Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2008, 13:41   #101
maf
Banneling

Standaard

Ik heb geen contact meer met de jeugd, behalve als ze mij met drie overvallen in het park - voor zover ik mij dat laatste contact nog met binnenpretjes kan herinneren.

Tuurlijk was vroeger alles beter: toen was ik nog jong, hoe zou het niet beter geweest zijn???
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 15:19   #102
kaptenkirk
Partijlid

kaptenkirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
......Tuurlijk was vroeger alles beter: toen was ik nog jong, hoe zou het niet beter geweest zijn???
Daarom ben ik ook deze draad begonnen. Ik kan niet stellen dat de huidige jeugd even gelukkig is als wij in de jaren 70-80. Ik kan me niet herinneren dat er zoveel zelfmoorden waren onder de jongeren. Ik kan me niet herinneren dat je lastig gevallen werd door doorsnee jongeren. Krapuul heeft altijd bestaan en bestaat nog, maar vroeger waren dat enkelingen, tegenwoordig is het bijna allemaal. Zeker in de leeftijd 14-18j.

Is dat de vooruitgang??? Als het zo doorgaat is het binnen 10 jaar met ons gedaan....

En voor degenen die nu voor hun pensioen sparen, helaas, je zult geld tekort hebben. Niet voor je welzijn, maar voor jullie veiligheid. Zonder bodygards zul je niet buiten kunnen. Je zult geen huis nodig hebben, maar een vesting, met de nodige bewaking. Je mag zoveel belegen en sparen als je wil, het zal niet genoeg zijn....

Behalve... tja, als de huidige jeugd hun nonchalance terzijde zet en hun oogkleppen verwijderen. Geef toe, die kerktorenmentaliteit was toch zo slecht niet.
kaptenkirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 16:12   #103
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
En voor degenen die nu voor hun pensioen sparen, helaas, je zult geld tekort hebben. Niet voor je welzijn, maar voor jullie veiligheid. Zonder bodygards zul je niet buiten kunnen. Je zult geen huis nodig hebben, maar een vesting, met de nodige bewaking. Je mag zoveel belegen en sparen als je wil, het zal niet genoeg zijn....
Ach, als we al zover zijn gekomen dat loze dreigementjes de enige manier zijn om het achterhaalde repartitiesysteem goed te praten, dan zitten we niet ver meer van de totale teloorgang van dat systeem

Is dat dan de zo geroemde kerktorenmentaliteit? De rest moet me onderhouden, en als ze dat niet doen, gaan we hen naar het leven staan en hen beroven? Ferme mentaliteit is dat...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 01:36   #104
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Jij kunt je geluk halen uit andere dingen dan kinderen. Maar de kinderen die je zou kunnen maken, die zouden hun geluk uit jou kunnen halen . Ik heb al meer opgemerkt dat mensen die geen kinderen willen, meestal gierig en egoïstisch zijn.
Dat verwijt krijgen we inderdaad. Misschien is het hoe ik zelf daar tegenaan kijk. Ik zie het als geen goede daad om kinderen op deze slechte wereld te zetten. Mij is zelf ook niets gevraagd toen ik geboren werd. En ik zie mezelf nooit in staat een vader te zijn, en zeker geen goede vader.

Het hangt dus af hoe je het bekijkt, het is ergens egoïstisch ook om kinderen op de wereld te zetten voor jouw geluk. Want dat is het ook op dat moment.
Het is bewezen dat als vrouwen een baby in hun armen hebben ze de stof oxytocine aanmaken hetgeen ze een goed gevoel geeft.

Dat heb je al niet bij mannen. Dus voor uw eigen geluk zet je iemand op de wereld, waarvan een groot deel zogezegde fiere ouders totaal faalt.
Kindermishandeling, armoede, gezinsdrama's...

Dat is ieder zijn eigen keuze, probeer die te respecteren want kinderlozen lijken er volgens polls hier op dit forum veel te zitten. Waaronder zelfs Kim dacht ik. Er zijn er nog te veel die veranderen eens ze 30 zijn. Liefde kan soms vreemde kronkels maken met mensen waaronder een kinderwens, nadien bekvechten ze voor het hoederecht van het kind.
Vrouwen vinden die zelf geen kinderen willen zijn niet zo makkelijk.
Dat is zowat de belangrijkste vraag in een relatie, volledig logisch ook.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 07:24   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

dat is ongeveer het strafste wat ik hier al gelezen heb zè. omdat mijn vriendin en ik hebben besloten om geen kinderen te krijgen, zijn we opeens egoïstisch???? awel merci.
Oud 5 september 2008, 08:16   #106
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom ben ik ook deze draad begonnen. Ik kan niet stellen dat de huidige jeugd even gelukkig is als wij in de jaren 70-80. Ik kan me niet herinneren dat er zoveel zelfmoorden waren onder de jongeren. Ik kan me niet herinneren dat je lastig gevallen werd door doorsnee jongeren. Krapuul heeft altijd bestaan en bestaat nog, maar vroeger waren dat enkelingen, tegenwoordig is het bijna allemaal. Zeker in de leeftijd 14-18j.

Is dat de vooruitgang??? Als het zo doorgaat is het binnen 10 jaar met ons gedaan....

Behalve... tja, als de huidige jeugd hun nonchalance terzijde zet en hun oogkleppen verwijderen. Geef toe, die kerktorenmentaliteit was toch zo slecht niet.
Ik heb schijt aan de kerktorenmentaliteit. Ik wil de loozers die dit land vullen niet mee onderhouden. Ik werk graag, en ik werk ook graag aan mijn carriere. Ik heb voldoende intelligentie om vooruit te kijken en te sparen voor mijn oude dag. Financial Planning heet dit. Dat Jan Modaal dit niet doet is zijn eigen probleem, als die liever nu zijn geld opmaakt ipv iets opzij te zetten, moet hij later ook maar de gevolgen dragen. Krekel en de mier he mensen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:19   #107
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Kaptinkirk, hou uw burgerzinfetisj voor uzelf.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:25   #108
Ambiorix

Standaard

ik ben 22 jaar en student
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: ik ben 21 jaar en student.

Ik ben twéé keer in een dancing geweest (en dat is genoeg) - en de meerderheid van mijn vrienden en -innen gaat daar evenmin. Het is een vertekend beeld om te zeggen dat "de jeugd" tot 's ochtends vroeg uitgaat. Het is inderdaad zo dat het nachtleven intenser is geworden, maar dat is volgens mij logisch: het dagleven is dat eveneens geworden. Niettemin is er een groot deel "jeugd" die wel eens naar een fuif gaat &c., maar het ook graag besloten houdt.

Idem hier. Ik heb nog nooit harddrugs genomen. Ik drink graag een glas (liefst besloten) en rook een paar sigaretten per maand. Ge zoudt kunnen zeggen: "Ja maar, gij zijt ne saaie piet," en waarschijnlijk nog gelijk hebben ook - maar ik ken maar één iemand in heel mijn kennissenkring die eens een xtc-pilletje heeft geslikt, en die kon niet echt op veel begrip rekenen. Meeste mensen (in mijn milieu) vinden zo'n gedrag marginaal en tot de marginaliteit verdrijvend.

.. maar dat vind ik idd een saai leven ze.
Ik ben jong en ik wil alcohol geproefd hebben. en véel.
Als ik moet gaan werken is het gedaan met de kermis, dus profiteer ik er nu met volle teugen van.
Ben ik marginaal? vergeleken met mijn vrienden- en kennissenkring niet overdreven, maar volgens u wsl wel

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 5 september 2008 om 08:25.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:28   #109
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik ben 22 jaar en student

.. maar dat vind ik idd een saai leven ze.
Ik ben jong en ik wil alcohol geproefd hebben. en véel.
Als ik moet gaan werken is het gedaan met de kermis, dus profiteer ik er nu met volle teugen van.
Ben ik marginaal? vergeleken met mijn vrienden- en kennissenkring niet overdreven, maar volgens u wsl wel
This tezien wie uw vrienden zijn h&
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:39   #110
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Kapten,

Geloof me vrij: u wordt oud.
Als ik welke levensstijl vele OUDERS er op na houden, kan ik niet anders dan constateren dat onze jeugd het niet slecht doet.
Als dertiger durf ik zelfs stellen dat wij vroeger veel meer crapulestreken uithaalden dan tegenwoordig. Nu mogen 12-jarigen niet meer verder weg dan de tuin, door al die indianenverhalen waar u mee verantwoordelijk bent.
Kattekwaad hoorde erbij vroeger, nu: onmiddelijk de politie eropaf ('ze zitten daar samen op een bank lawaai te maken!')

Velen zijn hier hun eigen jeugd vergeten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:39   #111
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

De samenleving is gewoon veel harder geworden.
De sociale cocon of kerktorenmentaliteit zoals sommigen dat hier 'benoemen' is afgebroken.
Nu hebben de oudere generaties daar vlijtig aan 'meegewerkt' door zich absoluut niet te bekommeren om toekomst en welzijn. Ikzelf woonde als kind in een fantastisch dorp, met een ongelooflijke vrijheid als kind. Nu hebben de beter gesitueerden het afgebroken, hebben de lokale ouderen geld geroken en is het een rijk getto geworden. En dan maar kritiek leveren op de jongeren.
Uiteindelijk zijn de oudere generaties verantwoordelijk voor wat er gebeurd is.
Als jongeren zeggen dat er 40% vreemdelingen wonen in Belgie, en Verhofstad ze komt uitlachen op tv omdat er maar 10% zijn, dan weet je precies het verschil: in de wereld van Verhofstad is er geen enkele, zijn het gewoon statistieken, en dat illustreert hoever een groot deel van de oudere bevolking afstaat van de jongeren.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 07:15   #112
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Simpel voorstel. Ik wil eens een discussie opstarten waarbij de ouderen onder ons (ikzelf ben over de vijftig) en de jeugd (laten we zeggen tot 25 jaar) eens hun argumenten over "vroeger en nu" uitpraten.

Clichés als "vroeger was het beter" of "tegenwoordig is het beter" moet dan weer beargumenteerd worden.

Voorbeeld :

- Vroeger (jaren 70-80) sloten de meeste dancing om 2-3 snachts.

- Vroeger waren softdrugs de harddrugs. Coca, hero, xtc waren bijna onbestaande.

- Vroeger had de jeugd respect voor ouderen/politie/leraars.

- Vroeger waren de meiskes ook "vrijgeviger" en veel minder arrogant.

- Vroeger gingen de jongens naar het leger en ze kwamen als mannen terug.

- Vroeger.... tattoo's en piercings/oorbellen voor de jailbirds en homo's. Zelfs holebi's leefden toen discreter.

Tegenwoordig? En het zal nog erger worden.

Maar waarom is dat zo? Wat is de oorzaak dat de jeugd tegenwoordig vergiftigd wordt en decadent is? Is er nog hoop/toekomst voor de jongeren?

Waren wij daarom ongelukkig toen? Integendeel, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig hun dagen slijt. Bijna iedereen loopt er tegenwoordig volgetekend met rare tekens op hun armen/benen en/of ne halve ijzerwinkel aan hun lijf. Of met hun half gat/tetten bloot.

Die weinigen die die mode niet volgen maken blijkbaar weinig kans om geaccepteerd te worden door de "kudde".

Maar waarom is dat zo?
Ik ben geboren in 1960 en herken "de jeugd van toen" niet zoals jij die hier beschrijft.
Ik ging nooit naar dancings, maar café's sloten niet om 2-3 uur
Er waren zowel softdrugs al harddrugs te krijgen.
De jeugd had, net als nu, respect voor ouderen/politie/leraars voor zoverre zij zelf respectvol waren/zijn.
Jongens kwamen uit het leger terug als mannen, indien je met mannen bedoeld, iemand die kan drinken en ja knikt.
Iedere jeugd krijgt kritiek op zijn uiterlijk, de langharige hippies, de punkers, ..., en krijgt de kritiek dat ze decadent zijn. Als je meer dan 50 bent, herinner jij je dan de hetze rond de eerste film van Elvis Presley?
Welke mode volgde de jeugd in jouw tijd. In "mijne tijd" was dat een parka vest, een levis jeans en het "boerenhemd"
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 07:28   #113
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik. Is deze evolutie wel betaalbaar voor de jeugd? Is dit een cliché of klopt het wat je zegt? Is de jeugd dus a priori op weg om crimineel te worden? Wat heeft ne doorsnee wietroker per dag nodig, financieel bedoel ik.

Ooit zal wiet toch niet meer hetzelfde effect blijven geven? Wat dan? Harddrugs? Zijn dus onze toekomstige politiekers, artsen, advokaten, ... junkies? Onder welk excuus keur je deze levensstijl goed? Waarom rookt de jeugd wiet?
Wie zegt er dat ne doorsnee wietroker dagelijks rookt?
Wat kost het om ieder week-end uit te gaan en je drank te betalen?
Zijn dus onze toekomstige politici, artsen, advocaten,.... alcohol-verslaafden?
De jeugd rookt al wiet van in de jaren 60-tig. Hebben we nu een overeenkomstig aantal junkies?
Oud 6 september 2008, 08:13   #114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De vergrijzing slaat toe en ons pensioenstelsel komt in gevaar omdat de personen die nu op pensioen vertrekken te weinig kinderen op de wereld hebben gezet. Hierdoor is er een tekort aan mensen die arbeid verrichten en aldus, in ons huidige "repartitiestelsel", het pensioen van hun ouders betalen. De "pensioen"-generatie is daarenboven ook nog erg groot in aantal omdat ze voortkomt van de naoorlogse baby-boom. Weinige jongeren gaan er dus moeten voor zorgen dat massaal veel ouderen onbezorgd van hun oude dag kunnen genieten. En jij noemt jezelf niet hypocriet?
Misschien scheelt er iets aan ons systeem. De economie moet groeien, de bevolking moet aangroeien. Ten koste van wat? Dit is niet houdbaar, vroeg of laat gaat dit systeem kapot.
Geen mens die kinderen wil, voor het systeem.
Onze voortplantingsdrang is een primaire behoefte, van elk levend wezen.
Verder worden we van kleins af geïndoctrineerd dat trouwen en kinderen hebben normaal is. Een must.
Men stelt zich tegenwoordig de vraag wanneer en hoeveel kinderen, maar zelden wel of geen kinderen.
Als je de mensen vraagt, waarom heb je kinderen, zal je nogal veel redenen krijgen die eerder onder "egoïstisch" te klasseren zijn.
Oud 6 september 2008, 08:58   #115
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpel voorstel. Ik wil eens een discussie opstarten waarbij de ouderen onder ons (ikzelf ben over de vijftig) en de jeugd (laten we zeggen tot 25 jaar) eens hun argumenten over "vroeger en nu" uitpraten.

Clichés als "vroeger was het beter" of "tegenwoordig is het beter" moet dan weer beargumenteerd worden.

Voorbeeld :

- Vroeger (jaren 70-80) sloten de meeste dancing om 2-3 snachts.

- Vroeger waren softdrugs de harddrugs. Coca, hero, xtc waren bijna onbestaande.

- Vroeger had de jeugd respect voor ouderen/politie/leraars.

- Vroeger waren de meiskes ook "vrijgeviger" en veel minder arrogant.

- Vroeger gingen de jongens naar het leger en ze kwamen als mannen terug.

- Vroeger.... tattoo's en piercings/oorbellen voor de jailbirds en homo's. Zelfs holebi's leefden toen discreter.

Tegenwoordig? En het zal nog erger worden.

Maar waarom is dat zo? Wat is de oorzaak dat de jeugd tegenwoordig vergiftigd wordt en decadent is? Is er nog hoop/toekomst voor de jongeren?

Waren wij daarom ongelukkig toen? Integendeel, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig hun dagen slijt. Bijna iedereen loopt er tegenwoordig volgetekend met rare tekens op hun armen/benen en/of ne halve ijzerwinkel aan hun lijf. Of met hun half gat/tetten bloot.

Die weinigen die die mode niet volgen maken blijkbaar weinig kans om geaccepteerd te worden door de "kudde".

Maar waarom is dat zo?

Een eerste feit waar ik je wil op wijzen is dat jullie generatie feitelijk de zogenoemde vrij opvoeding hebben ingevoerd.
Heel wat veranderingen zijn er gekomen net in de jaren 60 en 70. Denk aan de flower power, de seksrevolutie en zoveel meer.

Jullie zijn inderdaad opgevoed onder wat ik het katholieke juk van die tijd noem. Jullie generatie was dat juk zelf kotsbeu en wat men nu ziet is een complex gevolg hiervan.

Het katholieke juk had tevens ook zijn vele nadelen en geweld en agressie in zich, alleen was het toen meer verdoken en bleven echtelijke ruzies en problemen en verkrachting binnenshuis.
Voor de rest zopen de jongeren van jou tijd zich even lazarus en waren er ook al verslaafden van drugs.

Elke tijd heeft zijn eigen problemen en je kunt jongeren van nu niet meer gaan duwen in een opvoeding van 40 jaar terug.
Jongeren zijn mondiger als vroeger, het feit dat er nog maar weinig discipline en respect is hangt meer af van de ouders.
Veel te veel ouders nemen kinderen om de verkeerde redenen.
- omdat dit traditie is
- om een relatie te redden
- geen voorbehoedsmiddelen gebruiken
- omdat vriendinnen of familie ook begonnen zijn met kinderen

Veel ouders zijn niet klaar voor het ouderschap en wat is dat?

ouderschap is uw vrije tijd opofferen voor het verzorgen en opvoeden van je kind. dit doe je met veel liefde, aandacht, respect, discipline en veel luisteren.
Maar dit kost enorm veel tijd en moeite en laat dit nu net het probleem zijn want de huidige ouders zijn allemaal opgevoed met een vrije opvoeding met hobby's, uw eigen ding doen.
dus als we dan een gezinnentje willen beginnen dan heb je enerzijds het huishouden waar veel jonge vrouwen niet meer weten hoe ze het moeten doen en de mannen ook maar weinig van weten, en anderzijds heb je de opvoeding van je kind maar we willen onze hobby's niet opgeven met als gevolg dat we onze kinderen gewoon geven wat het wilt omdat het dan stil is en wij ons ding kunnen doen.

En als de kinderen ons storen, tja dan krijgen ze aandacht en dit is negatieve aandacht en door de jaren verslechterd de band met je kind door deze aandacht want hier krijg je 0 respect voor.

En als deze kinderen dan pubers worden en er is totaal een gebrek aan begeleiding en respect, tja dan moet men niet verwonderd zijn dat vele jongeren tegenwoordig veel meer onbeleefd zijn, tot s'morgens weg blijven, mer agressie en zoveel meer.

Ik pleit dan ook voor een nieuw vak op school in plaats van godsdienst. namelijk opvoedkunde en alles wat bij een huishouden hoort.
zowel meisjes als jongens moet men leren hoe je een opvoeding best kunt doen, wat er allemaal in een huishouden gedaan moet worden en zoveel meer.
Desnoods kun je voor jongens ook opnieuw de legerdienst invoeren om zo bepaalde discipline bij te brengen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 00:10   #116
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geboren en getogen rond de kerktoren in het jaar des Heren 1961.

Mijn perceptie is dat jeugd toch veel mondiger is geworden, ondertussen toch meer rechten heeft verworven en, in positieve zin, heel wat klassieke waarden en normen in vraag heeft gesteld. Terecht.

Iets wat in deze draad volgens mij nog niet aan bod is gekomen: Gehoorzaamheid. Ik herinner mij dat de wil van heel wat vaders en moeders ook wet was. Aan wat de meester zei werd niet getwijfeld. Als de meester je gezicht niet kon zien dan had je brute pech. Er bestonden nog lijfstraffen, zowel in de klas als thuis. Voor de geïnteresseerden wil ik gerust eens een paar staaltjes citeren van hoe de stoute leerling op betere gedachten werd gebracht door de notabele pedagoog in de klas. Als voorsmaakje: Ik heb ooit een leraar een brede meetlat (zo'n meetlad van 1m lang waarmee lijnen op het bord werden getrokken) weten kapot kloppen op het hoofd van een 11-jarige klasgenoot. De ouders van het kind hebben nooit geprotesteerd.
School en thuis waren dikwijls twee gescheiden werelden. De meester was baas in de klas. Vader en moeder hadden alles te zeggen thuis. Een lap tegen je oren in de klas impliceerde dikwijls een vervolgverhaal thuis.
Het moge gezegd, het kind van de gewone man kreeg wel meer kloppen dan de zoon van de bankier, de meester, de dokter, of andere notabelen uit het dorp.
De domsten van de klas zaten achteraan. De zonen van de notabelen zaten vooraan, en gezien de punten nooit meetelden als een van de notabelen mislukte in een proef waren deze leerlingen bijgevolg steeds de zogezegde slimsten van de klas.

Nu hoor je andere verhalen, het andere uiterste. Over ouders die de politie aan de deur krijgen omdat zoon- of dochterlief z’n beklag doet op school over de ouders. Uiteraard, niet steeds onterecht. Maar ik heb toch al enkele verhalen gehoord over kinderen die het oneens geraken met ouders, hun beklag doen op school, en waarbij de ouders via het CLB in aanraking komen met de politie.

Ik heb de twee uitersten, vroeger en nu, wat dik in de verf gezet, maar wat ik uiteindelijk bedoel is dat, vergeleken met vroeger, je nu best bij de pinken blijft wat opvoeding betreft. Bij onmin tussen ouders en kind beschikt het kind, de tiener, ondertussen over heel wat mogelijkheden om het leven van de ouder(s) zuur te maken, terecht of niet, en daar zijn tal van voorbeelden van.

Morgen meer ...

Laatst gewijzigd door Rudy : 7 september 2008 om 00:10.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 00:25   #117
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Rudy, alhoewel ik 5 jaar jonger ben, kan ik je 'verhaal' alleen maar beamen. Alleen hadden wij niet de apartheid in de klas tussen de domme en de slimme gasten. Een belangrijk verschil tussen toen en nu was ook dat er geen gemengde scholen waren. De eerste keer dat ik met meisjes in de klas zat was pas na mijn 18e.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 05:51   #118
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Heerlijk toch, die goeie ouwe tijd van niks te zeggen hebben op een internaat (nu we toch bezig zijn) en alle dolle avonturen die daaruit voortkwamen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 07:59   #119
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Heerlijk toch, die goeie ouwe tijd van niks te zeggen hebben op een internaat (nu we toch bezig zijn) en alle dolle avonturen die daaruit voortkwamen...
Over internaten gesproken. De glorietijd van de internaten is misschien wel voorbij, maar zo lees en hoor ik het toch, blijkt dat er momenteel steeds meer tieners vragende partij zijn om op internaat te gaan. Hoe zou dat komen ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 08:01   #120
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben geboren en getogen rond de kerktoren in het jaar des Heren 1961.

Mijn perceptie is dat jeugd toch veel mondiger is geworden, ondertussen toch meer rechten heeft verworven en, in positieve zin, heel wat klassieke waarden en normen in vraag heeft gesteld. Terecht.

Iets wat in deze draad volgens mij nog niet aan bod is gekomen: Gehoorzaamheid. Ik herinner mij dat de wil van heel wat vaders en moeders ook wet was. Aan wat de meester zei werd niet getwijfeld. Als de meester je gezicht niet kon zien dan had je brute pech. Er bestonden nog lijfstraffen, zowel in de klas als thuis. Voor de geïnteresseerden wil ik gerust eens een paar staaltjes citeren van hoe de stoute leerling op betere gedachten werd gebracht door de notabele pedagoog in de klas. Als voorsmaakje: Ik heb ooit een leraar een brede meetlat (zo'n meetlad van 1m lang waarmee lijnen op het bord werden getrokken) weten kapot kloppen op het hoofd van een 11-jarige klasgenoot. De ouders van het kind hebben nooit geprotesteerd.
School en thuis waren dikwijls twee gescheiden werelden. De meester was baas in de klas. Vader en moeder hadden alles te zeggen thuis. Een lap tegen je oren in de klas impliceerde dikwijls een vervolgverhaal thuis.
Het moge gezegd, het kind van de gewone man kreeg wel meer kloppen dan de zoon van de bankier, de meester, de dokter, of andere notabelen uit het dorp.
De domsten van de klas zaten achteraan. De zonen van de notabelen zaten vooraan, en gezien de punten nooit meetelden als een van de notabelen mislukte in een proef waren deze leerlingen bijgevolg steeds de zogezegde slimsten van de klas.

Nu hoor je andere verhalen, het andere uiterste. Over ouders die de politie aan de deur krijgen omdat zoon- of dochterlief z’n beklag doet op school over de ouders. Uiteraard, niet steeds onterecht. Maar ik heb toch al enkele verhalen gehoord over kinderen die het oneens geraken met ouders, hun beklag doen op school, en waarbij de ouders via het CLB in aanraking komen met de politie.

Ik heb de twee uitersten, vroeger en nu, wat dik in de verf gezet, maar wat ik uiteindelijk bedoel is dat, vergeleken met vroeger, je nu best bij de pinken blijft wat opvoeding betreft. Bij onmin tussen ouders en kind beschikt het kind, de tiener, ondertussen over heel wat mogelijkheden om het leven van de ouder(s) zuur te maken, terecht of niet, en daar zijn tal van voorbeelden van.

Morgen meer ...
Ik ben geboren in 1960 en heb nooit lijfstraffen meegemaakt.
Mijn zus (5 jaar ouder) heeft één maal een klets in haar gezicht gekregen, s'avonds was mijn moeder op school.

Natuurlijk moet niemand onvoorwaardelijk gehoorzaam zijn. Als iemand tegen mijn dochter zegt, kom eens mee meisje, hoop ik dat ze verstandig genoeg zal zijn om dit niet te doen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be