Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Geen loonindexering meer voor hoogstverdieners?
een goed idee 24 34,29%
wat is dat nu voor zever? 34 48,57%
een beter idee is dit (specifieer) 10 14,29%
ik begrijp geen ideeën 2 2,86%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2008, 09:10   #1
eno2
Banneling

Standaard Geen loonindexering meer voor hoogstverdieners?

Guy Quaden, baas van de Nationale Bank, is zo nog van de kwaadste niet: hij is niet bang om eens in zijn eigen vingers te snijden en de looninsdexering voor de hoogstverdieners af te schaffen.
Leterme heeft er geen oren naar.
U wel?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 09:17   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als ik hetzelfde inkomen zou hebben als Al-Qaeda (of hoe heet hij?)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:03   #3
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Je kan ook indexering behouden voor iedereen, maar begrensd op een bepaald niveau van het loon.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:04   #4
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

De loonindexering moet in procenten, maar in gewone centen.
Een hoogverdiener heeft minder last van inflatie, maar krijgt toch in absolute cijfers een grotere loonsverhoging.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:10   #5
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Zijn er afspraken voor 'hoogstverdieners'? Eno, als de spilindex overschrijdt, stijgen m.i; normaal enkel de pensioenen en uitkeringen met twee procent. De lonen van de openbare sector volgen. In de privé (de hoogstverdieners) moet je je loon zelf bedingen, of iets in de c.a.o. van je eigen sector laten opnemen. Met een simpele indexaanpassing van 2% zijn die echter nooit tevreden. Voor hun moet het altijd veel meer zijn.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:13   #6
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Zopas gehoord dat het ABVV ertegen is. Tiens, zitten daar de grootverdieners?
Oud 13 juni 2008, 11:16   #7
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Who cares? Indexen worden betaald door de werkgever. En persoonlijk kan het mij geen hol schelen of persoon Z al dan niet 1500 euro meer krijgt door een indexaanpassing want dan is er fundamenteel al zo'n groot loonsverschil dat het echt niets meer uitmaakt. Het zou al ranzig zijn mocht hij het niet krijgen want zijn leven is ook duurder geworden. Een onderhoudscontractje met Bentley is ook niet mals en dat wordt er ook niet goedkoper op.

Mijn vraag is bijgevolg: wie wint met een indexaanpassing van de lonen?

- de werknemer dat is evident

Maar wie verder?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:19   #8
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Zopas gehoord dat het ABVV ertegen is. Tiens, zitten daar de grootverdieners?
Wie er voor het afschaffen is is ten eerste egoïstisch, ten tweede stikjaloers en ten derde kortzichtig want het is extra inkomen voor de staat.
Correct me if i am wrong.
Oud 13 juni 2008, 11:26   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Who cares? Indexen worden betaald door de werkgever. En persoonlijk kan het mij geen hol schelen of persoon Z al dan niet 1500 euro meer krijgt door een indexaanpassing want dan is er fundamenteel al zo'n groot loonsverschil dat het echt niets meer uitmaakt. Het zou al ranzig zijn mocht hij het niet krijgen want zijn leven is ook duurder geworden. Een onderhoudscontractje met Bentley is ook niet mals en dat wordt er ook niet goedkoper op.

Mijn vraag is bijgevolg: wie wint met een indexaanpassing van de lonen?

- de werknemer dat is evident

Maar wie verder?

de werknemer niet, die indexering wordt immers belast, en vermits de belastingsschalen slechts met een vertraging van twee jaar worden verhoogd, verhoogt een indexering de belastingsinkomsten.

de staat wint dus t meest bij een indexering.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:36   #10
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de werknemer niet, die indexering wordt immers belast, en vermits de belastingsschalen slechts met een vertraging van twee jaar worden verhoogd, verhoogt een indexering de belastingsinkomsten.

de staat wint dus t meest bij een indexering.
OK maar je gaat toch geen 100% van dat bedrag moeten afgeven? Indien het wel zo is dan heeft indexeren geen zin en mag het voor iedereen afgeschaft worden.
Oud 13 juni 2008, 11:38   #11
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Mij hebben ze eerst 160 euro per maand afgepakt, alvorens me 50 cent per dag indexaanpassing te geven. Reken maar uit wie daar iets aan heeft verdiend.
Oud 13 juni 2008, 11:45   #12
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Een hoogverdiener heeft minder last van inflatie, maar krijgt toch in absolute cijfers een grotere loonsverhoging.
Als dat de insteek is, dan kan je beter aan iedereen voedselbonnen beginnen uitdelen (die dan ook enkel en alleen als voedselbon gebruikt kunnen worden).

Inflatie werkt over het volledige loon en hoe hoger het loon, hoe meer verlies door inflatie; indexatie is bedoeld om dat aan te passen dus het is ook logisch dat dit voor hoge inkomens ook over het volledige loon gaat.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:50   #13
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Wie er voor het afschaffen is is ten eerste egoïstisch, ten tweede stikjaloers en ten derde kortzichtig want het is extra inkomen voor de staat.
Correct me if i am wrong.
Het gaat om een correctie op het bestaande mechanisme.
Het verleden laat zien dat een ontsporende inflatie, ingevolge een loonspiraal, op termijn nefaste economische resultaten geeft.
Het Belgisch budget kan dat allicht geen tweede keer meer dragen.

Hogere salarissen kan je makkelijker op individuele basis negotieren, waarom daar dan een volledige indexatie?
Oud 13 juni 2008, 12:10   #14
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als dat de insteek is, dan kan je beter aan iedereen voedselbonnen beginnen uitdelen (die dan ook enkel en alleen als voedselbon gebruikt kunnen worden).

Inflatie werkt over het volledige loon en hoe hoger het loon, hoe meer verlies door inflatie; indexatie is bedoeld om dat aan te passen dus het is ook logisch dat dit voor hoge inkomens ook over het volledige loon gaat.
Als jij in procenten van je loon evenveel uitgeeft aan voedsel als ik, ben je waarschijnlijk zo dik als een ballon, en geven ze je beter wat minder bonnen. Voor je eigen goed.
Oud 13 juni 2008, 12:24   #15
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Mij hebben ze eerst 160 euro per maand afgepakt, alvorens me 50 cent per dag indexaanpassing te geven. Reken maar uit wie daar iets aan heeft verdiend.
Hebt U een vakantiejob?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 12:38   #16
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Dat iemand die goed studeert of iets fantastisch uitvind en op de markt brengt of inventief en creatief is dat deze mensen meer verdienen dan de arbeider aan een lopende band is niet erg.

Geld is een goede motivatie voor iedereen om hard te werken maar wat mij wel stoort is dat hard werken ook al is dit elke dag 8h 40h per week en dit 52 weken per jaar aan de band staan niet evenwaardig word beloont.

Ik persoonlijk vind dat elk jaar dat je werkt je ieder jaar een beetje meer loont krijg. Zo stimuleer je ook de arbeidersklasse om te gaan werken en niet zoals nu dat wanneer je dopt je maar 200 euro minder hebt dan sommige die full time keihard werken.

Daarom moet een arbeider na 20 jaar nog altijd niet evenveel hebben dan een ingenieur hé maar hij mag toch een aardig centje meer krijgen dan nu het geval is.

Dan verder wil ik gewoon een maximum en minimum loon inzetten ongeacht wat je doet of wie je bent.

voor elke persoon die 38h per week werkt en dit een ganse maand doet moet 1500 euro netto verdienen ( dit is een rechtvaardig loon gezien de hoge energie en voedselprijzen)

De maximum zou ik zetten op 5000 euro netto voor iedereen die goed gestudeerd heeft en zo verder. geen toplonen meer

dus iedereen zou tussen 1500 en 5000 euro netto per maand verdienen op voorwaarde dat hij full time werkt en dit is 38h per week

Verder zou ik werken met bonussen.
top managers, bediende maar ook arbeiders moeten bonussen kunnen verdienen en krijgen.
voor de arbeiders moeten overuren onbelast worden of moet hij ook bonussen kunnen krijgen naargelang zijn prestaties en eventuele inventieve voorstellen in het bedrijf.
zo zou men ook de arbeiders kunnen motiveren om mee te helpen aan het beleid van een bedrijf en zo verder en de hogere beroepen kunnen hun extraatjes dan nog bijkrijgen in de vorm van wagens, aandelen en zo om hun loon een beetje hoger te krijgen maar ook bij de bonussen moet een maximum zijn
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 12:56   #17
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
jij snapt niet helemaal wat inflatie inhoudt neem ik aan...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 13:02   #18
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Zo stimuleer je ook de arbeidersklasse om te gaan werken en niet zoals nu dat wanneer je dopt je maar 200 euro minder hebt dan sommige die full time keihard werken.
Dop afschaffen. Probleem opgelost.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 13:38   #19
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Als jij in procenten van je loon evenveel uitgeeft aan voedsel als ik, ben je waarschijnlijk zo dik als een ballon, en geven ze je beter wat minder bonnen. Voor je eigen goed.
Leuk geprobeerd, maar op de kern van de zaak reageer je niet. Typische "ik ga eens wil om me heen trappen want ik kan niets beter verzinnen"-reactie.
Inflatie en indexering hebben met geldontwaarding te maken, niet met het wegwerken van enig verschil tussen hoge en lage lonen. Je moet het dan ook niet als dusdanig gaan profileren.

Als je indexatie wil profileren als hetgeen nodig is om de basisnoden in te vullen, en dat bijgevolg de hogere lonen diet niet nodig hebben omdat ze dan toch nog kunnen invullen, dan maak je er beter een sluitend systeem van, dat er effectief voor zorgt dat de basisnoden afgedekt worden. Zo vermijd je bovendien dat men het gaat verbrassen en achteraf opnieuw komt janken dat het leven duurder wordt.

Als je dar niet mee akkoord bent, omdat je toch nog steeds je reisjes en andere niet noodzakelijke dingen wil kunnen blijven kopen, dan is er geen reden om de hogere lonen ook niet volledig te indexeren.

Laatst gewijzigd door Sfax : 13 juni 2008 om 13:38.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 13:44   #20
Alexander Br.
Vreemdeling

Alexander Br.'s schermafbeelding

Standaard

Slegie : als je dat invoert dan is iedereen die meer zou verdienen als 5000 Euro binnen een maand verhuist naar het buitenland dus hier heb je helemaal niks aan. Het beste is gewoon de dop verlagen naar 500 euro/maand ofzo dat de mensen er niet mee kunnen toekomen en wel werk moeten gaan zoeken.
Alexander Br. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be