![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vrouwen bouwen hun eigen glazen plafond | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 38,71% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 22,58% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
5 | 16,13% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Geen arbeidsloon krijgen voor wat vrouwen over het algemeen als een natuurlijke zaak beschouwen, daar kan ik nog inkomen." Daarmee bedoel ik wel degelijk dat een financiële tegemoetkoming niet altijd hoeft. Zoals gezegd, ik ben jarenlang thuisgebleven voor mijn gezin en dit zonder enige compensatie. Van vervangingsinkomens dank zij ouderschapsverlof en zo, daarvan was toen nog geen sprake. Stempelen deed ik niet. Evenmin de meesten van de vrouwen van mijn generatie in een vergelijkbare situatie. Dat wij echter later minder pensioen krijgen omwille van kortere arbeidsloopbaan en dat wij minder kansen kregen toen we terug begonnen werken (weer van nul beginnen, geen anciënniteitsrechten) d�*t stoort me. Wij hebben even hard gewerkt als de mannen die direkt na school legerdienst deden en daarna aan de slag konden zonder ooit te moeten onderbreken. Eigenlijk harder, want de meeste dames blijven ook als ze met pensioen zijn verder werken in het huishouden. De mannen helpen wel hoor, ze rijden mevrouw naar de winkel en helpen de boodschapjes dragen, ze doen al eens een afwas ... maar de echte organisatie van een huishouden is toch nog haast overal een vrouwenzaak.
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jongens mogen nog altijd niet met poppen spelen, behalve met J.I. Joe En meisjes die niet met poppen willen spelen, maar liever in bomen klimmen worden "halve jongens" genoemd. En zo wordt alles ingedeeld als 'niet voor meisjes-vrouwen' of 'niet voor jongens - mannen' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben tegen quota. Een werkgever moet gewoon de beste sollicitant nemen, gelijk of deze man of vrouw, wit of zwart, jong of oud is en zeker zonder rekening te houden met eventuele "kruiwagens".
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom moet de vrouw kiezen tussen gezin of carriere? Hebben mannen geen aangeboren vaderinstinct? Waarom zijn er veel meer vrouwen die 4/5 of part-time werken dan mannen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mannen hebben minder vaderinstinct omdat wij gedrag wat lonend is voor het voortbestaan van de soort blijven stimuleren.
Vrouwen ontwikkelen andere eigenschappen dan mannen.Opvoeding en moraal is daar dan ook op gericht. Maria; de moeder bij uitstek wordt niet vereerd omdat ze leuk een kerk kon ontwerpen he? De opmars van vrouwen op de arbeidsmarkt dateert van na de tweede wereldoorlog en hoe lang hebben vrouwen de mogelijkheid om te kiezen voor het aantal kinderen wat ze krijgen? Eeuwenlang loonde het voor vrouwen opmerkzaam te zijn voor signalen van noden die anderen hebben. Als ze kinderen krijgt is dat een goede eigenschap; baby's moet je interpreteren in gedrag want ze zijn volkomen afhankelijk van verzorging. Vrouwen zijn dus beter dan mannen in het lezen van non verbale signalen bijvoorbeeld. Mannen in doelgerichte concentratie. Vrouwen kunnen goed combineren. Ze doen meerdere dingen tegelijk; bellen en een tafel dekken; een knie bepleisteren en huiswerk controleren. Zo gaat dit met meerdere kinderen. Misschien kiezen ze daarom voor combineren van gezin en werk en mannen eerder op het concentreren op werk als doel.Te vergelijken met de vroegere jacht; de moderne vergadertafel? Vrouwen gebruiken misschien eigenschappen die eeuwenlang het best waren en misschien duurt het nog twee generaties voor mannen inzien dat vrouwen harder moeten werken vaak ( het huishouden en kinderen) maar ook meer genieten, van het huishouden met glas wijn en kletsverhaal met vriendin en de kinderen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
dat heb je goed gezegt ![]() :goedzo:
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zegt het zelf: "vaderinstinct". Impliceert dus dat er ook zoiets bestaat als moederinstinct. Kan moeilijk hetzelfde zijn, of je dit nu wilt verdoezelen of niet met regelgeving. Kijk naar de kieslijsten. Ondanks de verplichte quota zijn er partijen geweest in bepaalde regio die alle moeite hebben moeten doen om vrouwen te vinden die zich kandidaat wilden stellen. Dan klopt er iets niet. Wat niet belet dat het toch de perfecte stimulans is geweest om het mannenbastion te doorbreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zogezegde opgelegde rollenpatroon zou ik relativeren, nu toch, dat het vroeger anders was wil ik gerust toegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan wil ik het nog niet hebben over wie steeds gekozen heeft om te werken op zelfstandige basis maar nooit rijk genoeg is geweest om te sparen. M'n vader heeft 53 jaar gewerkt als zelfstandige, van z'n 12de tot z'n 65ste. Van het pensioen alleen kan je moeilijk overleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leuk dat sommigen zich kunnen vinden in mijn zienswijze maar daarom denk ik niet dat vrouwen hun eigen glazen plafond bouwen!
Vrouwen ontwikkelen andere eigenschappen dan mannen maar hebben daarom wel gelijke rechten. Vrouwen mogen alle kansen krijgen om behalve het moeder zijn ook zichzelf als persoonlijkheid te ontplooien en de ontwikkeling van endere eigenschappen mag geen reden zijn vrouwen te beperken op welke manier dan ook. Het glazen plafond komt eerder omdat het 'jachtgebied' (arbeidsmarkt) bepaalde eigenschappen minder verloond ( zorgende beroepen) en te weinig rekening houdt met noden zoals flexibele en betaalbare opvang of hulp in huishouden (gelukkig zijn er nu de dienstencheques) |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
sinds wanneer blijven zwangere werkende vrouwen NEGEN MAANDEN thuis tijdens de zwangerschap? Waarop baseert u uw stelling dat vrouwen buiten de zwangerschap(die een zeer zware inspanning op het gestel van de vrouw betekent) daarenboven "logischerwijze zekere OPOFFERINGEN" moeten doen???? Wat heeft dat met zuivere lichamelijke dingen te maken? Is het omdat men van een kind bevalt na negen maanden zwangerschap, dat men daar bovenop de volgende vijf jaar pampers voor moet uitwassen? uw "solidariteit" beperkt zich blijkbaar tot het THUISBLIJVEN tijdens de zwangerschap, terwijl de vrouw gaat werken? En nadien moet zij zelf maar de opofferingen getroosten, want tenslotte is zij degenen die zwanger was... doe ik het goed zo?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkt. En verkondigt een onderzoek vandaag gepubliceerd in De Standaard dat stress, werkdruk, op zwangere vrouwen een negatieve invloed heeft op hun toekomstige spruit. Ik zie het al aankomen dat vrouwen die werken tijdens de zwangerschap zullen worden afgerekend op hun gebrek aan verantwoordelijkheid, doordat ze steevast willen blijven werken. Cru gezegd misschien, maar het zit in de pipeline, vooral als de stelling wordt bevestigd door wetenschappers met 20 jaar onderzoek achter de kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a) ze werken wèl tijdens de zwangerschap? b) ze blijven thuis tijdens de zwangerschap? c) ze dweilen tijdens de zwangerschap? d) ze zijn na 24 uur alweer op en aan het koken? e) ze zouden negen maanden moeten blijven liggen of alleszins een stressloos bestaan moeten nastreven.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eerlijk gezegd, ik vind dit iets wat de zwangere vrouw zelf moet uitmaken. En juist, ze krijgt geen negen maanden faciliteiten. Ik denk dat deze discussie uitmondt in een vraag in de trend van: wat is beter, roken of niet tijdens de zwangerschap. Vrouwen moeten het voor zichzelf uitmaken. dus ook wat arbeid betreft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Partijlid
|
![]() Tja, ik denk dat het nastreven van status (o.m. door een succesvolle carrière) idd iets erg mannelijks is. Uiteindelijk zijn het de vrouwen die hen kiezen he. Trouwens, waarom zouden de meeste debaters hier mannen zijn, denk je? (Een tip: de staart van de pauw
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat is je punt nu eigenlijk, behalve dat van de staart van de pauw ? Uiteindelijk gaat het om de vraag of een carrièrre kan worden opgebouwd met onderbrekingen. Tot op heden wordt geopteerd voor de continuïteit bij de mannen. Ik begrijp iedereen, maar blijkbaar is een leven toch zo kort zodat er zo weinig mogelijk tijd mag worden verloren. Laatst gewijzigd door Rudy : 6 mei 2008 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een vader die voor de baby zorgt leert ook interpreteren. Niet alle vrouwen zijn beter in het lezen in nonverbale signalen. Ik ken zeer weinig vrouwen die meerdere dingen tegelijk kunnen doen. En die jacht, is dat niet al een beetje zeer lang geleden? Er worden bepaalde eigenschappen aan vrouwen toegeschreven, andere aan mannen. Dat is de theorie. Maar in de praktijk, hoeveel mannen zijn er die 100% man zijn (lees 100% mannelijke eigenschappen hebben) Idem voor de vrouwen. Ik geniet niet van het huishouden ((af)wassen, strijken, kuisen..), wel van een glas wijn en een kletsverhaal. Mijn man en ik delen dit alles dus eerlijk. Hij geniet ook van een glas wijn en een kletsverhaal. En we werken allebei 4/5 buitenshuis. |
|
![]() |
![]() |