Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederlanders lijken meer op Denen dan op Vlamingen?
Eens 14 23,73%
Oneens 35 59,32%
Geen Idee 10 16,95%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2008, 14:02   #41
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor dat er dan meteen werk wordt gemaakt van een corridor tussen beide landen door Niedersachsen en Schleswig-Holstein te annexeren bij dat Nederdeense Keizerrijk.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley

Laatst gewijzigd door L. J. Brutus : 28 april 2008 om 14:03.
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:08   #42
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Volgens mij weet jij bijzonder weinig van Vlaanderen en van het actuele Vlaamse beleid. Anders zou je dit niet zeggen.

Het beleid in Vlaanderen evolueert al enkele decennia naar convergentie met het Nederlandse. Daarom dat er ook steeds nieuwe domeinen in de Vlaams-Nederlandse samenwerking, nationaal, provinciaal en gemeentelijk, aangesneden worden. Het zou de moeite zijn om daar eens een lijstje van te maken, om mensen zoals jij (die zich baseren op de toestand van drie decennia terug) te overtuigen.

De regel is: hoe meer autonomie Vlaanderen krijgt, hoe meer het opschuift in de richting van Nederland.
Enkele voorbeelden van de laatste 5 a 10 jaar: Energieprestatie - regelgeving, ruimtelijke structuurplannen, legionella wetgeving... Allemaal gebaseerd op het Nederlandse voorbeeld (hier en daar wat details veranderd). Het is duidelijk dat alle Vlaamse wetgeving vanwege het opstartprobleem (jonge gewest) gewoonweg kijkt naar grote broer "Nederland" om zijn regels op te stellen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 april 2008 om 14:10.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:14   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Grieken en Turken hebben ook veel geschiedenis en cultuur met elkaar gemeen. Toch zijn die twee als water en vuur - al wordt het minder. 178 jaar Belgie heeft een diepe kloof geschapen tussen Nederland en Vlaanderen. Als we 4 eeuwen terug leefden, dan was ik het met je eens geweest.
Alleen al het feit dat er überhaupt zoiets al de Benelux bestaat is voor het grootste deel te danken aan de wil tot samenwerking van Vlaanderen met Nederland. Als het enkel en uitsluitend van de Belgische staat afgehangen had, was er wellicht al lang een innig samenwerkingsverband aangegaan geweest met 'la grande patrie' Frankrijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:19   #44
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grieken en Turken hebben ook veel geschiedenis en cultuur met elkaar gemeen. Toch zijn die twee als water en vuur - al wordt het minder. 178 jaar Belgie heeft een diepe kloof geschapen tussen Nederland en Vlaanderen. Als we 4 eeuwen terug leefden, dan was ik het met je eens geweest.
Grieken spreken een andere taal dan Turken, hebben een andere religie en zijn met elkaar in oorlog geweest.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:21   #45
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oh, ik zie ook wel dat Vlaanderen en Nederlanders dingen gemeen hebben. Na de Denen zijn de Vlamingen een goede tweede, qua overeenkomsten. Maar de mogelijkheden voor samenwerking met de Vlamingen zijn zo'n beetje uitgeput. Behalve op het gebied van taal zit er niet zoveel meer in het vat. Qua ruimtelijke ordening, economie, sociale voorzieningen, etc wordt er in Nederland totaal anders gedacht.
De Afrikaners en Duitsers hebben ook meer gemeen met de Nederlanders dan de Denen.
Oud 28 april 2008, 14:27   #46
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het beleid in Vlaanderen evolueert al enkele decennia naar convergentie met het Nederlandse. Daarom dat er ook steeds nieuwe domeinen in de Vlaams-Nederlandse samenwerking, nationaal, provinciaal en gemeentelijk, aangesneden worden. Het zou de moeite zijn om daar eens een lijstje van te maken, om mensen zoals jij (die zich baseren op de toestand van drie decennia terug) te overtuigen.
Oh, en ik maar denken dat de Vlamingen ons onderwijs en gezondheidszorg serieus niet zien zitten. En dit terwijl de Nederlandse gezondheidszorg kwalitatief beter is, en het onderwijs vergelijkbaar. Ik ben er van overtuigd dat ook hedendaags Vlaanderen een geheel andere kijk heeft op hoe je de fundamenten van een samenleving inricht. Kijk alleen maar naar wat beide volkeren van de politiek verwachten. Laatst zag ik trouwens het zoontje van De Gucht op TV. Die zit nu ook in de politiek. Hoe typisch Vlaams, denk ik dan.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:31   #47
Steben

Standaard

Citaat:
Oh, en ik maar denken dat de Vlamingen ons onderwijs en gezondheidszorg serieus niet zien zitten. En dit terwijl de Nederlandse gezondheidszorg kwalitatief beter is, en het onderwijs vergelijkbaar. Ik ben er van overtuigd dat ook hedendaags Vlaanderen een geheel andere kijk heeft op hoe je de fundamenten van een samenleving inricht. Kijk alleen maar naar wat beide volkeren van de politiek verwachten. Laatst zag ik trouwens het zoontje van De Gucht op TV. Die zit nu ook in de politiek. Hoe typisch Vlaams, denk ik dan.
Zoals ik al zei: Vlaanderen verandert. het is nog maar een 15 jaar echt bevoegd voor beleidsgebieden (Sint-Michielsakkoorden) en het administratief grondgebied is zelf nog maar 13 jaar bepaald (splitsing brabant, alleen nog B-H-V). De mentale scheiding tussen "België" en "Vlaanderen" is nog recenter ingezet (misschien grootschalig maar 2 jaar of zo). Al dat gezever omtrent "Vlaams" is beter/slechter dan "Nederlands" is niet Vlaams, maar Belgisch chauvinisme.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 april 2008 om 14:35.
Oud 28 april 2008, 14:33   #48
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Alleen al het feit dat er überhaupt zoiets al de Benelux bestaat is voor het grootste deel te danken aan de wil tot samenwerking van Vlaanderen met Nederland. Als het enkel en uitsluitend van de Belgische staat afgehangen had, was er wellicht al lang een innig samenwerkingsverband aangegaan geweest met 'la grande patrie' Frankrijk.
Mijn opmerkingen in deze discussie, moet je zien in het licht van mijn opvattingen over de toekomst van Europa. Doordat de uitbreiding van Europa te ver is gegaan, is een 'waardengemeenschap' niet meer goed mogelijk. Daardoor zullen verschillende (verwante) lidstaten onderling verbanden aangaan buiten de EU om. De samenwerking tussen Nederland en Denemarken zou ik daarom graag uitbreiden met Duitsland. En ja, op den duur zou ik daar ook graag Vlaanderen bij zien. Maar Vlaanderen moet zich eerst ontvoogden van Belgie.
Oud 28 april 2008, 14:34   #49
Steben

Standaard

Citaat:
Mijn opmerkingen in deze discussie, moet je zien in het licht van mijn opvattingen over de toekomst van Europa. Doordat de uitbreiding van Europa te ver is gegaan, is een 'waardengemeenschap' niet meer goed mogelijk. Daardoor zullen verschillende (verwante) lidstaten onderling verbanden aangaan buiten de EU om. De samenwerking tussen Nederland en Denemarken zou ik daarom graag uitbreiden met Duitsland. En ja, op den duur zou ik daar ook graag Vlaanderen bij zien. Maar Vlaanderen moet zich eerst ontvoogden van Belgie.
Dat klinkt al beter in mijn oren. Wat je hier zegt kan een veel breder publiek aanspreken.
leve de manmanman club
Oud 28 april 2008, 14:40   #50
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vergeet toch niet dat de Benelux al meer dan een halve eeuw bestaat en alleen een economischverbond is. We moeten het veel ruimer bekijken. Econonomie is belangrijk maar de samenwerking op cultureel, staatsinrichting- en algemeen maatschappelijk vlak is absoluut noodzakelijk wanneer we tot ons uiteindelijk doel, de opnieuw Verenigde Nederlanden, willen komen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:48   #51
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je geconfronteerd wordt met serieuze zaken val je terug op de anecdotiek, je allerindividueelste emoties en de afgesleten cliché's? Hoe ontgoochelend...

