![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wellicht morgen al zal de prosedure van het belangenkoflikt en/of de alarmbellen ingesteld worden.
Ondertussen willen de franstaligen wel verder doen met de onderhandelingen. Over een sosio-eko regering, niet over het kommunautaire. Daar ben ik dus niet mee akkoord. Ook over het kommunautaire moet verder gesproken worden. Dat is de demokratische plicht van iedereen die de uitslag van de verkiezingen wil respekteren. Daarom mijn oproep: welk wetsvoorstel moet onmiddellijk ingediend worden om goedgekeurd te worden met een gewone meerderheid, zodat de druk op de kommuanautaire ketel gehandhaafd blijft. Ik pleit voor een reorganisatie van de top van de nmbs. In de raad van bestuur moeten zeven mensen aangeduid worden als volgt: vier door het Vlaamse gewest, twee door het Waalse gewest, een door het brusselse gewest. Het moet er op neerkomen dat de nmbs niet langer "eigendom" is van de vroegere eigenaar (ik krijg dat b-woord niet over mijn lippen), maar wel "eigendom" wordt van de gewesten, �* rato van het bevolkingsaantal. Heeft iemand nog betere voorstellen?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Om zo'n regering te installeren, moet N-VA meedoen. Denkt gij echt dat de leden dat zouden goedkeuren?
Relax, het komt er niet.
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een regering die zich niet gaat bezighouden met het communautaire, dat is natuurlijk compleet onaanvaardbaar. En dat weet de CD&V-NVA ook.
|
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Blijkbaar stappen ze niet in een regering zonder staatshervorming, dus .
.... Als ze woord houden krijgen ze de volgende verkiezing nog meer stemmen. |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik wou peilen naar dinges die de druk op de ketel houden. Druk hé, geen zoete woordekes.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() In de onderhandelde akkoorden zit al een soortement ministaatshervorming verwerkt. Als ze het over het socio-economische willen blijven verder hebben, zullen ze toch over een 2/3 moeten beschikken. Hoe gaan ze die vinden?
#8 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
CD&V wil staatshervorming en Leterme als formateur Franstaligen roepen belangenconflict in Citaat:
Alleszins beter dan ik verwacht had. |
||
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als dat maar goed loopt met Leterme want als het zo verder gaat... |
|
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om geen teleurstelling op te lopen kan je beter niet teveel verwachten van belgicistische partijen. Wie nog altijd niet inziet dat er beter aan een nieuw Vlaams huis kan gewerkt worden dan aan een krot die op ineenstorten staan verspilt zijn energie en is geen vertrouwen waard.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat beweren de Franstaligen, maar dat is bijzonder onwaarschijnlijk. Ik zie geen enkele aanwijzing dat de CD&V of N-VA plotseling hun communautaire verzuchtingen in de diepvries zouden stoppen.
|
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trouwens, de oplossingen voor de sociaal-economische problemen zijn wezenlijk verbonden met communautaire hervormingen. Franstaligen doen altijd alsof er tussen de twee een tegenstelling bestaat, maar dat is helemaal niet het geval. De staatshervorming is juist nodig om een aantal belangrijke beslissingen op maat van de regio's te kunnen nemen op het vlak van de sociaal-economische problemen.
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je NMBS-voorstel stuur ik alvast door aan een aantal NVA-adressen. |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, een mens vraagt het zich soms af. Ik hou je in elk geval op de hoogte van hun antwoord.
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wie kan er beter weten wat Vlaanderen nodig heeft om de dingen te doen die het wil doen, en er de nodige staatsveranderingen voor onderhandelen? Eigenlijk toch diegenen die uit het Vlaams parlement zijn gestapt met juist dat als doel, nietwaar? Vraag blijft natuurlijk of hij zijn vis op het droge kan halen.
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Niet de Walen maken langer de dienst uit maar de Vlamingen. Hoe de onderhandelingen ook zullen verlopen,Leterme heeft laten zien dat een tijdperk is afgesloten en dat er een nieuwe generatie politici is opgestaan. De Franstaligen zullen nog wel enige tijd nodig hebben voor rouwverwerking ,maar uiteindelijk zullen ze zich moeten schikken. |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor de grote dingen, die 2/3 vereisen, heb ik zware twijfels of die kunnen binnengehaald worden. Benieuwd hoeveel kamionladingen suiker hier aan te pas gaan komen... Als ze slim zijn zeggen ze : kijk, wij hebben géén schrik om alles eenzijdig te stemmen, dus geef maar wat toe, want anders zal je alleen maar kunnen uitstellen wat je niet graag hebt...
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jammer voor hen zal hun wens niet bewaarheid worden, en zal Vlaams grondgebied doodgewoon Vlaams grondgebied blijven, en dit meer en meer duidelijk worden. ![]()
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |