![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Staatssecretaris
|
![]() Even totaal iets anders, hoe komt het dat er zoveel Portugezen in Luxemburg zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 37,5% van de Luxemburgse bevolking is Portugees. De immigratie is begonnen in de jaren zeventig om, net als bij ons, te gaan werken in de zware industrie. Ook namen veel Portugezen de door Luxemburg geboden kans op, omdat Portugal toch nog een dictatoriaal regime kende, er een enorm hoge werkloosheid heerste en dat Portugal in die tijd in oorlog verwikkeld was met een aantal van haar (voormalige) kolonies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik wil hier best een weddenschapje doen: ik maak een lijst met Franse woorden die uitsluitend of meer in Vlaanderen gebruikt worden, jij doet het omgekeerde voor Franse woorden die uitsluitend of meer in Nederland gebruikt worden. Ik weet zeker dat mijn lijstje al snel minstens dubbel zo lang is. Overigens ken ik niemand die portemonnee op z'n Frans uitspreekt. Trottoir is dan weer een schoolvoorbeeld van 'schone schijn'-chique: mensen die dachten mooi te kunnen praten hebben "trottoir" in het Nederlands ingevoerd, terwijl men in 'oud geld'-families altijd "stoep" zegt. Stoep en trottoir worden nu door elkaar gebruikt, met een voorkeur voor het Nederlands. Wat is trouwens het Nederlandse synoniem voor garderobe? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() In die betekenis wordt garderobe in Nederland ook weinig gebruikt. Wel in de betekenis van bewaarpunt voor jassen en andere kleding in een openbaar gebouw: museum, disco, etc.
Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 augustus 2007 om 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dat is wel erg veel, krijgen die snel ook de nationaliteit? Ik neem aan dat die Portugezen snel overschakelen op het Frans? ![]()
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
garder = bewaren robe = rok garderobe = rokbewaarder Ik vind in ieder geval kledingkast of kleerkast beter. en het is dan nog volwaardig Nederlands ook. Wij kunnen leren van mekaar. Hier een goede gelegenheid. Ik ben niet principiëel gekant tegen vreemde woorden, tenzij er een beter woord in eigen taal voor handen is. Laatst gewijzigd door luc broes : 18 augustus 2007 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
BTW, robe komt niet van rok maar van kleren...( in't spaans ropas)
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Europees Commissaris
|
![]() zei ik dus : vestiaire.
![]() |
#171 |
|
![]() Overigens ben ik geen voorstander van letterlijke vertalingen als rokbewaarder: het komt gekunsteld over en niemand weet waar je het over hebt. Als je dan toch wil vertalen, zoek dan tenminste een woord dat de lading dekt en begrijpbaar is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
Kleerkast is geen nieuw of gekunsteld woord |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#178 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Luxemburgstad hoor je inderdaad veel Frans. Ga je echter naar de dorpen en middelgrote steden, dan domineert het Luxemburgs (enkele dorpen uitgezonderd die van oudsher Romaanstalig zijn). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() |
![]() |
![]() |