Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2008, 19:30   #21
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ja, het is verantwoord, maar ge moet wel zeker zijn dat ge met genoeg zijt. Het moet gedaan zijn met die journalisten, trollen, banken en politici. Ze zuigen ons uit. We moeten terugzuigen.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 19:42   #22
Sante
Partijlid

Standaard

Don't hold when a warning is enough,
Don't maim when holding is enough,
Don't kill when maiming is enough,

Iets in die trant, in een ver verleden ooit eens gelezen. Ik vind het nog steeds een goede houding maar je moet wel erg stevig op je benen staan om zoiets toe te passen. Moorden/verminken is altijd gemakkelijker. Nu spreken we over pre-emptive strikes, dieven neerknallen en hah... moordernaars die nooit zullen terechtstaan... . Mijn 5 cent.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 19:46   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Geen mes nemen, telescopische matrak is veel gemakelijker te gebruiken, en maakt minder vlekken ( meestal ).....euh...heb ik van horen zeggen natuurlijk
telescopische matrak is geklasseerd als "oorlogswapen", (zoals ook een boksijzer trouwens) gegarandeerd verboden wapendracht: zelfs het bezit thuis is gereglementeerd.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 19:57   #24
artisjok
Banneling

Standaard

Iedereen heeft het recht om lijf en leden te verdedigen.
Als er iemand voor je ogen in elkaar wordt geklopt, zal je toch wel deze mens in nood helpen en proberen tussenkomen?
Ik begrijp de oproep dan ook niet "recht in eigen hand nemen" "gespuis hard aanpakken"
Hoe herken je dat "gespuis"? Hebben ze een etiket op hun voorhoofd?
Als je met een mes wil rondlopen op straat, pas op dat je jezelf niet verwondt.
Pas op dat je geen groter gevaar wordt dan het gevaar dat je wil bestrijden.

Laatst gewijzigd door artisjok : 3 april 2008 om 19:58.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 20:05   #25
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hoe herken je dat "gespuis"? Hebben ze een etiket op hun voorhoofd?
Is er hier IEMAND die het antwoord weet?
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 20:18   #26
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Geen mes nemen, telescopische matrak is veel gemakelijker te gebruiken, en maakt minder vlekken ( meestal ).....euh...heb ik van horen zeggen natuurlijk
Citaat:
U bezit een verboden wapen
Het bezit van verboden wapens is voortaan strafbaar.
Over welke wapens gaat het ?
Artikel 3, § 1ervan de nieuwe wapenwet somt de verboden wapens op. Het gaat voornamelijk over wapens die reeds verboden waren onder de oude wet :
- wapens ontworpen voor uitsluitend militair gebruik, waartoe ook de automatische vuurwapens behoren (zie hieronder);
- spring- en valmessen met slot (ook knipmessen of stiletto's genaamd), vlindermessen, werpmessen, werpsterren (ook shuriken genaamd), boksbeugels;
- blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp (bijvoorbeeld een mes verborgen in een gordel of pen);
- degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;
- elektroshockwapens;
- allerhande spuitbussen (sprays) voor « zelfverdediging »;
- knotsen en wapenstokken (ook knuppels of matrakken genaamd);
Bron=> Staatsblad
Dus, gewoon verboden (ipv oorlogswapen" zoals ik nog dacht)=> geen vergunning mogelijk, tenzij je flik bent, voor je reglementaire matrak dan: daarom het succes van de grote Maglite bij nachtwakers etc.

deze is 19-1/2 inches (50 cm) lang:
http://maglitesales.com/maglitestore...shlight-S6D016

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2008 om 20:42.
Oud 3 april 2008, 20:22   #27
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
Indien iemand getuige is van zinloos geweld op trein, tram of bus, mag die dan (liefst met enkele mannen tegelijk) tegen de aggressors zwaar geweld gebruiken? Is dat geoorloofd? Of zijn daar ethische bezwaren tegen?

Ik heb alleszins geen bezwaren. Het wordt dat wij, burgers, onze tanden eens laten zien, in plaats van ons steeds te laten doen en kapotslaan.

Ik roep niet op om als eerste geweld te gebruiken, maar ik vind dat men zich mag verdedigen. Blijkbaar schrikt zelfs een politie-badge niet meer af. Dan mogen wij het recht in eigen handen nemen, vind ik.

Als ik nog ga shoppen in A'pen, zal ik een serieus mes op zak hebben. Dat heeft meer overtuigingskracht dan een badge.
Met een mes op zak zal de rechter je zeker veroordelen.
Oud 3 april 2008, 20:42   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Dus alle initiatieven van geweld moeten in de kiem gesmoord worden, wat nu zal gebeuren.

Dat zeggen ze al zoveel jaren.

Trouwens, de poco's zeggen al zoveel jaren dat het enkel om een gevoel gaat en dat het VB dat aanwakkert.
En kijk, nu dat ze er niet meer naast kunnen kijken moeten ze gegeneert toegeven dat het VB toch gelijk had.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 20:46   #29
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat zeggen ze al zoveel jaren.

Trouwens, de poco's zeggen al zoveel jaren dat het enkel om een gevoel gaat en dat het VB dat aanwakkert.
En kijk, nu dat ze er niet meer naast kunnen kijken moeten ze gegeneert toegeven dat het VB toch gelijk had.
Inderdaad: er is altijd geweld en vandalisme geweest, 40 of 50 of 100 jaar en langer geleden ook al. Iedereen wist het, iedereen lette gewoon wat op en niemand voelde zich onveilig. Het VB maakt er al jaren lawaai over, alsof het een nieuw verschijnsel was met het resultaat dat men zich onveilig voelt... onveiliger t.ov. een ideale wereld dan wel.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2008 om 20:50.
Oud 3 april 2008, 20:47   #30
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dus, gewoon verboden (ipv oorlogswapen" zoals ik nog dacht)=> geen vergunning mogelijk, tenzij je flik bent, voor je reglementaire matrak dan: daarom het succes van de grote Maglite bij nachtwakers etc.

deze is 19-1/2 inches (50 cm) lang:
http://maglitesales.com/maglitestore...shlight-S6D016
Bedankt voor de tip. Kom hier dat ik u
Oud 3 april 2008, 20:50   #31
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad: er is altijd geweld en vandalisme geweest, 40 of 50 of 100 jaar geleden ook al. Het VB maakt er al jaren lawaai over, alsof het een nieuw verschijnsel was.
Het IS een nieuw verschijnsel dat het
- zo extreem wordt bij - - (de moord op Mombaerts)
- zo jonge gasten en - - (dader was 13)
- zo overvloedig voorkomt - - (het is praktisch alle dagen wat)

Of niet?

Laatst gewijzigd door floppy : 3 april 2008 om 20:51.
Oud 3 april 2008, 20:50   #32
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Het bezit van verboden wapens is voortaan strafbaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Met een mes op zak zal de rechter je zeker veroordelen.
Dat kan niet waar zijn. In dat geval zouden ze er in steden als Brussel, Antwerpen, Gent... dagelijks enkele tienduizenden moeten oppakken.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 3 april 2008 om 20:53.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 20:52   #33
filosoof
Banneling

Standaard

de 6-cell Maglite is de zaklamp van nachtwakers, maar in een betoging of op de bus zou ik er toch mee opletten. (en thuis is het normaal dat je een hamer hebt) je kan die Maglite maar verantwoorden in bepaalde omstandigheden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2008 om 20:55.
Oud 3 april 2008, 20:57   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dat kan niet waar zijn. In dat geval zouden ze er in steden als Brussel, Antwerpen, Gent... dagelijks enkele tienduizenden moeten oppakken.
Laat daar maar méér dan drie nullen weg.
Oud 3 april 2008, 21:01   #35
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: er is altijd geweld en vandalisme geweest, 40 of 50 of 100 jaar en langer geleden ook al.

Het enigste echt geweld dat vroeger voorkwam was een vechtpartij in een café tussen een paar zatten.
Maar je kon wel op een bus of tram stappen zonder dat je je moest afvragen ...kom ik wel heelhuids van die bus/tram?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 21:02   #36
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Het IS een nieuw verschijnsel dat het
- zo extreem wordt bij - - (de moord op Mombaerts)
gebeurde vroeger ook en niet minder "extreem"
Citaat:
- zo jonge gasten en - - (dader was 13)
gebeurde vroeger ook
Citaat:
- zo overvloedig voorkomt - - (het is praktisch alle dagen wat)
gebeurde vroeger ook, maar toen stond het op pag 12 in de krant, nu op pag 1
Citaat:
Of niet?
niets nieuws dus
Oud 3 april 2008, 21:03   #37
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien iemand getuige is van zinloos geweld op trein, tram of bus, mag die dan (liefst met enkele mannen tegelijk) tegen de aggressors zwaar geweld gebruiken? Is dat geoorloofd? Of zijn daar ethische bezwaren tegen?
Of het geoorloofd is, weet ik niet, maar ethisch verantwoord is het gebruik van gepast tegengeweld wel.

Wat is gepast tegengeweld zult u zich afvragen.
Welnu, dat is, om het bovenstaande voorbeeld maar eens aan te halen, het gespuis helemaal compleet mol stompen en schoppen zodat elk eventueel gevaar voor herhaling voor de volle 100% geëlimineerd is totdat de mannen en vrouwen in het blauw eens de tijd hebben om te kijken wat er aan de hand is (geweest).

TIP: ga direct op het leiderstype van zo'n groepje af en knap hem/haar grondig op. De rest van zo'n groepje zal dan meestal snel het hazepad kiezen.
Voer vervolgens de nodige ver- en herbouwingswerkzaamheden aan zijn/haar aaangezicht uit, eventueel gevolgd door een knietje en een goed geplaatste elleboogstoot op de solar plexus. Staat de agressor dan nog overeind wil een gerichte tik op beide sleutelbeenderen ook helpen. Biedt dat geen afdoende soelaas, dan gaat u door met schoppen en slaan totdat de agressor op de grond ligt en niet meer beweegt.

Deze methode heb ik reeds enkele malen met succes in soortgelijke situaties toegepast, en vreemd genoeg lopen deze zogenaamde "jongeren" tegenwoordig een blokje om, en jawel, hebben ze respect voor deze boze meneer die niet met zich laat sollen.

Laatst gewijzigd door Vuyschthaemert : 3 april 2008 om 21:05.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 21:06   #38
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
niets nieuws dus
Daar blijken heel wat mensen anders over te denken:

http://www.standaard.be/meningen/for...forumId=570475

En dat zijn dan nog de progressieve bourgeois van De Standaard. Ik zal hier maar geen link plaatsen naar de fora van het Nieuwsblad en Het Laatse Nieuws.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 3 april 2008 om 21:08.
Oud 3 april 2008, 21:10   #39
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ik bedoel dan ook als je in een gevecht, ook om je te verdedigen, iemand zou neersteken.
Dan krijg je zeker een douw voor verboden wapenbezit.
Oud 3 april 2008, 21:16   #40
Rob Roy
Minister

Standaard De brave Vlaming krijgt er genoeg van

http://www.standaard.be/meningen/for...forumId=570475

Citaat:
Denkt u dat het veiligheidsplan van De Lijn de agressie op bussen zal stoppen?
03/04/2008

Een 62-jarige politieman raakte dinsdagavond zwaar gewond na een gewelddadig incident met jongeren op een bus van De Lijn in Antwerpen. De Lijn rolt de volgende weken een groots veiligheidsplan uit om incidenten op de bus te voorkomen: camera's, extra controleurs en een 'tweede man' op risicolijnen. Denkt u dat die maatregelen de agressie op onze bussen zullen doen ophouden?

Archief :
03/04/08: Vier incidenten in tien dagen tijd
03/04/08: Politieagent zwaargewond na geweld op bus
03/04/08: Politieagent krijgt zware klappen op bus De Lijn
02/04/08: Politieman in ziekenhuis na incident op bus in Antwerpen
02/04/08: 'Streng optreden tegen agressie op bus'
reageer

REEDS ONTVANGEN REACTIES

STRAF (KAREL VANORMELINGEN - 03/04/2008)

ER ZIT MAAR EEN DING OP STRENGERE EN EFFECTIEVE STRAFFEN

Rechtsstaat (Luc Meeusen - 03/04/2008)

Zaterdag rond middernacht nam ik in Brussel de trein naar Antwerpen. Net voor de stop in Mechelen kwam de controleur langs. Enkele jongeren die in mijn buurt zaten en die kennelijk in Mechelen zouden uitstappen - zij hadden kennelijk pech dat de controleur net iets te vroeg kwam - hoorde ik antwoorden dat zij 'hun kaartje verloren hadden'. Op één enkele treinrit van een kwartier lijkt me dat erg o...

Nee, het is dwijlen met de kraan open... (Ben Dreesen - 03/04/2008)

zolang men het prbleem niet aan de basis oppakt. Al het vele geld is boter aan de galg. Men moet die enkele honderden criminelen oppakken. Waarom grote veiligheidsmaatregelen nemen die gericht zijn op alles en idereen terwijl het probleem door enekelen wordt veroorzaakt? Indien criminelen in een asielprocedure zitten dan moeten ze meteen terug gestuurd worden. In het andere geval moet men een afdo...

Het land uitgooien (jef goedleven - 03/04/2008)

Er was een tweede man, en die is bijna doodgeklopt. Dus dat zal niet helpen. Mischien een zestal man per bus mee laten reizen. Maar dat wordt wat duur vrees ik. Er blijft maar één zaak over: Buiten gooien met ouders,kinderen, grootouders, kleinkinderen en overige familieleden en NOOIT, maar dan ook NOOIT meer binnenlaten.

Geen veiligheidsplan zonder harde sancties voor het krapuul. (Alexandre Vandamme - 03/04/2008)

Die lafaards die onze gastvrijheid misbruiken en in bende vreedzame reizigers molesteren moeten uiteraard voor de strafrechter gedaagd worden. Ik ken maar een straf die in evenredigheid is met het gepleegde misdrijf. Drie jaar legerdienst in een strafbataljon gelegerd in Afghanistan of Irak. En laat ze daar maar in de gevaarlijkste oorlogszone's hun agressiviteit leren controleren. Uiteraard kan e...

OPLOSSING (francis de brabanter - 03/04/2008)

De allochtone herrieschoppers onmiddellijk , samen met gans hun familie, de belgische nationaliteit ontnemen, en onmiddellijk naar hun oorsprongland terufsturen met het eerste vrijgekomen vliegtuig van ons belgisch leger of met een huurvliegtuig, dit natuurlijk op de kosten van de families. Bekgië is geen land waar kriminelen thuis horen.

Ja, goed idee, zolang (H. van 't Heden - 03/04/2008)

deze extra controleurs ook deskundig opgeleid zijn in het afweren van klappen en er de nodige fysiek en stamina voor hebben. Zoals hieronder opgemerkt, zullen extra controleurs het probleem van agressie niet oplossen. Maar ik zie niet in waarom het inzetten van extra controleurs een grondig onderzoek van dit straatgeweld in de weg moet staan. Dat moet wel op EU niveau gebeuren, want ook in Duits...

dweilen met kraan open (M G - 03/04/2008)

Men promoot het openbaar vervoer .probeer maar eens een rustig trajeck te vinden waar jongeren de boel niet verzieken , dat was vroeger niet waar toen er nog opvoeding , en straffen waren .Trouwens draai de geldkraan dicht voor al wat hier binnenkomt en niet naar school wil of niet wil werken .dat is de enige manier , Wij moeten maar eens vijf minuten op het voetpad staan om boodschappen uit te la...

politieman (willy de deken - 03/04/2008)

Proficiat voor de moedige politieman, hopelijk word zijn voorbeeld in de toekomst nog gevolgd. Zware straffen voor de misdadigers!!

Laat ons dat toch al hopen! (Jozef Cassiers - 03/04/2008)

Ik woon in Antwerpen en ik maak dagelijks gebruik van het openbaar vervoer. Zelf heb ik nog nooit zulke toestanden meegemaakt, wel zo nu en dan van die ettertjes die blijkbaar enkel kunnen roepen of van dat uitschot dat denkt dat heel de bus hun bedenkelijke muziek goed vindt. Er moet niettemin iets gedaan worden aan deze toestanden. Maar wat wil je? Als een jongen erin slaagt om op de bus ongestr...

Het taboe doorbroken (Ludo de Lange - 03/04/2008)

Blijkt nu dat de agressors Joegoslaven en dan nog politiek vluchteling zijn die al blij mogen zijn hier opgevangen te worden. Iedereen dacht dat het weer Marokkaanse jonge criminelen waren net zo als bij Joe van Holsbeeck waar het Romano zigeuners waren . Om het taboe te door breken zou bij de notering en melding van criminele daden via media altijd ipv gewoon jongeren ook hun(gewezen) national...

Waar staat 'links' met zijn tolerantie ? (Guy Van Hoof - 03/04/2008)

Het gaat dus om 'politieke vluchtelingen'... In het land van herkomst plunderen en moorden, kortom terroriseren. Nu ze naar hier 'gevlucht' zijn, zetten ze hun praktijken voort, maar dan financiëel geruggesteund door allerlei steun van o.m. het OCMW. Zijn ze echter opgepakt en worden ze voor 'verlichte' rechters gebracht, komen ze er van af met hoogstens een werkstrafke, denk aan de moord op De Mo...

Wat is 'agressie', en wie pleegt het? (Germain Schippers - 03/04/2008)

Het veiligheidsplan kan de agressie niet stoppen, in het beste geval(en hopelijk) verminderen. Maar wanneer stopt de agressie van het personeel van de 'Lijn', in de vorm van al dan niet spontane stakingen en werkonderbrekingen??? Een nieuwe cultuur en een goed voorbeeld bij het personeel van de 'Lijn' zelf kan ook verminderd werken!

Federalisme? (Jan Neef - 03/04/2008)

Als men ziet dat 67% van de Vlamingen vóór samenvallende verkiezingen zijn kan men enkel vaststellen dat men nog steeds niet goed weet wat 'federalisme' juist inhoud. In triestig, toch?

De daders ... (J Van Lare - 03/04/2008)

... de daders zouden alochtone jongeren zijn . Hoe kan dát nou ? Wie had dát geda

Edmund Burke (Stephan Dhaene - 03/04/2008)

'All that is required for evil to prevail is for good men to do nothing.' We moeten gezamelijk dit soort tuig HARD aanpakken op de plaatsen waar het leed zich voordoet. Dit kan helpen, al de rest is water under the bridge.

Guido Demoor vs. Redouan Siti (Stephan Dhaene - 03/04/2008)

Zoals we nog allemaal weten kan Guido Demoor het niet meer navertellen. Maar Redouan Siti en zijn kompanen lopen vrij rond, hop naar de volgende bus! Redouan Siti, de dader die de fatale schop toebracht, werd op 28 juni 2006 door de correctionele rechtbank van Antwerpen tot twee jaar cel en een geldboete aan de burgerlijke partijen veroordeeld. Het Openbaar Ministerie had 5 jaar gevraagd maar de ...

Neen. (Marc Depuydt - 03/04/2008)

Kort op de bal spelen. De boefjes na hun veroordeling het vliegtuig op naar het oude moederland, belg of niet. Het zou vlug gedaan zijn denk ik.

Edith (Erik Vandeweerdt - 03/04/2008)

Had de politie agent soms geen zwak hart?

Racistische moordpoging door allochtonenmaffia! (Rob Lemeire - 03/04/2008)

De media heeft toch wel een zeer vreemde manier van rapporteren. Elk scheldwoord van autochtoon naar allochtoon wordt meteen als 'racistisch' gebrandmerkt, maar in dit geval gaat het duidelijk over een moordpoging op een autochtone politieman door een georganiseerde allochtonenbende - en het gaat over een 'incident'? Hoe kan men anders verklaren dat een busincident, begonnen met enkele agressieve ...

als men wil voorkomen (denis dujardin - 03/04/2008)

dat het electoraat nog verder naar het verre rechts schuift, dan zal men DRINGEND, keihard moeten optreden tegen dit soort gewetenloze schoftjes. Boodschap aan links. Opkomen voor de gewone man betekent ook: veiligheid bieden aan die gewone man. Wanneer gaan ze dat eindelijk eens begrijpen?

U schreef : ... (J Van Lare - 03/04/2008)

... U schreef : 'Wanneer gaan ze dat eens begrijpen ?'. Antwoord : Hoopt U daar nog op ? Wist U niet 'dat ze gediscrimineerd worden, meneer' ? ...'dat ONS integratiebeleid gefaald heeft, meneer' ? ...'dat ze een tweede kans moeten krijgen, meneer' ? ...'dat men minderjarigen niet mag opsluiten, meneer' ? ...'dat hun gemeenschap gestigmatiseerd wordt, meneer' ?

Ik vroeg me al af (Sven Vankrunkelsven - 03/04/2008)

waar ze bleven, degenen die de discussie over het veiligheidsprobleem weer gingen verengen tot een ideologisch links-rechtsdebat waar geen uitkomen aan is.

wat gaat die tweede man doen? (Geert Weymeis - 03/04/2008)

We kunnen bij dit incident in Antwerpen toch die agent als de fameuze tweede man beschouwen, nee? Binnen een aantal maanden zal er wel een incident zijn waar de tweede man door een groepje beesten in elkaar geslagen wordt. Het probleem ligt bij het gerecht. Wat ze zouden moeten doen is dat crapuul naar een serieus heropvoedingsgesticht sturen en hun ouders financieel breken. Maar nee, het zal we...

Of erger nog (Stephan Dhaene - 03/04/2008)

Je wordt als politieman beticht van racisme en vliegt zelf de gevangenis in terwijl justitie dit soort tuig ongemoeid laat! Ik zou er geld voor geven om de verborgen agenda van justitie te kennen.

starf ze zwaar (e de strooper - 03/04/2008)

Een zware straf, die deze 'jongeren' echt raakt. Zet ze onder ELEKTRONISCH TOEZICHT gedurende enkele jaren, verplicht ze een opleiding te volgen of schakel ze in in knelpunt beroepen zoals reinigingsdienst, graafwerken ed. en laat ze daar werken tot elke schade die ze aanrichtten betaald is. Laat ze voelen dat er in onze maatschappij geen plaats is voor gewelddadige beestigheden.

Schoolplicht (Gunter Dewitte - 03/04/2008)

Het probleem zit veel dieper. Zolang jongeren van vreemde origine de schoolplicht, welke in Vlaanderen bestaat, aan hun laars lappen, zullen ze blijven rondhangen in de stad. En zo blijft de vicueuze cirkel bestaan want door het ontbreken van een degelijke opleiding/opvoeding is hun huidige en toekosmtige situatie uitzichtloos. Zij maken van de stad een jungle en camera's zullen daar weinig aan ve...

Leereplicht (Ludo Vanstipelen - 03/04/2008)

Helaas Gunther is er in Belgie geen schoolplicht maar enkel een leerplicht.Dat betekent simpelweg dat je wel moet leren maar dat hoeft niet op school.JA, helaas.

Het is (Erik Vandeweerdt - 03/04/2008)

Paasvakantie.

Ontradend effect (Hugo Schepens - 03/04/2008)

Ik meen te weten dat met name in Duitsland de mogelijkheid bestaat om recidiverende criminele jongeren van buitenlandse nationaliteit samen met hun ouders naar hun land van oorsprong terug te sturen, zelfs indien de jongeren in Duitsland geboren zijn. Een ander alternatief zou zijn om met Marokko ('allochtonen' slaat in 95% van de gevallen op Marokkanen - gek dat andere allochtonen deze veralgemen...

schot in de roos . (J Van Lare - 03/04/2008)

No comment .

En wat met onze eigen... (Santa Miccichè - 03/04/2008)

jongeren dan?? Als pleegmoeder kan ik er een boek over schrijven over outochtone jongeren hun kuren!!

een samelevingscontract (Dirk Tegenbos - 03/04/2008)

Asielzoekers zouden bij aankomst beter een contract tekenen waarin staat dat zij onze wetten respecteren. Als zij zich niet aan deze convenant houden, als hun minderjarige kinderen bijvoorbeeld politieagenten in elkaar kloppen, dan worden zij bij veroordeling onmiddellijk en op eigen kosten, gerepatrieerd.

Het gaat deze keer wel (Gerd Daniels - 03/04/2008)

om ex-Joegoslaven. En ook Joe Van Holsbeeck werd ondanks de eerste berichten niet door Marokkanen neergestoken. Gaat u die ook naar Marokko 'terugsturen'?

joegoslavie (Mark Hendrickx - 03/04/2008)

het vroeger joegoslavie is bij mij weten nu EU ... dus terug sturen haalt niets uit .. vrij verkeer van burgers nietwaar

Marokko (Erik Vandeweerdt - 03/04/2008)

Werkt niet samen, de gekende dader van de moord op Sabbe wordt zelfs met rust gelaten..

Het is een stap in de goede richting (De Rode Willem - 03/04/2008)

De lijn als openbaar vervoer doet haar best om het crapuleuze gedrag van enkelen binnen de perken te houden en de overlast voor chauffeurs en passagiers te beperken. Maar of het voldoende zal zijn weet ik niet. Trouwens in een democratie is er toch een democratisch aanvaarde instelling die de openbaar orde moet bewaken ? Die een democratisch aanvaard monopolie bezitten om eventueel met geweld de r...

Agressie op bussen (jeanine coolsaet - 03/04/2008)

Probleem is dat zulke jongeren minimaal gestraft worden en zeker niet in verhouding tot de gepleegde misdrijven. Zolang de rechters geen zwaardere strafen uitspreken zullen zij blijven denken dat alles toegelaten is, en waarom niet, was riskeren zij : een vermaning of hoogstens een maand opsluiting in een jeugdinstelling. Het spijt mij, maar hiertegen is een enkel middel opgewassen nultolerantie...

Schoolplicht (Gunter Dewitte - 03/04/2008)

Het probleem zit veel dieper. Zolang jongeren van vreemde origine de schoolplicht, welke in Vlaanderen bestaat, aan hun laars lappen, zullen ze blijven rondhangen in de stad. En zo blijft de vicueuze cirkel bestaan want door het ontbreken van een degelijke opleiding/opvoeding is hun huidige en toekosmtige situatie uitzichtloos. Zij maken van de stad een jungle en camera's zullen daar weinig aan ve...

Veiligheidsplan versus criminele jongeren (Alexandre Vandamme - 03/04/2008)

De jongeren (?) die de 62 jarige politieman naar het leven stonden vertonen een crimineel patroon. De daders de gestrengheid van de wet ervaren om nog een kans te maken in onze maatschappij. Naar verluidt is er minstens een volwassen (19 jaar) in de groep dat gratuite geweld pleegt al dan niet racistisch geïnspireerd. Onduldbaar. Zulk krapuul hoort thuis in een gevangenis voor zware criminelen. El...

Het is erg (Luk Biesemans - 03/04/2008)

Dank u, Mr Meyvaert. Krapuul dat zoiets doet-eender welke kleur of origine- moet zwaar gestraft worden.Nu weten ze dat er toch niets gebeurt. Als we onszelf beschermen zijn we racisten,alsof er op misdaad een kleur staat. Maar we moeten eerlijk zijn: wéér waren het 'allochtonen'.Ocharme een maatschappij die zichzelf niet verdedigt. Ocharme mensen die andere mensen willen helpen.

De directie van De Lijn treft schuld ! (Fred De Cock - 03/04/2008)

De Lijn, gratis transportdienst van SPa, heeft aandacht voor de onveiligheid van de werkplek van hun werknemers en de veiligheid van de reizigers. In het glossy jaarverslag 2006 (niet nodig om elk jaar een verslag te hebben) staan op pagina 17 twee zinnen over de aankondiging van een veiligheidsplan. En wat is dat plan? Welnu, zwijgen en ne camera in de bus. Er zal extra veiligheidspersoneel op...

Opvoeding (Marc Vanouplines - 03/04/2008)

Voor wanneer eindelijk eens een betoging van eerbare, belastingbetalende burgers die het beu zijn om te zien dat een steeds groter deel van die belastingen moet gebruikt worden om te proberen de dagdagelijkse, allernormaalste veiligheid te garanderen? Miljoenen Belgische burgers die (nog) opgegroeid zijn met ouderwetse, strenge waarden en normen en die: • geen bewakingscamera's nodig om zich te g...

Mooi voorstel (M G - 03/04/2008)

Zeg ik ook al lang , Maar dat zal wel in de kiem gesmoord worden .Teveel verloedering .Het is te laat men doet al vele jaren de ogen en oren dicht , ooit zal het anders zijn maar niet zonder geweld want dat is de norm aan het worden .En voor fatsoenlijke mensen is het ondraaglijk hoe alles slechter wordt.Nooit kan je zorgeloos weggaan waar veel bendejongeren lopen

agressie (Marc Vanouplines - 03/04/2008)

Voor wanneer eindelijk eens een betoging van eerbare, belastingbetalende burgers die het beu zijn om te zien dat een steeds groter deel van die belastingen moet gebruikt worden om te proberen de dagdagelijkse veiligheid te garanderen? Miljoenen Belgische burgers die (nog) opgegroeid zijn met ouderwetse, strenge waarden en normen, hebben geen bewakingscamera's nodig om zich te gedragen, vinden dat ...

NEE (Jan Deman - 03/04/2008)

Het feit dat er overal veiligheidsplannen nodig zijn tegen agressie, criminaliteit enz... wijst er enkel op dat het 'linkse beleid' voor een zieke maatschappij heeft gezorgd door het ons opgedrongen 'begrip-tolerantie-verdraagzaamheid' enz... denkbeeld. We hebben het ver gebracht ! Democratie, laat me lachen, moest er echte democratie zijn had het nooit zover gekomen.

Onrust! (jo pattyn - 03/04/2008)

Alle bijkomende maatregelen zijn welkom uiteraard.Maar ik verschoot in m'n koffie vanmorgen toen de beste vriend van m'n zoon(16), dieuit een ,wat vroeger een haute bourgeoisie gezin heette,komt,doodleuk een soortement vlijmscherp Japans zwaardje uit zijn Vuittonschooltas toverde en tegen me zei'Mr.U kunt beter ook zoiets kopen voor Yannick,u hebt geen idee wat we moeten horen van al die raar gast...

Opletten geblazen met dat zwaardje! (Stephan Dhaene - 03/04/2008)

Dikwijls worden die gasten dat nog opgehitster en niet zelden sterft diegene die zich dan verdedigt met zo'n mes, door zijn eigen wapen. Het enige wat kan helpen is dat mensen van goeie wil samenklitten en opkomen tegen dit soort tuig dat tram en bus terroriseert.

alleen een pleister (Jan Symons - 03/04/2008)

Neen, ik denk niet dat een veiligheidsplan iets ten gronde zal veranderen... niet wanneer de misdaden gepleegd worden door groepen met een dergelijk gedegenereerd besef van waarden en normen. Dit is niet een opdracht voor De Lijn maar voor politie en justitie. In de eerste plaats hebben we een nultolerantie nodig, geen ontkenning van de situatie. Vervolgens mag men ook eens gaan nadenken hoe zul...

Volledig mee eens!! (Santa Miccichè - 03/04/2008)

Door mijn ervaring weet ik dat hèèl veel moet gebeuren bij sommige jongeren voorleer Justitie iets doet,(gebrek aan tijd, of plaats) tegen dat ze bij een degelijk pleeggezin geplaats worden is het in de meeste geval al te laat, dan hebben ze al een dossier dat ieder weldenkende mens zou doen verbleken. Wat de verantwoordlijkheidsgevoel betreft in dit geval, gaan volgens mijn ondervindingen sommige...

Een busincident? Nee, een moordpoging!. (Etienne Meul - 03/04/2008)

Dit zoveelste incident wijst nog maar eens hoe bepaalde groepen jonge allochtonen zich gedragen in onze maatschappij. Ze respecteren niets. En linkse media, dit is weer GEEN busINCIDENT, maar een moordpoging. En indien een Vlaming door een allochtoon bijna wordt vermoord, is dat dan geen racisme? Er moet tegen deze criminelen veel stenger worden opgetreden. Het is de mentaliteit van die kerels d...

Buiten - gewoon! (Koen Van Impe - 03/04/2008)

Bijna niet te geloven waar we nu voorstaan in België: veiligheidsagenten op het openbaar vervoer!Wat mij nog het meest verontrust is dat dit normaal bijkt te zijn zonder meer.Een samenleving met basis-disipline kan/is er niet meer dan? Als dit ziekelijk buitensporig gedrag niet zwaar afgestraft wordt vraag ik mij af wat de volgende stap wordt...2 of 3 veiligheidsagenten per bus? Welke ouders gaan ...

nultoleratie (walter dhaenens - 03/04/2008)

nultolerantie voor iedereen( zwartrijders, agressieven, illegalen..) een land zonder regels is geen beschaafd land walter D'haenens

nultoleratie (walter dhaenens - 03/04/2008)

nultolerantie voor iedereen( zwartrijders, agressieven, illegalen..) een land zonder regels is geen beschaafd land walter D'haenens

respect voor medemens (Ludo Malfait - 03/04/2008)

Volkomen akkoord met M. Meyvaert.Het is de enige manier die op langere termijn zal werken.Het is spijtig om vast te stellen maar het is alleszins een feit dat velen uit de jongere generaties niet meer beseffen dat respect voor de medemens een prioriteit is in de maatschappij en dat dit niet ongestraft kan worden overtreden.

Bootcamp (Stephan Dhaene - 03/04/2008)

Heb ooit zoiets gezien op TV van rotjochies die door hun ouders naar een Amerikaans 'bootcamp' werden gestuurd, alwaar hen orde, tucht, discipline en verantwoordelijkheid werden bijgebracht. Niet simpel, niet goedkoop, maar de resultaten waren wel verbluffend. Misschien een aanrader voor justitie om komaf te maken met dit soort crapuul? Vwb het veiligheidsplan: ik geloof er niet in. Stel dat je ...

Een strakke Lijn (Verhaeghe Jo - 03/04/2008)

Er moet inderdaad iets gebeuren. Maar blijkbaar zijn er al zoveel verschillende situaties. We moeten ons beginnen afvragen waar deze agressies telkens gebeuren en daar meer veiligheid op te zetten. Een extra man van 62 jaar helpt blijkbaar niet, maar zet er toch jonge stevige mensen op voor de veiligheid!! Schoppen en kloppen is niet toegelaten, maar ik vind dat enige verdediging wel wenselijk is...

Triestig (Eric De Preter - 03/04/2008)

Triest hoe sommigen er plezier in scheppen om mensen in mekaar te schoppen. Als dan bovendien blijkt dat dit niet de eerste maal is en dat deze debielen omwille van plaatsgebrek niet kunnen opgesloten worden omdat er geen plaats is ... Moet men dan echt aparte bussen in leggen naargelang de kleur of origine van personen ? Men zou de moed moeten hebben om desbetreffende recidiverende nieuwe B...

Verleggen (Micheline Baetens - 03/04/2008)

Ik vrees van niet. Agressie is een maatschappelijk probleem, dat men hierdoor enkel zal verleggen. De vraag is: waarvan en waardoor komt al die agressie?.

simpel (M G - 03/04/2008)

Waarvan ?? Om de simpele reden dat de linkse profeten vinden dat wat je niet hebt mag gaan pakken , en waardoor? dat je hier niet gestraft wordt en het geld in de schoot valt, en de gebakken kiekens door de lucht vliegen , dat je van school kan blijven , dat je hier voor niets of niemand respect moet hebben ,Zeer erg is dat Agressie is iets wat velen normaal vinden .Maar voor wie in een zorgeloos ...

De aard van het beestje... (Stijn Smets - 03/04/2008)

Het is confronterend en we hebben haast de instinctieve, morele neiging om deze waarheid te verwerpen, maar agressie is nu eenmaal menselijk en van alle tijden. Waar mensen zijn, is nu eenmaal ook geweld. Agressie is eigen aan onze soort, net zoals bij andere primaten en zelfs bij alle diersoorten. Voorts komt die agressie vooral tot uiting bij jonge exemplaren van het mannelijk geslacht. Niks nie...

het wordt tijd... (eric janssens - 03/04/2008)

dat de juridische en politieke wereld het fenomeen met een doelgerichte mix van opvoeding en preventie,maar ook van duidelijke repressie gaan aanpakken.De behandeling van de doodslag van dhr.Demoor in de pers (incident..) en door het gerecht (daders op vrije voeten)is en was een vrijgeleide en een aanfluiting van rechtvaardigheid. Als pers en gerecht de zaken zouden durven benoemen ( ja er is een...

Hulp vanuit federale korps! (Rob Lemeire - 03/04/2008)

De agressiegevallen zien we steeds in dezelfde gemeenten en wijken. Een duidelijk signaal is er nodig: het federale korps moet er ingezet worden, en een duidelijk blauw-op-straat gevoel moet er zo snel mogelijk ingezet worden. Dit samen met een nultolerantie naar agressief gedrag.

Tweede man op risicolijnen? (Jef Jacobs - 03/04/2008)

Ik geloof niet dat een 2de man op 'risicolijnen' iets afdoet aan het feit dat jonge ontspoorde medemensen van de maatschappij zich zullen inhouden .In bovenvermeld geval immers was er een in burger verkleed politieman aan wezig , die notabene tussenbeide is gekomen met alle gevolgen vandien .Dit werkt volgens mij als een rode lap op een stier !Wel vind ik het plaatsen van camera's een goed initiat...

Volledig mee eens! (Daniël De Caluwé - 03/04/2008)

Als het groepje amokmakers groot genoeg is, ben je met een 2de man toch niets, en dat zal allicht ook meer kosten dan een veiligheidskooi voor de chauffeur. Ik ben het eens met alle tips die je geeft, alsook met de door jou voorgestelde straf voor de daders: zware straf met voldoende lange dwangarbeid (grachten reinigen, vuil langs de autowegen rapen, ...enz, enz).

Laffe lijndirectie (marc heymans - 03/04/2008)

Twee opmerkingen: ten eerste benoem het probleem. men kan het probleem maar oplossen als men het echt onderkent. In Antwerpen ging het kennelijk om ex Joegoslavische jongeren, wel zeg en schrijf dat dan.In Brussel gaat het vrijwel altijd om jonge Marokkaantjes van de derde generatie, wel zeg en schrijf dat dan. Door het altijd te hebben over allochtone jongeren culpabiliseert men de meer dan 150 ...

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! (Michael Meyvaert - 03/04/2008)

Tegen agressie moet een nultolerantie ingesteld worden. De leeftijd van de dader speelt geen rol. Elk misdrijf moet uiterst streng bestraft worden, de huidige straffeloosheid van jongeren is de oorzaak van het probleem. Zulke individuen horen niet thuis in een democratische maatschappij. Ze moeten een aantal jaren heropgevoed worden onder strenge militaire dicipline.

Wie is het probleem? (Yves Van Walle - 03/04/2008)

Ik wil die agressie helemaal niet goedspreken, integendeel... maar wie heeft voor die problemen gezorgd. Als er hier telkens opnieuw gezegd wordt dat die jongeren slecht zijn (zie maar naar het forum van die film van dienen holander begin van de week), als die personen werk geweigerd wordt omdat ze er net ietsjes anders uitzien (denk maar aan dat geval met Eurolock of die firma met die poorten) Al...

een toppunt (Ludo Vanstipelen - 03/04/2008)

Een toppunt van politieke corretheid. Ik noem het onnozelheid.Hoe goedgelovig kan je zijn??

Even omdraaien (Lode Heyvaert - 03/04/2008)

Als je op de bus in elkaar geslagen wordt, hoe ga je dan als autochtone ouder je kinderen wijsmaken dat 'die andere' zo slecht nog niet is?

DE (Verheirstraeten Jeroen - 03/04/2008)

DE oorzaak is dat niet. het is wel EEN oorzaak. Deze nuance wou ik even aanbrengen.

Een veiligheidsplan is nodig, (Gerd Daniels - 03/04/2008)

maar het is geen tovermiddel. Het verandert niets aan de grond van het probleem, nl. dat we te maken krijgen met (jonge) mensen voor wie geweldpleging blijkbaar niet alleen een normaal onderdeel van het bestaan is maar bovendien een vorm van amusement.

Je slaat de nagel op de kop... (Santa Miccichè - 03/04/2008)

Vorige week in mijn weekblad het verhaal van de Heer Daniel Fontyn gelezen, gewoon katotgeslagen uit amusement dit vorige jaar in het Brusselse metro, de drie minderjarige jongeren waren geen allochtone maar autochtone. Volgens de gerechtspychiater die de daders onderzocht missen die jongeren empathie, de rechter hield wel rekening met de leeftijd van de jongeren, vonnis onbetekend dus, gelukkig i...

Inderdaad (V. G. - 03/04/2008)

Helemaal mee eens.

Dit klopt, Gerd! (Rob Lemeire - 03/04/2008)

Hier hebt u inderdaad één van de probleemelementen naar voren geschoven.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be