veel Vlamingen, de vermeende diefstal van hun grondgebied door Nederland. Het wordt te pas en onpas opgerakeld bij allerlei discussies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1106 | |
|
![]() Citaat:
![]() Nederland wordt in het buitenland vaak Holland genoemd. In Nederland zelf nauwelijks (het nationaal elftal bijv. vaak wel, maar dat is dan weer in contact met het buitenland). De Nederlanden strekken zich uit over alle laaggelegen gebieden van Oost-Friesland tot Noord-Frankrijk. Daarbinnen hebben steeds verschillende staten bestaan die hun naam aan dat geografische begrip hebben ontleend. Niet alleen de Republiek der Verenigde Nederlanden, ook het Koninkrijk der Nederlanden, dat in 1815 bij het ontstaan het overgrote deel van de Nederlanden omvatte. Aangezien het eenheidsstaat is, is het meervoud langzaam maar zeker verandert in enkelvoud: Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1107 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hier zijn meer Vlamingen te vinden die van oordeel zijn dat elke stukje België dat bij Nederland wordt gevoegd, gered is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1108 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb een hele andere ervaring. Nederlanders zijn nog steeds boos dat wij in 1930 afgescheiden zijn. Ik moet toegeven dat ik heel fanatiek bezig ben maar dat is omdat ik altijd voorgehouden ben dat wij niets met de Walen en fransen te maken hebben en dat wij eigenlijk veel meer te maken hebben met Nederland. Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik wat beginnen opzoeken over de geschiedenis van Vlaanderen en viel van de ene verbazing in de andere. het blijkt juist andersom te zijn. Ik ben nogal boos hierover en voel me ontzettend bedrogen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1109 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens het is toch logisch dat Vlamingen Zeeuw-Vlaanderen soms claimen! 1) Het Zeeuws-Vlaams is een Vlaamse tongval! 2) Zeeuws-Vlaanderen maakte nu éémaal deel uit van het graafschap Vlaanderen. 3) Het grenst ENKEL aan Vlaanderen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1110 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1111 |
Minister-President
|
![]() Vandaag zag ik in en boekhandel een boekje liggen,
"Belgie voor beginners" Ik heb het niet gekocht want ik zit al op dit forum. ![]() Wat me wel opviel in het voorwoord was dat Belgie" het moeilijkst te begrijpen land ter wereld "werd genoemd. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 30 juli 2007 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zeeuws-Vlaanderen zit nu goed, daar waar ook de rest van Vlaanderen zou moeten zitten (en op middellange termijn toch terechtkomt). Laat het daar en laat het met rust! Voeren zou je BTW rustig bij Nederland mogen aansluiten om alle problemen daar in één klap op te lossen. En doe er Baarle-Hertog meteen maar bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zou toch veel logischer zijn dat Nederland heel Vlaanderen zou claimen,een deel van Nederland dat twee maal door de Fransen is ingepikt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1114 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Baarle-Hertog, Voeren en misschien zelf de ganse Platdietse streek mag voor mij gerust naar Nederland, dan zullen de Franstalige claims op Voeren hopelijk stoppen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1115 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1116 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1117 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1118 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Tenminste, zo heb ik het geleerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1119 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeer incorrect gebruik van de poll. Ik zeg dat er hier meer posters zijn die vinden dat elk stukje België dat bij Nederland gevoegd wordt gered is, dan posters die Zeeuws-Vlaanderen voor België opeisen. En gij verwart die laatste opzettelijk met posters die tegen een Vlaams-Nederlandse staat zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1120 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geklasseerd. |
|
![]() |
![]() |