A propos, op welke Deense fora heb je vandaag gepost?

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 april 2008 om 14:48.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 14:58   #52
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je geconfronteerd wordt met serieuze zaken val je terug op de anecdotiek, je allerindividueelste emoties en de afgesleten cliché's? Hoe ontgoochelend...
Verwacht je dan dat ik een doorwrocht essay ga schrijven over de mentaliteitsgeschiedenis van Nederland en Vlaanderen? In de loop der tijd heb ik genoeg info verzameld om iets dergelijks te ondernemen. Maar daar ontbreekt me de tijd en zin voor.

Citaat:
A propos, op welke Deense fora heb je vandaag gepost?
Wat doet dat er toe? Van alle Nederlanders hier ben ik volgens mij genetisch gezien de meest Vlaamse Nederlander. Uit mijn genealogie blijkt dat de staatsgrens tussen Nederland en Belgie dwars door mijn familie loopt. Maar verbondenheid - in de zin van broederschap - voel ik niet. Maar interessante gesprekspartners zijn Vlamingen wel.
Oud 28 april 2008, 15:04   #53
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verwacht je dan dat ik een doorwrocht essay ga schrijven over de mentaliteitsgeschiedenis van Nederland en Vlaanderen? In de loop der tijd heb ik genoeg info verzameld om iets dergelijks te ondernemen. Maar daar ontbreekt me de tijd en zin voor.
Nee, ik begrijp best dat je geen tijd en zin hebt voor een essay. Ik heb dat ook niet. Ik had wel verwacht dat je hierop zou ingaan, in plaats van te antwoorden met anecdotes en emoties:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy

De regel is: hoe meer autonomie Vlaanderen krijgt, hoe meer het opschuift in de richting van Nederland.
Citaat:
Wat doet dat er toe?
Je spendeert dagelijks een deel van je dag met Vlamingen. Niet met Denen. Als dat geen belangrijk element van reële integratie is... Anders mag je me nog eens twee landen noemen waar mensen dagelijks op elkaars fora posten.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 april 2008 om 15:05.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 15:09   #54
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het vasteland van Denemarken behoort toe aan het toekomstige Frieze rijk.
Oud 28 april 2008, 15:22   #55
Steben

Standaard

Citaat:
Anders mag je me nog eens twee landen noemen waar mensen dagelijks op elkaars fora posten.
VK, VSA, Canada, Australië, ...
leve de manmanman club
Oud 28 april 2008, 15:26   #56
Steben

Standaard

Citaat:
Maar interessante gesprekspartners zijn Vlamingen wel.
Fijn dat je het al partners gaat noemen.
Ik vind vaak alleen interessante mensen / zaken leuk. Al de rest is opgedrongen. Vandaar het leuke in (verenigd) Nederland en minder in België.
Waarom samengaan met Denen en niet met interessante Vlamingen?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 april 2008 om 15:26.
Oud 28 april 2008, 17:25   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik dacht dat ze in Nederland geen bier drinken? allé, behalve dat gekleurd water dat ze Heineken noemen, maar dat telt natuurlijk niet als bier...
Heineken is tenminste internationaal bekend. Probeer maar al een gewone Jupiler of een Pils in het buitenland te vinden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 17:27   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik vind het een vreemde stelling: Ik vind taal, cultuur en geschiedenis belangrijkere overeenkomsten dan dingen als fietsgebruik en borstkanker: Nederlanders hebben dus veel meer gemeen met Vlamingen dan met Denen.
Groot-Britannië en de VS hebben ook een gemene taal. Aansluiting van de twee landen? Dat lijkt me een beetje moeilijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 17:30   #59
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Groot-Britannië en de VS hebben ook een gemene taal. Aansluiting van de twee landen? Dat lijkt me een beetje moeilijk.
Amerikanen zijn een mix van allerlei volken en Engelsen zijn gewoon Engelsen.
Oud 28 april 2008, 17:56   #60
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Heineken is tenminste internationaal bekend. Probeer maar al een gewone Jupiler of een Pils in het buitenland te vinden.
Stella daarentegen vind je overal.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be