Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Willen we in Vlaanderen Vlaams, of willen we Nederlands?
Vlaams 15 28,30%
Nederlands 38 71,70%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 14:50   #121
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je weet heus wel dat het als provocatie bedoeld is tegenover diegenen die denken dat men in Vlaanderen een andere taal spreekt.
Volgens mij weten de Nederlanders heel goed dat de Vlamingen Nederlands spreken en dat een Vlaming het beste presteert bij het "Groot Nederlandse dictee"
Alleen is het moeilijk te begrijpen waarom de meesten altijd voor de Fransen hebben gekozen en niet voor Nederland.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:57   #122
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel Nederlanders denken nu ook dat de Vlamingen een eigen taal hebben. Ze noemen het alleen Belgisch. Hoe is het om Belgisch te spreken... zeg eens iets in het Belgisch? Als jij de taal Belgisch een aparte status wil geven mag dat van mij.
Een Nederlandse kennis zei me eens (zelf met blozende wangen ) dat in een Nederlandse Trivial Pursuit versie er een vraag was "welke taal spreekt men in België" en het juiste antwoord was al Nederlands (en dan is dat een hele prestatie als je niet "Belgisch" had geantwoord )
Oud 20 september 2007, 15:03   #123
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een Nederlandse kennis zei me eens (zelf met blozende wangen ) dat in een Nederlandse Trivial Pursuit versie er een vraag was "welke taal spreekt men in België" en het juiste antwoord was al Nederlands (en dan is dat een hele prestatie als je niet "Belgisch" had geantwoord )
Ik denk dus dat heel veel Nederlanders denken zoals Eddy.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:11   #124
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er zijn zelfs nog Vlamingen die vinden dat heel Belgie ,heel Nederland moet zijn en heel Brussel Nederlands moet spreken.
Vind je het vreemd Nederlanders over Belgen praten ,terwijl ook Vlamingen het Belgische staatburgerschap hebben.
Een Hollands staatburgerschap bestaat niet en toch zijn er nog Belgen(Walen en Vlamingen) die over Hollanders praten, als ze Nederlanders bedoelen.

We zijn het wel met elkaar eens dat er nog heel wat valt te verbeteren aan beide kanten.
Eigenlijk zou iedere Nederlandse student een stage in Vlaanderen moeten doen en andersom.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 20 september 2007 om 15:11.
Oud 20 september 2007, 15:18   #125
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht

We zijn het wel met elkaar eens dat er nog heel wat valt te verbeteren aan beide kanten.
Eigenlijk zou iedere Nederlandse student een stage in Vlaanderen moeten doen en andersom.
Inderdaad, er wordt hier vaak geschreven dat men in Nederland in het onderwijs een blinde vlek heeft voor Vlaanderen en België (dat iemand als Verhofstadt of Albert II op straat zou kunnen lopen tussen de massa in Nederland zonder herkend te worden). Maar ik vraag me af hoeveel Vlamingen de twaalf provincies kunnen opsommen van Nederland.
Soms vraag ik me eigenlijk af wat wij in die zes jaar dat we wekelijks uren les "Nederlands" kregen hebben uitgespookt.
Oud 20 september 2007, 21:59   #126
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ik denk dus dat heel veel Nederlanders denken zoals Eddy.
Ik denk dat jij niet weet wat ik denk

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 22:26   #127
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik denk dat jij niet weet wat ik denk
Vind jij of vind jij niet dat Vlaams anders is dan Nederlands?

(Wat overigens hetzelfde is als zeggen dat Côte d'Or chocola anders is dan chocola )
Oud 21 september 2007, 06:32   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
goesting is een Vlaams woord.. het meest geliefde zelfs.. én: geen gallicisme!
Daar ging het niet over. Er zijn natuurlijk enkele taaleigen woorden die min of meer in heel Vlaanderen gebruikt worden, maar dat aantal is zo klein in vergelijking met de vele gallicismen die als zogezegd "Vlaams" de ronde doen.

Even trouwens opmerken dat "goesting" weldegelijk in Van Dale staat...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 08:07   #129
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik dacht dat het in Nederland echter met een licht andere betekenis wordt gebruikt.

Even ervan uitgaan dat het Vlaams een aparte taal wordt... Waarop ga je dan je standaard baseren? De VRT-taal? Dat is dan gewoon AN waarin enkele "Belgisch Nederlandse" woorden en zinswendingen worden gebruikt, en dus hetzelfde als AN. Ga-de-gij het Oost-Vlaams pakken? Het Brabants? Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om "vies" te zeggen in plaats van "vis" Idem voor West-Vlaams en al de andere... Ga je een grootste gemene deler samenstellen van alle regionale varianten? Dan krijg je een constructie die even kunstmatig en even ver verwijderd is van de omgangstaal als het huidige AN.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 08:07   #130
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Vlamingen horen net als Brabanders en Limburgers tot het Nederlandse volk.
Wij hebben dezelfde moedertaal en uiteindelijk zullen we ook in hetzelfde vaderland wonen.
De vraag is niet of het moet gebeuren ,maar wanneer het gaat gebeuren.
Oud 21 september 2007, 08:10   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Ik dacht dat het in Nederland echter met een licht andere betekenis wordt gebruikt.
In Van Dale staat het omschreven als "Belgisch-Nederlands".
Oud 21 september 2007, 08:10   #132
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Even ervan uitgaan dat het Vlaams een aparte taal wordt... Waarop ga je dan je standaard baseren? De VRT-taal? Dat is dan gewoon AN waarin enkele "Belgisch Nederlandse" woorden en zinswendingen worden gebruikt, en dus hetzelfde als AN. Ga-de-gij het Oost-Vlaams pakken? Het Brabants? Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om "vies" te zeggen in plaats van "vis" Idem voor West-Vlaams en al de andere... Ga je een grootste gemene deler samenstellen van alle regionale varianten? Dan krijg je een constructie die even kunstmatig en even ver verwijderd is van de omgangstaal als het huidige AN.
Back to site
Oud 21 september 2007, 08:10   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessante vragen die voor Eddy zijn; ik ben immers geen voorstander van dat "Vlaams".
Oud 21 september 2007, 08:28   #134
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

In HLN van vandaag (p. 9) staat dat in Frans-Vlaanderen de jeugd in het lagere onderwijs in Noordpeene, Volkerinckhove en Wormhout een taalbad krijgen in het.... West-Vlaams.
Er werd bewust gekozen (door het Institut de la langue Regionale Flamande) om het West-Vlaams te onderwijzen van lagere school tot universitiet.
"Het Vlaams moet uitgroeien tot een echte tweede taal, naast het Frans". Het Nederlands is helemaal niet aan de orde 'omdat de mensen hier geen enkele band hebben met het NL, wel met het Vlaams vn hun ouders of grootouders".
Net dit argument schiet bij de Vlaamse overheid en de lokale onderwijsinspectie in het verkeerde keelgat. Vlaanderen en de Taalunie zijn bang dat in N-Frankrijk het West-Vlaams gepromoot wordt als standaardtaal."

Ik zie hier ook een bewuste franse politiek in om het gesproken NL van Frans-Vlaanderen als een aparte taal te beschouwen, alsof zij het 'patois' (zoals zij dat zelf zien) uit Fr-Vlaanderen op een sokkel willen zetten met een air van 'zie je wel, we hebben het goed voor met hen, we gunnen hun officieel dat 'patois'. Net zoals zij het Elzasser ook gepromoveerd hebben tot een 'officieel' 'patois'-taaltje om het bewust te (onder)scheiden van het Duits waar het nochtans onlosmakelijk mee verbonden is.
Oud 21 september 2007, 09:00   #135
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik zie hier ook een bewuste franse politiek in om het gesproken NL van Frans-Vlaanderen als een aparte taal te beschouwen, alsof zij het 'patois' (zoals zij dat zelf zien) uit Fr-Vlaanderen op een sokkel willen zetten met een air van 'zie je wel, we hebben het goed voor met hen, we gunnen hun officieel dat 'patois'. Net zoals zij het Elzasser ook gepromoveerd hebben tot een 'officieel' 'patois'-taaltje om het bewust te (onder)scheiden van het Duits waar het nochtans onlosmakelijk mee verbonden is.
Eddy, dit is wat ik bedoel.

Áls je al zou willen overgaan tot een aparte Vlaamse taal (wat ik absurd vind maar dat weet je al) zou ik wachten totdat je écht zelfstandig/onafhankelijk bent. Eerdere pogingen ondermijnen je postitie in België.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 09:12   #136
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
goesting is een Vlaams woord.. het meest geliefde zelfs.. én: geen gallicisme!
Goesting is mogelijk wel een gallicisme dat van goût komt of anders een hispanisme met gusto als bron.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 11:17   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Goesting is mogelijk wel een gallicisme dat van goût komt of anders een hispanisme met gusto als bron.
Neen, "goesting" is heus geen gallicisme. Een gallicisme is immers een onjuiste vertaling. Een vreemd woord afkomstig uit het Frans dat uiteindelijk vernederlandst werd, is geen gallicisme. Men spreekt in dergelijke gevallen van leenwoorden (denken we maar aan muur bijvoorbeeld dat komt van het Latijns murus).
Oud 21 september 2007, 11:19   #138
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Weet iemand wat ik mij moet voorstellen bij Nedersaksisch? Ik woon zelf in een overgangsgebied, maar merk geen verschil met het AN.
Oud 21 september 2007, 11:26   #139
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik sta in een onafhankelijk Vlaanderen voor een administratieve taal, het Nederlands. Verder voor streektalen, waarbij het de gedecentraliseerde organen vrij staat deze te gebruiken naast het Nederlands, zoals West-Vlaams, Limburgs, Antwerps (Brabants), Kempisch, &c. Daarnaast kunnen er ook nog door aanvraag (en vertaalkostbetaling), neventalen zijn, zoals het Frans, Engels, Duits, Arabisch, &c. In regio's waar X% aantal mensen zo'n neventaal spreken, kunnen die vertaalkostbetalingen wegvallen mits administratieve functies door mensen van de eigen spreektaal worden ingevuld - wat dan ook administratief zo geregeld kan worden.

Dus:

(Land) - Nederlands
(Land / Streek) - Neventaal (Engels, Arabisch, &c.; ev. mits vertaalkostbetaling)
(Streek) - Streektaal (indien gewenst)

Eenvoudig. En dan hoeft heel die bazaar van officiële talen niet.
Oud 21 september 2007, 11:26   #140
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
yep, maar met de notie "Belgisch Nederlands" wsl..
ik ga dat straks eens opzoeken se!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be