Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2008, 15:08   #1
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard Bejaardenzorg in België : slechte kwaliteit voor een te hoge prijs ?

In principe kan in ons land elke bejaarde, vanaf 80 jaar wanneer nodig in een bejaardentehuis terecht. De prijs ligt bij mijn weten zo rond de 1.250 Euro per maand en voor onvermogende bejaarden wordt het verschil tussen deze prijs en zijn/haar inkomen door het OCMW bijgepast, maar zo mogelijk gerecupereerd bij de kinderen volgens een stel regels.

Er zijn private en OCMW rusthuizen - er is een wettelijk geregelde inspraak van bejaarden ivm de werking, het eten enz..

Er zijn problemen ivm diefstallen, te geringe omkadering & vanzelfsprekend grote verschillen tussen de diverse gemeenten/ocmw's.

Persoonlijk denk ik dat veel afhangt van de motivatie van het personeel, dat gerust beter vergoed zou mogen worden.

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 12 augustus 2008 om 15:21.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 15:28   #2
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Mijn moeder betaalt €78/dag, en dat gaat binnenkort nog eens opslaan ook. Dat lijkt me wat veel voor wat het is. Maar ze wordt verzorgd en krijgt eetbaar eten, dus we zullen maar niet klagen zeker?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 15:43   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

48.13 € per dag kost een kleine ééns persoonskamer bij ons in de RVT
+ alle ander kosten,ga ik ooit zoveel pensioen krijgen,hoe gaan mijn kinderen eronder moeten lijden?

Moet ik dan ook witte producten eten zoals nu het geval is?

Word ik dan ook berekend per boterham en stukje kaas waar je zo kunt door zien,of dachten jullie(die mooie oude dag hé)

Zelfs die dikke nekjes hebben ze bij hun pietjes

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 12 augustus 2008 om 15:46.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 15:48   #4
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht

Persoonlijk denk ik dat veel afhangt van de motivatie van het personeel, dat gerust beter vergoed zou mogen worden.
De motivatie bij het personeel zorgde er in het RVT Europasquare voor dat de eerste mensen daar om 17.00 naar bed moesten wat anders raakten ze niet rond voor 21.00 uur.

Zo vertelde de moeder van mijn zoon me toen ze daar werkte.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 15:50   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
48.13 € per dag kost een kleine ééns persoonskamer bij ons in de RVT
+ alle ander kosten,ga ik ooit zoveel pensioen krijgen,hoe gaan mijn kinderen eronder moeten lijden?

Moet ik dan ook witte producten eten zoals nu het geval is?

Word ik dan ook berekend per boterham en stukje kaas waar je zo kunt door zien,of dachten jullie(die mooie oude dag hé)

Zelfs die dikke nekjes hebben ze bij hun pietjes
Mijn moeder zit in een RVT van de OCMW Antwerpen - ze heeft wat men noemt een "schoon pensioen" maar dat dekt net niet alle kosten. Omdat
mijn zuster nog met 2 gaat werken is zij de enige van ons gedriën die aangesproken wordt om het gat te dichten - uit solidariteit betaal ik hiervan 30 %. Het ABVV streeft ernaar om dat "kindsdeel" in alle OCMW's af te schaffen in sommige door de SPa bestuurde gemeenten is dit reeds gebeurd.

Voor zover ik weet heeft geen enkele politieke partij dit expliciet in haar programma staan. Het groot argument pro is in feite dat als men het berekend de kosten om dit "kindsdeel" te innen groter zijn dan wat het uiteindelijk opbrengt.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 12 augustus 2008, 15:55   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn moeder zit in een RVT van de OCMW Antwerpen - ze heeft wat men noemt een "schoon pensioen" maar dat dekt net niet alle kosten. Omdat
mijn zuster nog met 2 gaat werken is zij de enige van ons gedriën die aangesproken wordt om het gat te dichten - uit solidariteit betaal ik hiervan 30 %. Het ABVV streeft ernaar om dat "kindsdeel" in alle OCMW's af te schaffen in sommige door de SPa bestuurde gemeenten is dit reeds gebeurd.

Voor zover ik weet heeft geen enkele politieke partij dit expliciet in haar programma staan. Het groot argument pro is in feite dat als men het berekend de kosten om dit "kindsdeel" te innen groter zijn dan wat het uiteindelijk opbrengt.
Beste Roger

Het is echte schande als iemand zijn hele leven zijn klote heeft afgedraait voor de samenleving,nu zelf varkenskost moet eten,en de kinderen er nog dik voor moeten opdraaien,en das de waarheid,SCHANDE
Oud 12 augustus 2008, 15:58   #7
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dat is natuurlijk een ietwat vreemde kwestie. Is het niet logisch dat kinderen voor hun ouders betalen, eerder dan de hele gemeenschap? Ik vind van wel, maar ik kan me ook goed inbeelden dat wanneer je relatie met je ouders verzuurd is dat allerminst het geval is.

Dat gezegd zijnde ben ik ook de enige die voor ons moeder betaalt, mijn ene broer kan dat niet en de andere zien we niet meer. Ik doe dat evenwel met plezier.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 12 augustus 2008, 16:00   #8
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Beste Roger

Het is echte schande als iemand zijn hele leven zijn klote heeft afgedraait voor de samenleving,nu zelf varkenskost moet eten,en de kinderen er nog dik voor moeten opdraaien,en das de waarheid,SCHANDE
Als de kinderen niet kunnen doet het OCMW dat toch?
Oud 12 augustus 2008, 16:01   #9
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
De motivatie bij het personeel zorgde er in het RVT Europasquare voor dat de eerste mensen daar om 17.00 naar bed moesten wat anders raakten ze niet rond voor 21.00 uur.

Zo vertelde de moeder van mijn zoon me toen ze daar werkte.
En hoeveel man personeel is dat voor hoeveel mensen?
Oud 12 augustus 2008, 16:09   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb nog nooit zoveel dokters Winny producten zien eten als nu,bannanen van onbekende landen die zo rot waren als wat,zelfs mijn ingewande zouden er problemen mee vertonen(mooie oude dag hoor)
Water om te drinken is het beste wat je kan krijgen,roken in de vrieskoude ect
Ik lag mij dikwijls te pletter met die dikke nekken
Nee droom maar niet van de mooie oude dag,die voor IEDEREN mooi zou MOETEN zijn
Let op de woorden van het duveltje382,de vergrijzing laat nu al dikke sporen na

(mij gaan ze niet hebben hoor)
Oud 12 augustus 2008, 16:21   #11
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit zoveel dokters Winny producten zien eten als nu,bannanen van onbekende landen die zo rot waren als wat,zelfs mijn ingewande zouden er problemen mee vertonen(mooie oude dag hoor)

Maar dat is toch van alle tijden? Ik herinner mij nog ons bomma die met drie andere dames op een kamer van een paar m² zat en zelf naar de winkel stapte om pataten te kopen omdat die van het rusthuis niet te eten waren.

Laatst gewijzigd door L. J. Brutus : 12 augustus 2008 om 16:22.
Oud 12 augustus 2008, 16:37   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Maar dat is toch van alle tijden? Ik herinner mij nog ons bomma die met drie andere dames op een kamer van een paar m² zat en zelf naar de winkel stapte om pataten te kopen omdat die van het rusthuis niet te eten waren.
Aan 50€ per dag simpel is jou voornaam mss hé
Oud 12 augustus 2008, 16:46   #13
Don Quichote
Banneling

Standaard

De Belgische staat heeft altijd het geld verkwanselt.
En laten stromen waar het niet moet zijn.

En nog !
Ik zou eens graag de bedragen zien die gaan naar vreemdelingen, die hier nog geen doef gedaan hebben, maar door allerlei truukjes onterecht trekken.
Of doppers die in Turkije een winkel hebben.
Ben ook nieuwsgierig hoeveel van die economische vluchtelingen er aan het werk gaan gaan.

Ik geef maar een paar voorbeelden.
Er zijn er nog zoveel.
Het verhaal van krentzittend, potverterend en frauderend Wallonie kennen we door en door.

Maar de grote hoop gewone bejaarde lieden die nu in dure maar erbarmelijke omstandigheden zitten hebben gestemd voor Spa en Cdv.

En die hebben gezorgd voor het laagste pensioen in Europa.

Onnozele vlaming.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:00   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
De Belgische staat heeft altijd het geld verkwanselt.
En laten stromen waar het niet moet zijn.

En nog !
Ik zou eens graag de bedragen zien die gaan naar vreemdelingen, die hier nog geen doef gedaan hebben, maar door allerlei truukjes onterecht trekken.
Of doppers die in Turkije een winkel hebben.
Ben ook nieuwsgierig hoeveel van die economische vluchtelingen er aan het werk gaan gaan.

Ik geef maar een paar voorbeelden.
Er zijn er nog zoveel.
Het verhaal van krentzittend, potverterend en frauderend Wallonie kennen we door en door.

Maar de grote hoop gewone bejaarde lieden die nu in dure maar erbarmelijke omstandigheden zitten hebben gestemd voor Spa en Cdv.

Onnozele vlaming.
Je spreek dan nog niet eens over de zorgen die de "zorgstaat" verleent aan zijn inwoners
Oud 12 augustus 2008, 17:35   #15
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht

Onnozele vlaming.
Leve Belgie!

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 17:42   #16
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aan 50€ per dag
Toen kostte dat ook behoorlijk veel hoor.

Citaat:
simpel is jou voornaam mss hé
De mijne?
Oud 13 augustus 2008, 11:01   #17
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik ben om motorische redenen te traag voor te werken. Daarom ben ik ook bezig met mijn papieren in orde te maken voor beschermd wonen of andere woonformule. En ik ben nog maar 22 jaar ondertussen doe ik wel aan vrijwillgerswerk om mijn tijd de doden.

Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 13 augustus 2008 om 11:20.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 13:10   #18
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Elk RVT zal wel verschillen van een ander. Mijn moeder zit in St.anna op de Fruithoflaan & daar heeft men zoals elders als bewoner recht van reklameren
op regelmatige bewonersvergaderingen of zelfs anoniem. Ook de chef-keuken is aanspreekbaar. Telkens als het eten "te exotisch" of te kwaliteitsarm is
is ons Irmgard niet te benauwd de "chef de cuisine" aan te spreken - ze heeft het zelfs eens voor elkaar gekregen om bakharing met bruine saus op het menu te doen zetten (niet duur en heel herkenbaar voor onze ouderlingen).

Vanzelfsprekend zou haar verblijf daar minder aangenaam zijn, indien ik mijn broer en zuster niet van tijd eens een karbies fijnere eetwaren afleveren om
in haar koelkastje te steken (een klein flesje witte wijn is zeker even fijn).

2 grote problemen zijn diefstallen & het feit dat het personeel "overschotjes"
van eten meesleept - als het eten redelijk is verkleinen de porties plots.

Ik kom dikwijls op bezoek tegen etenstijd (dat bewoners, die het waarschijnlijk vroeger culinair beter hadden,klagen is normaal)hetgeen men er krijgt is geen varkenskost & gewoonlijk kan men zijn toevlucht nemen tot een of ander alternatief. Als de nood het hoogst is grijpt moeder terug naar een grof boterhammeke en wat viskonserven op haar kamer (vis : het beste dat er is)

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 13 augustus 2008, 13:33   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

het RVT in Zele is gewoon schandalig. daar laten ze de mensen echt verkommeren.
Oud 13 augustus 2008, 13:45   #20
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elk RVT zal wel verschillen van een ander. Mijn moeder zit in St.anna op de Fruithoflaan & daar heeft men zoals elders als bewoner recht van reklameren
op regelmatige bewonersvergaderingen of zelfs anoniem. Ook de chef-keuken is aanspreekbaar. Telkens als het eten "te exotisch" of te kwaliteitsarm is
is ons Irmgard niet te benauwd de "chef de cuisine" aan te spreken - ze heeft het zelfs eens voor elkaar gekregen om bakharing met bruine saus op het menu te doen zetten (niet duur en heel herkenbaar voor onze ouderlingen).

Vanzelfsprekend zou haar verblijf daar minder aangenaam zijn, indien ik mijn broer en zuster niet van tijd eens een karbies fijnere eetwaren afleveren om
in haar koelkastje te steken (een klein flesje witte wijn is zeker even fijn).

2 grote problemen zijn diefstallen & het feit dat het personeel "overschotjes"
van eten meesleept - als het eten redelijk is verkleinen de porties plots.

Ik kom dikwijls op bezoek tegen etenstijd (dat bewoners, die het waarschijnlijk vroeger culinair beter hadden,klagen is normaal)hetgeen men er krijgt is geen varkenskost & gewoonlijk kan men zijn toevlucht nemen tot een of ander alternatief. Als de nood het hoogst is grijpt moeder terug naar een grof boterhammeke en wat viskonserven op haar kamer (vis : het beste dat er is)
Weer moet ik enorm lachen,ik zal je het verslag van de bewonersraad eens laten zien waar elke inwoner het fantastisch vind om bij ons te leven,het eten is echt goed beweren ze

Nee, ze durven gewoon niet anders te zeggen,hun enige zorg zou wel eens in gedrang kunnen komen,gewoon met het mes op de keel zwijg je al gauw hé

Je zal het wel zelf merken als je er ooit beland dat niet alles is hoe het er uit ziet,en das in elke RVT het zelfde,personeelsgebrek,bezuinigingen wegens te weinig winsten op de nek van onze oudjes.....

Mij moeten ze het niet komen uileggen hoor al die komedie
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be