Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2008, 20:26   #141
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het vooral stom dat het stadje Diksmuide daarmee rechtstreeks zal gelinkt worden met het Vlaams-Nationalistische of zelfs extreem-Vl.-Nat. gedachtengoed en ik vind dat héél spijtig, want Diksmuide is een mooi Belgisch stadje in West-Vlaanderen. Het heeft, net als alle andere Belgische provinciesteden ovenveel of evenweinig daarmee te maken.

Hetzelfde voor de rivier de Ijzer die zn oorsprong heeft in Frankrijk.
Oud 21 maart 2008, 21:00   #142
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar uw vlaams-nationalisme toonde het in de praktijk niet altijd.
Het Belgisch regime dat de grafzerken van vlaamse soldaten vergruisde voor wegenbouw zeker niet.
Daar ben jij niet voor verantwoordelijk;
Ik ook niet voor mogelijke fouten van mijn geestesgenoten.
Oud 21 maart 2008, 21:03   #143
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat is naast de kwestie. U draait weer rond de pot. Wat hier bedoeld wordt is dat heel die 'dodenherdenking' op Diksmuide primair (en in essentie) een katholieke dodenherdenking was, met feitelijke miskenning van de niet-gelovige gevallenen.
een beetje verdraagzaamheid tov gevallen soldaten!Niets belet vrijzinnigen om ook een herdenking te houden; Ik zou er met de nodige eebied aan deelnemen, en zou er geen discriminatie in zien.
Oud 21 maart 2008, 21:05   #144
luc broes

Standaard

Citaat:
Volgens mij bent u meer rechts dan vrijzinnig.
Wat een vreselijke beschuldiging!
Moet iedereen beantwoorden aan jouw profiel om aanvaardbaar te zijn?
Oud 21 maart 2008, 21:12   #145
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wat een vreselijke beschuldiging!
Moet iedereen beantwoorden aan jouw profiel om aanvaardbaar te zijn?
Je bent precies weer goed op dreef he Luc. =)

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 21:13   #146
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Als je pleit voor vrede, lijkt me daar geen religie op te staan en als je pleit voor meer Vlaanderen is dat niet om er een pauselijke staat van te maken.

De essentie is Vlaanderen. Als je daar achter staat, doe je niet moeilijk over die mis. Het was het gedeelte er na waar het belangrijkste gebeurde.
Als ze Vlaanderen eerst slikken sturen jullie ze daarna wel naar mis, hé?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 21:14   #147
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Moet men ook niet verwonderd zijn dat vrijzinnig links d�*�*r niet mee te maken wil hebben.
Citaat:
met feitelijke miskenning van de niet-gelovige gevallenen.
Wat een hypocrisie. Alsof je anders geen kritiek zou hebben op de IJzertoren...
Ik ben nog geen enkele linkse of vrijzinnige flamingant of pacifist tegengekomen die nét om die reden wegblijft vaan de IJzerbedevaart. De kruisvormige toren is voor jullie gewoon een stok om de hond te slaan. Doe daar toch niet zo hypocriet over!

Moeten we alle kerktorens afbreken om vrijzinnige marktkramers niet af te stoten? Moeten we alle moskeeën afbreken om de joden niet voor het hoofd te stoten? Mensen, toch... Is het nu echt zoveel moeite gevraagd om een beetje respect te tonen voor een geloof dat niet de jouwe is?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 21:18   #148
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
een beetje verdraagzaamheid tov gevallen soldaten!Niets belet vrijzinnigen om ook een herdenking te houden; Ik zou er met de nodige eebied aan deelnemen, en zou er geen discriminatie in zien.
met andere woorden, vrijzinnigen moeten katholieken op zijn katholieks onder een kruis herdenken, uit verdraagzaamheid, maar verder tellen ze niet mee en die verdraagzaamheid is wééral éénrichtingverkeer: erbij zijn "om den hoop te vergroten" dus, anders zijn de vrijzinnigen onverdraagzaam? Vlaanderen is dus geen bal veranderd sinds WO1.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 maart 2008 om 21:27.
Oud 21 maart 2008, 21:33   #149
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrijzinnigen moeten katholieken op zijn katholieks onder een kruis herdenken, uit verdraagzaamheid
Wat is het probleem om onder een kruis te komen? Heb je dan écht zo'n haat tegenover gelovigen??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 22:48   #150
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze Vlaanderen eerst slikken sturen jullie ze daarna wel naar mis, hé?
Volg eerst eens wat ik eerder gezegd heb. Los daarvan: de mis is voor de bedevaart....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 22:52   #151
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik vind het vooral stom dat het stadje Diksmuide daarmee rechtstreeks zal gelinkt worden met het Vlaams-Nationalistische of zelfs extreem-Vl.-Nat. gedachtengoed en ik vind dat héél spijtig, want Diksmuide is een mooi Belgisch stadje in West-Vlaanderen. Het heeft, net als alle andere Belgische provinciesteden ovenveel of evenweinig daarmee te maken.

Hetzelfde voor de rivier de Ijzer die zn oorsprong heeft in Frankrijk.
Allemaal de schuld van de fusies: hadden ze dat niet gedaan bleef de vlek beperkt tot Kaaskerke. Diksmuide is gelinkt aan de eerste wereldoorlog en de Ijzertoren is een symbool vanuit die tijd. Ze konden hem moeilijk ergens in Vlaams-Brabant zetten als er nauwelijks gevochten is geweest.
Oud 21 maart 2008, 22:56   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat een hypocrisie. Alsof je anders geen kritiek zou hebben op de IJzertoren...
Ik ben nog geen enkele linkse of vrijzinnige flamingant of pacifist tegengekomen die nét om die reden wegblijft vaan de IJzerbedevaart. De kruisvormige toren is voor jullie gewoon een stok om de hond te slaan. Doe daar toch niet zo hypocriet over!

Moeten we alle kerktorens afbreken om vrijzinnige marktkramers niet af te stoten? Moeten we alle moskeeën afbreken om de joden niet voor het hoofd te stoten? Mensen, toch... Is het nu echt zoveel moeite gevraagd om een beetje respect te tonen voor een geloof dat niet de jouwe is?
Ik stel historisch gewoon vast dat niet-gelovigen Vlamingen die vielen aan de IJzer niet geëerd werden op de IJzerbedevaart. Dat dus alleen de goede gevallen Vlamingen, gelovige Vlamingen waren op de bedevaartweide. Zo komt het over. En zo was ook het feitelijk. Zo was de traditie. Dat is alles wat ik vaststel. Maar dat heeft de laatste decennia steeds minder belang allemaal. Overigens, voor die kleine 4000 personen die elke jaar nog aanwezig zijn...

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 23:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 23:03   #153
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat niet-gelovigen Vlamingen die vielen aan de IJzer niet geëerd werden op de IJzerbedevaart. Dat dus alleen de goede gevallen Vlamingen, gelovigen Vlamingen waren op de bedevaartweide. Zo komt het over. En zo was ook het feitelijk. Zo was de traditie. Dat is alles wat ik vaststel. Maar dat heeft de laatste decennia steeds minder belang allemaal. Overigens, voor die kleine 4000 personen die elke jaar aanwezig zijn...
Dat is gewoon onzin. Er werd (ik ga al jaren niet meer) nooit over de levensovertuiging van de frontsoldaten gesproken. Het ging vooral over de Vlaamse frontsoldaten, vooral door het totaal gebrek aan respect van de Belgische overheden uit die tijd, en in nagedachtenis van die fronters. Er was enkel de traditie dat er voor de bedevaart een mis werd opgedragen waar je vrij was om die al dan niet bij te wonen.

En als ik zeg dat ik al jaren niet meer ga, is dat enkel te wijten aan het barslechte bestuur van het huidige comité.
Oud 21 maart 2008, 23:10   #154
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel historisch gewoon vast dat niet-gelovigen Vlamingen die vielen aan de IJzer niet geëerd werden op de IJzerbedevaart. Dat dus alleen de goede gevallen Vlamingen, gelovigen Vlamingen waren op de bedevaartweide. Zo komt het over. En zo was ook het feitelijk. Zo was de traditie. Dat is alles wat ik vaststel. Maar dat heeft de laatste decennia steeds minder belang allemaal. Overigens, voor die kleine 4000 personen die elke jaar aanwezig zijn...
Ge moet dat ook bezien in die tijd he,toen was het geloof met de paplepel ingegoten en het katholiek geloof was nu éénmaal verweven met de mensen,als je aan 1000 mensen vroeg of ze katholiek waren zeiden 999 ja,en als je sneuvelde kwam er een kruis aan te pas ja,er is daarna nooit iemand komen klagen van de nabestaanden om aub dat kruis weg te halen dus jij zit daar meer mee dan zij.Tradities zijn om te koesteren ,het katholiek geloof is nu éénmaal iets van ons ,dat er ook altijd geweest is,bent u geen katholiek geen probleem het zij zo ,maar een ander geloof hoort hier ook niet,en zeker niet toonbaar.Vrijheid van godsdienst jazeker maar dan binnenshuis,ik wil hier tevens enkel kerken zien ,geen moskee geen synagoge,geen boedistische tempel enz...dat past niet in mijn leefweeld en ik erger mij er ook enorm aan.Dat het allemaal niet meer zo streng is en alles binnen de lijntjes moet is goed tot op bepaalde hoogte .Ik respecteer mensen die niet geloven maar dan moeten ze ook respect hebben voor gelovigen. Ik ben veel te laatgeboren en ben tevens conservatief dus al dat links gelul daar heb ik lak aan.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 23:21   #155
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Ge moet dat ook bezien in die tijd he,toen was het geloof met de paplepel ingegoten en het katholiek geloof was nu éénmaal verweven met de mensen,als je aan 1000 mensen vroeg of ze katholiek waren zeiden 999 ja,en als je sneuvelde kwam er een kruis aan te pas ja,er is daarna nooit iemand komen klagen van de nabestaanden om aub dat kruis weg te halen dus jij zit daar meer mee dan zij.Tradities zijn om te koesteren ,het katholiek geloof is nu éénmaal iets van ons ,dat er ook altijd geweest is,bent u geen katholiek geen probleem het zij zo ,maar een ander geloof hoort hier ook niet,en zeker niet toonbaar.Vrijheid van godsdienst jazeker maar dan binnenshuis,ik wil hier tevens enkel kerken zien ,geen moskee geen synagoge,geen boedistische tempel enz...dat past niet in mijn leefweeld en ik erger mij er ook enorm aan.Dat het allemaal niet meer zo streng is en alles binnen de lijntjes moet is goed tot op bepaalde hoogte .Ik respecteer mensen die niet geloven maar dan moeten ze ook respect hebben voor gelovigen. Ik ben veel te laatgeboren en ben tevens conservatief dus al dat links gelul daar heb ik lak aan.
Je eist duidelijk meer respect dan je zelf wil geven. Wat niet in jouw zienswijze past wordt automatisch "gelul".

Nietkatholieken krijgen dus een dhimmistatus...

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 maart 2008 om 23:25.
Oud 21 maart 2008, 23:25   #156
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Je eist duidelijk meer respect dan je zelf wil geven. Wat niet in jouw zienswijze past wordt automatisch "gelul".

Nietkatholieken krijgen dus een dhimmistatus...
Neen ik geef het respect dat ik ook krijg,dat is heel wat anders,
of men nu katholiek is of niet het zij zo ,lees eens wat beter he!En ik vind links gelul net zoals jij rechts gelul zult vinden.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 23:45   #157
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard De ijzertoren is een vredesmonument

Sinds Lionel Vandenberghe de V's vertaalde naar "Vrede, vrijheid, verdraagzaamheid" is er wat de confessionalisering betreft nog weinig aan de hand.
De Ijzertoren is in de eerste plaats een vredesmuseum, waar ook de geschiedenis van de Vlaamse Beweging vrij historisch correct eer wordt aangedaan: met zijn ups en downs.

Maar voornamelijk de pacifistische kant van dit vredesmuseum dient men onder ogen te zien, en de Ijzerbedevaart als een pacifistische manifestatie is belangrijk om vanuit voornamelijk dat standpunt te worden bekeken.

Het is dus op dit ogenblik voor niet-nationalisten en niet-regionalisten belangrijk om er een symbool in te zien van een evoluerend, steeds democratischer wordend Vlaanderen.

Nadat de fasco's eruit geschopt werden, nadat er verschillende multiculturele muziekfestivals doorgingen is het gewoon een interessant museum, en een goede bron om de geschiedenis van Vlaanderen te gaan doormaken.
En de IJzerbedevaart zelf? Afvoeren en vervangen door "Ten Vrede"!

Dit festival heeft de facto al de IJzerbedevaart vervangen, waarom men dit corifee niet gewoon afvoert alvorens er nog alleen maar een paar pippo's rondlopen is me al jaren een raadsel.

Ten Vrede trekt trouwens al jaren meer volk dan de IJzerwake...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 21 maart 2008 om 23:50.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 07:06   #158
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ook naar een moderatieaccount aan het vissen?
Dat zou straf zijn voor iemand die een dubbelnick heeft van een permanent gebande.
Oud 22 maart 2008, 09:45   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat is gewoon onzin. Er werd (ik ga al jaren niet meer) nooit over de levensovertuiging van de frontsoldaten gesproken. Het ging vooral over de Vlaamse frontsoldaten, vooral door het totaal gebrek aan respect van de Belgische overheden uit die tijd, en in nagedachtenis van die fronters. Er was enkel de traditie dat er voor de bedevaart een mis werd opgedragen waar je vrij was om die al dan niet bij te wonen.

En als ik zeg dat ik al jaren niet meer ga, is dat enkel te wijten aan het barslechte bestuur van het huidige comité.
En die AVV-VVK staat toevallig op de toren neem ik aan. Een beetje serieus als het kan.

Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2008 om 09:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 09:49   #160
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Sinds Lionel Vandenberghe de V's vertaalde naar "Vrede, vrijheid, verdraagzaamheid" is er wat de confessionalisering betreft nog weinig aan de hand.
De Ijzertoren is in de eerste plaats een vredesmuseum, waar ook de geschiedenis van de Vlaamse Beweging vrij historisch correct eer wordt aangedaan: met zijn ups en downs....
Alle respect voor 'nooit meer oorlog';
Maar de IJzertoren stond en staat ook voor vlaams zelfbestuur.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be