Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 16:04   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied. Nergens ter wereld zijn meermensen eigenaar van hun woning dan hier in Belgie.

De prijzen kunnen gerust nog omhoog.
Als we zo eens een beetje zoeken achter nieuws van vastgoed zien we twee verschillende zaken.
1) nieuws van voor de crash, vastgoed stijgt (zelfs nog in augustus)
2) nieuws van nu "crash tijd" , vastgoed is al aan het zakken sedert een langere periode. (september- oktober)

Het is dus voornamelijk stemmingmakerij van de vastgoedkantoren zelf meestal die "stijgende prijzen" een beetje valselijk rondbazuinen. Om hun eigen verkoop natuurlijk te stimuleren.

Met werkelijke cijfers komen we tot de echte vaststellingen en dat is dat ze vrij snel aan het zakken zijn, en versneld nu met de crash natuurlijk.

Sommige real estate beurs genoteerde bedrijven, zowel hier als in het buitenland hebben al 90% verlies te verwerken op een jaar tijd.
Dus dat is geen goed nieuws voor vastgoed magnaten maar hopelijk wel voor jan met de pet die misschien ook eens een huisje zal kunnen kopen nu.

En zoek maar op, vastgoedprijzen in nederland, duitsland, spanje, engeland en nog wel een stuk of wat zijn al merkbaar meer gezakt dan hier.

Maar misschien ziet men dat niet zo meteen aan de vraagprijs, maar moet men de koopprijs eens zien. Tussen vraag en verkoop zit vast een wereld van verschil en dat zien we niet tijdens het surfen naar een pandje.
Oud 15 oktober 2008, 16:18   #22
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als we zo eens een beetje zoeken achter nieuws van vastgoed zien we twee verschillende zaken.
1) nieuws van voor de crash, vastgoed stijgt (zelfs nog in augustus)
2) nieuws van nu "crash tijd" , vastgoed is al aan het zakken sedert een langere periode. (september- oktober)

Het is dus voornamelijk stemmingmakerij van de vastgoedkantoren zelf meestal die "stijgende prijzen" een beetje valselijk rondbazuinen. Om hun eigen verkoop natuurlijk te stimuleren.

Met werkelijke cijfers komen we tot de echte vaststellingen en dat is dat ze vrij snel aan het zakken zijn, en versneld nu met de crash natuurlijk.

Sommige real estate beurs genoteerde bedrijven, zowel hier als in het buitenland hebben al 90% verlies te verwerken op een jaar tijd.
Dus dat is geen goed nieuws voor vastgoed magnaten maar hopelijk wel voor jan met de pet die misschien ook eens een huisje zal kunnen kopen nu.

En zoek maar op, vastgoedprijzen in nederland, duitsland, spanje, engeland en nog wel een stuk of wat zijn al merkbaar meer gezakt dan hier.

Maar misschien ziet men dat niet zo meteen aan de vraagprijs, maar moet men de koopprijs eens zien. Tussen vraag en verkoop zit vast een wereld van verschil en dat zien we niet tijdens het surfen naar een pandje.
In Spanje kan je nu echt huisjes aanschaffen voor de helft van de prijs t.o.v. 2 jaar geleden (toch in bepaalde streken). Voorzichtigheid is hier echter geboden, ga zeker na of de Spaanse lokale overheid of het gemeentebestuur niet het recht heeft je zonder vergoeding te onteigenen voor projecten 'in het algemeen belang' (een toeristische appartementsblok wordt ook als 'algemeen belang' beschouwd !!!). Bijvoorbeeld in de regio Valencia beroepen ze zich op middeleeuwse (letterlijk zo oud !) wetten om bepaalde buitenlanders van hun zuur verdiende vakantiewoning te 'beroven'. Begin niet aan een aankoop in het buitenland zonder enige expertise of iemand bonafide die er iets van kent.

Zelfs door enkel te surfen merkt men de prijsdalingen, ook bij ons. Let maar eens aan de advertenties met 'verlaagde prijs' die de jongste maanden spectaculair zijn toegenomen. Het is overigens tekenend dat ik vaak 6 maanden na introductie nog steeds dezelfde woningen op de sites zie staan, vaak al gereduceerd in prijs.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 17:48   #23
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goodwill Bekijk bericht
Dus, zorg ervoor dat er meer vreemdelingen zijn, en dan zullen de prijzen vanzelf zakken
yes, omarm de vreemdeling en je kan een goedkoop huis op de kop te tikken
Waarom zou ik een goedkoop huis willen kopen ? Heb net gebouwd !
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 14:09   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Update.
Ik moet mijn mening hier herzien.
Woningen zijn niet met 10 �* 15% gezakt reeds, het is er al 20 tot 25% bij deze.

Aan de kust zijn de vastgoed prijzen van appartementen gekelderd.
Voor 2009 gaat die trend zich onverwijld verder zetten.

Tja...had ik het niet gezegd toch?
Oud 28 december 2008, 14:47   #25
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar intussen doen de banken zeer moeilijk om een hypothecair krediet te verschaffen aan geïnteresseerde kopers. Die kunnen dus minder kopen, en blijven langer huren. Slimme eigenaars verkopen hun pand dus nu niet, maar verhuren het, desnoods aan een wat lagere prijs. Da's namelijk nog altijd veel veiliger dan beleggen in aandelen...
Oud 28 december 2008, 14:57   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Maar intussen doen de banken zeer moeilijk om een hypothecair krediet te verschaffen aan geïnteresseerde kopers. Die kunnen dus minder kopen, en blijven langer huren. Slimme eigenaars verkopen hun pand dus nu niet, maar verhuren het, desnoods aan een wat lagere prijs. Da's namelijk nog altijd veel veiliger dan beleggen in aandelen...
Dat is waar...maar velen hebben centen nodig en snel.
Oud 28 december 2008, 17:44   #27
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied.
De omstandigheden zijn daar wel anders, je kan die prijzen niet zomaar vergelijken.

In Nederland bijvoorbeeld kan je de volledige rente die je betaald op je hypotheek van je inkomstenbelasting aftrekken. Ik heb dit weekend ook gelezen dat ongeveer 50% van de ontleners in Nederland niets aflossen van hun hypotheek, die betalen enkel rente in de hoop hun hypotheek te kunnen aflossen bij de verkoop van hun huis.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:25   #28
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Update.
Ik moet mijn mening hier herzien.
Woningen zijn niet met 10 �* 15% gezakt reeds, het is er al 20 tot 25% bij deze.

Aan de kust zijn de vastgoed prijzen van appartementen gekelderd.
Voor 2009 gaat die trend zich onverwijld verder zetten.

Tja...had ik het niet gezegd toch?
Idd, waar zitten hier al die 'non-believers' die een paar maanden geleden moord en brand schreeuwden dat de woningprijzen stabiel zouden blijven? Het is dus nog 'erger' dan we konden vermoeden en volgens mij moet de grote val nog komen. Ergens ook logisch, de immobiliënprijzen waren dan ook de jongste tien jaar uit hun dak gegaan, onbetaalbaar voor vele jonge 'modale' gezinnen, laat staan werkende alleenstaanden met een modaal inkomen. Ik klaag in ieder geval niet, en heb zeer recentelijk een mooi appartement tegen een voordelige prijs kunnen aanschaffen (je moet uiteraard voldoende 'afbieden') en een voordelige lening. Voor de verkopers is het uiteraard minder gunstig, hoewel ze op hun beurt hun volgende woning ook tegen 'reductietarief' kunnen aanschaffen. De wet van vraag en aanbod lijkt zich bij deze dus wel te voltrekken.

En het is ook zo dat de banken inderdaad een pak strenger zijn geworden in het verschaffen ven krediet en heel wat mensen (helaas ?) uit de boot aan het vallen zijn. Zo is het tegenwoordig nagenoeg onmogelijk geworden om nog voor 120 of 110 % te lenen, zelfs 100 % is moeilijk geworden, tenzij je het één en ander borg kan stellen of bijvoorbeeld je ouders. Tot voor een jaar werd daar allemaal niet zo moeilijk over gedaan, met alle gevolgen van dien. Nu is het noodzakelijk dat de ontlener een zeker startkapitaal bezit of een soort reserve heeft aangelegd. De banken zeiden tegen me dat je toch al over een minstens 20.000 euro reservemiddelen moet beschikken (na aftrek van de beschrijf- en notariskosten !!!) om nog als solvabel geacht te worden om te ontlenen, dit voor een bescheiden woning. Zonder extra spaargeld of financiële middelen kan je het tegenwoordig als koper wel vergeten, zelfs al heb je op dit moment een vaste en redelijk betaalde job.
Oud 28 december 2008, 19:30   #29
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Idd, waar zitten hier al die 'non-believers' die een paar maanden geleden moord en brand schreeuwden dat de woningprijzen stabiel zouden blijven? Het is dus nog 'erger' dan we konden vermoeden en volgens mij moet de grote val nog komen. Ergens ook logisch, de immobiliënprijzen waren dan ook de jongste tien jaar uit hun dak gegaan, onbetaalbaar voor vele jonge 'modale' gezinnen, laat staan werkende alleenstaanden met een modaal inkomen. Ik klaag in ieder geval niet, en heb zeer recentelijk een mooi appartement tegen een voordelige prijs kunnen aanschaffen (je moet uiteraard voldoende 'afbieden') en een voordelige lening. Voor de verkopers is het uiteraard minder gunstig, hoewel ze op hun beurt hun volgende woning ook tegen 'reductietarief' kunnen aanschaffen. De wet van vraag en aanbod lijkt zich bij deze dus wel te voltrekken.

En het is ook zo dat de banken inderdaad een pak strenger zijn geworden in het verschaffen ven krediet en heel wat mensen (helaas ?) uit de boot aan het vallen zijn. Zo is het tegenwoordig nagenoeg onmogelijk geworden om nog voor 120 of 110 % te lenen, zelfs 100 % is moeilijk geworden, tenzij je het één en ander borg kan stellen of bijvoorbeeld je ouders. Tot voor een jaar werd daar allemaal niet zo moeilijk over gedaan, met alle gevolgen van dien. Nu is het noodzakelijk dat de ontlener een zeker startkapitaal bezit of een soort reserve heeft aangelegd. De banken zeiden tegen me dat je toch al over een minstens 20.000 euro reservemiddelen moet beschikken (na aftrek van de beschrijf- en notariskosten !!!) om nog als solvabel geacht te worden om te ontlenen, dit voor een bescheiden woning. Zonder extra spaargeld of financiële middelen kan je het tegenwoordig als koper wel vergeten, zelfs al heb je op dit moment een vaste en redelijk betaalde job.
Vind jij het misschien normaal dat iemand 110 of 120% kan lenen ?

Als je niet minstens zelf een deel van het huis kan betalen, is het misschien inderdaad aangewezen dat je *geen* huis koopt.
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:31   #30
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Van olie, huizen tot zelfs voedsel. Compleet schandalig zo de minder begoede mensen alle hoop ontnemen door de boel zo op te blazen door speculatie. Alles in de zakken van de meer begoede.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:34   #31
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Vind jij het misschien normaal dat iemand 110 of 120% kan lenen ?

Als je niet minstens zelf een deel van het huis kan betalen, is het misschien inderdaad aangewezen dat je *geen* huis koopt.
Daar heb je gelijk in, ik vind dat inderdaad niet normaal en vond dit een verontrustende evolutie (die nu gelukkig teniet wordt gedaan). Ik denk toch dat ik in m'n reactie duidelijk heb laten blijken, dat ik dit inderdaad geen goede gang van zaken vond. Wie 100 % of meer moet lenen kan idd beter wachten met kopen of thuis bij mama en papa blijven inwonen en eerst nog een paar jaartjes sparen.
Oud 28 december 2008, 19:38   #32
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
In Spanje kan je nu echt huisjes aanschaffen voor de helft van de prijs t.o.v. 2 jaar geleden (toch in bepaalde streken). Voorzichtigheid is hier echter geboden, ga zeker na of de Spaanse lokale overheid of het gemeentebestuur niet het recht heeft je zonder vergoeding te onteigenen voor projecten 'in het algemeen belang' (een toeristische appartementsblok wordt ook als 'algemeen belang' beschouwd !!!). Bijvoorbeeld in de regio Valencia beroepen ze zich op middeleeuwse (letterlijk zo oud !) wetten om bepaalde buitenlanders van hun zuur verdiende vakantiewoning te 'beroven'. Begin niet aan een aankoop in het buitenland zonder enige expertise of iemand bonafide die er iets van kent.

Zelfs door enkel te surfen merkt men de prijsdalingen, ook bij ons. Let maar eens aan de advertenties met 'verlaagde prijs' die de jongste maanden spectaculair zijn toegenomen. Het is overigens tekenend dat ik vaak 6 maanden na introductie nog steeds dezelfde woningen op de sites zie staan, vaak al gereduceerd in prijs.

Ik volg al een jaar in het Antwerpse en heb eerlijk gezegd nog geen prijzen zien zakken hoor en meestal is alles nog redelijk snel weg behalve echte krotten waarvoor nog veel geld gevraagd wordt.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 19:38   #33
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in, ik vind dat inderdaad niet normaal en vond dit een verontrustende evolutie (die nu gelukkig teniet wordt gedaan). Ik denk toch dat ik in m'n reactie duidelijk heb laten blijken, dat ik dit inderdaad geen goede gang van zaken vond. Wie 100 % of meer moet lenen kan idd beter wachten met kopen of thuis bij mama en papa blijven inwonen en eerst nog een paar jaartjes sparen.
Ik langs mijn kant ben het met je eens dat de evolutie van de lonen in ons land spijtig genoeg geen gelijke tred gehouden heeft met de huur/koop prijzen van woningen.

Zeker voor de minder begoeden neemt de huurprijs een steeds grotere hap uit het budget.

Daarom moeten we de belasting op lonen drastisch verminderen, en dit kan enkel door eens duchtig te snoeien in de uitgaven....
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 22:22   #34
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik volg al een jaar in het Antwerpse en heb eerlijk gezegd nog geen prijzen zien zakken hoor en meestal is alles nog redelijk snel weg behalve echte krotten waarvoor nog veel geld gevraagd wordt.
Dan woon je blijkbaar in een 'ander' Antwerpen dan ik. Ik merk toch duidelijk een prijsdaling en ik schuim(de) ook reeds een jaar de gebruikelijke immokanalen af. Bovendien kan je nu ook veel meer van de vraagprijs naar beneden krijgen, soms wel 25 of 30 procent minder. Als een woning een jaar te koop staat, wordt de verkoper weleens wanhopig en laat hij de prijs vaak fameus zakken.
Oud 28 december 2008, 22:47   #35
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Van olie, huizen tot zelfs voedsel. Compleet schandalig zo de minder begoede mensen alle hoop ontnemen door de boel zo op te blazen door speculatie. Alles in de zakken van de meer begoede.
Diegenen die enkele maanden geleden belegd hebben in olie en huizen zullen wel geweldig veel geld … verliezen...

Denk ik...
Seg schat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 22:58   #36
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seg schat Bekijk bericht
Diegenen die enkele maanden geleden belegd hebben in olie en huizen zullen wel geweldig veel geld … verliezen...

Denk ik...
Olie gaat zakken tot onder 20 dollar per vat en men kan zich terug een gewoon oud rijtjeshuis aanschaffen voor minder dan 100.000 euro. Zo zal de situatie over één of twee jaren zijn, denk ik. Ik geloof nooit niet, zoals HLN beweert 2/3 van de Vlamingen, dat de economische crisis tegen volgend jaar beklonken is. Hij zal nog verschillende jaren aanhouden, met minder jobs, lagere lonen en verder koopkrachtverlies tot gevolg. Het is dan ook logisch dat de prijzen zullen blijven dalen, overigens de enige manier om nog min of meer te overleven.
Oud 29 december 2008, 00:49   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Ik langs mijn kant ben het met je eens dat de evolutie van de lonen in ons land spijtig genoeg geen gelijke tred gehouden heeft met de huur/koop prijzen van woningen.

Zeker voor de minder begoeden neemt de huurprijs een steeds grotere hap uit het budget.

Daarom moeten we de belasting op lonen drastisch verminderen, en dit kan enkel door eens duchtig te snoeien in de uitgaven....
Huurprijzen zijn idd fenomenaal.
Aankoopprijzen ook.

Ik vraag me terecht af hoe sommigen er nog in slagen dat te bekostigen allemaal.

En de politiekers die staan er bij en kijken er naar en verder trekken ze eens hun schouders op.
Oud 29 december 2008, 06:57   #38
banneling2
Banneling

Standaard

Citaat:
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied. Nergens ter wereld zijn meermensen eigenaar van hun woning dan hier in Belgie.

De prijzen kunnen gerust nog omhoog.

De woningprijzen liggen in andere landen (zoals in Nederland) hoger omdat daar veelal leningen worden aangegaan met een zeer lange looptijd of zelfs leningen waarbij enkel interesten worden afgelost. Die interesten zijn dan vaak nog integraal fiscaal aftrekbaar. Op die manier stijgt de ontleningscapaciteit en kunnen de vastgoedprijzen worden opgeblazen.

Indien het overal gebruikelijk zou zijn dat de looptijd van hypothecaire lening 20 jaar zou bedragen, én indien er geen fiscale 'voordelen' zouden bestaan inzake interest- en/of kapitaalaflossingen, dan zouden de woningprijzen "in die landen waar ze heden hoger liggen dan in België" instorten.
banneling2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be