Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2007, 07:51   #341
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hebt U al de moeite gedaan om zulke premies te krijgen?

Ik wel, en ik heb tot nu toe geen enkele eurocent ontvangen.
Maddox, voor die premies mag je gezamelijk brutto inkomen niet boven de 23.000€ per jaar komen als je niemand ten lasten hebt, anders mag je het gewoon vergeten. Dus als je deftig verdiend, dan moet je de moeite niet meer dan om die papieren in te vullen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 07:55   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt U al de moeite gedaan om zulke premies te krijgen?

Ik wel, en ik heb tot nu toe geen enkele eurocent ontvangen.
Ja, ik heb al moeite gedaan. Drie jaar geleden werden hier al het enkel glas vervangen door HR-dubbel glas. Ervoor trok ik naar het gemeentehuis, had een informatiegesprek met de ambtenaar van openbare werken en ontving daar drie formulieren en een verwijzing. Ik heb dit alles opgezocht en ingevuld. Resultaat: een premie van meer dan duizend euro van het Vlaams Gewest, een premie van de gemeente en tenslotte een premie van Eandis. Alles goed voor 60% van de totale kostprijs van 12 ramen. Daarnaast kon ik het jaar erop rekenen op een mooie belastingsvermindering.

Nu gaan wij hetzelfde doen voor spouw- en dakisolatie. Ook hier wachten ons drie premies.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 08:00   #343
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maddox, voor die premies mag je gezamelijk brutto inkomen niet boven de 23.000€ per jaar komen als je niemand ten lasten hebt, anders mag je het gewoon vergeten. Dus als je deftig verdiend, dan moet je de moeite niet meer dan om die papieren in te vullen.
Dat bedrag geldt alleen voor de verbeteringspremie. Wie beroep wil doen op een renovatiepremie, mag een inkomen hebben van 35 000 euro als alleenstaande en 50 000 als samenwonende. Per persoon ten laste mag je dan nog eens 2 800 euro bijtellen.
Oud 27 november 2007, 09:08   #344
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Deftig verdienen.
Brutto, ja, netto, het is ok. Maar royaal, neen.

Ik heb geen personen ten laste, de hypotheek is pas dit jaar aftrekbaar.

En het is een verbeteringspremie. De woning is gerenoveerd en gemoderniseerd begin jaren 80 door mijn schoonouders (die serieus in't zak gezet geweest zijn).

Ook de zonevreemdheid (zelfs nu nog, maar het BPA van Vilvoorde is eraan bezig) word gebruikt als argument om geen eurocent premie uit te keren.
Die zonevreemdheid is een rare zaak op zichzelf. De woning is gebouwd in 1928, samen met ongeveer 150 andere woningen door de firma "Forges de Clabeque" van die 150 woningen, in de kern van Vilvoorde.
Van deze woningen zijn er 12 zonevreemd. Alle 12 in het blok tussen de Slachthuisstraat en de Spuymolenstraat.

Toch is de "directeurswoning" , een serieuze villa, in de Spuymolenstraat niet zonevreemd, alhoewel deze in hetzelfde blok valt.
Indien het gewestplan uit de jaren 70 gevolgd word, dan krijgt die villa een "park" van 2 huizenblokken groot extra.

In alle geval.
Het komt er op neer dat begin jaren 80 deze woning aan mijn schoonouders is verkocht, zonder dat de eigenaar -Forges de Clabeque-, noch de notarissen, noch enige andere instantie erover roerde.
In 1998 heeft mijn echtgenote deze woning overgenam van haar moeder (toen weduwe), en alleen de belastingsdienst repte zich, de woning werd te goedkoop verkocht (aangekocht aan 750 000 frank, en verkoopsprijs 2 miljoen, de belastingen wensten te incasseren voor 4.5 miljoen). De notaris, noch enige andere instantie gaf enig teken van leven.
Een aangeslagen weduwe en even bedroefde dochter hebben de aanvaarde verkoopsprijs naar 3.2 miljoen kunnen terugdringen.

2000. Ik kom in het leven van mijn echtgenote.
2001. We wensen samen te verbouwen. ik vraag alle gegevens op, en wil de vereiste vergunningen aanvragen. Veel vijfen en zessen later. De woning blijkt zonevreemd. Niemand in de straat weet van iets. Alleen al in de slachthuisstraat zijn er 8 gezinnen die niet weten dat ze er kunnen blijven wonen of niet.

