![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Hetfield, Ulrich & Hammett
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Gouverneur
|
![]() Een echte liefhebber zou ik mijzelf ook niet echt noemen. Ik heb een jaar of twee geleden een echte jazz fase gehad. Deze is echter vooral gegroeid uit theoretische studie en het zelf spelen en improviseren, niet uit de zuivere esthetiek ervan (ik vond het altijd wat vergezochte chaotische muziek). Ik vind het vooral een erg bewonderenswaardig muziekgenre en als ik echt in de stemming ben (een Orval voor mij in een Brussels Jazz-club met een optreden van Phillippe Catherine) kan ik er helemaal in opgaan. Anders heb ik zo de neiging veel te analytisch de functie van elk akkoord te proberen achterhalen. Dat is ook wat ik echte jazzers kwalijk neem. Ze kijken neer op alles wat geen jazz is omdat het niet moeilijk genoeg is. Ik heb zo eens tijdens een jazzcursus aan Guy Raiff gevraagd of hij dan geen Moonlight Sonata van Beethoven wist te apprecieren en hij begon (uit het hoofd) in een kwartiertje heel het akkoordenschema uit te schrijven waarop we dan de hele les allerhande jazz clichés op uitwerkten en exotische tonaarden op uitprobeerden. Hij vond het fantastisch, ik vond het knap maar compleet over the top. De schoonheid van een emotie is ook niet te vatten in een analyse van de hormonenbalans in een lichaam.
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 29 januari 2008 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hehe, praktische harmonie; leuk leuk... een twintigtal jaar geleden kon ik dat nog een beetje. 't Is een gimmick waar je mensen mee plat kan slaan. Ik heb me nog een tijdje toegelegd op de chromatische mondharmonica voor jazz-improv en liet daarbij elke partituur achterwege; puur spelend op gevoel (op intervals) en wat me voordien absoluut niet lukte, begon aardig mee te vallen: puur 'op gevoel' melodische lijntjes uitzetten op een basismelodie/begeleiding. Zolang je vasthoudt aan een notenbeeld, zit je gevangen. (en ik zeg nu wel 'je' maar eigenlijk bedoel ik 'ik'. Nu, jazz is voor mij vooral 'gevoel'; helemaal niks cerebraals; heb trouwens een hekel aan al dat hoogdravend geanalyseer. Is het je al opgevallen hoe de écht grote jongens vaak geen notie hebben van al die theoretische mumbo jumbo?
![]() |
![]() |
#66 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn eerste gitaarervaringen waren blues/pop/rock en het zat er zo ingepompt. Eenmaal ik les kreeg van echte jazzers verfoeiden ze die methode. Voor hen was het 'denken' van de noten essentieel. Zij maakten melodieën in hun hoofd en die noten waren een soort fundamentele taal om het op hun instrument te kunnen overplaatsen. Arpeggio's en toonladders zijn voor hen slechts opstapjes die volledig dienen beheerst te worden om er dan notenfuncties en dergelijke op te kunnen plakken. Ik zie veel goeie jazz muzikanten vaak de noten meelippen terwijl ze spelen. Ik merk ook dat nummertjes die ik echt goed ken opeens vanzelf kunnen gaan en de theorie er zo in zit gebakken dat ik er niet meer over moet nadenken. Dat je bijna kan horen hoe een noot gaat klinken nog voor je ze speelt en ze kan vastpinnen. Zoals je uit eigen ervaring sprak kan ik ook zeggen dat dat vaak meer met gevoel dan met theorie heeft te maken in mijn geval. Het zal mij echter nog veel oefening vergen om deftig te kunnen jammen met échte jazz muzikanten. De freejazz is niet theoriegebonden en vind ik ook niet interessant. Een drummer die ik ken is daar veel mee bezig in zijn band maar ik vind het eerlijk gezegd niet om aan te horen. Ik vraag me dan af waarom je daarvoor vier jaar jazz hebt gestudeerd. Maar ik ben er niet zoveel meer mee bezig. Als ik gitaar speel dan is het een kleurrijke blues of rock á la little wing. Ik zou graag wat meer country/folk/blues achtige dingen proberen doen nu, Dylan, Fleetwood Mac enzo met wat nieuwe fingerpicking techniques. Na de examens begin ik ermee!
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 29 januari 2008 om 17:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw hem als de "missing link" tussen Klassiek, Jazz en zelfs Rock. "Summertime" uit "Porgy en Bess" is na "St. Louis Blues" van William Christopher Handy het meest gecoverd. Dan pas komt "Yesterday" van The Beatles. En beroemd is de uitspraak van Ravel, nadat Gerhwin aan hem gevraagd had om compositielessen te geven: "Waarom wilt u een tweederangs Ravel worden, wanneer u al een eersterangs Gershwin bent?"
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is jammer dat Ravel zo gelijk geschakeld wordt aan de Bolero.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
idd, de TZIGANE, is praxchtig. Ik hou ook van: 'valses nobles et sentimentales', van 'pavane pour une enfante defunte', en oook wel van het 'pianoconcert in G groot'. Bolero is zooo saai. ![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Men zegt dat-ie seniel werd en dus daarom heel de tijd hetzelfde schreef. Daar klopt allicht niets van, maar never let the truth get in the way of a good story.
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() omg, een discoversie van orgelmuziek?
![]() Maar met de orgel zijn zooveeeel mogelijkheden, het is de Koning der instrumenten. Eigenlijk spijtig dat men nog tezeer de link legt met dat droge kerkmuziek in die grote donkere gebouwen. Is er eigenlijk tegenwoordig iemand die daarmee aan het experimenteren is? Met de orgel in meer hedendaagse muziek.
![]() |
#74 |
|
![]() @ reynaert 68, ken je bepaalde werken van Paganini, waarin een combinatie is tssn viool en gitaar? Ook heel mooi.
![]() |
#75 |
|
![]() Niemand die houdt van enescu of snostakovitsj?
![]() Wie wil een de Hongaarse Rapsodie van Enescu proberen en zeggen wat hij ervan vindt?
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veelzijdig gitarist, in vele stijlen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ry_Cooder Hij speelt ook de slide hier: http://www.youtube.com/watch?v=6t9CQ...eature=related Overgens niet de Rolling Stones versie, maar de Mick Jagger filmversie. YouTube zit vol foutjes.
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het wel spijtig dat ik zo weinig van muziek ken, maar gelukkig kan ik mezelf wijsmaken dat ik nog steeds in staat ben te leren.
Ik ben altijd al erg onder de indruk geweest van Johann Sebastian Bach (eigenlijk een 'Barok'-componist) & Joseph Haydn ('Klassiek'). Bij de meer modernen kan ik mijn hart ophalen aan o.a. Erik Satie en Olivier Messiaen. Nog dichter bij 'mijn' tijd vind ik o.a. Karel Goeyvaerts en Giacinto Scelsi best wel de moeite van het vermelden waard. Uit de 'oude' 'minimal music' weerhoud ik Steve Reich en La Monte Young. Recentere interessante minimalisten vind ik Wim Mertens en Jon Hassell. In de Indische Klassieke Muziek ben ik voor het gemak begonnen bij de 'grondleggers' (de eerste 'grote namen', de 'peetvaders'), en ik hoop dat zij mij zullen helpen bij het verkennen van de vele duizenden componisten die na hen kwamen. Wat de Hindoestaanse muziek betreft start ik met Amir Khusro, voor de Karnatische muziek hoop ik Purandara Dasa als 'gids' te kunnen gebruiken. En dan moet ik nog de Arabische Klassieke Muziek, de Turkse Klassieke Muziek, de Perzische Klassieke Muziek, de Chinese Klassieke Muziek, ... gaan verkennen ook !! Overigens zal dat mij niet beletten te blijven genieten van 'klassiekers' uit de 'free jazz' (Ornette Coleman en Albert Ayler, bijvoorbeeld), 'volksmuziek' (Congolese en Cubaanse rumba, Griekse rembetika, ...) of de 'pop' (ska, rocksteady, reggae, dub, ragga, ...). Ook 'electronische' muziek kan ik wel smaken (Kraftwerk, Brian Eno, Suicide, ... maar ook jungle, minimal techno, ...). Alleen met 'hard rock' en vooral 'metal' heb ik het moeilijk. Dat is zowat de enige muziek die ik NOOIT spontaan zal opzoeken. Dan nog liever 'schlagers', echt waar.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overigens is het wel leuk te vernemen dat er nog méér forummers graag met een instrument bezig zijn.
Veel speelplezier aan allen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Djimi ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |