![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Plaats hier eens een beschrijvende definitie van wat nu eigenlijk een West-Vlaming is. Kom niet af met: hij is niet... en niet... en niet..., want dan bent u in hetzelfde bedje ziek als leerlingen die op de vraag naar de naam van een 19e eeuwse veroveraar van Moskou antwoorden: het was niet Wellington, niet koning Harold, niet de Kozakken, enzovoort. Maar daarmee weet ik nog hoegenaamd niet wie er nu Moskou veroverde. Met uw bovenstaande omschrijving (die trouwens heel belachelijk is) weet ik dat ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() 8)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even hernemen:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hetzelfde kan men zeggen van 'Vlaanderen'. Men bakent een grondgebied af en men zegt: voil�*, dat zijn nu Vlamingen. De Nederlandse Limburgers hebben dan wel pech indien men het zo mag noemen. Voor hetzelfde geld waren ze in 1839 geen Nederlanders geweest, maar wel zogezegd Vlamingen. Maar door de speling van het lot zijn het nu 'Nederlanders', terwijl hun streekgenoten nu 'Vlamingen' zijn. Absurde benoemingen zijn dit allemaal. Vlaamse cultuur? Er is een Nederlandstalige cultuur, dat is juist, maar een Vlaamse cultuur? Noem eens een voorbeeld van 'Vlaamse' cultuur? Laatst gewijzigd door system : 23 september 2007 om 07:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij vinden dat taal en volk niet samenvallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat zei Brel zelf? Ben je Belg in hart en nieren? -Ja, dat ben ik. Maar overal waar ik kom, want ik heb 't geluk dat ik veel reis, of 't nu Rusland of Amerika is, overal sta ik niet aangekondigd als Brel, de Franse maar de Vlaamse zanger.Geweldig. Vind je dat geen belediging? Nee, want in al mijn interviews leg ik uit wat Vlaanderen is, want niemand kent het. Wat zegt hij nu: hij is Belg, hij wordt in Rusland aangekondigd als Vlaamse zanger en hij bezingt Vlaanderen op een magistale wijze in het Frans. Een beetje vergelijkbare situatie zoals in Frans-Vlaanderen. Maar, de moedertaal van de Vlamingen is het Vlaams natuurlijk. Dat is zo. Laatst gewijzigd door system : 23 september 2007 om 08:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze willen er niets van weten dat Brel een Vlaming zou zijn en ze vinden dat de Vlamingen niets met Brel te maken hebben. Ze weigeren zelfs Nederlands te spreken.Deze ervaring heb ik nog niet zo lang geleden gehad ,dus ga geen sprookjes vertellen. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 23 september 2007 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vraag is : valt het zich 'Vlaming voelen' zijn altijd samen met de taal die men spreekt? Mijnsinziens wel. De taal van de Vlamingen is het Vlaams (nu wordt dit wel veruit het Nederlands doorspekt met Vlaamse woorden). Maar dat is dus blijkbaar niet hoe de Vlamingen in Frans-Vlaanderen het percipiëren. Voor hen kan men Vlaming zijn en Frans praten. Laatst gewijzigd door system : 23 september 2007 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je kunt en Europeaan en Belg en Vlaming zijn. Het ene sluit het andere niet uit. Lasagne-identiteit wordt dat genoemd, denk ik (en de bovenste laag smaakt niet slechter dan de onderste) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mij als Vlaamsgezinde hangt taal helemaal niet vast met "volk" en al zeker niet met "grondgebied". Dat is een taalnationalistische uitvinding die "België" ons opgedrongen heeft om Vlaams grondgebied te kunnen annexeren aan Franstalige gewesten. We moeten daar dringend van af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat in Frans-Vlaanderen taal, cultuur en identiteitsbesef niet samenvallen, is natuurlijk het gevolg van een agressieve cultuur- en taalpolitiek van de Franse staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, uw enige ijkpunt om over Limburgers te spreken is de korte periode van Willem I. Die had min of meer de Franse departementsindeling overgenomen en daar, volkomen willekeurig, "Limburg" op gekleefd. Mensen die voor de Franse tijd inwoners waren van Loon, Brabant, Valkenburg, Dalhem, Keulen, 's-Hertogensrade, Aken, Luik, Gulik, Horn, Gelder, enz. (want in het huidige Nederlands-Limburg was het versnippering alom), werden nu plotseling in een politiek geheel geduwd waartoe ze nooit behoord hadden. En de kers op de taart was dat ze een nieuwe naam krijgen: van de ene op de andere dag werden ze dus Limburgers. Men zegt trouwens niet "kijk, dat grondgebied en iedereen is nu Vlaming". Die Vlaamse identiteit heeft zich langzaam ontwikkeld en is gegroeid op de stam van de Zuid-Nederlandse die zich al had gevormd in de Oostenrijkse tijd. Toen reeds - wat aangetoond werd door dr. Smeyers in zijn studie - kwam het woord "Vlaanderen" en "Vlaming" op, niet langer als aanduiding voor de inwoners van het oude graafschap maar ook al, en steeds prominenter, als benaming voor respectievelijk de Nederlandstalige gebieden en inwoners van de Oostenrijkse Nederlanden. Later heeft die ontwikkeling zich doorgezet, vooral binnen de Belgische context. Vlaamse cultuur? Bij mijn weten is Vlaanderen een deel van Nederlandse cultuur, net zoals de Oostenrijkers deel uitmaken van de Duitse cultuur. Alleen zijn er best wel wat regionale verschillen. Vergeten we trouwens niet dat de culturele raad van Vlaanderen de benaming droeg "Cultuurraad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap in België". Cultuur is niet zelden ingebed in een groter geheel. Als Vlaming staan we in de Nederlandse cultuur. De Romandische Zwitser staat in de Franse cultuur, zelfs al heeft hij een andere identiteit en nationaliteit. De Alemannische Zwiters maakt naar cultuur deel uit van de (Zuid-)Duitse cultuur, vandaar ook dat vele cultuurprogramma's uit Oostenrijk en Duitsland ook uitgezonden worden in Zwitserland (en omgekeerd trouwens ook). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() Dat kan men zeker. Ik voel me Limburger maar ik kan me perfect vinden in België of in Vlaanderen. Maar ik voel me het nauwst verbonden met Limburg en dan pas met de rest.
Laatst gewijzigd door system : 23 september 2007 om 11:00. |
![]() |
![]() |