Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 7 november 2007, 19:29   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard niet toegeven om een jaar lang niets te kommunautairen

Wellicht morgen al zal de prosedure van het belangenkoflikt en/of de alarmbellen ingesteld worden.

Ondertussen willen de franstaligen wel verder doen met de onderhandelingen. Over een sosio-eko regering, niet over het kommunautaire.

Daar ben ik dus niet mee akkoord.

Ook over het kommunautaire moet verder gesproken worden. Dat is de demokratische plicht van iedereen die de uitslag van de verkiezingen wil respekteren.

Daarom mijn oproep: welk wetsvoorstel moet onmiddellijk ingediend worden om goedgekeurd te worden met een gewone meerderheid, zodat de druk op de kommuanautaire ketel gehandhaafd blijft.

Ik pleit voor een reorganisatie van de top van de nmbs.
In de raad van bestuur moeten zeven mensen aangeduid worden als volgt: vier door het Vlaamse gewest, twee door het Waalse gewest, een door het brusselse gewest.
Het moet er op neerkomen dat de nmbs niet langer "eigendom" is van de vroegere eigenaar (ik krijg dat b-woord niet over mijn lippen), maar wel "eigendom" wordt van de gewesten, �* rato van het bevolkingsaantal.

Heeft iemand nog betere voorstellen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 november 2007, 19:31   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wellicht morgen al zal de prosedure van het belangenkoflikt en/of de alarmbellen ingesteld worden.

Ondertussen willen de franstaligen wel verder doen met de onderhandelingen. Over een sosio-eko regering, niet over het kommunautaire.

Daar ben ik dus niet mee akkoord.

Ook over het kommunautaire moet verder gesproken worden. Dat is de demokratische plicht van iedereen die de uitslag van de verkiezingen wil respekteren.

Daarom mijn oproep: welk wetsvoorstel moet onmiddellijk ingediend worden om goedgekeurd te worden met een gewone meerderheid, zodat de druk op de kommuanautaire ketel gehandhaafd blijft.

In de raad van bestuur moeten zeven mensen aangeduid worden als volgt: vier door het Vlaamse gewest, twee door het Waalse gewest, een door het brusselse gewest.
Het moet er op neerkomen dat de nmbs niet langer "eigendom" is van de vroegere eigenaar (ik krijg dat b-woord niet over mijn lippen), maar wel "eigendom" wordt van de gewesten, �* rato van het bevolkingsaantal.

Heeft iemand nog betere voorstellen?
U hebt daar wel een punt maar ik vrees dat de 5 minuten moed nu wel over zijn.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 7 november 2007, 19:33   #3
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Om zo'n regering te installeren, moet N-VA meedoen. Denkt gij echt dat de leden dat zouden goedkeuren?

Relax, het komt er niet.
Oud 7 november 2007, 19:34   #4
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Een regering die zich niet gaat bezighouden met het communautaire, dat is natuurlijk compleet onaanvaardbaar. En dat weet de CD&V-NVA ook.
Herr Oberst is offline  
Oud 7 november 2007, 19:39   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar stappen ze niet in een regering zonder staatshervorming, dus .
....

Als ze woord houden krijgen ze de volgende verkiezing nog meer stemmen.
omaplop is offline  
Oud 7 november 2007, 20:13   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Blijkbaar stappen ze niet in een regering zonder staatshervorming, dus .
....

Als ze woord houden krijgen ze de volgende verkiezing nog meer stemmen.
Dat weten we wel.
Maar ik wou peilen naar dinges die de druk op de ketel houden. Druk hé, geen zoete woordekes.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 november 2007, 22:15   #7
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

In de onderhandelde akkoorden zit al een soortement ministaatshervorming verwerkt. Als ze het over het socio-economische willen blijven verder hebben, zullen ze toch over een 2/3 moeten beschikken. Hoe gaan ze die vinden?

.
Eddy B is offline  
Oud 7 november 2007, 23:43   #8
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Een regering die zich niet gaat bezighouden met het communautaire, dat is natuurlijk compleet onaanvaardbaar. En dat weet de CD&V-NVA ook.
Inderdaad.

CD&V wil staatshervorming en Leterme als formateur
Franstaligen roepen belangenconflict in
Citaat:
21.58 uur: CD&V wil geen noodregering

Ook nu de splitsing van BHV eenzijdig door de Vlaamse partijen in de Kamercommissie is goedgekeurd, wil CD&V dat Yves Leterme als formateur verder kan werken aan een 'ambitieuze' oranje-blauwe regering, die ook voor een staatshervorming gaat. Dat heeft CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen woensdagavond na het partijbestuur gezegd.

Een zogenaamde 'noodregering' met alleen een socio-economische agenda en weinig of geen staatshervorming is voor CD&V geen goed idee. 'Als er een zaak is aangetoond de laatste maanden, is het dat er op het vlak van structuren iets moet veranderen', zegt Vandeurzen.
Tot nu toe is het kartel nog goed bezig, vind ik.
Alleszins beter dan ik verwacht had.
lomeanor is offline  
Oud 7 november 2007, 23:47   #9
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht

Tot nu toe is het kartel nog goed bezig, vind ik.
Alleszins beter dan ik verwacht had.

Als dat maar goed loopt met Leterme want als het zo verder gaat...

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 8 november 2007, 00:10   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
CD&V wil staatshervorming
Om te beginnen weet je niet wat voor de CD&V al volstaat om een staatshervormig genoemd te worden.
Citaat:
en Leterme als formateur
Daarbij komt dat beide partijen waarmee formateur Leterme iets probeert te bereiken geen staatshervorming wensen noch dat zij de vereiste meerderheid voor een staatshervorming kunnen leveren.

Citaat:
Franstaligen roepen belangenconflict in
Over BHV, en dat heeft niets met de huidige hervorming van de staat te maken maar met de vorige, die ook al op niet veel trok en waar de tsjeven ook zelf bij waren.

Om geen teleurstelling op te lopen kan je beter niet teveel verwachten van belgicistische partijen.

Wie nog altijd niet inziet dat er beter aan een nieuw Vlaams huis kan gewerkt worden dan aan een krot die op ineenstorten staan verspilt zijn energie en is geen vertrouwen waard.
Oud 8 november 2007, 07:33   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat beweren de Franstaligen, maar dat is bijzonder onwaarschijnlijk. Ik zie geen enkele aanwijzing dat de CD&V of N-VA plotseling hun communautaire verzuchtingen in de diepvries zouden stoppen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 november 2007, 07:35   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Trouwens, de oplossingen voor de sociaal-economische problemen zijn wezenlijk verbonden met communautaire hervormingen. Franstaligen doen altijd alsof er tussen de twee een tegenstelling bestaat, maar dat is helemaal niet het geval. De staatshervorming is juist nodig om een aantal belangrijke beslissingen op maat van de regio's te kunnen nemen op het vlak van de sociaal-economische problemen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 november 2007, 08:00   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De studiediensten van NVA en VB moeten dringend een inventaris opstellen van alle Vlaamse desiderata die mits een gewone meerderheid kunnen gerealiseerd worden.

Je NMBS-voorstel stuur ik alvast door aan een aantal NVA-adressen.
Kortaf is offline  
Oud 8 november 2007, 09:27   #14
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De studiediensten van NVA en VB moeten dringend een inventaris opstellen van alle Vlaamse desiderata die mits een gewone meerderheid kunnen gerealiseerd worden.

Wat zouden ze zonder jou toch gaan beginnen........
Pietje is offline  
Oud 8 november 2007, 09:30   #15
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Tja, een mens vraagt het zich soms af. Ik hou je in elk geval op de hoogte van hun antwoord.
Kortaf is offline  
Oud 8 november 2007, 09:31   #16
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Om te beginnen weet je niet wat voor de CD&V al volstaat om een staatshervormig genoemd te worden.

Daarbij komt dat beide partijen waarmee formateur Leterme iets probeert te bereiken geen staatshervorming wensen noch dat zij de vereiste meerderheid voor een staatshervorming kunnen leveren.

Over BHV, en dat heeft niets met de huidige hervorming van de staat te maken maar met de vorige, die ook al op niet veel trok en waar de tsjeven ook zelf bij waren.

Om geen teleurstelling op te lopen kan je beter niet teveel verwachten van belgicistische partijen.

Wie nog altijd niet inziet dat er beter aan een nieuw Vlaams huis kan gewerkt worden dan aan een krot die op ineenstorten staan verspilt zijn energie en is geen vertrouwen waard.
Akkoord Knuppel, maar ik wil graag een opmerking maken.

Wie kan er beter weten wat Vlaanderen nodig heeft om de dingen te doen die het wil doen, en er de nodige staatsveranderingen voor onderhandelen? Eigenlijk toch diegenen die uit het Vlaams parlement zijn gestapt met juist dat als doel, nietwaar?

Vraag blijft natuurlijk of hij zijn vis op het droge kan halen.

.
Eddy B is offline  
Oud 8 november 2007, 09:39   #17
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Akkoord Knuppel, maar ik wil graag een opmerking maken.

Wie kan er beter weten wat Vlaanderen nodig heeft om de dingen te doen die het wil doen, en er de nodige staatsveranderingen voor onderhandelen? Eigenlijk toch diegenen die uit het Vlaams parlement zijn gestapt met juist dat als doel, nietwaar?

Vraag blijft natuurlijk of hij zijn vis op het droge kan halen.
Op deze historische dag heeft Leterme laten zien dat de rollen na 177 jaar zijn omgekeerd.
Niet de Walen maken langer de dienst uit maar de Vlamingen.

Hoe de onderhandelingen ook zullen verlopen,Leterme heeft laten zien dat een tijdperk is afgesloten en dat er een nieuwe generatie politici is opgestaan.
De Franstaligen zullen nog wel enige tijd nodig hebben voor rouwverwerking ,maar uiteindelijk zullen ze zich moeten schikken.
I amsterdam is offline  
Oud 8 november 2007, 09:41   #18
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

Zoiets moet inderdaad gebeuren... maar dat IS dan ook al gebeurd. De onderhandelaars kennen dat lijstje al, maar zijn vandaag niet bereid om op alle vlakken hun wil door te drukken. Ze zoeken voor de rest een onderhandelde oplossing.
Voor de grote dingen, die 2/3 vereisen, heb ik zware twijfels of die kunnen binnengehaald worden. Benieuwd hoeveel kamionladingen suiker hier aan te pas gaan komen...
Als ze slim zijn zeggen ze : kijk, wij hebben géén schrik om alles eenzijdig te stemmen, dus geef maar wat toe, want anders zal je alleen maar kunnen uitstellen wat je niet graag hebt...

.
Eddy B is offline  
Oud 8 november 2007, 09:43   #19
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Op deze historische dag heeft Leterme laten zien dat de rollen na 177 jaar zijn omgekeerd.
Niet de Walen maken langer de dienst uit maar de Vlamingen.

Hoe de onderhandelingen ook zullen verlopen,Leterme heeft laten zien dat een tijdperk is afgesloten en dat er een nieuwe generatie politici is opgestaan.
De Franstaligen zullen nog wel enige tijd nodig hebben voor rouwverwerking ,maar uiteindelijk zullen ze zich moeten schikken.
De grote verliezers zijn de imperialisten die dachten dat ze op een of andere manier territoriale aanspraken zou kunnen maken op Vlaams grondgebied. De houding van de franstalige burgemeesters is hierin duidelijk.

Jammer voor hen zal hun wens niet bewaarheid worden, en zal Vlaams grondgebied doodgewoon Vlaams grondgebied blijven, en dit meer en meer duidelijk worden.

.
Eddy B is offline  
Oud 8 november 2007, 09:54   #20
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Rustig, er is geen reden om woedend te zijn.
Montalcino is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be