Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2007, 01:15   #1
end
Schepen

Standaard Le Soir krijgt zware klappen: 18% daling in lezersaantal

Citaat:
Het Laatste Nieuws blijft populairste krant

vr 14/09/07 - Het Laatste Nieuws is en blijft de populairste krant van het land en blijft nog groeien. Dat blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De Tijd is met een verlies van 18 procent lezers de minst gelezen kwaliteitskrant in het land.

Het Laatste Nieuws heeft dagelijks 1.095.700 lezers, een stijging van 3 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CIM, die het onderzoek van 1 juni 2006 tot en met 31 mei 2007 deed bij 10.000 mensen.

(PhotoNews)

Het Nieuwsblad blijft stabiel met 781.500 lezers, terwijl Het Volk daalde met 9 procent tot 253.500 lezers.

Het Belang Van Limburg (stijging 6%) vangt het verlies van zusterkrant Gazet Van Antwerpen (4%) op. Beide dagbladen lokken samen 855.500 lezers.

Bij de kwaliteitskranten is er winst voor De Morgen (+4%, 231.200 lezers) en verlies voor De Standaard (-6%, 312.000 lezers) en De Tijd (-18%, 100.800 lezers).

In Franstalig België zagen enkel La Dernière Heure en L'Echo hun aantal lezers stijgen. De Franstalige tegenhanger van De Tijd (L'Echo) heeft bijna 67.000 lezers.

Le Soir heeft klappen gekregen. Het lezersaantal van die krant daalde met meer dan 18 procent tot 450.000 lezers.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw.../070914Krantne
Sinds de verkiezingen m.i. toch wel de meest rabiate anti-Vlaamse haatkrant van het land. Blijkbaar werpt het geen vruchten af.

Laatst gewijzigd door end : 15 september 2007 om 01:15.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 01:32   #2
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Tjah, de meeste Franstalige burgers staan positief tot neutraal tegenover de Vlaamse medemens, dus het is ergens logisch. Ik had wel niet ZO'N sterke daling verwacht hoor.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 06:05   #3
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Kwaliteitskrant De Morgen ??

Zoals: kwaliteitszender VRT, kwaliteitsweekblad Humo, kwaliteitspartij SPA, kwaliteitsvakbond ABVV, kwaliteitsleider Stalin,...

Juist ja...
Oud 15 september 2007, 07:28   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Sinds de verkiezingen m.i. toch wel de meest rabiate anti-Vlaamse haatkrant van het land. Blijkbaar werpt het geen vruchten af.
Ik denk niet dat u dit moet gaan zoeken achter de daling van het lezersaantal bij Le Soir.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 07:40   #5
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht

Zoals: kwaliteitszender VRT, kwaliteitsweekblad Humo, kwaliteitspartij SPA, kwaliteitsvakbond ABVV, kwaliteitsleider Stalin,...

Juist ja...
en niet vergeten kwaliteitscorrupte PS
Oud 16 september 2007, 17:42   #6
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht

Juist ja...
Is dus ook één van de dingen die ik niet versta, voor velen heeft De Morgen het label "kwaliteitskrant", wat dat ook moge inhouden, maar als je es bepaalde zaken op een rijtje zet, zoals hun partijdigheid, hun rampzalige (pogingen tot) onderzoeksjournalistiek, dan zou ik graag toch es weten op welke basis men de stempel "kwaliteitskrant" toekent.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 18:01   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Tjah, de meeste Franstalige burgers staan positief tot neutraal tegenover de Vlaamse medemens, dus het is ergens logisch. Ik had wel niet ZO'N sterke daling verwacht hoor.
Spreek niet te vlug. De Franstaligen zijn het meer en meer beu met de Vlamingen en hun anti-Franstalige houding. Ik zie het elke middag op het werk : Franstaligen eten onder Franstaligen en Vlamingen eten onder Vlamingen alsof/omdat men elkaar niets meer te zeggen hebt. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal de haat tussen Vlamingen en Franstaligen nog meer groeien. Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 18:28   #8
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Bij Wallobruxen misschien, maar je hebt ook een groot aandeel anationalistische Francofonen net zoals men hier heeft bij Nederlandstaligen. Persoonlijk zou je mij ook niet onverdraagzaam zien bij Franstaligen. Wel walg ik van Belgisch patriotisme en franskiljonisme. Daardoor schop ik niemand tegen de schenen.
Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde Franstalige héél wat verdraagzamer is als je politiek buiten beschouwing neemt, juist als met de Vlaming. Veel gezeur in lezerbrieven en webfora, maar in realiteit best menselijk en meevallen.

Zelf ben ik een geval apart, ik ben niet echt een flamingant in de strikte zin van het woord; mijn ideologische voorkeur gaat enkel uit naar die Vlaamse zijde. Als ik NV-A-achtige mensen zich zie misdragen tegenover Franstaligen ben ik geneigd de zondebok te steunen.
Zo merk ik wel eens dat sommige onverdraagzame zielen opzettelijk mensen boycotten voor hun afkomst, bij de Examencommissie van de Vlaamse gemeenschap gezien voor het vak Nederlands dat een Franstalige onnodig strikter behandeld werd of ik heb ook meegemaakt dat een Franstalige lerares Frans een extra rumoerige klas kreeg omwille haar moedertaal. In beide gevallen heb ik expliciet de agressors getoond dat ze mijn steun niet kregen. Het discriminatoir gedrag wekt weinig sympathie op eens je dat doet.

Je moet enkel de ruggegraat hebben over de ideologische grens te kijken en niet de primitieve holenmens te worden.

P.S.: Wellicht zou die daling uiteraard niet daar aan liggen, en ga ik daarom ook enorm off topic. Ik wil enkel zeggen dat P.be niet representatief is voor Vlaanderen, en dat extremisten hier talrijker zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 september 2007 om 18:35.
Oud 16 september 2007, 18:54   #9
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Spreek niet te vlug. De Franstaligen zijn het meer en meer beu met de Vlamingen en hun anti-Franstalige houding. Ik zie het elke middag op het werk : Franstaligen eten onder Franstaligen en Vlamingen eten onder Vlamingen alsof/omdat men elkaar niets meer te zeggen hebt. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal de haat tussen Vlamingen en Franstaligen nog meer groeien. Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
Begrijpelijk. Als ik iemand heb kunnen afpersen om mij 1000 euro te betalen -per maand- en hij doet het niet meer, zou ik ook pissed zijn.

Laatst gewijzigd door Raven : 16 september 2007 om 18:54.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:01   #10
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
Pas du tout. On veut se gérer soi-même. C'est tout.

Verder zijn de Franstalige Belgen niet in de positie om oorlog te voeren, noch om welke eis dan ook te stellen. Zowel het Brusselse als het Waalse gewest zijn failliet zonder de inbreng van Vlaanderen. Wie zichzelf niet kan onderhouden komt onder curatele. Een grote mond opzetten om zijn armlastigheid en zijn onbekwaamheid te verdoezelen zal niet helpen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 16 september 2007 om 19:04.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:02   #11
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij Wallobruxen misschien, maar je hebt ook een groot aandeel anationalistische Francofonen net zoals men hier heeft bij Nederlandstaligen. Persoonlijk zou je mij ook niet onverdraagzaam zien bij Franstaligen. Wel walg ik van Belgisch patriotisme en franskiljonisme. Daardoor schop ik niemand tegen de schenen.
Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde Franstalige héél wat verdraagzamer is als je politiek buiten beschouwing neemt, juist als met de Vlaming. Veel gezeur in lezerbrieven en webfora, maar in realiteit best menselijk en meevallen.

Zelf ben ik een geval apart, ik ben niet echt een flamingant in de strikte zin van het woord; mijn ideologische voorkeur gaat enkel uit naar die Vlaamse zijde. Als ik NV-A-achtige mensen zich zie misdragen tegenover Franstaligen ben ik geneigd de zondebok te steunen.
Zo merk ik wel eens dat sommige onverdraagzame zielen opzettelijk mensen boycotten voor hun afkomst, bij de Examencommissie van de Vlaamse gemeenschap gezien voor het vak Nederlands dat een Franstalige onnodig strikter behandeld werd of ik heb ook meegemaakt dat een Franstalige lerares Frans een extra rumoerige klas kreeg omwille haar moedertaal. In beide gevallen heb ik expliciet de agressors getoond dat ze mijn steun niet kregen. Het discriminatoir gedrag wekt weinig sympathie op eens je dat doet.

Je moet enkel de ruggegraat hebben over de ideologische grens te kijken en niet de primitieve holenmens te worden.

P.S.: Wellicht zou die daling uiteraard niet daar aan liggen, en ga ik daarom ook enorm off topic. Ik wil enkel zeggen dat P.be niet representatief is voor Vlaanderen, en dat extremisten hier talrijker zijn.
Geef eens een voorbeeld.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:06   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Pas du tout. On veut se gérer soi-même. C'est tout.

Verder zijn de Franstalige Belgen niet in de positie om oorlog te voeren, noch om welke eis dan ook te stellen. Zowel het Brusselse als het Waalse gewest zijn failliet zonder de inbreng van Vlaanderen. Wie zichzelf niet kan onderhouden komt onder curatele. Een grote mond opzetten om zijn armlastigheid en zijn onbekwaamheid te verdoezelen zal niet helpen.
Maar ze hebben Herstal
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:08   #13
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Maar ze hebben Herstal
Die kiezen voor Vlaanderen.. zeker weten
Oud 16 september 2007, 19:14   #14
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Onmogelijk: veel Vlamingen zijn hier van 't gedacht dat de Vlamingen de goei zijn, breeddenkend, veeltalig, enz...

