Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2007, 10:32   #21
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

amaj stelde :

Citaat:
En de pensioenen van die hoge ambtenaren ... wel, dat is ook ronduit schandalig. Ze hebben heel hun leven een dikke pree getrokken met de zekerheid van hun job (onbestaande in prive) en dan krijgen die bijna 100% van hun laatste netto wedde uitbetaald.
(ter vergelijking: in de prive is dat maximum 60% bruto voor een volle loopbaan met een maximum van 2000 euro bruto)
Amaai zeg amaj, laat je eens goed voorlichten - of is het doorlichten ?

1. "Normaal" verdient een ambtenaar minder dan in de privé:
2. Nu komt het : een ambtenaar trekt dan ook geen pensioen ! Hij ontvangt ... uitgesteld loon !
3. Laat ons dit voor de goede orde maar pensioen noemen én hoe wordt het berekend ?

- hij moet voldoende dienstjaren hebben;
- zo ja, dan komen alleen de 5 laatste jaren in aanmerking (hij verdient dan ook zijn hoogste wedde);
- van het gemiddelde hiervan ontvangt hij "als een pensioen" 75%. Onnodig te zeggen dat we het over netto bedragen hebben;
- vermits hij nu ... minder verdient ... ---> moet hij minder belastingen betalen, aan de bron, en komen we tot 85% 'uitgesteld loon"; dit laatste is wettelijk verboden, maar ja ... het opnemen van de ziektedagen fin de carrière ook ... maar ja ... (een ambtenaar is ook kiesvee hé !!!):
- daarnaast geniet hij nog van de fiscale perekwatie : stijging van het pensioenbedrag in geval van loonsverhoging bij de aktieven.

Groeten.

Naschrift.

Eigenlijk ben IK, géén ambtenaar ...
Oud 6 september 2007, 11:00   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Feit is dat veel ambtenaren wel minder betaald krijgen dan het loon van een gelijkaardige collega in de privé...
Ambtenaar worden, zou voor mij een verdubbeling van mijn loon betekenen. Nog geen rekening gehouden met betaalde vakanties, transportvergoedingen, enz...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:09   #23
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
amaj stelde :

Amaai zeg amaj, laat je eens goed voorlichten - of is het doorlichten ?

1. "Normaal" verdient een ambtenaar minder dan in de privé:
2. Nu komt het : een ambtenaar trekt dan ook geen pensioen ! Hij ontvangt ... uitgesteld loon !
3. Laat ons dit voor de goede orde maar pensioen noemen én hoe wordt het berekend ?

- hij moet voldoende dienstjaren hebben;
- zo ja, dan komen alleen de 5 laatste jaren in aanmerking (hij verdient dan ook zijn hoogste wedde);
- van het gemiddelde hiervan ontvangt hij "als een pensioen" 75%. Onnodig te zeggen dat we het over netto bedragen hebben;
- vermits hij nu ... minder verdient ... ---> moet hij minder belastingen betalen, aan de bron, en komen we tot 85% 'uitgesteld loon"; dit laatste is wettelijk verboden, maar ja ... het opnemen van de ziektedagen fin de carrière ook ... maar ja ... (een ambtenaar is ook kiesvee hé !!!):
- daarnaast geniet hij nog van de fiscale perekwatie : stijging van het pensioenbedrag in geval van loonsverhoging bij de aktieven.

Groeten.

Naschrift.

Eigenlijk ben IK, géén ambtenaar ...
Mijn stelling is dat er een verschil is in pensioen tussen twee mensen met hetzelfde eindloon en dezelfde ancienniteit, maar waarvan de één een ambtenaar is en de ander in de prive gewerkt heeft.....
Is dit niet zo soms??????? De juiste berekening ken ik niet maar het volstaat om naar de mensen te luisteren... (en dan mag je de kleine zelfstandige er nog van tussen laten..... of ga je ook beweren dat die hun pensioen even groot is als dat van een politiecomissaris misschien????)
Of is de stelling van het VBO dan ook leugenachtig als ze beweren dat de ambtenarenpensioenen de pan uit zwingen?????
En voor alle duidelijkheid, het zijn niet die pensioentjes van Jomme Dockx
die voor oneerlijkheid zorgen, maar die van topambtenaren......rechters, kolonels, majoors, generaals, leraars, directeurs, comissarissen, parketmagistraten, procureur-generaals, senators, ministers van staat...

Doe me eens een lol en bereken eens het pensioen van een rechter die 5000 euro net verdiende en een manager in de prive die evenveel verdiende en die elk 26 (en dus geen volledige loopbaan hebben) jaar gewerkt hebben .......
PS vergeet dan al vast niet dat die rechter zijn 4 jaar univ voor zijn pensioen meetellen ..... Dit brengt ons dan op 26 jaar + 4 jaar= 30 jaar waardoor die rechter plots wel het emiraat behaalt en dus ook het volledige pensioen trekt....(om maar 1 van de oneerlijkheden te vernoemen)......

Laatst gewijzigd door Amaj : 6 september 2007 om 11:27.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:20   #24
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Mijn stelling is dat er een verschil is in pensioen tussen twee mensen met hetzelfde eindloon en dezelfde ancienniteit, maar waarvan de één een ambtenaar is en de ander in de prive gewerkt heeft.....
Is dit niet zo soms??????? De juiste berekening ken ik niet maar het volstaat om naar de mensen te luisteren... (en dan mag je de kleine zelfstandige er nog van tussen laten..... of ga je ook beweren dat die hun pensioen even groot is als dat van een politiecomissaris misschien????)
Of is de stelling van het VBO dan ook leugenachtig als ze beweren dat de ambtenarenpensioenen de pan uit zwingen?????
die voor oneerlijkheid zorgen, maar die van topambtenaren......rechters, kolonels, majoors, generaals, leraars, directeurs, comissarissen, parketmagistraten, procureur-generaals, senators, ministers van staat...

Doe me eens een lol en bereken eens het pensioen van een rechter die 5000 euro net verdiende en een manager in de prive die evenveel verdiende en die elk 40 jaar gewerkt hebben ....... Gewoon 2 cijfertjes naast elkaar .....
In feite is de werkelijkheid nog erger. De staat schreeuwt van de daken dat men solidair moet zijn, en verplicht deze solidariteit wat de pensioenen van de arbeiders/bedienden betreft (iemand met een eindloon van 200000€ heeft evenveel pensioen als iemand met een eindloon van 30000€, alhoewel hij zowat 6�*7 maal meer bijdragen heeft mogen betalen). Doch past deze solidariteit zelf niet toe (iemand met een eindloon van 200000€ heeft bij de staat 6�*7 maal meer pensioen dan iemand met een eindloon van 30000€).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:34   #25
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
In feite is de werkelijkheid nog erger. De staat schreeuwt van de daken dat men solidair moet zijn, en verplicht deze solidariteit wat de pensioenen van de arbeiders/bedienden betreft (iemand met een eindloon van 200000€ heeft evenveel pensioen als iemand met een eindloon van 30000€, alhoewel hij zowat 6�*7 maal meer bijdragen heeft mogen betalen). Doch past deze solidariteit zelf niet toe (iemand met een eindloon van 200000€ heeft bij de staat 6�*7 maal meer pensioen dan iemand met een eindloon van 30000€).
En dan moet je de laatste alinea van mijn vorige tekst eens lezen... die heb ik er nadien nog bijgezet....
Toch wel raar dat zoiets in de kranten doodgezwegen wordt.....
Waarom kopen we eigenlijk nog kranten???? Is de journalistiek gewoon zoooo lamentabel slecht, of is het gewoon een opgelegde censuur en taboe van de "grootgrondbezitters" ??????

Pensioen van Liekendael, de sacochemadam, is 4000euro netto (160.000bfr) Moet er nog zand zijn???

Laatst gewijzigd door Amaj : 6 september 2007 om 11:40.
Oud 6 september 2007, 11:34   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind een verschil in pensioen tussen twe emensen altijd ongerechtvaardigd.
Ongeacht het statuut, eindloon, etc...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:37   #27
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dag dat het VBO met eerlijkheid inzit ga ik mij een VB lidkaart aanschaffen. Iedereen weet dat het hier om een uitijndelijke financiering van verdere lastenverlagingen gaat. En dan is enkel een pensioensvermindering in het hogste kaders van ons politiek kasten systeem niet voldoenden. Het zijn vooral de sociaal werkers en dergelijke die voor een impact moeten zorgen. Trouwens, een leerare pensioen is nu toch niet zo ongeloofelijk hoog. Zeker niet wanneer je het gemideld loon bekijkt, en nog zekerder wanneer je het loon van kleuterleerkrachten bekijkt..... Tellen leerkrachten ijgenlijk wel als ambtenaren?
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:42   #28
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
De dag dat het VBO met eerlijkheid inzit ga ik mij een VB lidkaart aanschaffen. Iedereen weet dat het hier om een uitijndelijke financiering van verdere lastenverlagingen gaat. En dan is enkel een pensioensvermindering in het hogste kaders van ons politiek kasten systeem niet voldoenden. Het zijn vooral de sociaal werkers en dergelijke die voor een impact moeten zorgen. Trouwens, een leerare pensioen is nu toch niet zo ongeloofelijk hoog. Zeker niet wanneer je het gemideld loon bekijkt, en nog zekerder wanneer je het loon van kleuterleerkrachten bekijkt..... Tellen leerkrachten ijgenlijk wel als ambtenaren?
Ik dweep al evenmin met het VBO, maar als ze afkomen met het idee om de dikke pensioenen aan te pakken dan ben ik al tevreden dat ze voor 1 keer niet de kleine garnaal viseren.

PS hierboven had ik het pensioen van Liekendael weergegeven... (4000 euro netto) een dergelijk voorbeeld is toch al duidelijker voor de grote verschillen die er heersen ...

ps Of leerkrachten uit het christelijk onderwijs ambtenaren zijn weet ik niet zeker, die van de athenea alleszins.

Laatst gewijzigd door Amaj : 6 september 2007 om 11:47.
Oud 6 september 2007, 11:50   #29
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik dweep al evenmin met het VBO, maar als ze afkomen met het idee om de dikke pensioenen aan te pakken dan ben ik al tevreden dat ze voor 1 keer niet de kleine garnaal viseren.
Ik zie in het artikel weinig bewijs dat ze van plan zijn om daadwerkelijk enkel de hele grote pensioenen van vastgeroeste overbodige staatsbureaucraten willen aanpakken.

En heeft er misschien iemand anders nog een mening over de rest van de tekst? Vakantie dagen niet lalten mee tellen voor pensioenen. Moeten die nieuwe moeders maar is twee keer nadenken vooraleer ze thuis blijven om voor de baby te zorgen.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 6 september 2007 om 11:51.
Oud 6 september 2007, 11:57   #30
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie in het artikel weinig bewijs dat ze van plan zijn om daadwerkelijk enkel de hele grote pensioenen van vastgeroeste overbodige staatsbureaucraten willen aanpakken.

En heeft er misschien iemand anders nog een mening over de rest van de tekst? Vakantie dagen niet lalten mee tellen voor pensioenen. Moeten die nieuwe moeders maar is twee keer nadenken vooraleer ze thuis blijven om voor de baby te zorgen.
Het is door hun uitspraak alleszins tenminste in de openbaarheid gebracht.
En moeders ontmoedigen om thuis te blijven om hun kroost op te voeden zou ik toch ook niet doen.
Dit om de eenvoudige reden dat ik het ontbreken van een goeie portie nestwarmte zie als 1 van de oorzaken van ontsporend gedrag bij de jeugd.
Oud 6 september 2007, 12:19   #31
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Sraffe mensen daar bij het VBO.
Misschien moeten we de pensioenen in de privé eens naar boven doen.
En nochthans hebben ze gelijk. Lagere persioenen en lagere lonen leiden tot lagere prijzen. Koopkracht gaat dus niet achteruit. Misschien enkel in een korte periode die nodig is voor aanpassing. Op langere termijn zouden koopkracht en welvaart zelfs toenemen. Het is een simpele ingreep, maar de gezondheid van de economie is blijkbaar niet langer de prioriteit bij de rode liberalen. Er wordt meteen weer op scherp geschoten en een poging om het VBO te begrijpen wordt zelfs niet ondernomen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 6 september 2007 om 12:49.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 12:22   #32
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Sraffe mensen daar bij het VBO.
Misschien moeten we de pensioenen in de privé eens naar boven doen.
En zo kent de opwaartse spiraal geen eind en zijn we allen geneukt.
Oud 6 september 2007, 12:36   #33
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Garnaalbeer stelde :

Citaat:
en nog zekerder wanneer je het loon van kleuterleerkrachten bekijkt.....
We maken ervan :

Citaat:
en nog zekerder wanneer je het pensioen van kleuterleerkrachten bekijkt.....
Opletten ... De staatkas is groot; het aantal kiezers bij de ambtenaren, konstant tot lichtjes dalend. Wat besloot Paars, in al zijn wijsheid ...

"Kleuteronderwijzeressen, leraars lager onderwijs, regenten ... volgen nu allemaal een opleiding (1999) die even lang duurt. Dus ze moeten hetzelfde pensioen krijgen !".

"Hetzelfde is natuurlijk ... het grootste !". Zo trekt mijn echtgenote-kleuteronderwijzeres, het pensioen van regentes ... !".

Beste Groeten.
Oud 6 september 2007, 12:37   #34
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is door hun uitspraak alleszins tenminste in de openbaarheid gebracht.
Ik denk eerlijk gezegd dat onze vatsige bureaucratie nog nooit heeft geprobeert om undercover te blijven.
Oud 6 september 2007, 12:57   #35
Dycore
Banneling

Standaard

De lonen van de ambtenaren moeten idd dalen. Een regering die haar taak waardig is zou dit doen na aagekondigd te hebben om ook de lonen van ministers, parlementariërs, senatoren, burgemeesters, schepenen, gemeenteraadsleden, gouverneurs, enz, te laten dalen. Maw het goede voorbeeld tonen en bereid zijn om zelf ook even in het zand te bijten ten bate van het gemeenschappelijke goed. Iets zegt mij echter dat dit voor de hand liggende voorstel, te ver gezocht is. Als ik minister was, hell, dan schafte ik mijn loon volledig af. "Als ik mijn taak goed uitvoer, zal het volk mij brood brengen." Ach, waar is de waardigheid in de politiek gebleven?

Laatst gewijzigd door Dycore : 6 september 2007 om 12:57.
Oud 6 september 2007, 12:58   #36
Another Jack
Banneling

Standaard

Wie vindt dat onderwijsmensen te veel verdienen /te veel pensioen krijgen, moeten maar eens naar de barema's kijken. Regent 10 jaar ancienniteit: 1650 euro per maand, mijn vriend de federaal politieagent (met enkel middelbaar diploma) die een pak jonger is lacht luidop.
Vergelijkbare (a1) jobs in de privé: maaltijdcheques, firmawagens, serieus vakantiegeld, groepsverzekeringen,...
De leraar: ???
Ik rij nu met een kleine wagen, wordt dagelijks voorbijgestoken door dassenvolk met leasewagens dubbel zo duur als de mijne...
Mag ik dan ook even een knappe wagen kopen na mijn 65ste???
Mensen uit de privé zijn nog steeds welkom om openstaande vacatures in het onderwijs op te vullen, waar blijft de toeloop van al die een royaal pensioen wensen???
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 13:26   #37
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wie vindt dat onderwijsmensen te veel verdienen /te veel pensioen krijgen, moeten maar eens naar de barema's kijken. Regent 10 jaar ancienniteit: 1650 euro per maand, mijn vriend de federaal politieagent (met enkel middelbaar diploma) die een pak jonger is lacht luidop.
Vergelijkbare (a1) jobs in de privé: maaltijdcheques, firmawagens, serieus vakantiegeld, groepsverzekeringen,...
De leraar: ???
Ik rij nu met een kleine wagen, wordt dagelijks voorbijgestoken door dassenvolk met leasewagens dubbel zo duur als de mijne...
Mag ik dan ook even een knappe wagen kopen na mijn 65ste???
Mensen uit de privé zijn nog steeds welkom om openstaande vacatures in het onderwijs op te vullen, waar blijft de toeloop van al die een royaal pensioen wensen???
Het gaat hem hier dan ook niet over het pensioen van de kleine ambtenaar. WEL over de pensioenen van de dikbetaalde ambtenaren.
Oud 6 september 2007, 13:36   #38
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat hem hier dan ook niet over het pensioen van de kleine ambtenaar. WEL over de pensioenen van de dikbetaalde ambtenaren.
Dat spijtig genoeg niet zal voldoen om een fatsoendelijke lastenverlagen mogelijk te maken.
Oud 6 september 2007, 13:37   #39
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hum... reken er toch maar niet te hard op...
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 14:07   #40
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat spijtig genoeg niet zal voldoen om een fatsoendelijke lastenverlagen mogelijk te maken.
Dat is spijtig genoeg waar...... maar het zou toch al tenminste iets doen aan het oneerlijkheidsgevoel.

Alhoewel, als ik zo naar het duizelingwekkende aantal ministerpostjes en bijhorende kabinetcheffen kijk, dan denk ik toch dat de opbrengsten wel eens groter zouden kunnen zijn dan een druppel op een hete plaat.

Laatst gewijzigd door Amaj : 6 september 2007 om 14:12.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be