Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart "Deze jongedame gooide als voorzitter van Jong VLD Groot-Antwerpen de stok in het liberale hondenhok door met enkele straffe resoluties naar voor te treden op het nationaal congres. Ze maakt zich stilaan klaar om de stap te zetten naar de nationale p

Discussietools
Oud 22 maart 2004, 19:24   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Voor wanneer de invoering van de bindende referenda op volksinitiatief (BROV) waar vele kopstukken van de VLD toch voorstander van waren (vooral van op de oppositiebanken)?
Oud 23 maart 2004, 01:01   #2
Annick De Ridder
Vreemdeling

Standaard

Op laatste VLD congres is ons een dergelijk referendum beloofd over het migrantenstemrecht ...

Wettelijk kader is er inderdaad nog niet, en wordt tegengehouden door politici aan linkerzijde

Heb al aangedrongen, en zal nogmaals aandringen, bij parlementairen om wetsvoorstel in te dienen (in het verleden hebben onze wetsvoorstellen nooit een meerderheid gehaald)
Annick De Ridder is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:16   #3
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Op laatste VLD congres is ons een dergelijk referendum beloofd over het migrantenstemrecht ...

Wettelijk kader is er inderdaad nog niet, en wordt tegengehouden door politici aan linkerzijde

Heb al aangedrongen, en zal nogmaals aandringen, bij parlementairen om wetsvoorstel in te dienen (in het verleden hebben onze wetsvoorstellen nooit een meerderheid gehaald)
Geachte, uw ijver terzake is bekend. Niettemin is het zeer te vrezen (hopen?) dat het danige geklungel van de VLD-top hierin gigantisch veel liberale sympatisanten teleurstelt.

ik was indertijd als niet-partijlid aanwezig op het stcihtingskongres van de VLD, en stelde er o.m. een Bindend referendum Op Volksinitiatief voor, evenals oprichting van een onafhankelijk Oppergerechtshof. Géén van beide is sindsdien één stapje dichterbij. het lijkt er dus sterk op dat de analyse van Wilfried Dewachter 'De Mythe van de Parlementaire democratie' veel waarheid bevat.
Rudi Dierick is offline  
Oud 23 maart 2004, 08:00   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ahum, ahum......
Ik merk hier en ontstellend gebrek aan communicatie omtrent dit toch wel democratische thema bij uitstek.
Wat mocht ik hier tot mijn grote vreugde lezen van de hand van linkse Frank Vandenbroucke:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Vandenbroucke
Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen.
Met vervolgens als afsluiter dezelfde (drog)reden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Vandenbroucke
Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank
Hallo Supe®staaf to Purple gouvernment: wie schuift hier zijn verantwoordelijkheid af?
Jullie regeren met de 'linksen', en bij jullie beide is althans naar ideologie reeds historisch een meerderheid pro directe democratie!
Wat houdt jullie tegen?
Of smaakt de elitaire macht te zoet en dient ze eens verworven liever geconsolideerd dan ze te geven in handen van wie ze in een echte democratie thuishoort: de burger?
Oud 23 maart 2004, 08:21   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zou het misschien 'Franstalig paars' kunnen zijn dat niet van referenda wil weten, waardoor er aan geen meerderheid geraakt wordt?
Oud 23 maart 2004, 13:22   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zou het misschien 'Franstalig paars' kunnen zijn dat niet van referenda wil weten, waardoor er aan geen meerderheid geraakt wordt?
Allez vooruit.
Voor de rooie is het de blauwe hun fout, de blauwe steken het op de linkse, en die chetferse Knuppel haalt de communautaire zondebok Jean met de pet van stal.

Kunnen a.u.b. al de voorstanders eens werk maken van het realiseren van deze democratische verfijning?
Oud 23 maart 2004, 13:34   #7
Annick De Ridder
Vreemdeling

Standaard

Bon. als het niet aan onze collega's van over de taalgrens ligt, zou er dus een meerderheid moeten zijn.

Ik weet enkel dat het voorstel de afgelopen 10 jaar al ettelijke keren werkelijk is INGEDIEND door VLD mandatarissen, en nooit een (weliswaar bijzondere) meerderheid werd gevonden.
Oud 23 maart 2004, 13:39   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bon. als het niet aan onze collega's van over de taalgrens ligt, zou er dus een meerderheid moeten zijn.

Ik weet enkel dat het voorstel de afgelopen 10 jaar al ettelijke keren werkelijk is INGEDIEND door VLD mandatarissen, en nooit een (weliswaar bijzondere) meerderheid werd gevonden.
Nou, de stemming is niet geheim, dus kan het man per man uitgemaakt worden wie tegenstemde (en eventueel loog bij het verkondigen van zijn programma)

Wanneer en onder welke vorm werd dit ter stemming aangeboden?
Is daar info toegankelijk over?
Oud 23 maart 2004, 13:46   #9
Annick De Ridder
Vreemdeling

Standaard

zal mij informeren. Misschien via website Kamer, trefwoord referenda?
Oud 23 maart 2004, 21:14   #10
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
zal mij informeren. Misschien via website Kamer, trefwoord referenda?
Ik ben benieuwd.
Volgens mij is de PS het belangrijkste probleem. Di Rupo heeft zich tegen het referendum op volksinitiatief uitgesproken.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be