![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hij die iemands andere religie niet volgt is plots degene die afstand neemt van het rationele. Tja... Als klap op de vuurpijl verzint u plots het 'atheistische superioriteitsdenken'. Al eens in de spiegel gekeken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp wel niet goed de relevantie van je post, eerlijk gezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb vroeger nog op een 'paterschool' gezeten, een kweekschool voor atheisten. Sindsdien is mijn denken minder een 'reactie op' die situatie geworden,...gelukkig. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 mei 2008 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat jij de relevantie niet snapt, dat snap ik wel. De meeste gelovigen kijken een beetje neer op atheïsten, terwijl er zeer veel atheïsten zijn die andermans religie wel respecteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar bon, als je zo wil doortrekken: Atheïsten geloven in het niet-bestaan van een god. Ik geloof ook in het niet-bestaan van een groot spaghettimonster. Zo kunnen we bezig blijven natuurlijk. Het zijn gelovigen die een dogma opwerpen en dan vervolgens de niet gelovige gaan aanwijzen als zijnde de dogmatische denker. Zijn er dan nog niet-dogmatische denkers aanwezig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je beschrijft m.i weeral een 'atheistisch dogma': 'wij respecteren andermans religie, maar zij respecteren ons niet'. Wij zijn dus beter maw. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het ontkennen van een dogma is volgens u niet rationeel. Dat blijf ik toch vreemd vinden. Het aannemen van een dogma lijkt me eerder irrationeel. Citaat:
zeg ik dat ergens? Waarom maak je insinuaties? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Atheisme beroept zich op de 'ratio' om dan een niet rationeel oordeel te vellen over het 'bestaan van God'. Dit is een contradictie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Havana
Citaat:
Waarom zeg je dat ik tracht u woorden te verdraaien? U dicht me een intentie toe die niet de mijne is. Mag ik u ook effe een spiegel voorhouden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nergens heb ik gezegd dat je "maar" een gelovige bent. Maar ik snap dat je de relevantie van de post niet begreep. Ik kan er toch niets aan doen dat je dat opneemt als zijnde een belediging; hetgeen het niet was. (geloof me, het is echt zo) Maar jij kwam me over als een gelovige, vandaar; ik denk dat we anders naar de vraag kijken. Wat ik wil duidelijk maken is dat je als niet-gelovige vaak geconfronteerd wordt door gelovigen met God. Een niet-gelovige vraagt hier meestal niet om, maar moet zich precies 'verantwoorden' waarom hij niet in een dogma gelooft. Ik wil maar zeggen; ik denk dat gelovigen en niet-gelovigen enigszins anders naar die vraag kijken. Laatst gewijzigd door Havana : 4 mei 2008 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Stel dat ik je vertel dat mijn hond Duits kan, vierkantswortels kan berekenen en de afwas elke dag doet. Dat kan je afwegen en al dan niet geloven. Maar, uiteindelijk weet je het niet, want je kent mijn hond niet. Is het dan irrationeel om te beweren dat niet gelooft dat mijn hond dit allemaal kan. (En hiermee wil ik niets in het belachelijke trekken) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 mei 2008 om 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat paulus de boskabouter niet echt is. Is dit geloof? of is dit rationaliteit? Volgens de wetenschap is dit rationaliteit: nog geen enkele observatie voldoet aan het bestaan ervan, en elke observatie wijst op het niet-bestaan ervan. Uitsluitsel kan nooit gegeven worden, maar wel een waarschijnlijkheidsverdeling, en je kan al raden naar welke kant die overhelt. Danku en graag gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Kort gesteld: wetenschap = het fysische, geloof = het metafysische.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
btw, nergens zeg ik ergens 'bewijs jij maar dat God bestaat'. Ik heb thans nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom het irrationeel is om een onbewijsbaar dogma niet aan te nemen. ![]() Ik verwijs nogmaals naar mijn afwassende hond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het atheisme stelt een gelijkaardig probleem. God kan niet tegelijk bestaan en niet bestaan. Wat overblijft is de relevantie van het antwoord op de vraag naar het bestaan van God in vraag stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een dogma niet wil aannemen hoef je daarom niet perse het tegenovergestelde dogma aan te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |