![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alice, meer moslima's worden hooggeschoold. Kom mij niet vertellen dat het lompe trienen blijven en hun eigen wil niet kunnen verzilveren. |
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Keuze van verzorger is nochtans een patiëntenrecht ...
Citaat:
http://www.health.fgov.be/EMDMI/nl/W...tenPatient.htm
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 februari 2008 om 23:37. |
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
|
Niet waar. In het westen komen meer scheidingen voor bij niet-gearrangeerde huwelijken. Bij vrije partnerkeuze dus ...
|
|
|
|
#44 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
vrije partnerkeurze impliceert de vrijheid om uit elkaar te gaan. |
|
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie zijn partner zélf mag kiezen mag ook zelf kiezen om ervan te scheiden.....en andersom....
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ofwel wordt alle discriminatie aangepakt ofwel laat men ze allemaal toe. Probleem in dit geval er vaak uitgerekend op momenten is dat er enkel een dokter van wacht aanwezig is dat een aantal kinderen persé op de wereld willen komen. Ik vind het een schande dat op zo'n moment het leven van vrouw én kind op het spel wordt gezet terwille van een religieuze overtuiging. Dit is even schandelijk als een Jehova getuige die zijn kind liever laat sterven dan het door middel van andermans bloed te laten verderleven.
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik herinner mij een discussie op dit forum tussen Superstaaf en Ibeke, een universiteitsstudente. Ze gaf uiteindelijk zelfs toe dat ze ook hier achter de invoering van de doodstraf volgens islamitisch recht zou staan.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 februari 2008 om 19:28. |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#50 | |
|
|
Citaat:
Ik ben zelf dus absoluut geen voorstander van al die zogenaamde antidiscriminatiewetten omdat ze wel eens durven leiden tot extra nadelen van de groepen die men door de wet poogde te beschermen en ook omdat ik geen respect van u hoef als u mij dat enkel geeft omdat u daartoe verplicht bent bij wet, uitholling dus. Bovendien zou ik wel eens willen weten hoe men al die wetten precies zal controleren in de praktijk en leidt het slechts tot nadelen, bv toegepast op het vacaturevoobeeld wat u aanhaalt: bepaalde beroepen zijn nu eenmaal meer geschikt voor een man of vrouw omdat beide sowieso niet gelijk zijn. Dat men niet id vacature mag zeggen dat de voorkeur daar uiteindelijk naar uitgaat/dat het meest aangewezen lijkt leidt tot tijdverspilling van de sollicitant van het andere geslacht en het bedrijf. [Eigenlijk ben ik gewoon tegen elke vastlegging van wetten, zoals je misschien al wel eens in één van mijn posts kon lezen.] Zelf heb ik nog nooit een mannelijke dokter de deur gewezen, maar ik kan je verzekeren dat ik toen ik laatst in een ziekenhuis was met twee vrouwelijke artsen rondom me er niet mee kon lachen dat de derde die arriveerde een man bleek te zijn en niemand het nodig vond om dat even op voorhand aan te te kondigen. Op dat moment leek het me een beter idee in het vervolg te komen met een hoofddoek op, omdat de meeste mensen wel weten dat zulke zaken over het algemeen gevoeliger liggen bij Moslima en men dus eerder geneigd zal zijn naar de wenselijkheid te informeren, of dat veronderstel/hoop ik toch. Mijn "protest" tegen mannelijke dokters uit zich meestal door te doen alsof ik doof ben bij het horen van het bevel 'kleed u volledig uit'. Ze beantwoorden dat door te doen alsof ze blind zijn en me gewoon te onderzoeken door mijn kleren heen. Dat blijkt meestal ook te gaan. Bovendien weet ik niet waarom er wordt gesproken van een levensbedreigende situatie. Ja er kunnen complicaties ontstaan die potentieel levensbedreigend kunnen zijn bij de bevalling. Maar er zijn al genoeg kinderen ter wereld gekomen zonder dat er nog maar in de verste verte een dokter bij te pas kwam. Iemand die weet wat te doen in die situatie is meestal al voldoende. Het is tenslotte sowieso toch de moeder die het zware werk moet doen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 februari 2008 om 23:26. |
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Minister
|
Eerlijk gezegd geef ik toch ook wel de voorkeur aan vrouwelijke dokters en zeker aan vrouwelijke gynaecologen. Bij mijn laatste bevalling had ik dan ook het geluk om enkel door vrouwelijke dokters omringd te zijn. Door omstandigheden waren er zelfs twee artsen, een vroedvrouw en een stagiaire aanwezig bij die bevalling.
Het was dan ook een thuisbevalling. Dus een tip voor de moslims... regel een thuisbevalling dan weet je zeker wie er erbij zal zijn. (tenzij er iets helemaal mis gaat en je toch naar het ziekenhuis moet) |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
dus als ik het goed begrijp dan lijkt me die vermeende 'discriminatie' vooral gepleegd door vrouwen en zijn de mannelijke dokters en verpleegkundige er de dupe van
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
|
Citaat:
Helemaal geen discrimininatie, puur het uitoefenen van een patiëntenrecht.
|
|
|
|
|
#54 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Minister
|
Ik kan begrijpen dat men bij een spoedopname niet kan kiezen of er een vrouwelijke of mannelijke dokter aanwezig is. Maar voor zover mogelijk mag ik toch wel zelf beslissen wie er zijn vingers in mijn vagina steekt zeker? En als ik liever zo'n onderzoek door een vrouw laat doen dan is dat mijn goed recht en heeft dat niets met discriminatie te maken.
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus is het ook discriminatie als men een mannelijke dokter weigert, niet op basis van zijn kennis maar louter omdat hij van het mannelijk geslacht is. ''De beroepsvereniging voor anesthesisten schaart zich achter de klacht en stelt zich ook burgerlijke partij. Volgens voorzitter René Heylen is dit geen religieus incident, maar een zaak van discriminatie tussen de seksen.'' ''De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd. Belgische grondwet, artikel 10 '' Alleen is het CGKR zo hypocriet daar niet tegen op te treden, waar ze dat in onderstaand geval wel deden. http://www.diversiteit.be/CNTR/NL/ra..._c_brussel.htm |
|
|
|
|
|
|
#57 | ||
|
|
Citaat:
Wat betreft je kritiek op het CGKR: ik haal uit de link die je post de volgende zin: Citaat:
Maar nogmaals, ik ben niet voor het vastleggen van allerlei regeltjes in een samenleving. Je kan onmogelijk consequent zijn. En iedere situatie moet in zijn uniekheid en context bekeken worden om ze het beste te beoordelen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 februari 2008 om 01:02. |
||
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
maar misschien kan je de post nog eens herlezen mét quotjes rond dat ene bewuste woordje en mét het voorleidende vermeend |
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
maar verder heb je wel ergens een punt hoor... dat patiëntenrecht 'botst' ergens met de anti-discriminatie wet maar dan ook alleen maar omdat die evidentie ( of dat zou het toch moeten zijn ) zo uitdrukkelijk is beschreven als regel in principe hoef je ook geen uitleg te verschaffen als je iemand anders wenst 't is pas als je toch een uitleg verschaft en die uitleg bezwaarlijk kan opgevat worden dat het een conflict kan vormen in principe is er geen verschil dan bij de keuze van een bakker ofzo Laatst gewijzigd door praha : 11 februari 2008 om 01:35. |
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
|
mij speelt het allemaal gene rol, als ze hun werk ma goed doen.
Al vind ik door een vrouw onderzocht te worden wel iets aangenamer.
|