2006. De stad Vilvoorde vind een achterpoort. "Erkend stadsgezicht". Geen beschermd monument, maar toch in de buurt. We mogen blijven wonen hier.
Nog steeds geen vergunningen te krijgen voor grootschalige verbouwingen. Maar op zijn minst kunnen we moderniseren.

Tot nu toe. Betere isolatie aan de daken, dubbel glas overal (op 1 raam na, en ook dat is geisoleerd in de winter), HR aardgasketel. Nieuwe keuken en badkamer. (vorige versies waren 1960).

Volgende plannen, zelfs zonder subsidies. Photovoltaische Zonnepanelen. Terugverdientijd , oneindig met de huidige energieprijs. Maar mijn gok is dat energie binnen 5 jaar zo duur is, dat het er dubbel en dik uitkomt. De soort van panelen die ik uitgekozen heb zijn niet de meest efficiente, maar wel de meest langlevende.
Meer isolatie. Luiken aan alle ramen (voorgevel wil ik voorzien van gepantserde luiken, eigen makelij)
Biogas instalatie (JANTJE!!!!!)

Maar, zoals gezegd, het gezamelijke gezins inkomen is wel hoger dan €1500. Gelukkig. Maar dat behelst wel het feit dat er 3 volwassenen onder dit dak zitten.

(heeft er iemand een schuur in de aanbieding)
Oud 27 november 2007, 09:23   #345
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deftig verdienen.
Brutto, ja, netto, het is ok. Maar royaal, neen.

Ik heb geen personen ten laste, de hypotheek is pas dit jaar aftrekbaar.

En het is een verbeteringspremie. De woning is gerenoveerd en gemoderniseerd begin jaren 80 door mijn schoonouders (die serieus in't zak gezet geweest zijn).

Ook de zonevreemdheid (zelfs nu nog, maar het BPA van Vilvoorde is eraan bezig) word gebruikt als argument om geen eurocent premie uit te keren.
Die zonevreemdheid is een rare zaak op zichzelf. De woning is gebouwd in 1928, samen met ongeveer 150 andere woningen door de firma "Forges de Clabeque" van die 150 woningen, in de kern van Vilvoorde.
Van deze woningen zijn er 12 zonevreemd. Alle 12 in het blok tussen de Slachthuisstraat en de Spuymolenstraat.

Toch is de "directeurswoning" , een serieuze villa, in de Spuymolenstraat niet zonevreemd, alhoewel deze in hetzelfde blok valt.
Indien het gewestplan uit de jaren 70 gevolgd word, dan krijgt die villa een "park" van 2 huizenblokken groot extra.

In alle geval.
Het komt er op neer dat begin jaren 80 deze woning aan mijn schoonouders is verkocht, zonder dat de eigenaar -Forges de Clabeque-, noch de notarissen, noch enige andere instantie erover roerde.
In 1998 heeft mijn echtgenote deze woning overgenam van haar moeder (toen weduwe), en alleen de belastingsdienst repte zich, de woning werd te goedkoop verkocht (aangekocht aan 750 000 frank, en verkoopsprijs 2 miljoen, de belastingen wensten te incasseren voor 4.5 miljoen). De notaris, noch enige andere instantie gaf enig teken van leven.
Een aangeslagen weduwe en even bedroefde dochter hebben de aanvaarde verkoopsprijs naar 3.2 miljoen kunnen terugdringen.

2000. Ik kom in het leven van mijn echtgenote.
2001. We wensen samen te verbouwen. ik vraag alle gegevens op, en wil de vereiste vergunningen aanvragen. Veel vijfen en zessen later. De woning blijkt zonevreemd. Niemand in de straat weet van iets. Alleen al in de slachthuisstraat zijn er 8 gezinnen die niet weten dat ze er kunnen blijven wonen of niet.

2006. De stad Vilvoorde vind een achterpoort. "Erkend stadsgezicht". Geen beschermd monument, maar toch in de buurt. We mogen blijven wonen hier.
Nog steeds geen vergunningen te krijgen voor grootschalige verbouwingen. Maar op zijn minst kunnen we moderniseren.

Tot nu toe. Betere isolatie aan de daken, dubbel glas overal (op 1 raam na, en ook dat is geisoleerd in de winter), HR aardgasketel. Nieuwe keuken en badkamer. (vorige versies waren 1960).

Volgende plannen, zelfs zonder subsidies. Photovoltaische Zonnepanelen. Terugverdientijd , oneindig met de huidige energieprijs. Maar mijn gok is dat energie binnen 5 jaar zo duur is, dat het er dubbel en dik uitkomt. De soort van panelen die ik uitgekozen heb zijn niet de meest efficiente, maar wel de meest langlevende.
Meer isolatie. Luiken aan alle ramen (voorgevel wil ik voorzien van gepantserde luiken, eigen makelij)
Biogas instalatie (JANTJE!!!!!)

Maar, zoals gezegd, het gezamelijke gezins inkomen is wel hoger dan €1500. Gelukkig. Maar dat behelst wel het feit dat er 3 volwassenen onder dit dak zitten.

(heeft er iemand een schuur in de aanbieding)
Maddox ben jij soms een fotolasser?
En die schuur is dat één die je bij jou wil gaan plaatsen?
Oud 27 november 2007, 09:47   #346
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maddox ben jij soms een fotolasser?
En die schuur is dat één die je bij jou wil gaan plaatsen?
Ik was een fotolasser, en ik heb de TIG apparatuur voor doorsnee accuraat laswerk.

En die schuur is voor mij en mijn "zolderbewoner" om leuke projecten uit te werken.
Oud 27 november 2007, 09:50   #347
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was een fotolasser, en ik heb de TIG apparatuur voor doorsnee accuraat laswerk.

En die schuur is voor mij en mijn "zolderbewoner" om leuke projecten uit te werken.
In Ellewijt/Perk langs de grote baan staat een schuur leeg en te huur.
En in Perk centrum een magazijn.
Oud 27 november 2007, 10:02   #348
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Ellewijt/Perk langs de grote baan staat een schuur leeg en te huur.
En in Perk centrum een magazijn.
Prachtig, , als je me de "meer directe gegevens" kan PM'en
Oud 27 november 2007, 11:19   #349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welk type gaat het? Ik heb immers ook al prijsopgaves en bestekken laten opmaken.

Volgens de berekeningen van diverse leveranciers en installateurs, begin je de installatie na reeds vijf jaar terug te verdienen. Ook al omdat je niet alleen de besparing op de elektriciteit moet rekenen, maar ook het belastingsvoordeel, de gemeentelijke premie, de groencertificaten, e.d. Jammer genoeg zijn de subsidies voor volgend jaar definitief en onherroepelijk afgeschaft. Jammer natuurlijk. Ik herinner me nog dat ik jaren geleden naar een informatievergadering ging bij een firma in Roeselare en dat men ons uitlegde dat het Vlaams Gewest toen 70% subsidie gaf en de provincie 15%, naast ook nog een premie van Eandis. Alleen waren er toen geen groenestroomcertificaten en geef belastingsvoordeel. Nu wel.
Oud 27 november 2007, 11:22   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dit wel heel jammer voor jullie (in de eerste plaats heel dat gedoe rond het statuut van jullie woning), maar, inderdaad, er staat uitdrukkelijk vermeld dat zonevreemde woningen in niet aanmerking komen voor premies. 't Zou toch merkwaardig zijn dat de overheid geld geeft om zonevreemde woningen te verbeteren en dus hun behoud in een onjuiste zone bestendigt.
Oud 27 november 2007, 11:31   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de woning aan twee miljoen werd verkocht, betekent dat toch dat het om een bescheiden woning gaat met een laag KI. Indien anders, dan heeft de notaris nagelaten u hiervoor te waarschuwen. Indertijd, toen wij een woning uit familiehanden kochten, hoorden we bij het eerste gesprek van de notaris al dat we bij dergelijke transacties (familie koopt bij familie) moesten opletten voor de verkoopprijs: wie te laag onder de marktwaarde gaat, riskeert een herziening en desnoods ook een boete.
Oud 27 november 2007, 11:52   #352
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als de woning aan twee miljoen werd verkocht, betekent dat toch dat het om een bescheiden woning gaat met een laag KI. Indien anders, dan heeft de notaris nagelaten u hiervoor te waarschuwen. Indertijd, toen wij een woning uit familiehanden kochten, hoorden we bij het eerste gesprek van de notaris al dat we bij dergelijke transacties (familie koopt bij familie) moesten opletten voor de verkoopprijs: wie te laag onder de marktwaarde gaat, riskeert een herziening en desnoods ook een boete.
Bij overnemen van een woning van Familie moet je ook goed opletten voor de erfrechten.
Het gebeurd meermaals dat de persoon die de ouderlijke woning overneemt bij leven van één van de ouders, na die zijn overlijden ook nog eens een tweede maal mag gaan betalen aan de andere erfgenamen en dan gaat het meestal zelfs over zelf gegenereerde meerwaarden.
Oud 27 november 2007, 13:56   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij overnemen van een woning van Familie moet je ook goed opletten voor de erfrechten.
Het gebeurd meermaals dat de persoon die de ouderlijke woning overneemt bij leven van één van de ouders, na die zijn overlijden ook nog eens een tweede maal mag gaan betalen aan de andere erfgenamen en dan gaat het meestal zelfs over zelf gegenereerde meerwaarden.
Dat is wel heel ongebruikelijk, daar de langstlevende huwelijkspartner normaal - d.i. onder het gewone wettelijke huwelijksstelsel, dus zonder huwelijkscontract - het volledig vruchtgebruik van de woning toekomt alsook een gedeeltelijk blote eigendom. Bij een dergelijke verkoop zal de notaris dan ook alle betrokken partijen moeten contacteren die bij een dergelijke verkoop betrokken zijn, nl. a. de langstlevende huwelijkspartner, b. de andere erfgenamen die een gedeeltelijke blote eigendom toegewezen kregen.

Bij verkoop doet de langslevende huwelijkspartner bijgevolg afstand van zowel gedeeltelijke blote eigendom als van het volledige vruchtgebruikt, waardoor er bij zijn of haar overlijden geen enkel verhaal van de fiscus meer mogelijk is.

Dit is alleen mogelijk, daar waar men er een huwelijkscontract met allerlei bepalingen betreffende vruchtgebruik of blote eigendom, of waar men bij de verkoop bepaalde uitzonderingen heeft laten vastleggen voor de notaris.

Maar misschien bedoelt u geen "verkoop", daar u het geeft het over "overnemen". Dan versta ik daaronder: het vruchtgebruik genieten, maar nog niet de naakte eigendom toegewezen krijgen van het deel dat de langstlevende partner toekomt.
Oud 28 november 2007, 00:03   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jammer dat er hier geen antwoord op kwam:

Citaat:
Over welk type gaat het? Ik heb immers ook al prijsopgaves en bestekken laten opmaken.

Volgens de berekeningen van diverse leveranciers en installateurs, begin je de installatie na reeds vijf jaar terug te verdienen. Ook al omdat je niet alleen de besparing op de elektriciteit moet rekenen, maar ook het belastingsvoordeel, de gemeentelijke premie, de groencertificaten, e.d. Jammer genoeg zijn de subsidies voor volgend jaar definitief en onherroepelijk afgeschaft. Jammer natuurlijk. Ik herinner me nog dat ik jaren geleden naar een informatievergadering ging bij een firma in Roeselare en dat men ons uitlegde dat het Vlaams Gewest toen 70% subsidie gaf en de provincie 15%, naast ook nog een premie van Eandis. Alleen waren er toen geen groenestroomcertificaten en geef belastingsvoordeel. Nu wel.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=349
Oud 28 november 2007, 09:29   #355
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sorry Jan, ik werk nachtshiften, en moet ergens nog eens leven.

Maar de panelen op dit moment in bespreking zijn de Kyocera KC85T Polycrystalijne cellen.
Oud 28 november 2007, 09:38   #356
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Dat klopt helemaal niet. Voor mij ligt een nummer van het Eandis magazine. Welnu, daarin staat te lezen dat je recht hebt op 4 euro m2, ongeacht of je de isolatie zelf aanbrengt of door een (erkend) vakman laat aanbrengen.

Daarnaast kan je voor dakisolatie een bijkomende premie aanvragen bij het Vlaams Gewest als onderdeel van de verbeteringspremie.

Voor het fiscaal voordeel moeten de werken dan weer wel door een erkend aannemer worden uitgevoerd.
Idd... ik ben zelf met een dossier bezig en het werk moet helemaal niet worden gedaan door vakmannen. Voor eigen werk tellen aankoopfakturen van materiaal.
Er zijn idd premies die van verschillende instanties uitkomen, zo kan je voor één verbouwing soms meerdere premies krijgen die soms totaal niet afhankelijk zijn van inkomsten. Voor renovatie van de voorgevel heb ik van de gemeente bijvoorbeeld 1.000eur ontvangen enkel en alleen op basis van een offerte en een factuur.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 09:49   #357
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laya, vertel dat tegen de bureaucraten die in Vilvoorde de plak zwaaien.
Oud 28 november 2007, 09:54   #358
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Idd... ik ben zelf met een dossier bezig en het werk moet helemaal niet worden gedaan door vakmannen. Voor eigen werk tellen aankoopfakturen van materiaal.
Er zijn idd premies die van verschillende instanties uitkomen, zo kan je voor één verbouwing soms meerdere premies krijgen die soms totaal niet afhankelijk zijn van inkomsten. Voor renovatie van de voorgevel heb ik van de gemeente bijvoorbeeld 1.000eur ontvangen enkel en alleen op basis van een offerte en een factuur.
Gemeentelijke premies bestaan in mijn gemeente niet.
En er zijn idd werken die je zelf mag uitvoeren, en dan mag je daar 21% btw op betalen in plaats van 6%
Verder zijn alle premies inkomsten verbonden of voorbehouden aan loontrekkenden en valt iedereen die ook maar iets op zelfstandige basis doet buiten de boot.
Oud 28 november 2007, 11:30   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laya, vertel dat tegen de bureaucraten die in Vilvoorde de plak zwaaien.
Gewestelijke premies worden niet verwerkt en uitbetaald door de gemeentebesturen, maar wel rechtstreeks door de administratie van het Vlaams Gewest. Premies van de netbeheerder moet je rechtstreeks bij Eandis (of een andere intercommunale) aanvragen. Ook hier heeft de gemeente niets in de pap te brokkelen.
Oud 28 november 2007, 11:40   #360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gemeentelijke premies bestaan in mijn gemeente niet.
En er zijn idd werken die je zelf mag uitvoeren, en dan mag je daar 21% btw op betalen in plaats van 6%
Verder zijn alle premies inkomsten verbonden of voorbehouden aan loontrekkenden en valt iedereen die ook maar iets op zelfstandige basis doet buiten de boot.
Neen, de premies van intercommunales zijn NIET inkomengebonden. Ook de premies voor het vervangen van een oude stookolie-CV door een nieuwe, zijn niet afhankelijk van je inkomen. De mazoutfederatie stort het bedrag sowieso door op basis van de ingezonden factuur.

Daarenboven moet je gewoon een eenvoudige rekenoefening maken: loont het een vakman aan te spreken die tegen 6% BTW werkt of is het beter toch de zaak zelf te doen waarbij je dan 21% op de materiaalkost betaalt. Wij deden de berekening vooraleer wij ons onze ramen met enkel glas wilden vervangen door HR-dubbel glas. Het resultaat van die rekenoefening was dat het goedkoper bleek de plaatsing en afwerking aan de buitenzijde door de firma die de ramen vervaardigde te laten doen (de afwerking binnenin hebben wij dan zelf gedaan). Als we de plaatsing voor de ramen zelf hadden gedaan en dus de afwerking volledig voor onze rekening hadden genomen, was het kostenplaatje hoger geweest.

Ik heb nog even de folders en documenten van de revonatie- en verbeteringspremies bovengehaald. Nergens staat er dat die beperkt worden tot loontrekkenden en dat zelfstandigen hiervan uitgesloten zijn. Wel zijn renovatie- als verbeteringpremie inkomensgebonden. Als u hiervoor niet in aanmerking komt, betekent dat dat u, als samenwonende of gehuwde, een gezamenlijk inkomen heeft dat groter is dan 50 000 euro op jaarbasis (bij dit bedrag kan u trouwens nog eens 2 800 euro per persoon ten laste rekenen!). Dat houdt dan ook in dat u wel heel goed verdient, en dat de wetgever ervan uitgaat dat u genoeg kapitaalkrachtig bent dergelijke werken zelf te bekostigen.

In alle gemeenten bestaan er premies, maar die zijn niet overal gelijk en ook variëren de sommen wel eens.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be