![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1661 | |
|
Burger
|
Citaat:
"Als ik mag kiezen, heb ik liever dat mijn kinderen een joint roken in plaats van alcohol te drinken. Ik vind dat iedereen de keuze moet hebben om een minder verslavende en minder schadelijke drug te kiezen." U schreef zelf dat joints verslavend en schadelijk zijn. Dat dit bestaat wordt bovendien nog eens bevestigd in de (NL) Nationale drugmonitor, jaargang 2007 van het Trimbos-instituut die je zelf eerder postte. Op p.16 toont men o.a. aan dat er cannabisgebruikers zijn die in de verslavingszorg terecht komen. Indien je geen cannabis gebruikt loop je ook niet het risico in een dergelijke situatie terecht te komen. Laatst gewijzigd door T-101 : 19 december 2008 om 22:45. |
|
|
|
|
|
|
#1662 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het is niet omdat cannabis verslavend is, dat je er aan verslaafd raakt. Een leven met cannabis is dan ook niet per definitie slechter. Dat is afhankelijk van individu tot individu. Een leven met cannabis kan ook beter zijn. |
|
|
|
|
|
|
#1663 |
|
Burger
|
|
|
|
|
|
|
#1664 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Niet voor niets noemt men dergelijke personen progressief... |
|
|
|
|
|
|
#1665 |
|
Banneling
|
Laatst gewijzigd door Seg schat : 20 december 2008 om 10:20. |
|
|
|
|
|
#1666 | |
|
Burger
|
Citaat:
Wat je zegt over verkrachtingen klinkt nogal cru, maar op een beleidsniveau zijn dat dikwijls de keuzes die gemaakt moeten worden. (Je kan natuurlijk ook gewoon verbieden dat vrouwen zich niet alleen (zonder meerderjarig mannelijk familielid) op straat mogen begeven.). Het grootste deel van de grootschalige cannabissmokkel kan natuurlijk geëlimineerd worden door zelf voldoende te produceren voor de eigen markt. http://www.bob.be/nl/impact/goals.htm Hier staan de doelstellingen van de BOB-campagne. Als de campagne niet zou bijdragen aan de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers, moet ze m.i. niet verder gezet worden. Het ziet er naar uit dat ze doelstelling nr. 4 (3% positieve controles in 2008) niet zullen halen (http://www.ikbenvoor.be/uploadedFile...resultaten.pdf). Ook denk ik niet dat ze de doelstellingen van 2005 gehaald hebben. De campagne moet op z'n minst bijgestuurd worden. Men onderzoekt inderdaad of het verbod op tabaksreclame effect heeft. (http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...778038&LANG=nl , punt 3 door Luk Joossens) Helaas is dat weer met cijfers en redelijke argumenten en zo, dus niet jouw stijl. Je verontwaardiging over de huidige toestand is m.i. terecht, maar op een bepaald moment moet je eens rustig nadenken en kijken wat je er aan kunt doen. |
|
|
|
|
|
|
#1667 |
|
Burger
|
|
|
|
|
|
|
#1668 | |
|
Burger
|
Citaat:
Dat een leven met cannabis 'slechter' is dan een leven zonder cannabis, zou ik niet durven beweren, ook al ken ik beide zijdes van de medaille. |
|
|
|
|
|
|
#1669 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ze moest dan wel "legaal" cannabis gaan kopen in Nederland en het dan ilegaal naar Belgie smokkelen. Bedankt heren strontzak politiekers. |
|
|
|
|
|
|
#1670 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Deze zijsprong heeft echter weinig te maken met het onderwerp van de draad. Je konklusie is wel terecht, want waarom zou medisinale kannabis verboden moeten zijn? (en evengoed: het is niet omdat een morfinepomp bestaat voor pijnbestrijding, dat morfine zonder voorschrift verkrijgbaar mag zijn)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#1671 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Risiko's van elke dag twee keer frieten eten, mag je zelf nemen. Maar toch is het goed dat er overheidskampagnes zijn om mensen aan te zetten tot gezonder vreten. Zelfs al zou gebruik van kannabis minder risikovol zijn dan tabak of alkohol, de sjanse die we nu hebben is dat het een verboden produkt is, en dat de gunstige gevolgen van de uiterst rechtlijnige boodschap "kannabis is verboden, dus strafbaar" maakt dat het maatschappelijk verantwoord is om het verboden te laten. En het is niet omdat er hier op het forum een paar zijn die al krimineel gedrag vertoond hebben (door kannabis te kopen van een dieler, door kannabis te gebruiken ...), dat het dan maar voor iedereen zoveel gemakkelijk beschikbaar moet gemaakt worden. Het zou lijnrecht ingaan tegen een gezondheidsbeleid.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#1672 | |
|
Burger
|
Citaat:
Op p.16 staat ook: 'Deze trend (de stijging van het aantal hulpaanvragen voor cannabismisbruik) kan wijzen op een toename van het aantal probleemgebruikers van cannabis, maar eveneens op een verbetering van het hulpverleningsaanbod voor cannabisproblematiek, of een toenemende bewustwording van de verslavende eigenschappen van cannabis, waardoor gebruikers wellicht sneller hulp zoeken.' Schoofzak zou de 'toenemende bewustwording van de verslavende eigenschappen van cannabis' misschien eerder zien als een 'toenemende bewustwording dat 'cannabisverslaving' een relatief veilige manier is om toegang te krijgen tot hulpverlening' of 'een toenemende bewustwording bij de hulpverlening dat 'cannabisverslaving' wel eens arbeidsplaatsen kan opleveren'. De kritiek van de pro-cannabiszijde op deze vaststelling is eigenlijk dezelfde als de kritiek van de anti-cannabiszijde op het legaal aanbieden van cannabis: als je plaatsen voorziet voor cannabisverslaafde jongeren in de hulpverlening, zullen er ouders en jongeren zijn die er gebruik van zullen maken; als je plaatsen voorziet waar volwassenen legaal cannabis kunnen kopen, zullen er volwassenen zijn die er gebruik van zullen maken. Niettemin is het ok dat er plaatsen voorzien zijn voor jongeren die zo een afkeer hebben van de realiteit dat ze die alleen nog kunnen verdragen door een stonede waas. In elk geval is er in België en Nederland vanuit de hulpverlening en de overheid verrassend vlot gereageerd op een maatschappelijk fenomeen. Trimbos heeft blijkbaar nog niet onderzocht of het oprollen van 6000 plantages per jaar een cannabistekort veroorzaakt op de cannabismarkt. |
|
|
|
|
|
|
#1673 | |
|
Burger
|
Citaat:
Het is inderdaad goed dat er overheidscampagnes zijn om mensen aan te zetten tot gezonder vreten. Maar als men komt aandragen met een verbod op friet of maandelijkse maximumquota, vind ik dat ze een stap te ver gaan. Ik stel me daar iets meer vragen bij of het inderdaad een 'sjanse' is dat cannabis een verboden product is. Al de tijd dat het verbod van kracht is, heeft men nooit ergens aangetoond of dit inderdaad een gunstig effect heeft op de volksgezondheid en de cannabisproblematiek in het bijzonder. Wat zijn de gunstige gevolgen van "cannabis is verboden, dus het is strafbaar"? Als je meer voordelen aan het verbod kon aantonen dan nadelen, kon je een tijdje geleden €200.000 winnen op het cannabistribunaal. Zoals al eerder gezegd: als dat toch zo goed werkt, dat verbod en dat dreigen met boetes, waarom wordt dat niet veel meer toegepast bij andere gezondheidskwesties? Waarom zijn er dan procentueel meer cannabisgebruikers in bvb. de VS en Australië (meer repressie) dan in Nederland? (oeps, dat zijn gegevens die jij wellicht niet erkend). In elk geval denk ik niet dat de gedachte 'verboden en strafbaar' zwaar weegt als een 17-jarige een joint onder zijn neus geduwd krijgt. Cannabis wordt niet noodzakelijk makkelijker beschikbaar als je het reguleert. Of dit lijnrecht ingaat tegen het gezondheidsbeleid is afhankelijk wat je met dat gezondheidsbeleid wil bereiken: wil je problemen met cannabisgebruik inperken of wil je de ideologische fantasie van een cannabisvrije wereld najagen? Laatst gewijzigd door MartinVeltjen : 20 december 2008 om 18:42. |
|
|
|
|
|
|
#1674 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1675 | ||||
|
Burger
|
Citaat:
Maar nu je toch over de auto-ongevallen begint… zonder het gebruik van cannabis zal je ook geen ongevallen hebben die als oorzaak cannabisgebruik hebben. Volgens de Nationale drugsmonitor van Trimbos (P.54-55) is cannabis na cocaïne de meest genoemde drug bij ongevallen*: “Bijna één op de vijf (18%) slachtoffers van een ongeval waarin drugs een rol speelden geeft aan cannabis te hebben gebruikt. Tellen we alleen de gevallen mee waarvan de drug bekend is (68%), dan maakt cannabis 25 % uit van alle drugsgerelateerde behandelingen bij de spoedeisende hulp. Deze cijfers zijn waarschijnlijk een onderschatting van het werkelijke aantal drugs gerelateerde ongevallen” * Hieronder verstaat men: ongeval, geweld en zelfmutilatie Citaat:
Citaat:
Citaat:
Moeten we hieruit dan concluderen dat een repressiever beleid toch beter is als het op een goede manier gebeurt? Laatst gewijzigd door T-101 : 23 december 2008 om 00:00. |
||||
|
|
|
|
|
#1676 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1677 | |
|
|
Citaat:
De mensen die cannabis willen gebruiken doen dat nu ook dus ik zie niet in wat er zou veranderen? |
|
|
|
|
|
|
#1678 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
2) Er gaat geen enkele cannabis roker minder cannabis door roken, of we het nu legaliseren of niet. 3) We hebben geen behoefte aan drugstoerisme, in NLD heeft ze dat enkel last opgebracht. |
|
|
|
|
|
|
#1679 | |
|
|
Citaat:
2) Dat was wat ik stelde ja. 3) Ik zou zeggen dat zeker in deze economische onzekere tijden we al het toerisme nodig hebben dat bestaat. Verder is last van drugstoerisme dikke zever van tegenstanders van het beleid. |
|
|
|
|
|
|
#1680 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
2) Juist ja, dus waarom zouden we het dan legaliseren? 3) Citaat: