![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Na onckelinkx de tweede PS'er die gematigd uit de hoek komt vandaag? Maar Moureaux vertrouw ik dan weer niet.
Laatst gewijzigd door sjarel : 17 juli 2008 om 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(dacht hij erbij)
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Je mag de zaken niet zwart-wit zien. Tsjechoslowakije had geen territorium dat geclaimed werd door beide landsdelen. Dat dit territorium de hoofdstad is, maakt de zaken nog erger.
Zo lang er voor de Vlamingen een sprankeltje hoop is dat Brussel voor hen zal kiezen, zal het Tsjechoslowaakse model niet opgaan. Wat dat betreft zijn Picqué en Demotte bezig hun eigen ruiten aan het ingooien, want een federatie tussen Brussel en Wallonië ontneemt de Vlamingen alle hoop op een Vlaams Brussel. Het zal wel de bedoeling geweest zijn om de Vlamingen af te schrikken van zich af te scheuren, maar als alle hoop op Brussel verloren is, zal België hetzelfde lot ondergaan als Tsjechoslowakije. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en in het geval dat ze voor Wallonië kiezen zullen ze geconfronteerd worden met transfers van Brussel naar Wallonië ik zie de Brusselaars dat niet doen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is spijtig dat we Broekzele dan kwijt zijn, maar ik vind dat Brugge,Gent,Antwerpen of Mechelen ook niet zouden misstaan als hoofdstad. Over alle 4 die steden heb ik in de geschiedenis lessen al iets geleerd. Over Brussel nog niets. Historisch gezien betekenen die 4 steden meer vind ik. Maar toch... Brussel is uitgegroeid tot een centrum van vanalles en nog wat en dus is het - om het op zijn LDD's te zeggen - 'met Brussel als het kan zonder als het moet' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Je kan het hele verhaal zelfs niet vergelijken. Slowakije het zwakkere broertje van de 2 wou van die eeuwige inmenging en het baas gespeel van tsjechie af. En sinds doen ze het zelfs beter dan tsjechie. Maar dit doortrekken naar belgie is ridicuul.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dubbel post, sorry.
Laatst gewijzigd door Hawkeye : 17 juli 2008 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ongelooflijk he.
Ofwel denken de Walen deze keer: Merde, wij stellen eisen en Leterme gaat niet akkoord ten koste van zijn premierschap. Tis efkes gedaan me de Vlaamse welwillendheid. Ofwel denken ze: eventjes naar de mond praten. Beetje diplomatisch antwoorden en volgende week likken ze ons gat weer allemaal proper. Ik denk het 2de (omdat er nooit komt wat ik wil). Laatst gewijzigd door Hawkeye : 17 juli 2008 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil je dat eens uitleggen ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Vreemdeling
|
![]() Het is natuurlijk gemakkelijk om nu te zeggen dat België moet splitsen of confederaal moet zijn of welke staatsvorm dan ook moet aannemen. Ik wil eerst de modaliteiten van een dergelijk beslissing zien en daarover kunnen oordelen in alle eerlijkheid en zonder verdoken, persoonlijke agenda's van bepaalde politici, die nu blijkbaar de grote plak zwaaien, maar er uiteindelijk niets van terecht brengen. Het land lijdt hieronder, de bevolking lijdt hieronder en ze kakelen rustig verder...
Vlaanderen en Wallonië zijn destijds in één staat samen gebracht door de grootmachten van weleer (van voor 1830) om een bufferstaat te vormen tussen de Latijnse en Germaanse talen en culturen. De Elzas is nog zo'n bufferregio, net zoals Zwitserland dat is tussen drie taalgemeenschappen. De dag van vandaag zijn we nog altijd die bufferzone. Hoe graag je een splitsing wilt, het lost ons huidig probleem niet op. De bufferzone blijft of je nu wilt of niet. Die bufferzone komt trouwens heel goed uit om grootmachten met elkaar te verzoenen: laten ze het maar op kleine schaal uitvechten, wij spelen wel voor signoor, zullen ze denken ! Toch heeft ons politiek bestel dringend een oplossing nodig. Ja, als we niet meer met elkaar kunnen praten op een positieve manier, we meer en meer verzinken in een 'politiek' spelletje van 'non' of 'neen' of distructie, maar dit te pas en te onpas gebruiken, omdat wij en zij zich plachten aangevallen te voelen, dan vrees ik dat een puur confederalisme de enige uitkomst biedt, op politiek vlak weliswaar en dit zonder enige vorm van 'veto-recht' voor gelijk welk confederale overheid. Het is zeker niet de wil van het democratisch België, maar waarschijnlijk de enige manier om ons ziek politiek bestel terug naar de kraamkliniek te brengen. Terug naar de bron. We zouden onze politiekers eens in een donker hoekje moeten zetten, allemaal tesamen en ze mogen er pas uit, als ze uit de impasse zijn. De man in de straat in Wallonië, noch in Vlaanderen, noch nen Brusseleir, noch een Duitstalige ligt er van wakker. Waar het hen om te doen is: wanneer gaat politiek België nu eens eindelijk zijn verantwoordelijk opnemen, want de vergelijking met een kindertuin is niet ver zoek. "Neen, meester, hij heeft eerst geslagen.". "Neen, hij!" Het zal niets oplossen in onze politieke strubbelingen. Zo lang de échte meester niet zal opstaan, blijven we in de peutertuin van de politiek zitten. Het is spijtig te moeten vaststellen, heren politiekers, terwijl jullie loontje door ons betaald wordt (belastingsgeld en steeds maar meer en meer en wij maar steeds minder en minder om het te 'kunnen' betalen), jullie dit verkwanselen door jullie politieke onkunde. Graag zou ik het tegendeel eens bewezen zien ! En als B-H-V opgelost zal zijn, wat is dan het volgend probleem om over te struikelen ? Je kiest maar... Er zitten vast en zeker nog lijken in de kast... en in jullie agenda. Uit mijn geschiedenislessen leer ik dat in de middeleeuwen de mensen niet meer content waren om dat ze 1/10de van de oogst aan hun heer moesten afstaan en er zelfs een opstand voor wilden voeren en doden vielen. Zijn we dan de dag van vandaag zoveel beter af, nu we van 30 tot 50 % van onze oogst moeten afstaan ? Wie is diene dief die met dat verschil gaat lopen? Opstand voeren mag ik niet, want dan volgt de staatsveiligheid mij en steekt me in de bak. In de ballade van een goudvis heeft Jan De Wilde het over: Heer, in wie moet ik nog geloven? Ik zeg je: Heren politiekers, in wie moet ik nu nog geloven ? Met vriendelijke groet, |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De Belgen zien hun staat als een overwinning op de Hollanders. Dat is het verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad, als Brussel en Wallonie geld genoeg hebben om elkaar te betalen dan moeten ze dat vooral doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Partijlid
|
![]() Voor wie meer wil weten: vandaag op Knack.be
Vaclav Klaus, de huidige president van Tsjechië, speelde naast de Slovaak Vladimir Meciar een van de twee hoofdrollen in de zogenaamde 'fluwelen scheiding' van Tsjechië en Slovakije. In 1992 onderhandelde hij in de Tugendhat Villa in Brno over de scheiding van het land waarover Knack in zijn extra editie bericht. In een exclusief interview met Knack raadt de president van Tsjechië de Belgen aan snel te handelen. Welke herinneringen bewaart aan de splitsing van de Tsjechoslovaakse federale staat. U was een van de twee hoofdrolspelers in de Tugendhat Villa in Brno in 1992. Vervolg: http://www.knack.be/nieuws/europa/ex...icle20204.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Partijlid