De Franstaligen zijn altijd verkeerd bezig en zijn de slechten.

En dan verwonderd zijn dat de Franstaligen zich voelen zoals in

http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=365170
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:27   #15
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
De Franstaligen zijn altijd verkeerd bezig en zijn de slechten.

Moeten we nu wenen of zo?

Die arme Belgische Franstaligen, al 150 jaar worden ze ongenadig opgejaagd door die geblokte boches du nord...

En nu willen die onverdraagzamen nog wraak nemen ook.

Allé, lees nu zelf in dat Libre-artikel:

Citaat:
Si, si, c'est parce vous ne voulez pas accepter le principe d'une nouvelle réforme de l'Etat, grande et belle, qui liquide ce qu'il reste de fédéral, qui solde les comptes du passé, que les bons Flamands confédéralistes et travailleurs (alors que vous vous êtes fédéralistes et fainéants) vont tous devenir des séparatistes.
Tranen met tuiten moet ik ervan wenen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 16 september 2007 om 19:28.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:33   #16
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

Tranen met tuiten moet ik ervan wenen.

Allee, laten we het cijfer eens laag houden, maar toch moet 60% vd Franstaligen wel elke morgen opstaan om zijn boterham te verdienen hé.

en om dan elke keer van de Vlamingen te horen dat de Franstaligen een bende luilakken zijn die nergens verstand van hebben en te dom zijn om een 2de taal te leren...

En zelfs als het waar zou zijn, is het nog niet slim om dat zo van de daken te schreeuwen.
Oud 16 september 2007, 19:34   #17
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Geef eens een voorbeeld.
NV-A-achtig sloeg op die oude berichten over Jong NV-A-bussen die zich lang geleden als toerist misdroegen in Wallonië. In hetzelfde bericht geef ik voorbeelden van Vlamingen die zichzelf te veel als de 'goeden' beschouwden, maar dat waren uiteraard niet per se NV-A'ers of VB'ers of whatever.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatsreu

En toch zijn die Franstaligen slecht bezig. Als je benadeeld wordt door een groep dien je het humanistisch te kunnen opvatten, net zoals de Vlaming moet weten dat België momenteel wel een goede staat voor ons is geworden.
Als ik door een groep Marokkanen in elkaar geslagen word, zal ik ook niet zomaar contact verbreken met Marokkaanse kennissen, bijvoorbeeld. Mij werd op school ook ingelepeld verdraagzaam te zijn toen we op bosklassen samen moesten met een andere school vol allochtone kinderen (die zich agressief tegenover ons opstelden en slecht bezig waren). Op zich waren we verdraagzame kinderen, maar er werd gehamerd te handelen naar de invidivuen en niet naar de afkomst.

Repressie is in elk geval een slecht gegeven en ook Vlamingen hebben zo hun schijnbaar "begrijpbare" redenen zich anti-Franstalig op te stellen.

Ik zeg dat het anti-gedrag ALTIJD fout is. Er is een verschil tussen regionale politieke geest en verhoudingen tussen medemensen. Ik zal nooit een Franstalige benadelen in mijn dagelijkse omgang, no way!
Er is een verschil tussen politieke meningsverschillen en echte vijandigheid. Ik beschouw iedereen die zich normaal opstelt als een mens en behandel die ook dusdanig.

Moeilijk is het niet te begrijpen dat we niet op de grond moeten stampen als mongooltjes die hun zin niet krijgen, denk ik.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 september 2007 om 19:50.
Oud 16 september 2007, 19:41   #18
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Ik zie het elke middag op het werk : Franstaligen eten onder Franstaligen en Vlamingen eten onder Vlamingen alsof/omdat men elkaar niets meer te zeggen hebt.
Prachtig. Polarisatie zal enkel leiden tot een nog snellere ontbinding van België!
Citaat:
Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
Wolt ihr den totalen Krieg? Ja, ja, ja!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 19:50   #19
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:

En toch zijn die Franstaligen slecht bezig. Als je benadeeld wordt door een groep dien je het humanistisch te kunnen opvatten, net zoals de Vlaming moet weten dat België momenteel wel een goede staat voor ons is geworden.
Net niet want nu beseffen de Franstaligen (eindelijk) dat er iets moet veranderen en dat is het begin van een goede samenwerking.

Demotte heeft al het voorbeeld gegeven met het rechttrekken van scheve verhoudingen in de gezondheidszorg en ook hun VDAB (Forem) is niet meer zo laks als vroeger (natuurlijk om werk aan te bieden, moet er zijn); overal gaan kinderen naar immersiescholen om NL te leren, enz...
Oud 16 september 2007, 21:08   #20
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tjah, de meeste Franstalige burgers staan positief tot neutraal tegenover de Vlaamse medemens,
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be