![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dan ben ik potdoof aan het worden, als ik naar STVV ga kijken (ja er zijn nog zulke zotten
![]() Bij mij in de voetbalploeg, kan niemand onder de 30 dialect (uitgezonderd mezelf) en hetzelfde geld voor de tegenstanders. Als ik in mijn vriendenkring kijk, dan ken ik 3 mensen die nog dialect kunnen. Bij mij in de familie ben ik de enige van "de kinderen". Als ik op stap ga, dan is het allemaal AN (probeer maar eens iemand te versieren in het dialect, na 2 woorden trapt ze het af ![]() Onder de 25 kan misschien 20 % van de mannen nog dialect en 10 % van de vrouwen, want ga maar eens opzoek naar meiske dat nog dialect spreekt, ik ben er in ieder geval nog geen tegengekomen. Dus ja, het dialect in Limburg is aan het uitsterven. Het zal binnen 40 jaar enkel nog bij sommige "oude zakken" op café te horen zijn, als die het zelfs nog onderling kunnen spreken. Na edit: Natuurlijk hebt ge ook genoeg van die mannen die denken dialect te kunnen, omdat ze hier en daar eens een dialectwoord er tussen gooien: "hennig", is zo een geliefdkoost woordje. Dat is helemaal geen dialect, dat is verkavelingsvlaams op zijn Limburgs, niet meer of niet minder.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 20 september 2007 om 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb de indruk dat er in NL Limburg meer dialect gesproken wordt dan in VL Limburg. Nu is Limburg ook wel de provincie in NL waar het meeste dialect gesproken wordt. Er wordt zelfs meer Limburgs gesproken in Limburg dan Fries in Friesland en dat bij uitstek onder jongeren, bleek enkele jaren geleden uit een vergelijkende studie. In dat opzicht heeft men in Vlaanderen waarschijnlijk sterker het gebruik van het Nederlands bevordert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vlaams of Nederlands Limburg? Maar zoals ik zei, aan de Maaskant is het dialect nog redelijk populair, de rest van Vlaams Limburg kan daar nog veel van leren.
![]() |
#68 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tis altijd hetzelfste, de gewone man in de straat vragen ze niet en peizen van achter hunnen buro dat ze alles weten. Daar heb ik mijn buik van vol, van politiek. Zakkevullers, schone praat en stemmentrekken en voor de rest, pffff ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 20 september 2007 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat Maastricht destijds nog verfranster was dan Brussel, is geen excuus om het maar bij België te hebben moeten voegen. De inval van het kraken uit Frankrijk op Vlaanderen is op geen enkele manier rechtvaardigbaar, noch is dat het op Maastricht. Het kraken gebruikt immers nog steeds zijn tentakels om het zich eruit proberend te wroeten Vlaanderen binnenboord te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straks krijg jij ook te horen dat je maar op een ander forum moet gaan ijlen.
![]()
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je daar ook bewijzen van of moeten wij naar de bieb?
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
" ...Maar in het hertogdom Limburg bestaat wegens een topografische ligging, godsdienst, gewoonten, een groot verlangen uit de geïsoleerde positie te geraken, waarin het zich nu bevindt, en een hereeniging met België zoude schier alle inboorlingen, dan bijzonder de ingezetenen van Maastricht, aangenaam zijn." Duidelijker kan niet. En vergeet niet: we spreken hier van 1843. Dus lange tijd na de onafhankelijkheid van België wilde Nederlands Limburg nog steeds herenigd worden met Belgisch Limburg. Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 18:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |