Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2008, 13:09   #21
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik zei al dat de EU eigenlijk al als een land opereert. Maar officieel noemt de EU zich niet zo en wordt zij ook niet als zodanig erkend in de wereld en in Europa zelf. Ik heb er niet heel veel bezwaar tegen als Europa in naam een staat gaat vormen, maar ik voorsta wel een zeer losse federatie.
Dit is precies waarom we de term "Verenigde Staten" moeten proberen te vermijden in verband met Europa. We associëren dat heden ten dage niet meer met een losse federatie, maar met een superstaat.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 12:47   #22
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dit is precies waarom we de term "Verenigde Staten" moeten proberen te vermijden in verband met Europa. We associëren dat heden ten dage niet meer met een losse federatie, maar met een superstaat.
Vaak ben ik het met je eens, maar dit lijkt me toch vooral een woordspelletje. Je wil eigenlijk wel een federatie, maar je mag het niet ‘verenigd’ noemen, omdat dat een negatieve connotatie van een superstaat oproept.

Heel in het kort (misschien te kort) wil ik nog eens een aantal redenatiestappen aangeven in verband met een vereniging van Europese staten.
  1. Ik wil (ik denk dat het merendeel van de burgers dat wil) een grote Europese markt, omdat op een grote markt producten goedkoper kunnen worden gemaakt en het gemakkelijker wordt (je vrijer bent) om je binnen die Europese markt zonder restricties van visa, paspoortcontroles en andere regelingen te verplaatsen.
  2. Als je een markt wil, heb je een efficiënte marktmeester (bestuur) nodig.
  3. Het bestuur wordt efficiënt als het duidelijke democratische bevoegdheden heeft en niet quasi eindeloos tussen verschillende machtscentra moet worden gepalaverd.
  4. Als je een democratisch bestuur hebt, dan betekent voor dat bepaalde beleidsonderdelen centraal wordt beslist en andere decentraal, kortom een federaal stelsel.
  5. Als je uitkomt op een federaal stelsel als het optimale, hoef je ook niet bang te zijn om de term ‘verenigd’ te vermijden. De term ‘superstaat’ is een slimme retorische truc van Europese tegenstanders geweest om een angstbeeld van een moloch te creëren, waar over de hoofden van de bevolking heen wordt beslist.
  6. Juist door het fantasme ‘superstaat’ te creëren ontstaat een paradox: angst bestaat om democratie op Europees niveau te brengen, terwijl te weinig democratie op Europees niveau juist de notie van ‘superstaat’ voedt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2008, 19:17   #23
Thomas91
Vreemdeling

Thomas91's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
pro: economisch sterker, nooit meer oorlog op het Europese continent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
pro: economie, werking, uitwisseling criminelen, controle, leger, concurrentie RUsland - VSA - China
grootmacht dus
Ben het met jullie eens!
Thomas91 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 07:29   #24
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Vaak ben ik het met je eens, maar dit lijkt me toch vooral een woordspelletje. Je wil eigenlijk wel een federatie, maar je mag het niet ‘verenigd’ noemen, omdat dat een negatieve connotatie van een superstaat oproept.

Heel in het kort (misschien te kort) wil ik nog eens een aantal redenatiestappen aangeven in verband met een vereniging van Europese staten.
  1. Ik wil (ik denk dat het merendeel van de burgers dat wil) een grote Europese markt, omdat op een grote markt producten goedkoper kunnen worden gemaakt en het gemakkelijker wordt (je vrijer bent) om je binnen die Europese markt zonder restricties van visa, paspoortcontroles en andere regelingen te verplaatsen.
  2. Als je een markt wil, heb je een efficiënte marktmeester (bestuur) nodig.
  3. Het bestuur wordt efficiënt als het duidelijke democratische bevoegdheden heeft en niet quasi eindeloos tussen verschillende machtscentra moet worden gepalaverd.
  4. Als je een democratisch bestuur hebt, dan betekent voor dat bepaalde beleidsonderdelen centraal wordt beslist en andere decentraal, kortom een federaal stelsel.
  5. Als je uitkomt op een federaal stelsel als het optimale, hoef je ook niet bang te zijn om de term ‘verenigd’ te vermijden. De term ‘superstaat’ is een slimme retorische truc van Europese tegenstanders geweest om een angstbeeld van een moloch te creëren, waar over de hoofden van de bevolking heen wordt beslist.
  6. Juist door het fantasme ‘superstaat’ te creëren ontstaat een paradox: angst bestaat om democratie op Europees niveau te brengen, terwijl te weinig democratie op Europees niveau juist de notie van ‘superstaat’ voedt.
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Doordat de EU niet democratisch is, ontstaat zowel bij voor- als tegenstanders een identificatie van het regime met het systeem. Het systeem is immers grotendeels ook het regime, zoals in een dictatuur.

Het Engelse woord "superstate" is dubbelzinniger dan het Nederlandse "superstaat": het kan zowel betekenen: een staat boven de staat, als een te machtige staat. We moeten leren inzien dat we een staat of federatie boven de nationale staten nodig hebben, maar dat die helemaal niet oppermachtig hoeft te zijn en ons leven helemaal niet zo ingrijpend hoeft te bepalen als de EU nu doet. Juist door de EU als een staat te organiseren, en niet als een statenbond, kunnen we er meer medezeggenschap over krijgen en de lidstaten meer autonomie geven.

Het eerste wat absoluut noodzakelijk is, is een omvorming van de Raad en Europese Raad tot een soort Bundesrat, een tweede kamer van het parlement waarin niet de uitvoerende machten van de lidstaten, maar de wetgevende machten van de lidstaten vertegenwoordigd zijn. En natuurlijk moet het Parlement wetsvoorstellen kunnen indienen. Het zou de EU-regering kunnen aanstellen, dat zou veel beter zijn dan een onverkozen Commissie, maar nog steeds veel slechter dan een rechtstreeks door het volk verkozen regering, op zijn Zwitsers.
Oud 29 oktober 2011, 07:50   #25
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De EU heeft er altijd voor gekozen om de dingen een andere dan hun echte naam te geven: een wet heet "verordening", en in andere talen quite conveniently, "Regulation" of "règlement", zodat we denken dat het iets van ondergeschikte orde is, en een (benadering van een) regering heet "Commissie", zodat we kunnen denken dat die slechts een soort nevenactiviteit bedrijft. Bij het Hof van Justitie heet een klacht meestal een "beroep" en een cassatieprocedure zeer vaag "hogere voorziening", in het Engels zelfs, quite conveniently, "appeal". Al die verwarring stichtende eurospeak helpt als je het volk moet misleiden om te worden getolereerd. Maar als je het volk zelf inhoud laat geven aan de termen, hoef je duidelijke taal niet meer te schuwen.

De EU is ontstaan uit diplomatie, en diplomaten liegen. De intergouvernementele structuren hebben we uit de diplomatieke "fase" van de Europese eenmaking overgeërfd, en die maken diplomatiek, en dus oneerlijk woordgebruik noodzakelijk.

Het volk zal een beleid dat meer met symbolen, terminologie en image-building bezig is dan met de problemen van de mensen echter niet blijven slikken als het voor zijn euro's niets meer kan kopen, of geen euro's meer heeft.
Oud 29 oktober 2011, 16:37   #26
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Moet de Europese Unie (EU) samengaan tot een soort "Verenigde Staten van Europa" met elke lidstaat als een autonome regio? Is dit in feitte achter de schermen niet reeds het geval? Ik ben een Europees voorstander.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
over me lijk , ik schaam me voor zo een mede Noord-Brabo
Ik ben dan weer een (Noord) Brabander die in principe voor is, hoewel dit eerder iets voor de lange termijn zal zijn.

Verder schaam ik me dan weer voor een Noord Brabo met zo'n overtrokken over-mijn-lijk reactie. Gewoon zeggen dat je het niet ziet zitten kan toch ook?

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 29 oktober 2011 om 16:38.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:53   #27
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Tja, als je van een draad over Europa een draad over de Noord-Brabanders begint te maken, drogen de reacties natuurlijk op. Want niemand is hier uit interesse voor het ongetwijfeld zeer boeiende Noord-Brabant een kijkje komen nemen.
Oud 30 oktober 2011, 21:54   #28
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Lieve forummers: wie van jullie wil een Verenigde Staten van Europa, en waarom?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be