Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De Belgische revolutie van 1830 was een historische vergissing.
Eens 74 82,22%
Oneens 16 17,78%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2008, 15:49   #121
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mag ik zeggen dat u goed debatteert? U vergelijkt heel terecht de goede punten van het ene met de slechte punten van het andere en concludeert dan opgelucht dat u gelijk heeft.
Petje af.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 15:53   #122
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat ik zeg is symbolisch. We hebben het hier goed in België. Minder strikt dan in Nederland.Niet zoveel regeltjes en kleinburgerlijkheid. We eten goed, we verdienen goed, het weer in Nederland is niet anders dan bij ons. In het Hollands keurslijf wil ik toch niet zitten. En wat Latijnse cultuur in de buurt, in eenzelfde land, kan geen kwaad. Het doet ons wat meer bourgondisch leven én denken. En dit in vergelijking met dat saaie ietwat calvinistische Nederland van Jan zeer Modaal van Piet (H)(kl)ein.
Vandaar dat uit sociologisch onderzoek blijkt dat Nederlanders tot de gelukkigste volkeren op aarde behoren, en Vlamingen tot de meest zelfmoord plegende volkeren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 16:16   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vandaar dat uit sociologisch onderzoek blijkt dat Nederlanders tot de gelukkigste volkeren op aarde behoren, en Vlamingen tot de meest zelfmoord plegende volkeren.
Wat een onzin. Men maakt mensen gek met al die onderzoeken. Onderzoek van dit en onderzoek van dat. En als ze dan nog relevant waren. Als ik Nederlanders de hele tijd hoor kankeren en niet tevreden zijn, dan eens over dit en dan weer over dat. En met mekaar in discussies gaan over dit en over dat (weldra zijn er nog alleen maar discussieprogramma's bij u op TV), omdat ze het met mekaar niet eens zijn over een heleboel dingen. En protest tegen dit en tegen dat. En drugs en gangsterisme enz, enz. Enfin, om het kort te maken, zo fijn voelen zich de Nederlanders dus ook weer niet. Vaak larie en apekool die 'onderzoeken'.

Laatst gewijzigd door system : 19 oktober 2008 om 16:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 16:38   #124
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. Men maakt mensen gek met al die onderzoeken. Onderzoek van dit en onderzoek van dat. En als ze dan nog relevant waren. Als ik Nederlanders de hele tijd hoor kankeren en niet tevreden zijn, dan eens over dit en dan weer over dat. En met mekaar in discussies gaan over dit en over dat (weldra zijn er nog alleen maar discussieprogramma's bij u op TV), omdat ze het met mekaar niet eens zijn over een heleboel dingen. En protest tegen dit en tegen dat. En drugs en gangsterisme enz, enz. Enfin, om het kort te maken, zo fijn voelen zich de Nederlanders dus ook weer niet. Vaak larie en apekool die 'onderzoeken'.
Kankeren, zeuren en zeiken hoort er inderdaad wel een beetje bij bij ons in West-Nederland en maakt onderdeel uit van de Hollandse directheid. Dat is echter geen uiting van grotere ontevredenheid. Een zuiderling zal zich minder snel negatief uitlaten omwille van de beleefdheid. Maar ondertussen...
de vergelijking is meer: directheid / lompheid vs beleefdheid / oneerlijkheid.
en niet: Hollanders kankeren dus zijn ze minder tevreden dan ons gelukkige Belgen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 17:16   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kankeren, zeuren en zeiken hoort er inderdaad wel een beetje bij bij ons in West-Nederland en maakt onderdeel uit van de Hollandse directheid. Dat is echter geen uiting van grotere ontevredenheid. Een zuiderling zal zich minder snel negatief uitlaten omwille van de beleefdheid. Maar ondertussen...
de vergelijking is meer: directheid / lompheid vs beleefdheid / oneerlijkheid.
en niet: Hollanders kankeren dus zijn ze minder tevreden dan ons gelukkige Belgen.
Mensen voelen zich op sommige dagen 'gelukkiger' dan op andere dagen. En op andere dagen 'ongelukkiger' dan op sommige dagen. Wat is 'gelukkig zijn'. In mijn straat in ieder geval stel ik vast dat mensen content zijn. Ik zie hier geen 'ongelukkige' mensen. Natuurlijk, er zijn zonnige en minder zonnige dagen in het leven. En zo is dat overal in de rijkste landen van West-Europa. Die onderzoeken hebben daarom maar weinig relevantie.

Laatst gewijzigd door system : 19 oktober 2008 om 17:17.
Oud 19 oktober 2008, 21:25   #126
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen voelen zich op sommige dagen 'gelukkiger' dan op andere dagen. En op andere dagen 'ongelukkiger' dan op sommige dagen. Wat is 'gelukkig zijn'. In mijn straat in ieder geval stel ik vast dat mensen content zijn. Ik zie hier geen 'ongelukkige' mensen. Natuurlijk, er zijn zonnige en minder zonnige dagen in het leven. En zo is dat overal in de rijkste landen van West-Europa. Die onderzoeken hebben daarom maar weinig relevantie.
U betoogde eerder dat een aantal aspecten van de Hollandse cultuur u en de mensen in uw straat niet gelukkiger zouden maken. Het bourgondische versus het keurslijf zogezegd. Als dan tegenargumenten worden aangevoerd dat mensen in Hollandse straten niet minder gelukkig zijn dan mensen bij u in de straat (blij dat we het op begrijpelijke schaal houden) dan doet u dat af met de kwalificaties van 'weinig relevant' tot 'larie en apekool'

Samengevat zou ik willen zeggen dat de mensen in MIJN straat ook lekker in hun vel zitten. Dat gun ik ze, net zoals ik dat de mensen in uw straat gun. Daar moeten we geen afbreuk aan willen doen. Wij kunnen wel wat bourgondische elementen gebruiken, maar uw straat kan vast ook wel iets van ons leren. DAT moet het uitgangspunt zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 21:51   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U betoogde eerder dat een aantal aspecten van de Hollandse cultuur u en de mensen in uw straat niet gelukkiger zouden maken. Het bourgondische versus het keurslijf zogezegd. Als dan tegenargumenten worden aangevoerd dat mensen in Hollandse straten niet minder gelukkig zijn dan mensen bij u in de straat (blij dat we het op begrijpelijke schaal houden) dan doet u dat af met de kwalificaties van 'weinig relevant' tot 'larie en apekool'

Samengevat zou ik willen zeggen dat de mensen in MIJN straat ook lekker in hun vel zitten. Dat gun ik ze, net zoals ik dat de mensen in uw straat gun. Daar moeten we geen afbreuk aan willen doen. Wij kunnen wel wat bourgondische elementen gebruiken, maar uw straat kan vast ook wel iets van ons leren. DAT moet het uitgangspunt zijn.
Ik zeg gewoon dat mensen in België royaler leven. En dat is een element dat bijdraagt tot een tevreden leven. Maar goed, in Nederland kan ook zuinigheid blijkbaar bijdragen tot een tevreden leven. Ik sluit dit zeker niet uit. Alleen als Belg zie ik dat zo niet zitten.

Laatst gewijzigd door system : 19 oktober 2008 om 21:52.
Oud 20 oktober 2008, 08:33   #128
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Daar heb je ook gelijk in, pelgrim.
Mijmeren over het verleden is mooi, maar het is de toekomst die telt.
Merkwaardig om te zien dat Brabanders in Noord-Brabant zich niet als Hollander zien (het overheersende gewest), maar Zuid-Brabanders zich maar wat graag als Vlaming laten betitelen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 08:46   #129
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon dat mensen in België royaler leven. En dat is een element dat bijdraagt tot een tevreden leven. Maar goed, in Nederland kan ook zuinigheid blijkbaar bijdragen tot een tevreden leven. Ik sluit dit zeker niet uit. Alleen als Belg zie ik dat zo niet zitten.
Wat een slap ge....
Ik vond vooral erg interessant je staatje over wat mensen in Wallonié, Vlaanderen, Zuid-Nederland en Noord-Nederland uitgeven aan voeding. Misschien dat het uitgavenpatroon in België uit maar 1 ding bestaat: eten en zuipen, maar in Nederland hebben we ook nog uitgaven aan huisvesting en vaste lasten, die toch echt wel wat hoger liggen dan in België. En daarnaast zijn er nog enkele zaken waarin de beide landen verschillen. Belgen horen trouwens ook bij de grote spaarders van de wereld, alsof jullie alles opmaken aan dat zogenaamde bourgondische leven van jullie dat o.a. bestaat uit friet met biefstuk. Hoe ordinair trouwens, aan friet met biefstuk is helemaal niets bourgondisch, dat aten wij thuis vroeger al gewoon op doordeweekse dagen. En mocht alcohol-zuipen tot het bourgondisch leven bijdragen, dan ben ik ervan overtuigd dat de Nederlanders niet echt onderdoen, want hier wordt ook wat alcohol achter in die strotten gegoten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 09:56   #130
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Merkwaardig om te zien dat Brabanders in Noord-Brabant zich niet als Hollander zien (het overheersende gewest), maar Zuid-Brabanders zich maar wat graag als Vlaming laten betitelen.
De Belgische staat heeft al de Nederlandstalige provincies en streken wel verplicht zich te gaan verenigen tot één culturele en nationale ruimte. Het overheersende 'gewest' was de Franstalige elite die haar troon letterlijk in Brussel heeft staan. "Vlaanderen" was als begrip eerder een uiting van verzet tégen die overheersende elite.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 12:32   #131
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ten eerste is dit niet uniek voor (Noord) Brabanders, dit geldt ook voor Friezen, Zeeuwen, Limburgers, Groningers etc. Zij voelen zich (over het algemeen) geen Hollander, maar allen voelen zich wel Nederlander. Ten tweede is het noemen van overheersende gewest , de vraag beantwoorden dat dat niet zo merkwaardig is. Tot slot heb je ook nog het verleden dat Noord Brabant lang een Generaliteitsland is geweest, zonder eigen Staten, maar werd bestuurd als een soort kolonie door de Staten Generaal te Den Haag. (Hoewel ook in de republiek de macht maar bij een kleine elite lag; bij eigen vertegenwoordiging had de macht ook maar bij een eigen kleine elite gelegen. Voor de gewone man hoeft dat niet extreem veel verandering te betekenen. Behalve dat zelfbestuur in enkele gevallen lokaal wat betere resultaten had kunnen bereiken.) Laat die periode van Generaliteitsland zijn nu precies begonnen zijn met het einde van De 'Brabantse Gouden Eeuw' (hoewel toegegeven Noord Brabant over het algemeen nooit het meest welvarende deel van het hertogdom was) en samenvalt met De Hollandse Gouden Eeuw....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 20 oktober 2008 om 12:41.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 12:44   #132
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Een vergissing.
Men heeft zich vergist in het feit dat België in feite Wallonië zou moeten geweest zijn.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 13:36   #133
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Als België er niet zou geweest zijn, dan had uw "Vlaanderen" nooit bestaan. Het zou dan een deel van Nederland zijn en we zouden hier allemaal een Hollands accent hebben.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 13:42   #134
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Als België er niet zou geweest zijn, dan had uw "Vlaanderen" nooit bestaan. Het zou dan een deel van Nederland zijn en we zouden hier allemaal een Hollands accent hebben.
Maar dat zouden we dan ook niet erg vinden he?
Daarenboven zouden de lokale dialecten op zijn minst even aanwezig zijn als in Nederland vandaag.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 oktober 2008 om 13:46.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 13:46   #135
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als België er niet zou geweest zijn, dan had uw "Vlaanderen" nooit bestaan. Het zou dan een deel van Nederland zijn
Je begrijpt er nog altijd niets van, he?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 13:48   #136
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat Hollands accent durf ik sterk te betwijfelen, mensen in noord-Limburg en Friesland hebben ook nog steeds geen Hollands accent. Je pogingen om angst te zaaien zijn zielig, Hans. En Hollands accent of niet, we zouden nu hebben deel uitgemaakt van een sterke natie, die wellicht bij de G7 aan tafel zou zitten en we zouden met onze Nederlandse taal veel sterker gestaan hebben. En de volkstalen in Wallonië zouden ook nog steeds hebben gefloreerd. Het is immers jouw racistische België dat een culturele genocide op twee volkeren heeft proberen uit te voeren, niet Holland.
Kortom, ik had liever een deel van Nederland geweest dan van het bekrompen achterlijke racistische België.

Helaas is dat niet het geval, nu is het Vlaams gewest wel een feit en een progressief streven bestaat dus uit het opdoeken van Belgique in de eerste fase in een zelfstandig Vlaanderen en Wallonië, en in een tweede fase in een confederale Nederlanden waar voor mijn part ook Wallonië welkom is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 13:49   #137
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en leg nu eens uit waarom dit erg zou geweest zijn? dat van dat Hollands accent is absurd, ma goed.
Oud 20 oktober 2008, 13:57   #138
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgie is jonger dan Vlaanderen en kom niet met Gallia Belgica aanzetten, waar het huidige Belgie maar 40% van deel uitmaakte.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 14:28   #139
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als België er niet zou geweest zijn, dan had uw "Vlaanderen" nooit bestaan.
Dan zou Vlaanderen inderdaad niet in zijn huidige vorm bestaan hebben.
En dan?
Citaat:
Het zou dan een deel van Nederland zijn
En dan?
Citaat:
en we zouden hier allemaal een Hollands accent hebben.

Dat laatste is gewoon belachelijk!
Neemt u uzelf wel serieus?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 14:28   #140
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat van dat Hollands accent is absurd, ma goed.
Inderdaad.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be