![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat wel te verklaren is door de subjectieve waardetheorie, natuurlijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De arbeidwaarde proberen te ontkrachten door schommelingen in verkoopprijs is volkomen nutteloos. ik ga binnekort Marx zijn theorie is deftig uitleggen voor u, maar heb daar even geen zin in. ik hoop dat u het niet erg vind. kent er iemand toevalig deze nog van bleu oyster cult? http://nl.youtube.com/watch?v=cMYSWi...eature=related Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 10 juni 2008 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen; ge zijt de eerste die zo slim is.
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Allé, ik zal mijn best is doen.
Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 10 juni 2008 om 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En denk je echt dat ik dan ga zeggen: "Ha, Garnaalbeer, ja, dat begrijp ik hoor; en aangezien het produceren van acht papiertjes waar "500 euro" opstaat maatschappelijk gezien evenveel arbeid vereist als het vinden van de gemiddelde diamant zal ik gaarne mijn "hoeveelheid arbeid", belichaamd in die acht papiertjes, wisselen voor jouw belichaming van dezelfde hoeveelheid arbeid." Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
|
![]() Garnaalbeer heeft echter wel gelijk dat prijsvariaties an sich de arbeidswaardeleer niet ontkrachten, ook marktprijzen kunnen afwijken van hun evenwichtsprijzen zonder de wet van vraag en aanbod te ontkrachten.
Op een zuiver methodologisch vlak: de wet van vraag en aanbod kan logisch worden afgeleid uit eenvoudige feiten in verband met het menselijke handelen (met name afnemend marginaal nut en schaarste van goederen). Daartegenover staat dat de arbeidswaardeleer beroep moet doen op nieuwe entiteiten ("maatschappelijk noodzakelijke arbeid"), wat op zich het principe van Occam schendt, en bovendien kan de arbeidswaardeleer het transmissiemechanisme, het causaal mechanisme niet verklaren waardoor prijzen naar hun evenwicht-in-termen-van-maatschappelijke-arbeid zouden moeten tenderen. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is er nog de ondergedetermineerdheid van theoriekeuze: dezelfde feiten die de arbeidswaardetheorie "bewijzen", zijn evengoed bevestigingen van de wet van vraag en aanbod. Maar ik hoop dat Garnaalbeer hierover een apart topic wil opstarten, zodat dit subforum eindelijk iets theoretischer kan worden. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() wie denkt dat we vandejaar een teveel gaan hebben aan voedingsstoffen? Alé alst weer blijft meevallen hé...
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha; tof. Krijg ik alweer recht op een goedkoper busabonnement.
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Parlementslid
|
![]() Maïs naar record na overstromingen in VS
Maïs is naar een recordprijs van bijna 8 dollar per schepel (25,4 kilo) gestegen. De oogsten in de VS, de grootste producent en uitvoerder van maïs, worden geteisterd door stormweer. (belga) - De prijs van maïs steeg 3,5 procent en ook soja, tarwe en rijst werden duurder. De overstromingen in de Amerikaanse Midwest veroorzaken honderden miljoenen dollars schade. De Amerikaanse voorraad maïs zakt mogelijk 53 procent tot het laagste peil in dertien jaar. De voorbije twee weken werd maïs 33 procent duurder. Het voorbije jaar steeg de prijs met 85 procent, als gevolg van de stijgende vraag naar biobrandstoffen en veevoeder. De stijgende welvaart in Azië zorgt immers voor meer vleesconsumptie. De Amerikaanse Midwest krijgt af te rekenen met overvloedige regens. Meer dan 11 miljoen mensen van negen staten in de Midwest werden door de overstromingen en zware regenval van de laatste weken getroffen, aldus het federaal hulpagentschap (Fema). In de staat Iowa is het aantal dakloze mensen al opgelopen tot 36.000 nadat ze door zware overstromingen uit hun huizen werden verdreven. In het midden van de week wordt verwacht dat de Mississippi buiten zijn oevers zal treden, waardoor volgens de nationale weerdienst ook delen van Missouri en Illinois zullen getroffen worden. Alleen al in Iowa gaan de autoriteiten intussen uit van schade met een omvang van meer dan twee miljard dollar (1,3 miljard euro) enkel door het teloorgaan van oogsten en handel. Bron: DE TIJD |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
|
![]() Ik weet dat je moeilijkheden hebt met interpreteren dus toch even voordat je ergens gaat klagen: ik denk niet dat je er twee krijgt.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 juni 2008 om 14:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
|
![]() Overstromingen, dertig jaar geleden bestond dat niet, hé.
![]() |
![]() |
#219 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |